Автор Тема: различните видове димоповдигащи устройства и тяхната ефективност  (Прочетена 10073 пъти)

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
 Бих искал да пусна една  интересна тема,за различните видове крила,козирки и др,по парните локомотиви и да поразсъждаваме кое колко е ефективно.

 Затова, нека всеки  да напише мнението си ,а ако го илюстрирате и със снимки,ще е  направо супер.

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Отново интересна тема :)
Аз се сещам за четири димоповдигащи системи, които са разпространени в БДЖ:
КРИЛАТА "ВАГНЕР"
КРИЛА "ВИТТЕ"
НИСКИ КРИЛА американски тип
ДИМОПОВДИГАЩА ЯКА
В книгата на инж .Деянов "Локомотивното стопанство на БДЖ 1946-1990 година", в главата "Експлоатационна съдба  на серия 15" са описани подробно принципите на действие на крилата ВАГНЕР и ВИТТЕ, като авторът е на мнение, че ВАГНЕР е много по- добра система от ВИТТЕ. Единственият плюс на Витте е впечатляващата икономия на ламарина в сравнение с ВАГНЕР- за една двойка крила Витте се изразходват около 200 кг. материал срещу 1000 кг. за комплект крила ВАГНЕР.
Другите два типа димоповдигащи устройства (ниските крила и димоповдигащите яки) са изработвани и монтирани на локомотивите тук в България. Единствено теснолинейните локомотиви серия 600.76 (втора доставка) имат фабрични ниски крила.
Ако разгледаме темата "Интересни снимки на български подвижен състав", ще видим и комбинации от по две системи за димоповдигане на един и същ локомотив. Например "ВАГНЕР"+димоповдигаща яка, или "ВАГНЕР"+ниски крила

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5620
  • Рейтинг: 659
  • Красотата е в детайла!
И на модел: Вагнер+яка:


mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Едно всеобщо заблуждение е, че тези димоповдигащи елементи "издухват" или повдигат дима нагоре. Даже и такова име сме им сложили! Ако се загледаме в конструкцията и на Вагнер, и на Вите крилата, няма начин да не видим че в горния си край те са свити навътре. И въобще по никакъв начин нямат вид на нещо, което да духа нагоре или да издухва дима!

В потвърждение на това ще посоча, че при модернизацията на DB локомотивите е изменена и цялата предница на локомотива - вж. на долните две снимки от викито. Премахната е наклонената рампа, която си мислим (аз поне дълги години си мислех така) че издухва пушеците нагоре! Вижте и муцуната на BR42 (като по-ново производство)

Снимките:
DR reko с наклонена предница (както и оригиналните DRG са така, макар и Вагнер крила):



След доста изследвания в по-ново време, немецът е решил да направи така за новото си DB umbau:



Предназначението на тези "димоповдигащи" крила е по-скоро да създаде поток от чист въздух с повишено налягане отстрани, че даже и отдолу на котела, така че да се осигури видимост за машиниста. При това дима си намира място НАД тази зона с повишено налягане, т.е. отива нагоре. Затова крилата стърчат и доста пред котела (за да получават "сгъстения" въздух пред челото на котела), а и от горната си страна са закривени навътре (за да оформят потока отстрани на котела).

За съжаление в многото книги - български, руски, немски, за тези елементи от парния локомотив се говори доста малко - най-много по няколко реда в книга от 200 - 500 страници!

В англоезичната литература обаче се срещат доста анализи защо на различните модели английски и Хамерикански локомотиви димоповдигането се извършва с различни елементи, и защо тези елементи имат различен ефект.

Като ефективност крилата Вите са ПО-ДОБРИ от Вагнер по отношение на използването им в по-новите конструкции локомотиви. Тук трябва да се отчете и изменените конструкции на комина (за да се получи по-висока ефективност на котела - по ниско съпротивление за изпусканата пара, от там и по-ниско налягане на "издухване" на газовете от комина).

Мисля че доказателство за това е не само теорията на англичаните. Вижда се и в модернизацията на DB локомотивите. А икономията от 800 кг обикновена (нискотехнологична) ламарина при 80 - 120 тона трудно обработено желязо - мисля че това не е определящо при производството или модернизацията на локомотивите.

По отношение на якичките и крилцата - правени са най-различни опити и в Германия, Англия, САЩ, че и в СССР. Който иска - в интернета има много, например:

http://mikes.railhistory.railfan.net/r153.html
http://ph.answers.yahoo.com/question/index?qid=20100526235824AAoRwxi

Не искам да коментирам българските "изобретения".  Личното ми мнение - типично по български. (Пример - ако махнем една химическа тоалетна и направим дупка в пода на вагона, ще сме щастливи до небето! Ще изкараме страхотни икономии в производството на дупката, дъъълги години ще отчитаме икономии и в експлоатацията, икономически ефект, титли, рационализации, награди, ама че сме си осрани отвякъде ... туй е друга тема)
« Последна редакция: 24 Юли 2012, 10:48:29 от mitko0888 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Цитат на: mitko0888 link=topic=3925.msg80387#msg80387 date=1343115251
Едно всеобщо заблуждение е, че тези димоповдигащи елементи "издухват" или повдигат дима нагоре. ...

Предназначението на тези "димоповдигащи" крила е по-скоро да създаде поток от чист въздух с повишено налягане отстрани, че даже и отдолу на котела, така че да се осигури видимост за машиниста. При това дима си намира място НАД тази зона с повишено налягане, т.е. отива нагоре. ......


Е значи все пак са си димоповдигащи, дори и според теб (противно на началото в поста ти)!!!1
Ето въпросните снимки:

Цитат на: pach link=topic=1380.msg77949#msg77949 date=1336725716

Изследвания в аеродинамична тръба за обтекаемост на парен локомотив през 1933 година!
...
Maщаб 1/20 - локомотив  2C2-Regellokomotive (1933)



Същото за вагони през 1924г.

Показване действието на крила "Вагнер" с модел през 1922 г.

...
 ;D ;D ;D

Rizar

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Браво pach! Точно и аз този пример щях да дам, но ти си ме изпреварил.  :hi: Според мен крилата "вагнер" са най- ефективни, при по висока скорост димът се изтласква по- нагоре и отива над влака, вместо да отива направо към него... поне като си го представя така мисля, че ще стане. :hi:

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Преди всичко ,искам да благодаря и за интересните и компетентни мнения и за снимките. А ето и      описание на  различни видове димоповдигащи съоръжения,както ми ги продиктува баща ми.

 1. Странични големи  прави крила,разположени на площадките. Челна наклонена престилка може и да липсва.
 Срещат се на  локомотивите от серия Р8 и S10.1.

2 Големи странични крила тип Вагнер- те са наклонени в горната си част и са в комбинация с челна наклонена престилка.

3. Димоповдигащи яки-полуфунии , монтирани към задната част на комина.  Използват се в Румъния,Сърбия,България и Чехословакия.

4. Двойна димоповдигаща яка-  една малка вътрешна и една много по широка външна. През 30-те години са монтирани на българските серии 17 и 27 ,но по късно са заменени с обикновени яки.

5 Пирамидални яки,монтирани на задната част на комина.  Страничните им стени са правоъгълни триъгълници ,обърнати с хипотенузата надолу.  Долната стена  е наклонен правоъгълник,закрепен към хипотенузите.  Използвани са експериментално на някои от  локомотивите от сериите Р8 и 01.

6. Димоповдигащи крила тип Кронавитер.  Представляват два сравнително малки и тесни правоъгълнци ,монтирани под голям наклон от двете страни на комина. Наклона е в посока на комина.Монтирани са на стойки,без да се опират в димната камера.
7. Димоповдигащи елементи ,изпъкнали леко навън,в страничен поглед отпред горе заоблени,а назад постепенно стесняващи се
Използват се при германските аеродинамични локомотиви. Монтират се върху обшивката от двете страни на комина.
8. Два плоски правоъгълника ,успоредни на надлъжната ос на котела  и закрепени върху димната камера от двете страни на комина . За пръв път са използвани на германската серия 52 ,преди крилата Вите.
Масово се използват в България в района на ЖПУ Пловдив. понякога са комбинирани с димоотбиваща яка.
9. Всичко е същото като при точка 8 ,но между двата правоъгълника е монтиран  наклонен назад правоъгълник,които ги свързва.  Използва се при локомотиви на полските железници.
10. Два правоъгълника,монтирани върху димната камера от двете страни на комина под наклон спрямо надлъжната ос на котела.  Разстоянието между тях постепенно намалява назад.
11 Същото както при точка 10 ,само че между правоъгълниците е монтиран зад комина наклонен назад правоъгълник,които ги свързва и затваря отзад,като яка. Използва се в полските железници.
12 Крила  Вите -и те са няколко вида
 а.Класически  криле  изпъкнали навън
 б. Плоски криле,като горната част е огъната към димната камера.
 в. Плоски криле,неогънати в горната си част. Обикновено са допълнително монтирани по депата.
 г. Леко трапецовдни крила  със заоблени ъгли.,изпъкнали навън Използват се при 01 Реко в ГДР.  
 д. Силно трапецовидни крила  със заоблени ъгли ,изпъкнали навън. Използват се при локомотив 18 314 Реко в ГДР.
е.  Много големи криле със сложна форма . Използват се при 18 201 в ГДР

 
 Според мен ,от всичките видове димоповдигащи съоръжения ,най ефективни трябва да са тези от точка 11
 Те се използват на полските локомотиви Тkt 48
 При тях  челната въздушна струя  се поема от двата ламаринени правоъгълника от двете страни на комина,увеличава скоростта си ,поради намаляващото разстояние между тях,удря се в задния правоъгълник и се насочва  назад и нагоре. При това положение не може да не помогне за повдигане на пушека нагоре.

Крилата Вагнер не  би трябвало са достатъчно ефективни по следната причина. Действително въздушната струя ще се удари в наклонената престилка и ще тръгне нагоре. Наклонените в горната си част крила би  трябвало да насочат  струята към комина. Само че  отбитата от наклонената престилка струя ще  се   сблъска  с въздушната струя , минаваща директно  покрай парния котел . Така,че там ще се получи завихряне,което ще попречи на движението на струята нагоре. За да работят ефективно крилата Вагнер,трябва да се запуши пространството между тяхната задна част и димната камера,което  недопустимо ще намали видимостта напред .
При крилата Вите, които дори не покриват долната част на котела,ефекта е още по съмнителен.

Така,че  дори нашите обикновени димоповдигащи яки са били по ефективни и от крилата Вите и от крилата Вагнер
« Последна редакция: 27 Юли 2012, 23:09:15 от misan »

mgirginov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (34)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1933
  • Рейтинг: 192
  • N Länderbahnen I еп. София
Цитат на: misan link=topic=3925.msg80465#msg80465 date=1343417700
....
 
 Според мен ,от всичките видове димоповдигащи съоръжения ,най ефективни трябва да са тези от точка 11
 Те се използват на полските локомотиви Тkt 48
 При тях  челната въздушна струя  се поема от двата ламаринени правоъгълника от двете страни на комина,увеличава скоростта си ,поради намаляващото разстояние между тях,удря се в задния правоъгълник и се насочва  назад и нагоре. При това положение не може да не помогне за повдигане на пушека нагоре.

Крилата Вагнер не  би трябвало са достатъчно ефективни по следната причина. Действително въздушната струя ще се удари в наклонената престилка и ще тръгне нагоре. Наклонените в горната си част крила би  трябвало да насочат  струята към комина. Само че  отбитата от наклонената престилка струя ще  се   сблъска  с въздушната струя , минаваща директно  покрай парния котел . Така,че там ще се получи завихряне,което ще попречи на движението на струята нагоре. За да работят ефективно крилата Вагнер,трябва да се запуши пространството между тяхната задна част и димната камера,което  недопустимо ще намали видимостта напред .
При крилата Вите, които дори не покриват долната част на котела,ефекта е още по съмнителен.

Така,че  дори нашите обикновени димоповдигащи яки са били по ефективни и от крилата Вите и от крилата Вагнер


Несериозно е да се правят изводи, базирани на обикновена логика, без да си изучавал аеродинамика и движение на флуидите.  :hi:

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
Тази тема я пуснах,именно за да поразсъждаваме с главите си,а не с предварително прочетени и заучени фрази.  Нали затова сте го и създали този форум. И аз винаги съм се възхищавал не само на често много дълбоките познания на участниците във форума,а и на стремежа на много от тях да имат собствено мнение.
Дори това мнение да не е правилно,пак е по добре да го има. Защото ще ни накара да се замислим и в крайна сметка да научим нещо повече.

В противен случай право на мнение трябва да има човек,които е завършил за инженер,и то по възможност по парни локомотиви.Останалите трябва благоговейно да задават въпросите ,а след това да не смеят да коментират.А това лично на мен не би ми харесало.
« Последна редакция: 28 Юли 2012, 10:44:12 от misan »

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 446
  • Рейтинг: 122
 Би  било много интересно,ако някой може да обясни принципа по който би трябвало да работят крилата Вите, крилата Кронавитер и крилата на обтекаемите локомотиви .За другите е по ясно.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Според мен - несериозно е въобще в любителски форум, да се напъва за квалифицирани мнения - този форум е за хоби, не за специалисти...Който е учил и прилага тук във форума знанията си по динамика и движението на флуидите, да си вдигне лявото копито... :agree: :sarcastic:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...


01 501 fledermausohren

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
 :blink: :blink: :blink:

Интересно място са избрали - пред цилиндрите... :scratch_ones_head: под ...пътеходното!?!
А крилата са такива явно за да си подобрят работата заедно с конусовидната врата на димната камера.
Интересно - аз разчитам BR-01.501 !?
 :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2437
  • Рейтинг: 1036
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Цитат на: pach link=topic=3925.msg81346#msg81346 date=1346394451
:blink: :blink: :blink:
Интересно - аз разчитам BR-01.501 !?
 :hi:

Написал съм го под снимката, както и с какво име излиза в Гуууугулъ - един страхотен .pdf, част от книга, която за съжаление нямам ...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12375
  • Рейтинг: 1338
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Благодаря - и аз си дръпнах PDF-a=
А ето го и на модел в Н0
http://www.nexusboard.net/sitemap/2408/br-01-501-der-prototyp-der-015er-in-h0-t303274/


И още един чудесен модел:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,5973302