Главен форум | Main forum > Железопътен моделизъм | Railway modelling

Променлив ток, три релси, Мерклин...

<< < (6/10) > >>

widowmaker:

--- Цитат на: Best Ripper link=topic=4135.msg85639#msg85639 date=1358102530 ---   Всеки грамотен, повтарям ГРАМОТЕН електротехник знае, че в променливотоков режим по една жица със сечение 1 кв. мм номиналното натоварване /тоест, максималното допустимо натоварване, при което кабелът не се нагрява/ е грубо 2 киловата! 2000 вата делено на 230 волта прави приблизително 9 /ДЕВЕТ/ ампера ток! Митко, искрено ще ти се зарадвам и ще те призная за гений, ако успееш да прекараш същия ток/мощност в правотоков режим!!!! НО.. без разни преобразуватели, електроники и прочие...

--- Край на цитат ---

9 ампера на кв. мм. е сериозна стойност! Ама много сериозна!
При изчисляване на трансформатори, максималният ток през намотката се приема 2,5А/кв. мм. и в никакъв случай не надвишава 3А/кв. см.,
освен ако не сме решили вместо трансформатор да правим котлон.

Явно повечето техници сме неграмотни, щом не успяваме да пуснем 9А/кв. см. ток без да предизвикаме пожар :)
185кв. см. кабел след 2-3 часа работа при ток от порядъка на 450-500А (т.е. под 3А/кв. мм.) се нагрява до около 90-100 градуса,
лично съм го пробвал многократно.

Загубите при променлив ток ВИНАГИ са по големи, сравнени с тези при правия.
Единствената причина за налагане на променливия ток е лесната му трансформация както по отношение на ток и напрежение посредством трансформатори,
така и трансформирането му отново в механична енергия, посредством променливотокови мотори.
Не случайно най модерните далекопроводи се правят правотокови, което обаче е възможно със съвременните технически средства - мощни инвертори,
управлявани от сложна електроника (нещо, което го е нямало преди повече от 100 години), което обаче оскъпява инсталацията и не е икономически изгодно за малки разстояния.
За невярващите справка в уикипедия:
http://en.wikipedia.org/wiki/High-voltage_direct_current

Mixy:

--- Цитат на: widowmaker link=topic=4135.msg91795#msg91795 date=1381414366 ---185кв. см. кабел...
--- Край на цитат ---

Къде се ползват кабели с подобно сечение?!? Това е около 15cm в диаметър...

bdz43r:
Вадите дискусия от миналата година...
9-10, дори 11 и повече ампера на квадратен милиметър е съвсем нормална плътност на тока и няма никакво значение дали е променлив или постоянен.
При трансформаторите е 2,5 А, защото проводниците са плътно навити и няма условия за охлаждане, но това важи само за малките трансформатори без принудително охлаждане. За мощните плътността е доста по-голяма, защото маслото циркулира между навивките.
За закрити битови инсталации е прието 6-7 А на мм2, за открити дори 9-10 А, като по-малки плътности се предпочитат при дълги линии за по-малки активни загуби.
При 9 А открит проводник 1 мм2 се загрява едва доловимо.
При нарастване на сечението, допустимата плътност намалява, защото намалява и относителната охладителна повърхност. 185 мм2 проводник при 500 А ще се нагрее много, но 10 паралелни проводника по 18.5 мм2 ще останат студени.

widowmaker:

--- Цитат на: Mixy link=topic=4135.msg91796#msg91796 date=1381423711 ---Къде се ползват кабели с подобно сечение?!? Това е около 15cm в диаметър...

--- Край на цитат ---

Грешката е моя, вместо мм съм написал сантиметри, сега ще го оправя.

@bdz43r:
9-10А/мм2 единствено при принудително охлаждане.
Дори маслените трансформатори с принудителна циркулация не се навиват така,
освен ако не се пести място и килограми (естествено при по големи активни загуби).
Последно купувахме 3 фазни 690V 1МW Кюстендилски и 1,5МW на италианците от Elletromil,
и двата не надвишаваха 3,5А/мм2, макар, че кюстендилският е маслен,
а италианският с принудително въздушно.
Италианецът е навит с 400мм2 шина и при 1200А си грее сериозно.

podpravka:
задравейте колеги, нямате си представа какво удоволстие да слагаш колкото си искаш обръщателни уши в макета, без да правиш никъде галванично прекъсване и обръщане на полюси. в момента строя макет на три нива, с пет подвижни състава и като се замислих комбинациите и посоките по които ще вървят са толкова, че докато се повторят отдавна ще съм забравил наалото

да поясня, строя макет в MERKLIN, старата класическа схема - AC-мотор и реле за обръщане на посоките. модифицирал съм някои неща описани в темата ми и в представянето. третата релса е гениално решение за моделчета по отношение на свобода на схемното решение на релсовия път. казвам го като човек колекционирал преди години в ТТ източногерманско.

поздрави рипър

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия