Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby
парни локомотиви -отоплярки
CaLLlo:
23 1021 DR (35 1021-1) - Prora/Rügen 6.2009
50 4073 DR (50 4073-4)(BEM) - Bw Nördlingen 6.2010
misan:
Бих искал отново много да благодаря на Красен за помощта,а и на Callio за интересните снимки,които илюстрират темата. Особено случая с 50 4073 показва,колко ценно е ,че тази машина е била продадена за отоплярка. Иначе просто щеше да бъде нарязана и нямаше да има нито един локомотив от тази серия. Всъщност локомотивите от тази серия масово са продавани или давани под наем на промишлени предприятия за отопление,поради проблемите с техните рами,предизвикали ранното им бракуване. А котлите им са били сравнително нови,само на по 20 години.
Едната от снимките няма много общо с темата,но е интересна,за да се види разликата в работата на един корабен огняр и един локомотивен. Колкото и да е тежка работата на локомотивните огняри,тя не може да се сравни с тази на корабните. Всъщност ,това е картина и изобразява котелното помещение на парахода Бруклин .Както може да се види, час от пещите са разположени много високо. И на такава височина,трябва да се подхвърлят въглища,трябва да се изгребва сгурията през пещната врата и пепелта от пепелника. И това при температура над 50 градуса , недостатъчна вентилация,люлеене на кораба и др. И случаите на припадане или на смъртни случаи сред огнярите съвсем не са били рядкост. Както се вижда и от картината,един от огнярите е пред припадане и друг негов колега го залива с вода за да се свести отчасти.
За сметка на това работата на огнярите на отоплярките си е направо приятна. Според немските разчети,се подхвърлят най много до 500 кг въглища на час.
На една от снимките,се вижда локомотив от серия 65.10 с телевизионна антена на покрива. Съвсем очевидно е,че работата на огнярите не като на парахода Бруклин.
А на друга снимка се вижда съветския локомотив П36 ,които е последния парен локомотив,произведен от Коломенския завод. Това се вижда от табелата над вратата на димната камера. Днес този локомотив също се намира в железопътен музей.
CaLLlo:
За по-добро онагледяване на нещата с отоплярките от серия BR 50.40 DR, си поиграх и издокарах по-сериозна извадка.
Но най-напред трябва дебело да подчертаем, че почти едновременно в DR и DB се появяват две съвсем различни серии с еднакво означение - BR 50.40, дадени на горните 2 реда. Тук говорим само за втория ред!
BR 50.40 Umbau DB - 50 (4001-4031), Umbau: 1954-1959 - BR 50 mit Franco Crosti Kessel
BR 50.40 Neubau DR - 50 (4001-4088), Baujahr: 1956-1960 -
LOWA Lokomotivbau Karl Marx, Potsdam-Babelsberg (LKM)
Отоплярки и локомотиви отдадени на промишлени предприятия в ГДР:
50 4004" DR - 10.10.78 verk. Maschinenfabrik VEB Zerbst (HL)
50 4019" DR - 18.02.80 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow ('89 vorh.) ++
50 4020" DR - 28.07.77 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow ('86 vorh.) ++
50 4022" DR - 01.03.83 verk. HL Krankenhaus West, Stralsund ++um 91
50 4032 DR - 28.07.77 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow (02.88 vorh.) ++
50 4037 DR - 01.04.83 verk. HL Krankenhaus West, Stralsund ++02.91
50 4040 DR - 20.07.78 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow (03.88 vorh.) ++
50 4041 DR - 16.01.81 verk. VEB Uhrenwerk Weimar
- '81 DR ++05.81
50 4043 DR - 17.05.78 verk. VEB Spezialbaukombinat Magdeburg, Betriebsteil Beton- und Kühlturmbau Leipzig
- '85 DR ++08.87
50 4049 DR - 23.03.83 verk. HL Krankenhaus West, Stralsund ++02.91
50 4051 DR - 13.06.77 verk. HL Kreisbetrieb für Landtechnik Sternberg, Betriebsteil Holzendorf ++um 10.88
50 4058 DR - 25.05.83 verk. HL Sanatorium Heiligendamm ++12.88
50 4059 DR - 02.06.78 verk. Getreidewirtschaft Magdeburg +
50 4061 DR - 10.05.83 verk. HL Sanatorium Heiligendamm ++07.90
50 4071 DR - 07.12.77 verk. VEB Industriekooperation Schiffbau, Rostock, Betriebsteil Wünschendorf (10.87 vorh.) ++
50 4072 DR - 29.04.83 verk. HL Sanatorium Heiligendamm ++90
50 4073 DR - 15.06.81 verk. VEB Stärkefabrik Loitz
- 14.06.83 verk. an Landschaftliches Instandhaltungswerk Demmin
(später Maschinen- und Motorenbau GmbH Mecklenburg-Vorpommern)
- 03.91 Bayerisches Eisenbahnmuseum (BEM) ('09 vorh.)
50 4080 DR - 07.12.77 verk. VEB Industriekooperation Schiffbau, Rostock, Betriebsteil Wünschendorf (10.87 vorh.) ++
50 4085 DR - (11.09.64-04.68 HL VEB Glasseidenwerk Oschatz /L)
- 30.06.68 verk. VEB Kaolin- und Tonwerke Kemmlitz ++um 76
И три катастрофирали локомотива от серията:
50 4001 DR - (23.05.70 Unfall) +29.12.72
50 4017" DR - (15.12.70 Unfall) +13.05.71
50 4048 DR - (09.02.73 Unfall Bf. Klockow) +11.05.73
Легенда:
+ - спрян от движение и/или бракуван
++ - нарязан
HL = Heizlok - отоплярка
misan:
Мога само да благодаря на Callio за интересната информация.
Излиза,че 19 локомотива от общо 88 локомотива 50.40 са дадени за отоплярки,което не е чак толков голям процент.
Petko Ivanov:
Бих желал и аз да се включа в темата с известен брой снимки, правени от мен в периода 1993-1999 г, когато по депата все още можеха да се видят загасени или действащи парни локомотиви - отоплярки. Снимките са подредени в хронологичен ред по реда на тяхното заснемане. Извинявам се предварително за недоброто качество, но такива бяха моите възможности тогава.
1. Локомотив 16.29 като действаща отоплярка в "Метрострой"-София, април 1993 г
2. Локомотив 15.120, бивша отоплярка в ЦОФ Перник. Снимката е правена в района на гара Перник разпределителна на 10.07.1994 г
3. Локомотив 15.18 с котел от 15.145, бивша отоплярка в депо Мездра. Интересното тук е, че котелът е обърнат наопаки върху рамата на локомотива. Депо Мездра, 16.07.1994 г
4. Локомотив 15.78 като действаща отоплярка във вагонно депо Мездра, 16.07.1994 г
5. Локомотив 15.118, бивша отоплярка в депо Левски, 30.07.1994 г
6. Локомотив 14.50, бивша отоплярка в депо Карнобат, 06.08.1994 г
7. Локомотив 28.53, бивша отоплярка в депо Ямбол, 06.08.1994 г. Сега е в база Калояновец
8. Локомотив 36.06 с прикачен тендер от 15.213. В този вид е бил отоплярка в депо Варна. Снимката е правена в депо Синдел на 17.09.1994 г
9. Неизвестен локомотив от серия 35, втора доставка 1921 г от Schwartzkopff-Berlin. Локомотивите тази доставка са от 35.21 до 35.45. За съжаление няма нито един запазен екземпляр от тях. Запазени са 35.02 като паметник на гара Монтана и 35.05 като паметник на гара Царева ливада, но и двата са от първата доставка през 1916 г. Втората доставка имат по-големи странични водни резервоари. Снимката е направена на мястото на бившото депо Шумен на 17.09.1994 г. Вероятно локомотивът е бил отоплярка в депото и затова е оцелял до тогава, но впоследствие е унищожен.
10. Локомотив 14.35, бивша отоплярка в депо Карлово. 23.09.1994 г
11. Локомотив 14.24, бивша отоплярка в депо Димитровград, 16.05.1995 г. Интересна подробност тук е липсващата последна колоос на локомотива, с което се променя колоосната му формула на 1-4-0 :)
12. Локомотив 15.172, бивша отоплярка в ЦОФ Перник, 29.12.1996 г
13. Локомотив 14.46, действаща отоплярка в депо Карлово. 11.01.1997 г
14. Котел от локомотив 19.13, работил за отопление в ЛВЗ Русе, 26.08.1999 г
15. Котелът от локомотив 09.01, работил за отопление в ЛВЗ Русе, 26.08.1999 г. Историята на този уникален за БДЖ локомотив е описана в книгата на Димитър Деянов "Локомотивното стопанство на Българските държавни железници 1947-1990 г", стр.50-53. Предната серийна табела е експонат в колекцията на депо София. За съжаление само тя оцеля от тази уникална машина :(
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия