Автор Тема: Проект 07-11 и 07-054 БДЖ  (Прочетена 80749 пъти)

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« -: 24 Ноември 2012, 11:21:59 »
Темата я започвам с няколко уточнения. Тя не е в отговор на никоя друга тема, а ще представлява един фоторазказ на моя опит да си направя 07 серия БДЖ. Ще има много снимки и ще се точи бавно и мъчително, като турски сериал. Още съм съвсем в началото, а края ще е някъде в далечното бъдеще. За сега съм решил да докарам работата донякъде, колкото да стане ясно ще го бъде ли тоя локомотив или не, след което проекта  ще изпадне известно време в хибернация.
 И така започвам отдалеч с един разказ на Стефан Стоичков отпреди някъде 20 години. Някъде в средата на 60-те години от Хеншел дават на руснаците прототип на 6-осен дизелелектрически лок с цел изпитания на същия. Забравих вече по искане на руснаците или Хеншел, но както и да е. Минават се 6 мес. и хеншелците си искат обратно лока. Обаче от страна на братушките идват някакви засукани отговори от типа – катастрофира в далечния Сибир, изгоря до основи, вълци го разкъсаха, мечки го изядоха, с две думи – локомотив няма. Малко след това се появява разработката на съветския локомотив ТЕ 109 предназначен за износ в соцлагера. Доколко е вярна тая история може и Стоичков да не знае, въпреки, че навремето ми я разправяше доста убедено. Както и да е първите локомотиви от тоя тип се появяват в ГДР като серия V300 впоследствие 130. Характерни за прототипната серия са високите челни и странични прозорци на кабината, и броя на решетките на покрива отстрани.



Вижте колко близо е Пико в детайлите до прототипната серия. В детайлите да, но не и в размерите, за които ще стане дума по късно.

В опит да намеря подходящи снимки на 130/131 попадам на едно много интересно местенце, към което ще дам линк по нататък в темата. Оттам са и следващите 2 снимки. На първата се вижда вече друг покрив с характерната форма на нашите от 07-01 до 07-30, но както ще видим по нататък и той се различава  малко от тях.

Този е с характерния кош, кабина и покрив на нашите локомотиви от 07-31 до 07-55, само, че талигите са с пясъчници. По чертеж основните размери на всички 130 и 131 са еднакви, но всъщност и аз не знам от кой лок нататък кабината става с характерните по ниски челни и странични прозорци, да не говорим за останалите разлики. Интересувал съм се в подробности само от нашите 07, за които ще стане дума съвсем скоро.

132 серия. Това е друг локомотив. Роднина с 131, но все пак. По дълъг кош и по дълга база с по 200 мм., изцяло различен покрив, по висок почти по цялата му дължина и със съвсем различни решетки и детайли. Различни са решетките и отстрани на коша, до прозорците( въпреки, че тая е с точно същата решетка като 130/131 респ. 07) и тази в средата над акумулаторните капаци. За допълнителния прозорец всички знаят. По голям брой на капаците на междурамните връзки. Има и кабини с по високи прозорци като на Роко, но не можах да изкопая подходяща снимка. Нямам нищо против някой ако ги знае и не го мързи да понапише още нещичко за немските машини. След което ще продължа вече само с нашите.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #1 -: 24 Ноември 2012, 22:05:16 »
Цитат на: TANO link=topic=4075.msg84001#msg84001 date=1353748919
... По чертеж основните размери на всички 130 и 131 са еднакви, но всъщност и аз не знам от кой лок нататък кабината става с характерните по ниски челни и странични прозорци, да не говорим за останалите разлики.
...
 Има и кабини с по високи прозорци като на Роко, но не можах да изкопая подходяща снимка. Нямам нищо против някой ако ги знае и не го мързи да понапише още нещичко за немските машини. След което ще продължа вече само с нашите.

Историята с изчезналия немски дизел не я знам, но е напълно вероятна. Между другото още петдесетина години преди Людмилата немците произвеждат дизели за руснаците. Дори и първият (май) руски магистрален дизелов локомотив е с немски двигател и ел. оборудване. Но това е друга тема.

За немските Людмилки (някои от данните не са потвърдени и съм сложил по една чуденка на тях):

Според чехите има два прототипа - ТЭ109 001 и 002, през 1967 и 1968 година (?). Челното стъкло е извито в ъглите, има и други визуални разлики:


През 1977 и 1978 руснаците си произваждат 31 локомотива ТЭ109, мисля че започват отново от 001 (?). Дори не съм сигурен това на горната снимка дали е от първите прототипи, или от "руските" бройки от 1977 година!
 
През 1970 на Лайпцигския панаир е представен друг прототип, V300 001. В някое списание май съм виждал снимка от панаира, но сега не мога да се сетя къде. Този екзимпляр се прибира в СССР, а в ГДР са доставени 10 броя за изпитания, вече ознамени като серия 130.

Страничните стъкла са както на Пиковската машина (големи и триъгълни) до номер 130 036. Снимка с такива стъкла има на 034:



От 130 037 страничните стъкла са малки, както на нашите седмаци.


Пердполагам се забелязва, че на показаните до тук снимки челното стъкло е по-голямо. Това продължава до 130 051. От 052 челното стъкло е по-малко. Всъщност първата доставка на 07 е с фабрични номера между 130.054 и 130.055, едната (07.19) е между 055 и 056.



Ето я и 063:



Във всичките 82 броя серия 130 има разлики и в решетките на покрива. Първите 12 машини са с по 6 решетки в един ред:




След това (след 013) са с по седем решетки, като двете са по-високо (така са и нашите 07 от първите две партиди - до 07.30, както и преправената 91). Виж по-горе снимката на 034. След 037 имат и вентилатори на покрива (за спирачката). До 036 нямат електродинамична спирачка.

Всичките от серия 130 са с по 2+3 гофри на коша.
Освен 130 001 до 130 080 има и още две машини от серията - 130 101 и 130 102. Те повече приличат на серия 132.
Три от машините - 058, 060 и 04, през 1986, 1979 и 1989 са с талиги от 131, и съответно взимат серията 131. Така серия 131 е не само от 76-те построени, но включва и тези три преработени 130-ки.

Толкова от мен за немската 130. Всичките снимки не са мои, но за съжаление не помня коя откъде е. Информацията също е от няколко места.
« Последна редакция: 24 Ноември 2012, 23:57:58 от mitko0888 »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #2 -: 25 Ноември 2012, 09:49:49 »


Свет ми се изви от по-дълги и по-къси решетки , завити и прави прозорчета , чуденки и питанки !

Владе , готов съм да купя една от готивите сгрешени Седмици , с което да финансирам проекта "Истинска 7-ца" отначало !

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #3 -: 25 Ноември 2012, 13:29:35 »

   Поздравления и за двамата, теми като тая дават смисъл на форума, още повече както се разбра, локомотивът неслучайно е забулен в тайни! Бих се включил и аз, но под аватара ми някой е написал "дампфлок-фен", т.ч. ще следя с интерес!


Професор Тано, нищо не споменахте за варианта с ... пантограф:
http://media.snimka.bg/s1/1419/029081175-big.jpg?r=0       

ivo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2006
  • Рейтинг: 558
  • HO - II-III, София
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #4 -: 25 Ноември 2012, 19:41:28 »
Прав си Саше :) Остава да се включи и Зазо  :good: и кефа ще е пълен ...

koceto_sh

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #5 -: 26 Ноември 2012, 01:27:52 »
а това животно "

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #6 -: 26 Ноември 2012, 05:11:38 »
Двусекционния 2ТЭ109 - само, че си е загубил първата секция.

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #7 -: 26 Ноември 2012, 11:12:30 »
Сашо къв ти е проблема, бе. Лока е с ел двигатели, чупи му се мотора и като резервен вариант дига пантографа да се храни от мрежата. :)
Иначе много исках така някой да се включи да помага с писането и това се случва. Пък и така темата става по сочна. Митко благодаря ти за снимките и се надявам и занапред да туряш по едно рамо. Особено ако имаш хубава странична снимка на талигите от първия вид (с по широките буксови опори). Но това КМДВ ( като му дойде времето).
И така у нас има 4 основни разновидности на 07. Разбира се имам предвид на външен вид, от гледната точка на моделиста. Всички размери на коша, талигите и базата са еднакви. Различават се по някои специфични детайли.
 Това е първия вид, от който са 07-01 до 07-30 + 07-91(чешкия). Особености –  двете характерни надвишения на покрива(едното в средата където е решетката за ауспуха и другото в предната част преди първа кабина и то е различно от130 серия).  Като се абстрахираме от тях – покрива е с еднаква височина по цялата си дължина и оттам и еднакви наклони на тавана и на двете кабини и еднакви капаци и детайли. Точно тук има голяма разлика със 132, чиито покрив е по висок почти по цялата дължина с изключение на отсека на охлаждането. Оттам таваните на двете кабини освен, че се различават и по капаците са и с различен наклон и така 132 изглежда различно погледнат челно от двата си края. Коша е с 3 ребра в долната си част( под лайстната в средата). Талигите ще ги оставя за после. Само да отбележа, че са 2 вида. Почти цялата серия(до 07-75)са без пясъчници. Иначе кабините на цялата серия до 07-91 са еднакви – с по ниските прозорци. Изключение 07-81 въпреки, че и него го виждам на една снимка вече с ниски прозорци. (Митко или Кракомобила ако искат да се включат)


Втори вид 07-31 до 07-55. Тук вече го няма надвишението на покрива преди първа кабина, няма и решетки отстрани. Коша продължава да е с 3 ребра. Не мога да ги хвана точно от коя машина нататък, но вижте трите вентилатора на охладителния отсек колко са по тумбести. На първия вид са определено по плоски, но проблема е, че и на машини с по големи номера виждам плоски вентилатори. Това вероятно става при ремонт на лока, когато се заменят вентилаторите с каквито има в момента. (При талигите въртележката е същата).


Трети вид 07-56 до 07-75. Общо взето същия като предишния, но вече коша е с 4 ребра като моделите на Брава и Роко. Не съм сигурен, но май оттук ръкохватките на акумулаторните капаци са в характерна пазва. На по първите са издадени дръжки.

На тази Кракомобилска снимка се виждат издадените навън дръжки на акумулаторните капаци. Но точно тая машина пък е с нетипични гладки капаци. Почти всички други са с ребра. Снимката е ценна и заради друго. Решетката отляво до прозорците е в изрез на коша голям колкото прозорците. При 132 и всички фирми, които го правят на модел тя е по ниска. Различна е и решетката долу над акумулаторните капаци. При всички наши 07 е така – в долната част на изреза на коша. При 132 е в средата. Тук ако имах снимки на тия детайли при 132....(Митко помагай)   

Тук дръжките са в пазви.
Последно 07-76 до 07-90. Същото като третия вид. Кош с 4 ребра, но талигите са вече с пясъчници.



Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #8 -: 26 Ноември 2012, 13:26:14 »
Много подробна информация - чета с интерес, благодаря на автора и фотографите, че споделят с лаиците като мен и все пак се питам, има ли един с един наш локомотив в тая серия дето да са напълно еднакви???  :blush2:

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #9 -: 26 Ноември 2012, 14:30:36 »


а кои са с такива буфери ?

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4773
  • Рейтинг: 624
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #10 -: 26 Ноември 2012, 18:38:58 »
Значи със задоволство  :) ::) мога да ви кажа че ,моите седмаци отговарят на 07-01.....!
Кошовете са на РЕВЕЛ!Евтини и перфектни!Задвижени талиги на Пико!Ревел в комплекта бяха сложили и правоъгълни и кръгли буфери!

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #11 -: 26 Ноември 2012, 19:26:37 »
Цитат на: toniemi link=topic=4075.msg84110#msg84110 date=1353947938
Значи със задоволство  :) ::) мога да ви кажа че ,моите седмаци отговарят на 07-01.....!
....

Да, ама 01 (а и други) има дръжки между челните прозорци, а пък твоите нямат  :this:


toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4773
  • Рейтинг: 624
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #12 -: 26 Ноември 2012, 19:32:37 »
Преди повече от 10 години ,сигурно съм ги правил...всъщност,кога излязоха първите Ревелски машини,тогава си ги купих,гаранция не съм си направил труда да ги лепна тези дръжчици ;D

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #13 -: 26 Ноември 2012, 21:45:22 »
Цитат на: TANO link=topic=4075.msg84084#msg84084 date=1353921150
... Изключение 07-81 въпреки, че и него го виждам на една снимка вече с ниски прозорци. (Митко или Кракомобила ако искат да се включат)

 При всички наши 07 е така – в долната част на изреза на коша. При 132 е в средата. Тук ако имах снимки на тия детайли при 132....(Митко помагай)  


07-81 е възстановявана с един от чехословашките кошове и тогава получама големите си прозорци. Двете чехски машини са от първите (фабр. номера 0037 и 0038) и са с големи челни прозорци, но са първите с малки странични. За тази снимка се твърди че е от 2002 година, все още с големите стъкла. В по-ново време е с малките, такива снимки има много.



Решетките в средата, над акумулаторите, са си такива при всички 130 и 131, съответно и при нашите 07. При първите няколко десетки 132 (до 132-073) на това място въобще няма решетки, а само една ламарина.



След това решетките са в средата на панелчето и май си остават така до края на производството:

« Последна редакция: 26 Ноември 2012, 21:56:35 от mitko0888 »

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re:Проект 07-11 и 07-054 БДЖ
« Отговор #14 -: 27 Ноември 2012, 10:38:18 »
Тонка, ще трябва да те разочаровам. Въпреки, че е със същата форма този покрив се различава по детайлите. Отпред има 2 вентилатора за спирачката, различно е оформлението и на отсека с ауспуха, има и други дребни разлики. С други думи това е покрива на 130 серия. Направил си 130-ка ( както се разбра от Митко 0888 - от 130-052 до края)
Стигаме до талигите. 2 вида са. По рядко срещаните са с широка буксова опора в горната част и характерно скосяване на талиговата рама и в двата края отгоре надолу. Ще ги нарека условно тип1. Ще ползвам снимки на KRAKOMOBILA.

Повечето са такива. По тясна буксова опора и скосяване в предния край на рамата по диагонал. Още снимки на тая талига има в темата на Владо – снимките на Миро. Условно ги наричам тип2. Тези от последната доставка 07-76 до 07-90 са същите, но с пясъчници в двата края на рамата.

 Понастоящем талигите тип1 се срещат разпръснати по цялата серия, а повечето машини от първата серия 07-01 до 07-30 са с тип2. Не мога да съм 100% сигурен, но имам следното обяснение. Факта, че Пико като по стар модел е направен с тип1, и в книгата на Деянов от 1977 г. е представен чертеж точно на тип1 ме кара да си мисля, че това е по стария тип и най вероятно 07-01 до 07-30 са дошли с него. Впоследствие при всеки ремонт локомотивите са получавали каквито талиги има в момента готови и се стига до сегашната боза. Кракомобила дори е попаднал на машина и с 2та типа талиги.

Подобна боза, но по гъста е и при буферите. Една 5минутна разходка тук http://www.locopage.net/bdz07.htm    ще ви убеди, че на буферите трудно могат да им се хванат спатиите. При избора ми на това кои машини да правя на модел се ръководих  по тези снимки тъй като имам и от двата вида буфери, а искам двата модела да са различни.