Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

парни локомотиви -отоплярки

<< < (3/10) > >>

CaLLlo:


                 23 1021 DR   (35 1021-1) - Prora/Rügen 6.2009




             50 4073 DR   (50 4073-4)(BEM) - Bw Nördlingen 6.2010

misan:
Бих искал отново много да благодаря  на Красен за помощта,а и на Callio за интересните снимки,които илюстрират темата. Особено случая с 50 4073  показва,колко ценно е ,че тази машина е била продадена за отоплярка. Иначе просто щеше да бъде нарязана и нямаше да има нито един локомотив от тази серия.  Всъщност  локомотивите от тази серия масово са  продавани или давани под наем на промишлени предприятия за отопление,поради проблемите с техните рами,предизвикали ранното им бракуване. А котлите им са били сравнително нови,само на по 20 години.

Едната от снимките няма много общо с темата,но е интересна,за да се види разликата в работата на един корабен огняр и един локомотивен. Колкото и да е тежка работата на локомотивните огняри,тя не може да се сравни с тази на корабните. Всъщност ,това е картина и изобразява котелното помещение на парахода Бруклин .Както може да се види, час от пещите са разположени много високо. И на такава височина,трябва да се подхвърлят въглища,трябва да се изгребва сгурията  през пещната врата и  пепелта от пепелника. И това при температура  над 50 градуса , недостатъчна вентилация,люлеене на кораба и др.  И случаите на припадане или на смъртни случаи сред огнярите съвсем не са били рядкост. Както се вижда и от картината,един от огнярите е пред припадане и друг негов колега го залива с вода за да се свести отчасти.
За сметка на това работата на огнярите на отоплярките си е направо приятна. Според немските разчети,се подхвърлят най много до 500 кг въглища на час.

На една от снимките,се вижда локомотив от серия 65.10 с телевизионна антена на покрива. Съвсем очевидно е,че работата на огнярите не като на парахода Бруклин.

А на друга снимка се вижда съветския локомотив П36 ,които е последния парен локомотив,произведен от Коломенския завод. Това се вижда от табелата над вратата на димната камера. Днес този локомотив също се намира в железопътен музей.

CaLLlo:

За по-добро онагледяване на нещата с отоплярките от серия BR 50.40 DR, си поиграх и издокарах по-сериозна извадка.
Но най-напред трябва дебело да подчертаем, че почти едновременно в DR и DB се появяват две съвсем различни серии с еднакво означение - BR 50.40, дадени на горните 2 реда. Тук говорим само за втория ред!
BR 50.40 Umbau  DB - 50 (4001-4031), Umbau:  1954-1959 - BR 50 mit Franco Crosti Kessel
BR 50.40 Neubau DR - 50 (4001-4088), Baujahr: 1956-1960 -
             LOWA Lokomotivbau Karl Marx, Potsdam-Babelsberg (LKM)

      Отоплярки и локомотиви отдадени на промишлени предприятия в ГДР:

50 4004" DR - 10.10.78 verk. Maschinenfabrik VEB Zerbst (HL)
50 4019" DR - 18.02.80 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow ('89 vorh.) ++
50 4020" DR - 28.07.77 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow ('86 vorh.) ++
50 4022" DR - 01.03.83 verk. HL Krankenhaus West, Stralsund ++um 91
50 4032  DR - 28.07.77 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow (02.88 vorh.) ++
50 4037  DR - 01.04.83 verk. HL Krankenhaus West, Stralsund ++02.91
50 4040  DR - 20.07.78 verk. VEB Landmaschinenbau Güstrow (03.88 vorh.) ++
50 4041  DR - 16.01.81 verk. VEB Uhrenwerk Weimar
                 - '81 DR ++05.81
50 4043  DR - 17.05.78 verk. VEB Spezialbaukombinat Magdeburg, Betriebsteil Beton- und Kühlturmbau Leipzig
                 - '85 DR ++08.87
50 4049  DR - 23.03.83 verk. HL Krankenhaus West, Stralsund ++02.91
50 4051  DR - 13.06.77 verk. HL Kreisbetrieb für Landtechnik Sternberg, Betriebsteil Holzendorf ++um 10.88
50 4058  DR - 25.05.83 verk. HL Sanatorium Heiligendamm ++12.88
50 4059  DR - 02.06.78 verk. Getreidewirtschaft Magdeburg +
50 4061  DR - 10.05.83 verk. HL Sanatorium Heiligendamm ++07.90
50 4071  DR - 07.12.77 verk. VEB Industriekooperation Schiffbau, Rostock, Betriebsteil Wünschendorf (10.87 vorh.) ++
50 4072  DR - 29.04.83 verk. HL Sanatorium Heiligendamm ++90
50 4073  DR - 15.06.81 verk. VEB Stärkefabrik Loitz
                 - 14.06.83 verk. an Landschaftliches Instandhaltungswerk Demmin
                                (später Maschinen- und Motorenbau GmbH Mecklenburg-Vorpommern)
                 - 03.91 Bayerisches Eisenbahnmuseum (BEM) ('09 vorh.)
50 4080  DR - 07.12.77 verk. VEB Industriekooperation Schiffbau, Rostock, Betriebsteil Wünschendorf (10.87 vorh.) ++
50 4085  DR - (11.09.64-04.68 HL VEB Glasseidenwerk Oschatz /L)
                 - 30.06.68 verk. VEB Kaolin- und Tonwerke Kemmlitz ++um 76

      И три катастрофирали локомотива от серията:

50 4001  DR - (23.05.70 Unfall) +29.12.72
50 4017" DR - (15.12.70 Unfall) +13.05.71
50 4048  DR - (09.02.73 Unfall Bf. Klockow) +11.05.73

Легенда:

+   - спрян от движение и/или бракуван
++ - нарязан
HL = Heizlok - отоплярка

misan:
Мога само да благодаря на Callio за интересната информация.

Излиза,че 19 локомотива от общо 88 локомотива 50.40 са дадени за отоплярки,което не е чак толков голям процент.

Petko Ivanov:
Бих желал и аз да се включа в темата с известен брой снимки, правени от мен в периода 1993-1999 г, когато по депата все още можеха да се видят загасени или действащи парни локомотиви - отоплярки. Снимките са подредени в хронологичен ред по реда на тяхното заснемане. Извинявам се предварително за недоброто качество, но такива бяха моите възможности тогава.

1. Локомотив 16.29 като действаща отоплярка в "Метрострой"-София, април 1993 г


2. Локомотив 15.120, бивша отоплярка в ЦОФ Перник. Снимката е правена в района на гара Перник разпределителна на 10.07.1994 г


3. Локомотив 15.18 с котел от 15.145, бивша отоплярка в депо Мездра. Интересното тук е, че котелът е обърнат наопаки върху рамата на локомотива. Депо Мездра, 16.07.1994 г


4. Локомотив 15.78 като действаща отоплярка във вагонно депо Мездра, 16.07.1994 г


5. Локомотив 15.118, бивша отоплярка в депо Левски, 30.07.1994 г


6. Локомотив 14.50, бивша отоплярка в депо Карнобат, 06.08.1994 г


7. Локомотив 28.53, бивша отоплярка в депо Ямбол, 06.08.1994 г. Сега е в база Калояновец


8. Локомотив 36.06 с прикачен тендер от 15.213. В този вид е бил отоплярка в депо Варна. Снимката е правена в депо Синдел на 17.09.1994 г


9. Неизвестен локомотив от серия 35, втора доставка 1921 г от Schwartzkopff-Berlin. Локомотивите тази доставка са от 35.21 до 35.45. За съжаление няма нито един запазен екземпляр от тях. Запазени са 35.02 като паметник на гара Монтана и 35.05 като паметник на гара Царева ливада, но и двата са от първата доставка през 1916 г. Втората доставка имат по-големи странични водни резервоари. Снимката е направена на мястото на бившото депо Шумен на 17.09.1994 г. Вероятно локомотивът е бил отоплярка в депото и затова е оцелял до тогава, но впоследствие е унищожен.


10. Локомотив 14.35, бивша отоплярка в депо Карлово. 23.09.1994 г


11. Локомотив 14.24, бивша отоплярка в депо Димитровград, 16.05.1995 г. Интересна подробност тук е липсващата последна колоос на локомотива, с което се променя колоосната му формула на 1-4-0  :)


12. Локомотив 15.172, бивша отоплярка в ЦОФ Перник, 29.12.1996 г


13. Локомотив 14.46, действаща отоплярка в депо Карлово. 11.01.1997 г


14. Котел от локомотив 19.13, работил за отопление в ЛВЗ Русе, 26.08.1999 г


15. Котелът от локомотив 09.01, работил за отопление в ЛВЗ Русе, 26.08.1999 г. Историята на този уникален за БДЖ локомотив е описана в книгата на Димитър Деянов "Локомотивното стопанство на Българските държавни железници 1947-1990 г", стр.50-53. Предната серийна табела е експонат в колекцията на депо София. За съжаление само тя оцеля от тази уникална машина  :(


Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия