Автор Тема: парни локомотиви -отоплярки  (Прочетена 25342 пъти)

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
парни локомотиви -отоплярки
« -: 09 Януари 2013, 20:20:43 »
    Дори след  окончателното спиране на парните локомотиви в България,много дълго време след това  човек все пак можеше да види запален парен локомотив. В много  локомотивни депа  ,жп.заводи  ,строежи и индустриални предприятия,десетилетия наред  за отопление и производство на пара се използваха парни локомотиви. В много лошо състояние,с липсващи части....и все пак запалени ,изпускащи своята вълшебна миризма и даващи възможност да се качим в кабината ,да видим огъня ,а дори и да хвърлим някоя лопата с въглища.За това  не е чудно,че отоплярките имат своите почитатели и са били много желан обект за посещение и снимане  например в Германия.  Някои жп. моделисти дори правят отоплярки на модел, прикачени към дълги стоманени комини и умишлено в лошо състояние.

А сега да си спомним за  някои отоплярки. Например в депо Подуене,до 1990 година година се използваши локомотив 01-03. Става дума за дизеловото,а не електрическото депо Подуне,което приблизително от 1975 година има модерна парна централа с  котли на мазут. Преди 01-03 в депо Подуене като отоплярки са работили 10-02,15-105 и вероятно 01-17.В Жп Завода в София  пък за отоплярка се е използвал 10-13 ,но когато ние с брат ми учехме в железопътния техникум,той вече отдавна не се използваше. В депо Карлово  до 1996 се използваше,ако не се лъжа локомотив 14-46. А локомотив 16-29 до 1993 даваше пара за строежа на метрото близо до спирка Обеля. Много интересно беше в депо Мездра. Локомотивното депо го топлеше сваления котел на 15-18 ,а вагонното депо локомотив 15-78. И в двата случая котлите работеха без налягане,като водогрейни.

А в депо Горна Оряховица пък беше нещо невероятно. Там до около 1992 година за отопление на депото и гарата се използваха локомотиви от серия 16,в пълна експлоатационна готовност,които сами се придвижваха за зареждане с въглища.
В началото на 60-години локомотвно депо София се е топлило от локомотив 27-02 и един парен котел  от серия 08. А  гара София се е топлила от два локомотива. Става дума за старата гара София ,коятое имала две сгради-стара и нова. Старата сграда дълго време се е топлила от локомотив 11-02 , а новата от най различни локомотиви,очакващи ремонт в ЖП завода. Например често тази работа са изпълнявали лоомотиви от серия 13 или 46.
За съжаление никой не е снимал най уникалната  отоплярка -23-01 в жп.завода.
« Последна редакция: 10 Януари 2013, 15:41:29 от misan »

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #1 -: 09 Януари 2013, 21:17:28 »
В Божурище в едно от предприятия до преди 15 години (примерно) имаше парен локомотив (вероятно отоплярка) от серия 16 - някой знае ли номера?

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #2 -: 09 Януари 2013, 21:48:05 »
Мисане, пропуснал си да отбележиш отоплението на депо Божановци с котел от немска 01  :yes:

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 350
  • Рейтинг: 110
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #3 -: 09 Януари 2013, 22:47:32 »
В ЛВЗ-Русе беше отоплярка котела и на друг уникален парен локомотив - 09.01.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #4 -: 10 Януари 2013, 15:40:59 »
Доколкото до  отоплителителния котел на на депо Божановци,много ми хареса.  Между другото ,подобна е ситуацята в депо Бойчиновци,където все още стои парен котел на локомотив от серия 600.76,първата доставка.

Локомотива на спирка Божурище е 13-13,с четириосен тендер.

А сега няколко думи за  немските отоплярки,конкретно тези от ГДР.
При тях има два вида локомотиви за отопление- Heizlokomotive и Dampfspender.Първото означава отоплителен локомотив,а второто  горе-долу може да се преведе като  паропроизводител.Първото си е окомплектован локомотив който или може или не може да се движи самостоятелно. Докато при втория вид много често са демонтирани парните машини, кноровите помпи и уредите за управление. Демонтирани са и водните помпи и водоподгревателите и са заменени с втори инжектор.Тези локомотиви вече не се водят на отчет в локомотивния парк ,а към техническите инсталации в депото или завода,заедно с товароподемните съоръжения,инсталациите за сгъстен въздух и други.

В ГДР са използвани огромен брой отоплителни локомотиви и от двата вида. Експлоатацията им в общи линии  приключва около 1990 година. Големия брой се дължи на рязкото намаляване  на вноса на петролни продукти в ГДР в началото на 70 ,но и в началото на 80-години. Тогава  се налага пренасочване към използване на местни лигнитни въглища като източник на енергия. Масово чисто нови модерни отоплителни централи на мазут са спрени и на тяхно място идват парни локомотиви,използващи за гориво основно  брикети от лигнитни въглища.Понякога на отоплярките се демонтира последната колоос,за да се улесни  отделането на сгуриятя. Става дума за локомотиви от серия 50,52 и 44.

В началото на  80-години голям брой локомотиви от селия 44 се преустройват от пълни мазутки отново за работа с въглища, отново с цел да се използват за отоплярки. Но при преустройството те са отремонтирани до пълна експлоатационна готовност,въпреки ,че във влакова работа практически никога повече не са използвани. Очевидно това се прави с цел,локомотива да е мобилен и да може самостоятелно да се придвижва за зареждане с въглища.

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #5 -: 10 Януари 2013, 18:17:21 »
Хубава тема се заформя  :ok: Сега да можеше и някой, с достъп до халетата и депата, да пусне някоя снимка.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #6 -: 10 Януари 2013, 20:49:01 »
Много се радвам,че темата,която е много своеобразна ви хареса.

Аз имам ,а и брат ми има някои много интересни снимки на отоплярки. Трябва да ги сканираме и да ги пуснем. А дотогава,само напишете Heizlokomotiven и ще намерите прекрасни снимки на немски отоплярки. Заедно с високите комини,вентилаторите ,които изсмукват димните газове,парапетите покрай димната камера и др. Ще съм ви много благодарен,ако вкарате снимки ,защото нещо на  мен не ми се получава.Например брат ми имаше снимка на локомотив серия 36,с отрязана задна  част и до него прикачен тендер-лодка.

В ГДР отоплярките масово са се използвали и за предварително отопление на пътнически влакове и за отопление на стрелки през зимата.
А  работата като отоплярки в някои промишлени предприятия пък ги спасява от нарязвяне и впоследствие са закупени от  железопътни дружества и възстановени като стационарни експонати или за движение.  Например 01 066 ,01 519,01 539 , един локомотив от серия 50.40  др. Уникален е случая с 03 002.  Днес този локомотив е изцяло облицован и представлява аеоридинамичен локомотив в един музей под друг номер. А отдолу е  03 002 в тотално ограбено състояние,само котел ,рама и колооси. Няма парни машини,сцепни щанги,абосютно нищо. Само кабината е възстановена напълно. Ама нали е аеродинамичен,не му личи,че е  отдолу няма нищо.

Изобщо ,отоплярките са ми голяма слабост. И много ще се радвам,ако темата се разрастне.А ако някои иска,да ми даде И-мейл и ще му пратя интересни снимки на отоплярки ,за да ги качи във форума.
« Последна редакция: 10 Януари 2013, 20:55:35 от misan »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #7 -: 10 Януари 2013, 22:50:42 »


                                     Prora/Rügen 6.2009

                         http://lokliste.homepage.t-online.de/

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #8 -: 10 Януари 2013, 23:25:01 »
 Точно така,това е 03 002. Под лъскавата обшивка има просто тотално ограбен локомотив.  В същия музей в Прора на остров Рюген са и един 23.10 и един 50.40,също бивши отоплярки

« Последна редакция: 10 Януари 2013, 23:31:54 от misan »

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #9 -: 11 Януари 2013, 10:30:31 »
Ето и снимките от Христо:










CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #10 -: 11 Януари 2013, 12:19:46 »


                 23 1021 DR   (35 1021-1) - Prora/Rügen 6.2009




             50 4073 DR   (50 4073-4)(BEM) - Bw Nördlingen 6.2010

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #11 -: 11 Януари 2013, 13:09:31 »
Бих искал отново много да благодаря  на Красен за помощта,а и на Callio за интересните снимки,които илюстрират темата. Особено случая с 50 4073  показва,колко ценно е ,че тази машина е била продадена за отоплярка. Иначе просто щеше да бъде нарязана и нямаше да има нито един локомотив от тази серия.  Всъщност  локомотивите от тази серия масово са  продавани или давани под наем на промишлени предприятия за отопление,поради проблемите с техните рами,предизвикали ранното им бракуване. А котлите им са били сравнително нови,само на по 20 години.

Едната от снимките няма много общо с темата,но е интересна,за да се види разликата в работата на един корабен огняр и един локомотивен. Колкото и да е тежка работата на локомотивните огняри,тя не може да се сравни с тази на корабните. Всъщност ,това е картина и изобразява котелното помещение на парахода Бруклин .Както може да се види, час от пещите са разположени много високо. И на такава височина,трябва да се подхвърлят въглища,трябва да се изгребва сгурията  през пещната врата и  пепелта от пепелника. И това при температура  над 50 градуса , недостатъчна вентилация,люлеене на кораба и др.  И случаите на припадане или на смъртни случаи сред огнярите съвсем не са били рядкост. Както се вижда и от картината,един от огнярите е пред припадане и друг негов колега го залива с вода за да се свести отчасти.
За сметка на това работата на огнярите на отоплярките си е направо приятна. Според немските разчети,се подхвърлят най много до 500 кг въглища на час.

На една от снимките,се вижда локомотив от серия 65.10 с телевизионна антена на покрива. Съвсем очевидно е,че работата на огнярите не като на парахода Бруклин.

А на друга снимка се вижда съветския локомотив П36 ,които е последния парен локомотив,произведен от Коломенския завод. Това се вижда от табелата над вратата на димната камера. Днес този локомотив също се намира в железопътен музей.
« Последна редакция: 11 Януари 2013, 13:14:32 от misan »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #12 -: 12 Януари 2013, 00:46:56 »

За по-добро онагледяване на нещата с отоплярките от серия BR 50.40 DR, си поиграх и издокарах по-сериозна извадка.
Но най-напред трябва дебело да подчертаем, че почти едновременно в DR и DB се появяват две съвсем различни серии с еднакво означение - BR 50.40, дадени на горните 2 реда. Тук говорим само за втория ред!

BR 50.40 Umbau  DB - 50 (4001-4031), Umbau:  1954-1959 - BR 50 mit Franco Crosti Kessel
BR 50.40 Neubau DR - 50 (4001-4088), Baujahr: 1956-1960 -
             LOWA Lokomotivbau Karl Marx, Potsdam-Babelsberg (LKM)


      Отоплярки и локомотиви отдадени на промишлени предприятия в ГДР:

50 4004" DR - 10.10.78 verk. Maschinenfabrik VEB Zerbst (HL)
50 4019" DR - 18.02.80 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow ('89 vorh.) ++
50 4020" DR - 28.07.77 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow ('86 vorh.) ++
50 4022" DR - 01.03.83 verk. HL Krankenhaus West, Stralsund ++um 91
50 4032  DR - 28.07.77 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow (02.88 vorh.) ++
50 4037  DR - 01.04.83 verk. HL Krankenhaus West, Stralsund ++02.91
50 4040  DR - 20.07.78 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow (03.88 vorh.) ++
50 4041  DR - 16.01.81 verk. VEB Uhrenwerk Weimar
                 - '81 DR ++05.81
50 4043  DR - 17.05.78 verk. VEB Spezialbaukombinat Magdeburg, Betriebsteil Beton- und Kühlturmbau Leipzig
                 - '85 DR ++08.87
50 4049  DR - 23.03.83 verk. HL Krankenhaus West, Stralsund ++02.91
50 4051  DR - 13.06.77 verk. HL Kreisbetrieb für Landtechnik Sternberg, Betriebsteil Holzendorf ++um 10.88
50 4058  DR - 25.05.83 verk. HL Sanatorium Heiligendamm ++12.88
50 4059  DR - 02.06.78 verk. Getreidewirtschaft Magdeburg +
50 4061  DR - 10.05.83 verk. HL Sanatorium Heiligendamm ++07.90
50 4071  DR - 07.12.77 verk. VEB Industriekooperation Schiffbau, Rostock, Betriebsteil Wünschendorf (10.87 vorh.) ++
50 4072  DR - 29.04.83 verk. HL Sanatorium Heiligendamm ++90
50 4073  DR - 15.06.81 verk. VEB Stärkefabrik Loitz
                 - 14.06.83 verk. an Landschaftliches Instandhaltungswerk Demmin
                                (später Maschinen- und Motorenbau GmbH Mecklenburg-Vorpommern)
                 - 03.91 Bayerisches Eisenbahnmuseum (BEM) ('09 vorh.)
50 4080  DR - 07.12.77 verk. VEB Industriekooperation Schiffbau, Rostock, Betriebsteil Wünschendorf (10.87 vorh.) ++
50 4085  DR - (11.09.64-04.68 HL VEB Glasseidenwerk Oschatz /L)
                 - 30.06.68 verk. VEB Kaolin- und Tonwerke Kemmlitz ++um 76


      И три катастрофирали локомотива от серията:

50 4001  DR - (23.05.70 Unfall) +29.12.72
50 4017" DR - (15.12.70 Unfall) +13.05.71
50 4048  DR - (09.02.73 Unfall Bf. Klockow) +11.05.73


Легенда:

+   - спрян от движение и/или бракуван
++ - нарязан
HL = Heizlok - отоплярка

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #13 -: 12 Януари 2013, 22:19:17 »
Мога само да благодаря на Callio за интересната информация.

Излиза,че 19 локомотива от общо 88 локомотива 50.40 са дадени за отоплярки,което не е чак толков голям процент.

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 350
  • Рейтинг: 110
Re: парни локомотиви -отоплярки
« Отговор #14 -: 13 Януари 2013, 19:38:00 »
Бих желал и аз да се включа в темата с известен брой снимки, правени от мен в периода 1993-1999 г, когато по депата все още можеха да се видят загасени или действащи парни локомотиви - отоплярки. Снимките са подредени в хронологичен ред по реда на тяхното заснемане. Извинявам се предварително за недоброто качество, но такива бяха моите възможности тогава.

1. Локомотив 16.29 като действаща отоплярка в "Метрострой"-София, април 1993 г


2. Локомотив 15.120, бивша отоплярка в ЦОФ Перник. Снимката е правена в района на гара Перник разпределителна на 10.07.1994 г


3. Локомотив 15.18 с котел от 15.145, бивша отоплярка в депо Мездра. Интересното тук е, че котелът е обърнат наопаки върху рамата на локомотива. Депо Мездра, 16.07.1994 г


4. Локомотив 15.78 като действаща отоплярка във вагонно депо Мездра, 16.07.1994 г


5. Локомотив 15.118, бивша отоплярка в депо Левски, 30.07.1994 г


6. Локомотив 14.50, бивша отоплярка в депо Карнобат, 06.08.1994 г


7. Локомотив 28.53, бивша отоплярка в депо Ямбол, 06.08.1994 г. Сега е в база Калояновец


8. Локомотив 36.06 с прикачен тендер от 15.213. В този вид е бил отоплярка в депо Варна. Снимката е правена в депо Синдел на 17.09.1994 г


9. Неизвестен локомотив от серия 35, втора доставка 1921 г от Schwartzkopff-Berlin. Локомотивите тази доставка са от 35.21 до 35.45. За съжаление няма нито един запазен екземпляр от тях. Запазени са 35.02 като паметник на гара Монтана и 35.05 като паметник на гара Царева ливада, но и двата са от първата доставка през 1916 г. Втората доставка имат по-големи странични водни резервоари. Снимката е направена на мястото на бившото депо Шумен на 17.09.1994 г. Вероятно локомотивът е бил отоплярка в депото и затова е оцелял до тогава, но впоследствие е унищожен.


10. Локомотив 14.35, бивша отоплярка в депо Карлово. 23.09.1994 г


11. Локомотив 14.24, бивша отоплярка в депо Димитровград, 16.05.1995 г. Интересна подробност тук е липсващата последна колоос на локомотива, с което се променя колоосната му формула на 1-4-0  :)


12. Локомотив 15.172, бивша отоплярка в ЦОФ Перник, 29.12.1996 г


13. Локомотив 14.46, действаща отоплярка в депо Карлово. 11.01.1997 г


14. Котел от локомотив 19.13, работил за отопление в ЛВЗ Русе, 26.08.1999 г


15. Котелът от локомотив 09.01, работил за отопление в ЛВЗ Русе, 26.08.1999 г. Историята на този уникален за БДЖ локомотив е описана в книгата на Димитър Деянов "Локомотивното стопанство на Българските държавни железници 1947-1990 г", стр.50-53. Предната серийна табела е експонат в колекцията на депо София. За съжаление само тя оцеля от тази уникална машина  :(


« Последна редакция: 13 Януари 2013, 19:41:10 от Petko Ivanov »