Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models
Piko VT135 062 - пълна промяна
mitko0888:
Тези дни, докато за пореден път си затвърждавах мнението за БДЖ, бях хванал една работа ... Ама реших да ви я покажа и на вас.
Става дума за ето това моторно вагонче:
С означението VT135 през тридесетте години се създават няколко модела моторни вагончета. Всичките са дизелови. Май всичките с формула А1. Има с ръбести форми, има и закръглени. Има с механична предавателна кутия, има с хидравлична предавка, има и с електрическа.
Един от вариантите се предлага в каталога на Пико от 1967 година, ама май го има още от 1963, при това в любимите ми цветове. Заоблен кош, механична предавка, производство MAN 1937. Тип CPw vT-34, въпреки че май точно този екземпляр е бил C vT. А пък на него Пико са написали Bp vT. Епохата е 2с. Максимална скорост 75 km/h.
Ето го и моделчето:
Външно прозорците са от черна непрозрачна пластмаса, защото вътре в средата се крие огромният ротор на Пико, познат ни от Е69. След това чрез зъбни колелца - във всяка посока 36/7, 28/9, паразитно 36, на колооста - 15 зъба - се задвижват двете колооси - 11.5 мм, една идея по-големи от стандартните за 80-те години 11.3 мм. Общо предавателно отношение 1:12, което при 6200 оборота на ротора дава 93 км/ч. (Ама точно мащабната скорост с нужните от NEM проценти завишение за мащаба). Идеално постижение за 45 годишен модел. За съжаление не съм виждал работещи светлини, но има по една бяла лампа от двете страни, според мен без познатите ни селенови диоди.
Може да си го комплектовате с 140 312, допълнителен вагон с управление със същия дизайн. Среща се и с още един допълнителен вагон в средата, от ръбестите, но за съжаление Пико не предлага тази екстра (вагонът 140 130 е далече от истината).
Въпреки всичко може да го докарате в такава композиция:
Моделчето е особено подходящо за домашно търкаляне, тъй като не изисква големи гари и стои добре в къси коловози и стегнати криви.
Основно подобренията се свързват със замяна на прозорците и изработване на интериор, всичко това естествено със замяна на задвижването. Разполагам с необходимите миниатюрни моторчета (от типа Мабучи FF 030 и FF 050), но от двата задвижени до сега модела с тези моторчета не съм особено очарован. Моделите тръгват при около 2000 оборота при 3V и минималната скорост се получава над 25 км/ч. Едно такова задвижване съм представил тук: Piko VT137/VS145 (DR 185 004 + 195-614). Много е удобно за рисуване на седалки и хора, вътрешно осветление и т.н., но движението не е от най-добрите, особено в малки гарички и овалчета. Пък и на тези малките моторчета не им идва много добре напрежение над 6 - 9 волта.
Затова тук реших да направя задвижването с възможно най-добър ход при запазване на оригиналните тъмни прозорци.
Естествено светлините трябва да станат светодиодни. Сопред наличните снимки на подобен екземпляр в модела на Пико май липсва и един резервоар за въздух в предната част на моторния вагон. КК за сега не се предвижда, поне докато не си намеря подходяща заготовка.
mitko0888:
Задвижване:
Както и в останалите ми модели използвам подръчни и налични части и материали.
Запазвам оригиналните колооси (поради липса на по-добри). Нови зъбни колелца за да се разположат две моторчета с червячна предавка.
Моторчетата е най-добре да са ЕДНАКВИ. Правил съм опити с подобни моторчета, но с различни намотки и съответно с различни параметри. На пръв поглед няма проблеми - ако едното моторче върти по-бързо, другото го "спира", т.е. първото се натоварва и си намалява оборотите. Второто пък остава "без работа" и започва да върти по-бързо. На практика обаче това води до доста проблеми, включително много силно зацапване (от искрене) на колелата.
Мабучи RF300 може да се намери много лесно без пари. Намират се с намотки от 07760 до 14ххх, съответно с обороти от 3000 до 6800 при 5 волта. Така че може да се подберат два еднакви мотора с подходящи параметри за да се постигне добра моделна скорост. На снимката са показани монтирани под наклон, за да се получи (уж) най-добро зацепване на червяка с правите зъбни колела.
Моторчетата на празен ход тръгват при около 1V, имат достатъчно голям диаметър и безшумна работа. Като цяло - доста приличен резултат, особено като се знае че няма да тегли повече от два вагона.
emilchaushev:
Браво Мите!
Понякога завиждам за мащаба ви точно защото има възможност да пипате... а иначе този тип модели ме кефят. Аз лично мисля да си взема VT95+142. На моята "торта" седят убийствено добре.
zazo:
Емо, ако не беше точно пипането, най-вероятно отдавна щях да съм се отказал от HO-то. Но някои неща са ми страшно пипкави дори сега пък какво остава за по-големите ситнежи.
Мите, давай нататък тия твои занимания са ми винаги много интересни.
mitko0888:
Горните снимки са от доста време. Моторчето отвътре представлява това нещо:
Доста си е мижаво (според мен) за влакчета. За 12 волта е подходящ само във вариант 07760 (около 45 ома), но пък е прекалено слабичко. В момента моторчетата са RF300CH-11440, около 10 ома всяко. Идеята беше да са свързани последователно, за да не се тормозят от 12 волта, но както писах резултатът не беше според очакванията ми. В момента са си свързани "нормално", т.е. паралелно.
И румънците, и руснаците правят модели с такива моторчета. Не знам колко ще издържат, тъй като нямам къде и кога да ги търкалям, но реших да пробвам с нещо по-истинско. Похарчих още едно шаси, но според мен си заслужаваше.
Горе в дясно, посочено със стрелката:
Моторчето е производство на Mabuchi, от типа RS 365 SH, въпреки че е произведено за НР и на него надписът е съвсем друг. И двата броя, които имам, се оказаха високоволтови - едното моторче според мен трябва да работи до 36V, другото - някъде около 18 - 24. Да ама това второто успешно тръгва, и върти достатъчно здраво при 1.25V (в момента всички опити ги правя със стабилизирано захранване без обратна връзка с LM317). Там някъде има около 300 оборота, при 12 волта вдига около 6000.
Първата работа беше двата вала да станат "стандартни" 2 мм, тъй като оригинално единият беше около 2.2, а другият - с назъбване (шлици) около 2.5 мм. Оказа се че смаляването им и доста лесно. Въпреки че на разните моторчета валовете изглеждат лъскави (като от твърда стомана) се оказва че са от меко желязо и много лесно се обработват. Моторчето го включих на 12 волта. По време на въртенето с малката машинка за секунди валовете станаха с нужния диаметър - 2 мм.
Следващата стъпка - удължаване на двата вала и закрепване на двата червяка. Каквото и да правех - резултатът беше все криви оси, биене и вибрации.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия