......Тънката разлика би била само в това, че в Смолян никога не е имало железница и е останал само с надежди и мечти,
...
Глупости !
В Смолян никой, никога не се е надявал или вярвал, че е възможно да бъде прокарана железница. Всеки, който е ходил там знае за специфичния терен с огромна денивилация, чието преодоляване би удължило прекалено много общата дължина на линиите и в крайна сметка 80 километровото отстояние от Асеновград би се превърнало в (най-малко) двойно повече. Кой ще предпочете да пропътува 160 вместо 80 км ? Отделно, че по терена няма и 1 км. прав участък в който да не се налага строителство на мостове, тунели, подпорни стени и др. инженерни съоръжения. Вярно, че по комунистическо се чуваха такива предложения, но те бяха в сферата на майтапа и никой не се надявал, че ще се осъществят. В цялата област няма никаква промишленост (освен дърводобив) която да се възползва от ЖП. Е верно, на времето имаше минна промишленост, но с нейното закриване хептен никакви товари не остават за превоз.
Всъщност няма нищо невъзможно, но България не е Швейцария, че да си позволи да има ЖП от швейцарски тип.
Аз като казвам, че понякога е досадно да вървиш по темите....
Кое е глупости? Нали точно това съм написал - Смолян никога не е имал и няма и да има железница.
Част от причините дори ти си ги визирал. Жалко обаче, че отново си се увлякъл от популистки изказвания
и тъпи мнения, та от дърветата не си видял гората. Пък това за "вездесъщите" строителни войски, няма да го коментирам.
То и железопътните войски са създадени още преди социализЪма - и първоначално са били Железопътна Инжинерна Дружина...
Но не за това става въпрос тук.Дори част от линковете на Стефан, са именно такива тъпни и чист популизъм, от слабо образовани хора (за "журналистите" е ясно...).
Особено във форума на помаците. Там пък направо бъкат от политика, но поне на тези хора няма какво да се сърдим
че не знаят историята. То не е нужно да е знаеш, ама като правиш някакво изказване, поне трябва да ти е ясно за какво говориш.А, като се върнем на темата...gzo, пак повтарям - към Смолян никога не е имало (за последните ~140 години железница в България)
каквито и да е планове за такава железопътна връзка с Бяло море.
Истината... и то с исторически факти е, че както и във всичко останало, и тук нашата балканска държава отново е
на кръстопът. Практически още в края на 19 век (1895) амбицийте на Руската, Австроунгарската,
Английската империи, както и Франция, заедно с Италия, чрез различни транспортни коридори (казано на днешен език)
да търсят бързо распространение, на влиянието си в нови региони.
1. Руснаците са искали през Румъния, България, Македония (днешна)и Албания, излаз направо на Адриатическо море.
2. Австро-унгарците пък са искали през Румъния и България, и част от земите на Османската империя,
излаз на свойте товари на Бяло море.
3. Италианците са искали излаз за свойте стоки и промишленост през Адриатика, щото Триест е бил изхода
на Австро-Унгария на това море (даже имало е Австрийски военен флот!!!), на Черно и през Бяло море,
чак до бреговете на Сирия и Палестина (по това време) и целия Арабски полуостров.
4. Англичани и французи пък са гледали към свойте азиатски колонии и са търсели развръзка в железопътните линии,
свързващи западна Европа със Босфора и днешна Турция.
5. Към това трябва да добавим и желанието на тогавашните и новосъздаващи се по това време,
независими държави в региона изполвайки тези чуждестранни амбиции да развият вътрешната си железопътна мрежа.
Така практически още тогава - края на 19-ти век и началото на 20-ти век, са се формирали транспортни коридори
които "де факто" са валидни и актуални и днес. Сега през България минават (и ще ги достроим) шест (шест) от всичко
десетте транспортни коридори на Европа. ...за влиянието на автомобилните връзки (в днешно време стигнали до интермодалните терминали)
ще си говорим някой друг път...
Впрочем, в тези години всички железници в региона (балканския полуостров) са се строяли именно с банкови заеми
отпускани от горе изброените страни (вкл.Русия!!!?) и не само това - те са се строяли под управлението
на италиански и английски инженери, при това с доста бързи срокове (обикновенн 3 до 5 години)
независимо от трудностите на проектирането спрямо терените.
Вкрайна сметка (може би вече някои се питат къде са германците) това е още една от "второстепенните"
причини за избухването на поредицата от войни в района на Балканите, с финалната - Първата световна война.
Германските политици преди това откриват, че Балканите са разпределени не само като сфери на влияние,
но и като железопътни връзки. А те нямат и колонии към които да търсят сухоземни транспортни коридори.
Тогава някой там, из Германските политически кръгове (проучването ми продължава) решава,
да се възползва от разделението на източни и западни амбиции (довели и до Втората световна война по-късно)
и правят всичко възможно, да се "вклинят" през България с връзки от северозападна Европа, през Турция,
направо към Персийския залив и новообразуващите се държави около петролните полета там.
Даааа, това вече ви е познато от някъде, нали...?
И е още едно потвърждение на това което си знаем - най-новата България е построена на кръстопътно място!!!
В резултат на това и до ден днешен на територията на сегашните държави в Балканите,
има цял куп железопътни линии водещи в ...нищото. Те обаче са част от недовършените проекти
по различните направления изброени по-горе. Като оставим настрана изцяло изградената връзка между
Босфора-Анкара-Анадола строена от гермаски компании и банки, навсякъде се откриват такива.
Такава е все още неосъществената връзка през Гюешево към днешна Албания.
Такава е и крайната за нас гара Подкова (Не Смолян).
Такива са част от линийте в днешна Сърбия, Македония и ...за това са на този незавидан хал,
гръцките железници. Гърците винаги са развивали свойте железници с нежелание, но под натиск от
колониалните държави, защото са предпочитали, и продължават да предпочитат вътрешно държавните
връзки да се осъществяват от каботажното плаване. Хем им е по-евтино. Точно в тези "диви"
за железниците времена, те пък си пускат в експлоатация Коринтския канал, с което практически решават
всички проблеми на това каботажно плаване.
Ние все пак (освен Турците) сме успяли да се възползваме от този натиск,
и макар не всички линии да сме довършили...между които и тази от Свищов (там е трябвало да бъде първият ни мост над Дунав)
и Подкова, с прекъсването между Троян и Карлово, което пък е ясно видно на горе публикуваните карти.
Но пък си имаме все пак и връзката Белград-Ниш-Цареброд-София-Вакарел-Белово и на там до ...Босфора.
Още от 1888 г. - годината на откриването всъщност и на първата българска държавна железопътна линия.
Стана (отново

) доста дълго.
Всичко това, подкрепено с конкретни данни, факти и дати,
ще бъде в най-скоро време описано и публикувано тук в специална тема.
Работя по този въпрос вече шести месец. Оказа се страшно интригуващо и пълно с неизвестни факти, които дават обяснение
за доста исторически събития, в следствие на които са Балканските различни войни и ...съществуващите железници в региона.
Особено как още преди стотина години тогавашните стратези са залагали железопътните връзки актуални и до ден днешен.
Впрочев това дава обяснение и защо нашето БДЖ в момента е на този хал, както и че тези международни коридори,
макар и все още обект на чуждестранните амбиции, са единственото му спасение (според доста геополитически анализатори)
Надявам се да ви бъде интересна!
