Автор Тема: Piko VT135 062 - пълна промяна  (Прочетена 13672 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Piko VT135 062 - пълна промяна
« -: 20 Август 2012, 17:58:20 »
Тези дни, докато за пореден път си затвърждавах мнението за БДЖ, бях хванал една работа ... Ама реших да ви я покажа и на вас.

Става дума за ето това моторно вагонче:



С означението VT135 през тридесетте години се създават няколко модела моторни вагончета. Всичките са дизелови. Май всичките с формула А1. Има с ръбести форми, има и закръглени. Има с механична предавателна кутия, има с хидравлична предавка, има и с електрическа.

Един от вариантите се предлага в каталога на Пико от 1967 година, ама май го има още от 1963, при това в любимите ми цветове. Заоблен кош, механична предавка, производство MAN 1937. Тип CPw vT-34, въпреки че май точно този екземпляр е бил C vT. А пък на него Пико са написали Bp vT. Епохата е 2с. Максимална скорост 75 km/h.

Ето го и моделчето:



Външно прозорците са от черна непрозрачна пластмаса, защото вътре в средата се крие огромният ротор на Пико, познат ни от Е69. След това чрез зъбни колелца - във всяка посока 36/7, 28/9, паразитно 36, на колооста - 15 зъба - се задвижват двете колооси - 11.5 мм, една идея по-големи от стандартните за 80-те години 11.3 мм. Общо предавателно отношение 1:12, което при 6200 оборота на ротора дава 93 км/ч. (Ама точно мащабната скорост с нужните от NEM проценти завишение за мащаба). Идеално постижение за 45 годишен модел. За съжаление не съм виждал работещи светлини, но има по една бяла лампа от двете страни, според мен без познатите ни селенови диоди.

Може да си го комплектовате с 140 312, допълнителен вагон с управление със същия дизайн. Среща се и с още един допълнителен вагон в средата, от ръбестите, но за съжаление Пико не предлага тази екстра (вагонът 140 130 е далече от истината).

Въпреки всичко може да го докарате в такава композиция:



Моделчето е особено подходящо за домашно търкаляне, тъй като не изисква големи гари и стои добре в къси коловози и стегнати криви.

Основно подобренията се свързват със замяна на прозорците и изработване на интериор, всичко това естествено със замяна на задвижването. Разполагам с необходимите миниатюрни моторчета (от типа Мабучи FF 030 и FF 050), но от двата задвижени до сега модела с тези моторчета не съм особено очарован. Моделите тръгват при около 2000 оборота при 3V и минималната скорост се получава над 25 км/ч. Едно такова задвижване съм представил тук: Piko VT137/VS145 (DR 185 004 + 195-614). Много е удобно за рисуване на седалки и хора, вътрешно осветление и т.н., но движението не е от най-добрите, особено в малки гарички и овалчета. Пък и на тези малките моторчета не им идва много добре напрежение над 6 - 9 волта.

Затова тук реших да направя задвижването с възможно най-добър ход при запазване на оригиналните тъмни прозорци.
Естествено светлините трябва да станат светодиодни. Сопред наличните снимки на подобен екземпляр в модела на Пико май липсва и един резервоар за въздух в предната част на моторния вагон. КК за сега не се предвижда, поне докато не си намеря подходяща заготовка.
« Последна редакция: 20 Август 2012, 19:04:53 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #1 -: 20 Август 2012, 18:52:39 »
Задвижване:

Както и в останалите ми модели използвам подръчни и налични части и материали.

Запазвам оригиналните колооси (поради липса на по-добри). Нови зъбни колелца за да се разположат две моторчета с червячна предавка.



Моторчетата е най-добре да са ЕДНАКВИ. Правил съм опити с подобни моторчета, но с различни намотки и съответно с различни параметри. На пръв поглед няма проблеми - ако едното моторче върти по-бързо, другото го "спира", т.е. първото се натоварва и си намалява оборотите. Второто пък остава "без работа" и започва да върти по-бързо. На практика обаче това води до доста проблеми, включително много силно зацапване (от искрене) на колелата.
Мабучи RF300 може да се намери много лесно без пари. Намират се с намотки от 07760 до 14ххх, съответно с обороти от 3000 до 6800 при 5 волта. Така че може да се подберат два еднакви мотора с подходящи параметри за да се постигне добра моделна скорост. На снимката са показани монтирани под наклон, за да се получи (уж) най-добро зацепване на червяка с правите зъбни колела.



Моторчетата на празен ход тръгват при около 1V, имат достатъчно голям диаметър и безшумна работа. Като цяло - доста приличен резултат, особено като се знае че няма да тегли повече от два вагона.



« Последна редакция: 20 Август 2012, 20:14:22 от mitko0888 »

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #2 -: 21 Август 2012, 09:51:23 »
Браво Мите!


Понякога завиждам за мащаба ви точно защото има възможност да пипате... а иначе този тип модели ме кефят. Аз лично мисля да си взема VT95+142. На моята "торта" седят убийствено добре.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #3 -: 21 Август 2012, 10:52:58 »
Емо, ако не беше точно пипането, най-вероятно отдавна щях да съм се отказал от HO-то. Но някои неща са ми страшно пипкави дори сега пък какво остава за по-големите ситнежи.

Мите, давай нататък тия твои занимания са ми винаги много интересни.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #4 -: 28 Август 2012, 18:07:22 »
Горните снимки са от доста време. Моторчето отвътре представлява това нещо:



Доста си е мижаво (според мен) за влакчета. За 12 волта е подходящ само във вариант 07760 (около 45 ома), но пък е прекалено слабичко. В момента моторчетата са RF300CH-11440, около 10 ома всяко. Идеята беше да са свързани последователно, за да не се тормозят от 12 волта, но както писах резултатът не беше според очакванията ми. В момента са си свързани "нормално", т.е. паралелно.

И румънците, и руснаците правят модели с такива моторчета. Не знам колко  ще издържат, тъй като нямам къде и кога да ги търкалям, но реших да пробвам с нещо по-истинско. Похарчих още едно шаси, но според мен си заслужаваше.

Горе в дясно, посочено със стрелката:



Моторчето е производство на Mabuchi, от типа RS 365 SH, въпреки че е произведено за НР и на него надписът е съвсем друг. И двата броя, които имам, се оказаха високоволтови - едното моторче според мен трябва да работи до 36V, другото - някъде около 18 - 24. Да ама това второто успешно тръгва, и върти достатъчно здраво при 1.25V (в момента всички опити ги правя със стабилизирано захранване без обратна връзка с LM317). Там някъде има около 300 оборота, при 12 волта вдига около 6000.

Първата работа беше двата вала да станат "стандартни" 2 мм, тъй като оригинално единият беше около 2.2, а другият - с назъбване (шлици) около 2.5 мм. Оказа се че смаляването им и доста лесно. Въпреки че на разните моторчета валовете изглеждат лъскави (като от твърда стомана) се оказва че са от меко желязо и много лесно се обработват. Моторчето го включих на 12 волта. По време на въртенето с малката машинка за секунди валовете станаха с нужния диаметър - 2 мм.

Следващата стъпка - удължаване на двата вала и закрепване на двата червяка. Каквото и да правех - резултатът беше все криви оси, биене и вибрации. 
« Последна редакция: 28 Август 2012, 21:08:41 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #5 -: 28 Август 2012, 21:17:19 »
Задвижването на всеки червяк стана с половин кардан. Т.е. само едно каренце във връзката между вала с червяка и оста на двигателя. От другия си край валът с червяка лагерува в пластмасова втулка, но опира на метална съчма в центъра. Самата втулка може да се премества вертикално с цялото гнездо за нагласяне на безшумното зацепване със зъбното колело.



Гнездото за фиксиране на моторчето е от меко PVC. Дистанционнцията между двете платна на рамата е с обикновено (твърдо) PVC. Това, което си мисля че ще пипам и променям, е с винтчета и гайки.

Общ вид:


mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #6 -: 04 Септември 2012, 11:41:23 »
Днес приключих с механиката. Бяха направени няколко експеримента с два двигателя, абсолютно еднакви на външен вид, но с различни намотки.  На единия се вижда и токоснемането - пластинки върху колелата за да се осигури притискането на подвижната ос.


 
Последно оставих високоволтовото моторче. Тръгва стабилно при 2 волта, като с това напрежение колелата буксуват при 160 грама на мотрисата, но моторчето върти. Скорост - около 2 см/с. При 9 волта - 85 км/ч. Другото моторче е с около 30% по-бързо, макар да има същите минимални обороти. Звукът е доста приятен, тъй като оборотите няма да са над 4000.

Успешно минаха и тестовете с диодите за захранване на осветлението. Задвижването е превъзходно с DC захранване. Скоростта - точно колкото трябва. За първи път ми хареса и как се движи с пиковско ШИМ захранване. (до сега дори и Роковските петполюсни мотори не ми харесваха с него!). Без обратна връзка се движи с около 1 см/с. Разбира се бръмченето от ШИМ-а си го има.

Големият извод (който си е известен много отдавна) - размерът ИМА значение, особено за жп модел. Най-малко това, по възможност това тук.

Следва - светлини, когато станат ... че ще се мъча и с червените.

Между другото - ако се движи само вагончето, някъде в Германия, преди войната, отзад трябва да свети само дясното червено или и двете? С две вагончета е ясно, ама с едно - май трябва да се проучи ...
« Последна редакция: 04 Септември 2012, 11:46:47 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #7 -: 04 Септември 2012, 13:57:48 »
И едно кратко клипче с бавното движение. Специално за Адриан.

http://www.youtube.com/watch?v=0EyZqP267E0

Жалко че няма щанги   :angry:

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #8 -: 04 Септември 2012, 14:55:46 »


само не разбрах защо са му 2 мотора ??

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #9 -: 04 Септември 2012, 16:45:00 »
Само един си е, но си го ибрах измежду двата. Вторият е за 24 волта, по каталог от 6 до 36, затова не го броях, но работи чудесно в диапазона от 2 до 12 и оборотите са му по-добре. Другият - ще му търся друго возило.
« Последна редакция: 04 Септември 2012, 17:01:45 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #10 -: 11 Септември 2012, 19:36:53 »
Една непредвидена дейност:

Ляв завой:


Десен:


Май бяха криви, а не завои, ама става и така. В S крива също няма проблеми. Всичко това при R=380.

На кратко: ККК

На моторния вагон е изцяло ръчна изработка, само главата е оригинална. Получи се от втория опит. На вагончето механизмът е от един кит на Пико. За сега изглежда че може да се скъси с още 2 мм от страна на вагона. По-точно: другата купла на вагона ще бъде с 2 мм по-къса (май), вместо да развалям тази.

Скъсяването не е кой знае колко (мерено в мм). Обаче визуално ми хареса много:

ККК:


оригиналът:


Май ще си поръчам комплектчето на Роко за любимите ми саксонски Пико вагончета.

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #11 -: 12 Септември 2012, 00:52:00 »
Цитат на: mitko0888 link=topic=3947.msg81643#msg81643 date=1347381413
....Скъсяването не е кой знае колко (мерено в мм)....

Как да не е много бе Митак ? Дори и доста си успял да скъсиш, на косъм от реалното, щом на снимката се вижда,че се допират в крива- накъде повече ?

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #12 -: 20 Септември 2012, 17:19:15 »
Някои дреболии отпред: въздушен резервоар (изработен), маркучи (готови), кука (готова), поставена в характерна за модела ниша в престилката. Естествено и дръжчици под буферите.



След това - светлини. Топло бели при движение напред и червени отзад. Уж "пътнически влакове до 12 оси" са били с едно, ама аз си сложих по две. Настроени "на око" по мой вкус. Белите светят при 0.45 мА.



При добавяне на допълнителните вагончета светлините от задната страна се изключват ръчно. Джъмперът бързо беше заменен с бутонче (ей онова синичкото на снимката), което лесно и удобно се превключва без отваряне на корпуса:



Естествено светлините са с постоянна сила на светене, която се достига преди тръгване. Това май се вижда най-добре на филмчето:

http://youtu.be/j3t2AxWAm-Y

С това моторния вагон е завършен. Има да се правят още ККК и светлини на третото вагонче, но там нещата са ясни.
« Последна редакция: 20 Септември 2012, 17:22:28 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #13 -: 20 Септември 2012, 19:51:30 »
Тук нещо съм объркал бутоните.
« Последна редакция: 21 Септември 2012, 09:25:24 от mitko0888 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Piko VT135 062 - пълна промяна
« Отговор #14 -: 21 Септември 2012, 08:40:53 »
Чудесно се е получило!!!  :clapping:
Твойта е VT135.062, а на този клип е нейния роднина VT135.069
който се разменя с локомотив №4 на ELNA на гара "Behringersmuhle"  (Беерингерските воденици)
 от атракционен влак на DFS (Dampfbahn Fränkische Schweiz)
през октомври 2010г. Впрочем в клипа участват и V60, V36 и даже един хладилен вагон от ІІ-ра епоха - все наши машинки!!!
На другата крайна гара от "турнето" на атракциона има и BR-64 (491-ви).
Цялото клипче е готино и показва доста добре въпросната мотриса, включително доста
 от интериора...е което се вижда през джамовете - тоест също като при нашите модели)!!!
А то и самата композиция е от "култови" вагони въобще - такова количество
работещи "мечтовози" (поздрав за Любо) не бях виждал! :scratch_ones_head:
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=gzgkDC-7E7Q&NR=1
 :dance1:

ПП. Ако някои се интересува от музейната железница "Ebermannstadt-Behringersmühle" тук има 37-минутен филм.
http://www.youtube.com/watch?v=PB6DdsM6x7Q&feature=related
 ;D ;D ;D
« Последна редакция: 21 Септември 2012, 08:52:26 от pach »