Автор Тема: Двуетажни вагони на БДЖ  (Прочетена 49444 пъти)

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1342
  • Рейтинг: 208
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #30 -: 18 Февруари 2014, 18:09:29 »
Не разбрахте ли вече, че в БДЖ се боядисва и се е боядисвало с каквото имам, ако изобщо има! Нищо, чудно вагоните да са били от друга администрация и само надписа БДЖ да е добавен.   

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12267
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #31 -: 19 Февруари 2014, 08:15:06 »
jopeto вагоните са произведени по специална поръчка в добрите години на БДЖ, така че съвсем нови
са си били за нашата администрация. Даже имам някъде снимка на първият със съответния номер х 4  и докаран в България,
от един репортаж на сп."Der Modellеisenbahner" струва ми се от 1968г...ако не бъркам годината. Трябва да проверя.

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #32 -: 19 Февруари 2014, 10:04:01 »
Специално тези не са произвведени по специална поръчка за БДЖ и не са били съвсем нови, Пламене. Купени са настаро от железниците на бившата ГДР, където точно по това време - края на 60-те години, този модел лека-полека го заменят с 5-секционните Gliderzug-единици, които не са изнасяни извън ГДР, а по-късно и със самостоятелни двуетажни вагони.

През ония години всички по-големи надписи по новодоставените вагони на БДЖ наистина не са правени със жълта боя, а с едни релефни лепенки - като грапав жълт лейкопласт, който потъмняваше с течение на времето. Точно на двуетажните какви са били не мога да кажа.....За сравнение, надписите примерно на гръцките вагони, си бяха с боя.....

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1342
  • Рейтинг: 208
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #33 -: 19 Февруари 2014, 10:48:42 »
...това, имах предвид!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12267
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #34 -: 19 Февруари 2014, 11:56:02 »
Не знам дали е така както казваш. Аз ти цитирам статията от списанието.
Впрочем немските двуетажни вагони (четирисекционните) се различават не само
по челните стени на крайните вагони. Техните от едната страна  са имали кабина за управление
на пенделни влакове. Имам и снимки на такива немски влакове - четирисекционен двуетажен влак
с кабина за управление "навън", по средата един дизелов BR-118, и още един четирисекционен влак,
също с кабина за управление.

Така с локомотива, по средата влаковете са правили совалки между
града и най-близкия огромен комбинат например (подобен на Кремиковци). Кабините за управление
са били само от едната страна на четирите секции и са имали по два прозореца с чистачки за дъжд (външен признак).


Всичките модели на двуетажни вагони в ТТ са по този начин направени. За да имаш типично българска компози-
ция, трябва да смениш крайната секция с два прозореца с такава на три прозореца от друга композиция.
Проблем който винаги е стоял, стои и сега пред българския моделист. За Н0 не знам как стоят нещата.

Та както казах - нашите нямат такава кабина за управление. Тоест те и на двете челни страни имат
по три прозореца (един от които е на тоалетната). Подобно на долната снимка.


 А и доколкото си спомням немските са с изцяло дървени седалки (четирсекционните) като на долния етаж
тези  седалки са тип "дълга пейка" с гръб към прозорците и островна такава по средата. (едва ли не като трамвай).


Ето как са били долните етажи на немските вагони.


Всъщност има и други конструктивни разлики от тях и поръчаните от БДЖ вагони на два етажа.
Те само външно доста си приличат, за щастие на моделиста - горе описах едно от решенията му.

Нашите двуетажни вагони нямаха такива салони до вратите, а само широки ...фоайета от които се слизаше или
качваше на долния или горен етаж. От самото начало нашите си бяха с познатите тапицирани двойни седалки
облечени в зелена изскуствена кожа характерна за БДЖ по онова време.
:spiteful:
Интериора им беше подобен на този но в зелено и естествено дърво.


Всъщност най-близко до нашите двуетажни вагони са били тези в Румъния - ето едно клипче на такъв в движение там.
http://www.youtube.com/watch?v=jA5_pBqB2Yo

« Последна редакция: 19 Февруари 2014, 16:48:49 от pach »

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #35 -: 19 Февруари 2014, 14:04:50 »
Според книгата, посветена на историята на завода в Гьорлиц, а не знам другаде в ГДР да са произвеждани двуетажни вагони (обикновените са друг случай, те са правени и в Гьорлиц, и в Бауцен, и в Хале-Амендорф по една и съща проектно-техническа документация), за ГДР са произвеждани и четирисекционни вагони с кабина за управление, и без такава. Тоест и от двата вида. Що се отнася до седалките, след премахването на третата класа в ГДР, в началото на 60-те ако не се лъжа, всички дървени седалки биват подменени с кожени, а новопроизведените вагони, както и т.нар. реконструирани, също се доставят с такива. Тук знаеш какво става - бившите третокласни вагони стават второкласни, но си остават с дървените пейки до бракуването им. В книгата ги има и показаните снимки, но и такива на вагони от същия чешит с кожени седалки - за цвета не мога да кажа, понеже снимките са черно-бели. Също така в таблиците в края на книгата, където са описани всички поръчки и доставки по държави и години не фигурират двуетажни вагони за БДЖ (тип B - спалните и няколкото смесени първа-втора класа, които сетне у нас са преустроени в първокласни са отбелязани и описани подробно).

Качвал съм се в нашите двуетажни вагони - интериорът беше с някакъв фазер с по-светъл дървесен цвят, само вратите отвътре в кафяво. Седалки съм виждал и с тъмнокафява тапицерия, и зелени. Показването на главата през джама беше невъзможно - на долния етаж прозорците се отваряха като "капаци", а отгоре - с врътка като в колите. Румънските наистина са същите, но фигурират също в Полша и Чехословакия, навсякъде доставени по редовен път, за разлика от нашите, които са настаро.
« Последна редакция: 19 Февруари 2014, 14:20:45 от IKAR »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #36 -: 19 Февруари 2014, 14:21:29 »
Въпросните двуетажни вагони се водят "съчленен влак от 4 секции" или "четирисекционен съчленен влак". У нас са внесени на два пъти през 60-те години, като всичките тук са от по 4 вагона. Неслучайно в документацията на вагоните се дава общата маса на целия влак - 133 тона, както и пълната му дължина - 73,40 метра. Поради сложното лагеруване на средните триосни талиги у нас не е имало възможност да се вадят/добавят вагони - влакът е бил винаги от 4 вагона, а ако той не стига /примерно "виладжийските" влакове към Калотина събота-неделя/, се е добавял още един влак от 4 вагона. Реално в ГДР са се произвеждали 12 /ДВАНАДЕСЕТ/ модификации, у нас май всичките са от една /най-много две/. Първата доставка е 1965 г., втората е 2-3 години по-късно. В Германия е имало влакове с различен брой вагони от 4 - там са имали възможност да ги прекомпозират. Мисля, че дори там е имало и вагони 1-ва класа - подобна първа класа /измислена в общи линии/ на последните вагони втора ръка, внесени от Германия /не им знам серията, тия със вратите по дължина на вагона/. Така че вариантите и снимките по нета са най-шарени.
Тъй като вагоните идват през 3-та епоха /преди 1970 г./, тяхното оцветяване и надписване е съобразното тогавашните правила, след 1970 г. и въвеждането на електронните номера надписите се променят. Тогава се променя частично и оцветяването на вагоните.
Източник: разговорите ми със Стефан Стоичков. Пълна информация за вагоните - когато излезе втори том на книгата му.  :drinks:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12267
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #37 -: 19 Февруари 2014, 14:24:42 »
В периодите:
1952–1957,
1961–1963,
1965–1977, (тук е българската поръчка - струва ми се през 1968г)
на завода в Гьорлиц са поръчани общо 115 четиресекционни влака от следните страни:
Bulgarische Staatsbahn,(БДЖ)
Deutsche Reichsbahn,(DR|
Polnische Staatsbahn,(РКР)
Rumänische Staatsbahn,(CFR)
Tschechoslowakische Staatsbahn (CSD).
Справка може да се направи и тук:
http://en.wikipedia.org/wiki/Waggonbau_G%C3%B6rlitz
Впрочем тогава изтеглят производството на талиги в град Вешау (Vetschau).
Не знам каква книга цитираш и кога е писана...само ми кажи в нея казва ли се нещо за стачката на работницитев завода
 потушена за един ден с помощта на съветски танкове? Или че са изнасяли вагони и за Индонезия?
 Мисълта ми е, че информацията продължава да извира - само трябва да я намерим!

Ако довечера ми остане време ще сканирам немското списание за да видите снимката и текста към нея.
Все пак то е издавано точно по това време на доставката за БДЖ.
Първата ни четиривагонна секция е носила номер на БДЖ- 3626 001 до 36 004 от същата година.

Малко снимков материал...










И две снимки на въпросната талига отгоре.

« Последна редакция: 20 Февруари 2014, 09:45:29 от pach »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #38 -: 19 Февруари 2014, 14:37:43 »
Тц, не позна... Първото влакче с номера 26001-26004, а не 36ххх. Като класификация се водят клас B13, първите са от сер.2617.
Четирите вагона във влакчето не са били еднакви /или да са 2 х 2 - крайните и средните секции/. Имали са разлика във вътрешното разположение. По спомени са били така: крайни секции - A и B, средни секции - C и D. Във влака са били подредени A-C-D-B.

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #39 -: 19 Февруари 2014, 14:38:49 »
Ето тая:

http://www.ekshop.de/buecher/lokomotivfabriken/160-jahre-waggonbau-in-goerlitz.html

Има я в библиотеката, описал съм я подробно. Пише и за стачката, и за непрекъснатите саботажи по отношение на вагоните, правени за СССР - я счупен лагер, я дефектни детайли, я нещо от тоя сорт. Това между другото въобще не е техен патент - унгарците са правели абсолютно същото по автобусите, предназначени за Съветския съюз - тяхното отопление например е по-слабо от това на българския и чехословашкия вариант...... Описани са вагоните не само за Индонезия, ами и за Кения, Уганда, Аржентина, Сирия....

Сега видях, че в Уикипедията има и друга грешка - пише, че за нас са доставяни от по-късните самостоятелни обикновени и командни вагони, което не е вярно.
« Последна редакция: 19 Февруари 2014, 14:46:11 от IKAR »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12267
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #40 -: 19 Февруари 2014, 14:42:23 »
 :yes: ;D

За номера го писах по памет - довечера непременно ще сканирам снимката на първата ни двуетажна композиция
преди изпращането и за БДЖ. Впрочем покрай нея почти съм готов със надписите за целия влак - някъде тук бях питал за тях.
А си спомням някъде Кракомобила ( :hi:) беше качил сканирани страници от учебник в който добре се описваха тези вагони.
Може би там пишеше и че са поръчани и доставени за БДЖ!?

И така и така говорим за тази фабрика - струва ми се, че от "Аухаген" в програмата за сглобяеми индустриални сгради
са взели прототипа именно на тази сграда, нищо че на модела пише името на основателя на фирма "AUHAGEN":



Впрочем добре че може да се направи на модел поне (блазе им на немците)
 защото сградата вече е срутена изцяло, може би откакто фабриката стана собственост на "Бомбардие"!
« Последна редакция: 19 Февруари 2014, 14:57:58 от pach »

rumensoft

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 73
  • Рейтинг: 37
    • RUMENSOFT
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #41 -: 19 Февруари 2014, 15:02:27 »
Много се радвам, че подсетих за тази тема, защото тия вагони ги харесвам много и доста информация споделихте :)
 &bgflag

Цитат на: pach link=topic=4052.msg93717#msg93717 date=1392813743
:yes: ;D

За номера го писах по памет - довечера непременно ще сканирам снимката на първата ни двуетажна композиция
преди изпращането и за БДЖ. Впрочем покрай нея почти съм готов със надписите за целия влак - някъде тук бях питал за тях.
А си спомням някъде Кракомобила ( :hi:) беше качил сканирани страници от учебник в който добре се описваха тези вагони.
Може би там пишеше и че са поръчани и доставени за БДЖ!?

Да, в тази тема по напред: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,4052.msg83444.html#msg83444

Иначе, аз когато правих вагоните за играта, Кракомобила доста ми помогна като информация и серия. Сложил съм ги някои - 25 серия (DBx 5050 2625 246-1), с 4 секции  - A, B, C, D

Ето снимки от играта:

Изход от гара София, посока Радомир


На гара Радомир


Изход от гара София, посока Пловдив
« Последна редакция: 19 Февруари 2014, 15:38:57 от rumensoft »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12267
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #42 -: 19 Февруари 2014, 15:29:29 »
Почти ме спечели за тази игра с такива култови композиции... :give_heart:

А ето моя пример за ултра състаряване (двусекционния влак е старо производство на PIKO):











 :swoon: :swoon: :swoon: :swoon: :swoon: :clapping:

l-donovan

  • Trade Count: (3)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 73
  • Рейтинг: 22
  • DB,BDZ 4-5-6 epoha HO
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #43 -: 19 Февруари 2014, 15:40:14 »
Уникално!!! :hi:Все едно 30 години е бил изложен на дъжд,сняг и слънце!

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: Двуетажни вагони на БДЖ
« Отговор #44 -: 19 Февруари 2014, 15:55:32 »
Състаряването кефи много. Ето информация на инж. Деянов относно вагоните:

Двуетажните пътнически композиции в БДЖ бяха съставени от по 4 съчленени вагона. Те са строени от предприятието VEB GOWA - Gorlitz, в бившата ГДР и са доставени, както следва - 2 композиции през 1967 г. и 6 композиции през 1968 г.
Имаха БДЖ номера, от 51 52 2617 001- 004(първата композиция) до 51 52 2617 029 - 032(последната композиция).