Автор Тема: Сигнализация и означения в БДЖ  (Прочетена 60692 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re:Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #60 -: 15 Юни 2012, 11:38:26 »
А тез готови модели от где, че и мен ме чака изработване (закупуване) на сигнализация за макета?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12267
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #61 -: 29 Юни 2012, 08:57:06 »
Цитат на: pach link=topic=399.msg66231#msg66231 date=1319011950


Първата проба от фотоец на български сфетофори в ТТ, е достатъчно успешна!
(Image removed from quote.)
(Image removed from quote.)
(Image removed from quote.)

Следва проверка дали правилно се сглобява и
светодиодите дали стават. ПРедстои разработка на основа за
електроконтактно монтиране в макет, както и на дребна серия за производство.
Ако всичко е наред на финала, може и материала бъде сменен с по-добър.
Както и разработка на същата серия в Н0.
Работата продължава.
 ;D ;D ;D

Първият "падна". Механично всичко пасва и е добре. Спояван. Светодиодите са 1,8 мм - 2000 mcd.
 :yes: :yes: :yes:
Остава да се "обвърже" с проводници, да се обработи на външен вид и боядисан.
Важното е за момента че всичко става лесно и на място. Ще пробвам и лепене с "локтайт гел".
Може би ще придобие по-добра визия още преди боята.

Щото вчера стана въпрос за светофори, та и аз да покажа напредъка де... :blush2:

;D :im_so_happy: :boast:
« Последна редакция: 29 Юни 2012, 09:01:47 от pach »

Rizar

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #62 -: 29 Юни 2012, 14:59:52 »
Супер е, перфектно! На мен и така ми харесва без боя.  :) Все едно е много стар, паднала му е боята, раждясъл е...  :hi:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #63 -: 17 Май 2013, 09:11:05 »
Една добра новина за жп моделистите, искащи да пресъздават родно по макетите си! Вижте това:



Тези светофори са приготвени за новата гърловина на гара Аспарухово, която в момента се реконструира.
Но обърнете внимание на пилоните - те вече не са тръба, а решетъчна конструкция, такава каквато се предлага и от фирмите, произвеждащи модели на светофори в различните мащаби, например:


(Изборът на снимка е напълно произволен)

Което прави все пак задачата "преправяне на светофор в БГ" вече не causa perduta.

Успех в моделирането!

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #64 -: 17 Май 2013, 13:17:22 »
Цитат на: Vlado link=topic=399.msg89186#msg89186 date=1368771065
Но обърнете внимание на пилоните - те вече не са тръба, а решетъчна конструкция

Тука си в грешка. Това си е класическата конструкция на българските светофори поне от 50 години. Ето ти още един пример:


Ей тука да се самоцитирам отпреди известно време:

В БДЖ има 3 типа конструкций на мачтовите светофори.Най разпространената и най стара е така наречената БДЖ конструкция.При нея табелата се прави от един лист ламарина и той е голям точно толкова за колкото фара ви трябват(от 2 до 5).Пилона е заварена железорешетъчна конструкция.Такива са светофорите, които правя и аз(вж. снимките от срещата през април).Втората конструкция е руската.Там се използват 2 типови табели от 2 и 3 фара,направени от лят чугун и ламарина и поставени на тръбен пилон с отделна стълба.Мисля,че на срещата през февруари Тачо беше донесъл правени от него такива.Именно тези светофори са най-много снимани в наредбата и затова многофаровите светофори са с по две табели.На Централна гара са такива.Третата конструкция е чешката.При нея всеки фар е отделен и с малки ламарини отстрани.Сглобяват се толкова фарове един за друг, колкото ви трябват ,слагат се в двата края ламаринени заглушки и така получената табела се монтира на тръбен пилон със отделна стълба.Правил съм и такива-вж. пак априлските снимки.По настоящем в ЗАТ се произвеждат само такива светофори.
« Последна редакция: 17 Май 2013, 13:20:58 от TANO »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #65 -: 17 Май 2013, 13:24:28 »
Мда! Разбрах за заблуждението си още след като звъннах на Васко (5 минути след като постнах съобщението си). Все пак за мое оправдание да кажа, че наистина не знаех, че ги имаме в БГ и чистосърдечно пуснах новината в помощ на моделиста...
Благодаря за корекцията и разяснението!  :good:
« Последна редакция: 17 Май 2013, 13:52:23 от Vlado »

Bodwen

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (7)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
  • Рейтинг: 16
  • HO | III, IV | DB/DR Варна
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #66 -: 12 Декември 2015, 01:11:23 »
Не е много по темата, но един бърз въпрос:

Има ли регулация в БДЖ, която указва колко време преди потеглянето на влака може / трябва да се подаде зелен сигнал на светофора на отправния коловоз? Може ли сигналът да се подаде 10 - 15 мин преди часа на потегляне според разписанието?

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #67 -: 12 Декември 2015, 13:21:46 »
Съгласие от гарата на изпращане към гарата на очакване на влака се иска не по-рано от 10 минути.Изходният сигнал се отваря след искане на съгласие и изпълняване контрола по стрелки и прелези включени в маршрута на влака(това когато гарата е с осигурителна инсталация ОИ)
От там нататък направи си сам извода,ако се светне изхода на гара Захарна фабрика 10минути по-рано,какво ще стане на прелеза,понеже той трябва да е задействан за да светне разрешаващ сигнал за преминаване на влака.

  Дано бях ясен,ако не пак ще се опитам да обесня.

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #68 -: 29 Май 2018, 12:37:24 »
Бих искал да чуя мнения за сигнализацията на макета.

Интересувам се от възможностите и за трите вида българска, с крилни семафори, обикновена и скоростна. Говорим за времето на зреля соц (1960-1980), кое би било най-подходящо.

Инак моето чудене е следното.

Крилните семафори ми харесват много, но като производител май само Viessmann знам. Основният минус е, че цената е доста солена и ако трябва да се оборудва цяла гара с 3-4 приемо-отправни коловоза сумата е доста сериозна. Другият минус е, че предупредителният е различен и нямам никаква представа, как са изглеждали българските в действителност и дали ще е удачно купешкия да бъде преправен, чрез смяна на табелата. Да кажем, че тук има спасителен вариант и може да се мине с предсветофорен/семафорен указател и предупредителния да се изпусне.

Някой да се сеща за алтернативни производители?

Обикновена сигнализация. Това като че ли е най-удачния избор, но тук единствения вариант е САМПРОМ, който честно казано на този етап ме е доста неясен.

Накрая остана скоростната. Това е вариантът, който най не харесвам, но като че ли има най-голям избор, пък и за САМПРОМ е най-лесен, май.

Споделете мнения.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12267
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #69 -: 29 Май 2018, 16:37:45 »
Това е и мойта любима епоха в БДЖ.
Но сега откривам, че по въпроса, материалите ми не са на едно място, във вид удобен за бърз отговор на въпросите ти, Ако не ти е
спешно, постепенно ще ги получиш.
А сега ти казвам три неща по въпроса:
- не е толкова сложно, колкото си мислиш.
- лесно се прави, дори с крилните семафори и т.н.
- от фирмата която си отбелязал не очаквай чудеса,
защото има случай на неработещи коректно и налагащ се
ремонт, на чисто новополучено семафорче. Май е лош късмет де...

Колкото до САМПРОМ, за крилните съм на етап чертежи на оригинали ( не всички имам), а за светофори по обикновенната
сигнализация има чешка фирма която ги прави в Н0 и ТТ. Нали
всички ползвахме еднакви с ъс съветските по онова време.
Можеш ли обаче сам да си ги сглобиш (помня един фар дето те беше озорил преди)!?
 Чехите предлагат китове, но са само на
основните секции. Без квадратните, повторителните и трапецовидните (указателни). Но пък те лесно се правят, особено в Н0.
Да считаме ли, че си подновил работата по макета?!!!!?
Май ще се събираме на бира в определено заведение
(както сме го правили и преди). Ще подновя списъка и съгласуването с вас момчета.( вие си знаете)
« Последна редакция: 29 Май 2018, 16:42:53 от pach »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #70 -: 29 Май 2018, 17:03:55 »
Крилните семафори са доста нехарактерни за соца. Доста рядко са ми попадали и снимки със семафори от това време. Не че са били сменени от раз със светофори. Разглеждам си и не многото снимки, които съм свалил от онова време, и не мига да видя крилен семафор. Знам че има, даже и до ПЖИ-то май още си стои, но не мисля че са типични за 60-те и следващите години.

Обикновената сигнализация ми се вижда най-характерна за нещо различно от общоприетото в соц лагера. Не знам другаде дали е имали светофори с нашата форма. Скоростната мисля че е пак толкова разпространена (по снимките). Аз лично съм си подготвил схемата и куплунзите за да мога да слагам и двата вида.

За изработка Тодор е показал достатъчно лесен и мисля достатъчно добър начин. А пък ако някой предложи ецвани ламаринки за направи си сам, бих се включил и аз, заради идеята да не е от картон и да сме модерни...

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #71 -: 29 Май 2018, 18:23:51 »
Сампрома не ме блазни, най-вече заради времето, което отнема, а и в хобито ми се иска да стоя по далеч от "жичкаджийството" и електрониката. Предпочитам времето за сампром да го посветя на по-"аналогови" дейности - сгради, дървета, ландшафт. Ако говорехме за ранна III-та епоха не бих се колебал и бих преглътнал цената на висманските семафори. Обикновената сигнализация изкушава най-вече с това, че е специфична, но пък скоростната ми се вижда най-лесна за реализиране.


jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1342
  • Рейтинг: 208
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #72 -: 29 Май 2018, 21:20:31 »
ПС семафор в бджто е правоъгълна табела и има сигнално значение, като кръглото пс в
DR  , тоест може да се ползва и висман само се птетаботва табелата. Много близка сигнализация е тази на csd там съм виждал ецвани крилни семафори в ТТ
До колкото знам и тоя до пжито е чешко производство. Така че търсете чешки фирмички.
« Последна редакция: 29 Май 2018, 21:26:18 от jopeto »

schatsi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 583
  • Рейтинг: 52
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #73 -: 29 Май 2018, 22:47:56 »
Коле, има и руснаци които правят светофори по поръчка - http://www.svettofor.ru/. Лично аз си поръчах и са доста добри като изработка . Звънни ми и ще се разберем да ти ги покажа , ако искаш.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12267
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Сигнализация и означения в БДЖ
« Отговор #74 -: 30 Май 2018, 14:09:01 »
Едно време на руснаците цените бяха едни...
Дали и сега са такива?

Чехите правеха сфетофори, които ползвахме и ние.
Нашите бяха или съветски внос ( решетъчен пилон) или производство на нашия завод до бившия жпзавод София.
Те са на тръбният пилон обаче и стълбите им са странично, а не челно, като на руските и чешките.
завод ЗАТ  преди приватизацията - имах някога гадже от там  :blush2:.
Сигнализацията от тези времена у нас и в Чехословакия,
са производство по единен руски образец. Нашата тогава беше
обикновенно със светофори на 75% от всички гари.
Същото се отнася и до крилните семафори - еднакви с чешките сме. Този до ПЖИ- то съм го наснимал преди години и публикувал тук. Вече му имам и оригиналния чертеж - производство на ЧКД -  Прага.
Тогава когато го публикувах, си спомням, че Жоро ме подсети коя фирма е. Както аз насочих Шатов към руснаците.

За BGTT пък аз ползвах чешките ецвани. Пратиха ми ги за един месец и цените им са мн.добри. Но трябва сам да си ги сглобиш
 (сглобяването  също съм го публикувал) сам. Както и да си ги боядисаш. Много са детайлни и точни до табелката чак!!!

В момента съм разработил  специални конектори,
на които имам място и за механично задвижване на семафори.
Те обаче още са само на чертежи. Идеята е както са ги
направили Тано и Митко - сменяеми според епохите за каране.
Ще станат на малки платки, за лесно закрепване под макета.
Ама това не е на дневен ред, поради други задачи по управлението.

Jopeto, благодаря за уточнението за квадратните табели.
Значи принципно и те стават, след прешаблониране!
 :hi:
« Последна редакция: 30 Май 2018, 14:12:15 от pach »