Автор Тема: Цифрови централи от Marklin  (Прочетена 37808 пъти)

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Цифрови централи от Marklin
« -: 08 Януари 2013, 15:42:03 »
     В тази тема ще се опитам да представя цифровите централи на Мерклин. Засега мисля да не засягам по-старите системи поради моралното им остаряване.

     Първо ще представя цифровата мобилна централа Marklin System Mobile Station 60652/60651.


А. Централата е от първо поколение мобилни цифрови централи и е специализирана за работа само в релсовата и токова система на Мерклин. Външното оформление на централата е направено тип “джойстик” за компютър/конзола за две ръце. В средата има монохромен течнокристален дисплей, от двете страни са функционалните бутони за директни команди – вляво – от f0 до f3, вдясно – от f4 до f7. Под дисплея вляво са бутоните за авариен стоп и габаритните светлини, вдясно е голям червен бутон/потенциометър, а в средата до него – бутоните за избор на локомотив и меню.
Бутоните са гумени и лесно се борави с тях. Изключение прави само големия червен бутон, който служи за регулиране скоростта на локомотивите. Импулсът за обръщане на посока, който в аналоговия Мерклин става чрез завъртане на врътката на трансформатора под нулата, тук става чрез просто натискане на червения бутон надолу. На дисплея се обозначава със стрелки посоката на движение,  оттам се разбира за обръщането на посоката, активния локомотив, както и достъпните функционални бутони/команди. Менюто може да се променя между 4 езика: немски, английски, френски и холандски. Има собствена база данни за локомотиви по заводски каталожни номера и настройки, които могат да се ползват. Централата има кабел с дължина около 180 см /6 фута/ с кръгъл 10-пинов куплунг. Чрез него тя се включва към системата.

Б. Модификации.
Централата има две модификации с кат.№ 60652 и 60651. Разликата между тях е само в софтуеъра, външно на кутията и на двете пише 60652. Разликата е в предназначението им – 60652 е за управление на локомотиви в Н0, а 60651 – за управление в 1 /Spur 1 – 1:32/. Съответно има разлики в отделни показания, като например максимален ток.

В. Захранване на централата.
Цифровите централи на Мерклин позволяват захранване и с променлив ток, и с прав ток. В случая ще упомена само захранвания, които работят на входно напрежение от мрежата 220-230 волта, тъй като нас не ни интересуват другите мрежови стандарти. В по-старите сетове в Н0 централата е комплектована с трансформатор 16VA с изходно напрежение 16 волта/1 ампер променлив ток. Той е достатъчен за стартсета плюс още 1-2 локомотива. За поддържане на повече локомотиви се препоръчва използването на по-мощни трансформатори от 32 или 60 VA – съответно с кат.№ 60032 /16 V/1,9 А/ и 60052 /16 V/3,75A/. По-новите сетове са комплектовани с импулсни правотокови захранвания 18VA/1А с кат. №66191 с изходно напрежение 18 волта прав ток. За по-големи натоварвания може да се ползват посочените по-горе два трансформатора, или най-новото импулсно захранване 36VA с кат. №66361 /18V, 1,9A/, както и 100VA импулсно захранване с кат.№60101 /което е принципно за големите мерклински Централни станции и бустери/. Естествено, поради по-голямата консумация, за захранване на сетове в мащаб 1 централата е окомплектована с трансформатор 32VA, а за пълна мощност се налага смяна с такъв от 100VA. Всички захранвания имат кабел за мрежата към 230 волта, като импулсното захранване от 18/36VA е направено тип „адаптер за контакт”. Изходното напрежение към системата е със стандартен цилиндричен жак с външен диаметър ф5,5 мм.

Г. Включване на централа и захранване към трасе.

Двата модула се включват по различен начин към различните мащаби и системи релсов път на Мерклин.
1.   Към С-профилни линии в Н0 /Marklin C-Gleis/ може да се подключи с помощта на специализирана захранваща линия с кат. №24088. Линията има три куплунга /отляво на дясно/ - кръгъл 10-пинов, кръгъл 7-пинов и кръгъл захранващ с щифт в средата. Централата 60652/60651 се включва в левия куплунг, а захранване – в десния. Средният остава свободен. Включването се извършва преди включването на захранването към мрежата.
2.   Към С-профилни линии без захранваща линия, към К-профилни линии /Marklin K-Gleis/, към М-профилни линии /Marklin M-Gleis/ и към линии в 1 централата се включва само със специални цифрови кутии/бустери. Те са два модела:
-   кат.№ 60115 – за всичките видове релси Н0 и N
-   кат.№ 60111 – за 1
            Външно кутиите не се различават помежду си, единствената разлика са изходните кабелни обувки, предназначени за линиите – на Н0 са от тип „микро”, за 1 – от тип „стандартен”. Кутиите имат същите изводи, както и захранващата релса. Централата се включва в левия, а средният куплунг /до захранването/ остава свободен.

Д. Общи условия за използване на централата.
Както и всички останали цифрови централи, Мобилната станция 60652 на Мерклин не бива да се включва едновременно с аналогово захранване. Включването на централата също става само на едно място към трасето. При използване на М-профилни линии трябва да се отстранят филтриращите керамични кондензатори, които ги има на захранващите линии от този профил, а при С-профилните линии трябва да се изключи защитата/филтър /кат. №74046/, ако я има. Централата и трансформаторите имат защита от претоварване и късо съединение /термична/, която се отблокира след около минута. Има възможност за измерване в реално време на напрежение, ток и температура.

Е. Особености на централата

Централата 60652 е предназначена САМО за управление на локомотиви – до 10 бр.
Освен това тя работи само във формат Marklin/Motorola и съответно mfx формат. Разпознаването на локомотиви с mfx декодер става напълно автоматично в рамките на 10 сек. след поставянето му на трасето. За другите декодери въвеждането става ръчно или от базата данни. Според възможностите на декодера може да се променят адреси, ускорение, спиране или връщане към заводски настройки на декодера. Няма поддръжка на аналогови локомотиви – адрес „нула” не функционира – всичките локомотиви трябва да бъдат цифровизирани! Няма поддръжка на електромагнитни устройства – стрелки, светофари, семафори и пр., както и няма поддръжка на DCC. Няма и четец на локомотивни карти. Централата е удобна за „полуцифрова” влакова система – цифрови локомотиви и аналогови аксесоари. Важна особеност е, че захранването на централата НЕ бива да се споделя за захранване на другите устройства.
Системата на Мерклин позволява включването на две централи едновременно, като за целта се използва третия куплунг на захранващата релса/цифрова кутия. При захранващата релса №24088 втората централа се включва в средния куплунг, но за целта е необходимо използване на допълнителен кабел-преходник от 10 към 7 пина с кат. № 60124. По този начин се определят двете централи като главна-подчинена /Master – Slave/. При използването на цифровите кутии 60111/60115 разпределението е същото, пак с преходник. Централата може да бъде включена директно и към Централна станция на Мерклин /кат. №60212/60213/60214/60215/. Подчинената централа може да получава всички настройки от главната, но въвеждане, триене и редактиране на данни може да става само през главната /когато са включени две/.

Пълно описание на централата: http://www.picbg.net/u/53119/60850/823435.pdf  /на английски/.

Забележка: Централа 60652 вече не се произвежда, но все още може да се намери по онлайн магазините – употребявана или практически нова /неизползвана от стартсет/.
« Последна редакция: 17 Декември 2015, 22:28:16 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re:Цифрови централи от Marklin
« Отговор #1 -: 18 Януари 2013, 12:13:26 »
Цифрова централа Marklin Mobile Station 2 - кат. № 60653



Централата е пусната в продажба през 2010 г. и все още е актуална в производствената листа на фирмата. В сравнение с Мобил стейшън 1 /60652-60651/ е направена важна крачка към универсалност спрямо днешните цифрови системи за управление на ЖП модели.
   1. Външният вид на централата е подобен на този на предишната – тип „джойстик” за две ръце. За разлика от ориентацията за десноръки хора в старата, тук основният бутон за управление на локомотивите е преместен в центъра. Дисплеят вече е цветен течнокристален с основни цветове синьо и бяло. Встрани от него отново има по 4 функционални бутона от всяка страна. Бутонът за авариен стоп е двоен, разширен и е в средата над червения. Вляво са бутоните за „Отказ-Назад” и „Горен регистър - Shift”, а вдясно са бутоните за „Аксесоари - Меню на аксесоари” и „Локомотиви – Меню на локомотиви”. Включването става с кабел, дълъг към 180 см и 10-пинов куплунг.
   2. Включването и захранването на централата към трасетата става по абсолютно същия начин и със същите захранвания, както и централата 60652 /виж по-горния пост/. Няма никаква разлика и в основните изисквания – да не е едновременно с аналогово захранване, да е само на едно място към трасето. Също могат да се включат две централи едновременно към една захранваща релса/цифрова кутия. Разликата тук е, че се поддържа функцията plug&play – централата може да се включва и изключва без спиране на захранването.
   3. Възможности на централата.
   За разлика от 60652/60651 новата централа MS2 60653 е ориентирана към всякакви ЖП системи. Поддържат се форматите Marklin/Motorola, mfx и DCC, както за локомотивите, така и за допълнителните принадлежности /според стандартите на NMRA/NEM/. Това прави централата напълно приложима, както за променливотокови системи, така и за правотокови. Могат да се управляват цифрови трасета във всички мащаби от 1 до N. Централата се включва с цифрова кутия 60112 към трасе в 1 и с кутия 60113 – към всички останали случаи. Има четец на локомотивни карти, през който могат лесно да се зареждат данни за локомотиви. Отново напълно автоматично се разпознават локомотиви с mfx декодери, притежава нова, още по-богата база с данни за локомотиви на Мерклин /над 1000 локомотиви/. Може да се подключат два броя от централата към Централна станция /60213, 60214, 60215/ и да се прехвърлят данни. При включване на две централи 60653 в една кутия, главна е тази, която се включва в средния куплунг, но при нужда през менюто на централата двете могат да се разменят. Централата има директна поддръжка на 10 локомотива плюс 1 с mfx декодер/локомотивна карта, като при запълване на регистъра добавяне на новия става на мястото на последния, без да се налага първо да се трие някой за освобождаване на място. С използването на бутон „Горен регистър – Shift” броят на директните команди от функционалните бутони е увеличен на 16 – вляво са от f0 до f3 /с Shift – от f8 до f11/, вдясно – от f4 до f7 /с Shift – от f12 до f15/. Могат да се управляват до 320 различни стрелки, семафори и прочие, като в дисплея едновременно има достъп до 2 принадлежности плюс управление на последния избран локомотив /без функционалните му команди/. При влизане в менютата на локомотиви и аксесоари /Shift + съответния бутон вдясно/ навигацията в тях става посредством функционалните бутони /четирите вляво и четирите вдясно на екрана.
    Неудобство на централата е изобразяването на някои символи в режим „Аксесоари”. Всичко се изразява във вид на бутон с надпис „червено” и „зелено”. За управление на светофари, семафори, откачвачки и подобни това върши работа, но за стрелки определено не е удобно. Но няма възможност да се промени картинката и да се изобрази истинска стрелка с режими „направо” и „отклонение”. Нужно е малко трениране, за да се свикне, че „зелено” означава направо през стрелката, а „червено” – преминаване в отклонение. Това може да се промени само при включване на централата към Централна станция 60213/60114/60215 – от там могат да се получат всякакви данни, включително и картинки на конкретни допълнения.

Работата с централа не представлява проблем и за малки деца, нужно е малко вникване в организацията й, но това не отнема много време.

http://www.picbg.net/u/53119/60850/823436.pdf упътване на български
http://www.picbg.net/u/53119/60850/823441.pdf  упътване на английски
http://www.picbg.net/u/53119/60850/823440.pdf  упътване на немски

Снимки на централа в сглобено състояние:

Включена към Мерклин С профил /C-Gleis/ чрез цифрова кутия 60113


Дисплей в режим “Клавиатура-Аксесоари”

« Последна редакция: 25 Ноември 2015, 10:53:03 от Best Ripper »

Krasi

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 62
  • Рейтинг: 4
Re:Цифрови централи от Marklin
« Отговор #2 -: 18 Януари 2013, 14:06:43 »
Цитат на: Best Ripper link=topic=4137.msg85858#msg85858 date=1358504006
1. Не ми стана ясно как се разпределят адресите на допълнителните аксесоари с декодери. Доколкото успях да схвана, това става  автоматично, което обаче ми се струва, че ще затрудни подреждането и разпределението им в желан ред /когато са повече нещата/.
2. Не успях да разбера дали в една цифрова кутия/релса могат да се включат двете различни централи – няма изрично указание. Но на всички схеми с две централи винаги и двете са еднакъв модел и предвид различните им възможности е най-вероятно да не могат.


За стрелките настройването на декодерите става ръчно. От едната им страна има клавиатура с клавиши от 1 до 10 (нарича се Codierschalter, ако не греша) и две позиции за всеки клавиш - включено и изключено. По таблица в зависимост от положението на клавишите (комбинацията им) се настройва адреса на декодера от 1 до 256. С други аксесоари засега още не съм пробвал как става.
Аз ползвам две централи, но са еднакви. Когато са включени едновременно, едната винаги е главна, а другата се явява подчинена на нея.

Krasi

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 62
  • Рейтинг: 4
Re:Цифрови централи от Marklin
« Отговор #3 -: 18 Януари 2013, 18:01:48 »
При 60653 (MS 2 както за по-кратко я наричат) и дигиталната кутия не ти трябва специална захранваща релса, защото можеш да включиш захранването към която е да е релса (C-Gleis) по трасето. От долната и страна има два извода с означения B и О и към тях се свъзват жиците - съответно червената към B, а кафявата към 0.

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрови централи от Marklin
« Отговор #4 -: 30 Юни 2013, 11:46:34 »
При направените практически проби се установи, че е невъзможно да се включат едновременно различни модели мобилни станции към една цифрова кутия/бустерче. Старите модели кутии с номера 60115/60111 разпознават само MS1, а новите 60112/60113 - разпознават само MS2.  Дори неподходящата централа да се свърже и запали, тя е неизползваема.
« Последна редакция: 26 Ноември 2015, 00:00:02 от Best Ripper »

bazitov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 295
  • Рейтинг: 93
Re: Цифрови централи от Marklin
« Отговор #5 -: 20 Юли 2014, 01:30:44 »
Здравейте,

Чудя се дали Marklin Mobile Station 2 може да управялява и аналогови, правотокови локомотиви? Или да се стягам за "цифровизация" :)

Може би глупав въпрос, но не намерих директния отговор.

Поздарви,
Миро

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрови централи от Marklin
« Отговор #6 -: 20 Юли 2014, 17:25:20 »
Не може да управлява аналогови локомотиви - всички трябва да са с декодер. Може да управлява правотокови /DCC/, но не и аналогови DC.
« Последна редакция: 25 Ноември 2015, 13:16:57 от Best Ripper »

bazitov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 295
  • Рейтинг: 93
Re: Цифрови централи от Marklin
« Отговор #7 -: 20 Юли 2014, 21:04:24 »
Благодаря, поне съм наясно.

Все по-близо съм да си "подаря" този старт сет: http://www.amazon.de/TR-DIGITAL-START-SET-GÜTERZUG-DER-SBB/dp/B00DTSJ2BS/ref=aag_m_pw_dp?ie=UTF8&m=AWQHWLY5V3J8P, и се чудя дали е добра отправна точка. В момента допускам, че централата е Mobile Station 2 (по начина по който изглежда, и годината на сета - 2012г.), но не съм сигурен, тъй като никъде не намирам номерата на компонентите в сета.

Иначе това, което трябва да се цифровизира може да се види тук , като се надявам Любомир да може да помогне.

Ако някой има впечатления от въпросния сет - ще се радвам да сподели.

bazitov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 295
  • Рейтинг: 93
Re: Цифрови централи от Marklin
« Отговор #8 -: 21 Юли 2014, 12:35:04 »
Стартовият сет е супер.

Отделно мога да потвърдя, че централата Mobile Station 2 работи с декодерите на вирма CT-Elektronik: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,804.msg88622.html#msg88622
Единствената разлика спрямо оригиналния декодер на Minitrix, е че когато се натисне голямото копче локомотивът с декодер на Minitrix спира плавно независимо от посоката, в която се движи, а докато този със CT-Elektronik, в едната посока спира моментално, а в другата посока на движение спира плавно. Може и да е до настройка на декодера, но за момента не съм се зачитал в инструкциите им за ползване (а може би трябва :) )

 :hi:
« Последна редакция: 21 Септември 2014, 22:17:07 от bazitov »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрови централи от Marklin
« Отговор #9 -: 24 Юли 2015, 20:21:28 »
Преведено упътване на български на мерклинската мобилна централа MS2 60653. Формат pdf, размер 4,91 МБ. Работи се през английското меню /поради липса на българско в централата/. Може да се ползва и за трикските централи 66950.

http://www.picbg.net/u/53119/60850/823436.pdf
« Последна редакция: 25 Ноември 2015, 10:25:41 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрови централи от Marklin
« Отговор #10 -: 14 Декември 2015, 09:31:12 »
Цифрова централа на Мерклин 67025.



      Централата е от новите разработки на фирмата и е предназначена само за съвсем начинаещи и малки деца. Тя е по-скоро от хибриден тип – разпознава и управлява цифрови декодери, но ограничено, а обръщането на посоката на движение и регулирането на скоростта става с класически потенциометър. Поставя се в стартсетове, в които управлява локомотиви със силно орязани команди и управление.
    Подобно на старата мобилна станция 60651/60652 централата управлява само мерклински локомотиви, при това максимум 4 броя и то с фиксирани адреси. Тоест, адресите в централата са заводски зададени и не могат да се променят – при нужда се сменят адресите на локомотивите. Това може да се извърши и с тази централа, като на локомотива може да се зададе някой от вградените 4 адреса. Ако искате друг адрес, това може да стане само с мобилни и централни станции, а не с тази централа. Но пък тогава локомотивът ще бъде неуправляем през 67025. Върху централата има плъзгач с 4 положения, които директно включват централата на 4 адреса, които са:
     1-во – 78
     2-ро – 72
     3-то – 60
     4-то – 24
  Това са и най-често използваните заводски адреси в стартсетовете на Мерклин. Освен адреса централата разчита и настройките на декодера за ускорение/спиране. При превключване на плъзгача за адреси е предвидено „зацепване” със закъснение – целта е да няма хукване/подскачане на нежелан локомотив, докато плъзгачът преминава през междинно положение, което би се получило при положение на врътката, различно от „нула”.
   От функционалните команди тук е застъпена само управление на светлините или команда “f0” от мобилните/централни станции. Включването на светлините става с бутона с маркировка “крушка” върху централата и то при положение, че в локомотивът има монтирани светлини.
    Централата се захранва с импулсно захранване 18VA – 18V/1A. Самата централа позволява изходен ток до около 0,5 А и има защита от късо съединение и претоварване. Целият модул е изключително компактен и лек за разлика от класически аналогови „тухли” 32 или 60VA на Мерклин.
    Включването към трасе става чрез вграден бустер в кутията – съответно за слабо натоварване. Изводите на централата са с кабелни обувки и са предназначени за включване към релси С профил. Последователността на свързване е следната:
    1.   Изходът се включва към релса.
    2.   Захранването се включва към централата.
    3.   Захранването се включва към мрежата.
    В противен случай централата може да блокира или да се повреди. Както и при другите централа не трябва да се включва друго захранване към трасето, централата трябва да се включи към неразклонен участък и не към стрелка, както и да е само на едно място по трасето.
    Определено централата не е шедьовър, но и не претендира да е такъв – все пак е за малки деца. Справя се без проблеми с локомотивите.
« Последна редакция: 15 Декември 2015, 09:50:08 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрови централи от Marklin
« Отговор #11 -: 20 Декември 2015, 16:52:27 »
  От 2014 г. в продажба е специален хъб-разклонител, чрез който в една система могат да се включат до 5 MS2 станции. Името му е MS II-Hub с кат. № 60122.



   Размерите са му 96 x 85 x 40 mm, консумация - 50 мА през свързващия кабел към бустер/цифрова кутия/централна станция. По 2 мобилни станция могат да се свържат от двете страни и една от срещуположната на вградения кабел. Не поддържа старите мобилни централи 60652/60651 и старите модели кутии 60111 и 60115. Реално в бустера/кутия или централната станция могат да се включат 2 такива хъба, всеки с по 5 мобилни станция /или общо 10 MS2/.



Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрови централи от Marklin
« Отговор #12 -: 25 Декември 2015, 18:27:25 »
Ъпдейтване на софтуеъра на централи MS1 и MS2.

           Всички мерклински мобилни централи, както и триксовата 66950, имат вграден софтуеър и база данни с локомотиви, които могат да се обновят и осъвременят. Това обаче може да стане само през Централна станция CS2 (60215, 60214, 60213), тъй като само тя има интернет връзка и може да изтегли нужната информация от сървърите на Мерклин. С ъпдейтването на софтуеъра на Централната станция се изтегля автоматично и нужната информация, която може да се използва за ъпдейт на мобилните станции. За ъпдейт просто мобилните централи се включват в единия от двата извода на предната страна на централната станция. След като мобилната централа се включи и синхронизира с централната, автоматично става проверка/сравнение на софтуеъра между двете и щом се установи, че програмното обезпечаване на мобилната е по-стара версия, на екрана на мобилната излиза съобщение/питане дали искате обновяване до по-новата версия. Можете да потвърдите с бутон от менюто на мобилната централа, но може и да откажете. Ако изберете второто, ъпдейт не се извършва, но при следващото включване отново ще излезе въпросното питане. Ако потвърдите обновление, ще трябва да изчакате то да се извърши, като следите за процентите му по скала на екрана. Ъпдейтването става етапно - първо се иска съгласие за обновяване на софтуеъра, а после за базата данни за локомотиви и за аксесоари. След като всичко приключи, мобилната централа е готова за работа, като не бива да се забравят ограниченията, следващи от включването й към централна станция - по отношение на програмиране, прехвърляне управление на локомотиви и пр.

     Към днешна дата актуалната версия на софтуъра за мобилни станции е V2.5.
« Последна редакция: 28 Декември 2015, 20:12:31 от Best Ripper »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрови централи от Marklin
« Отговор #13 -: 26 Декември 2015, 14:32:16 »
Архитектура на мерклинска цифрова система, съчетаваща стари и нови модули...


Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрови централи от Marklin
« Отговор #14 -: 07 Януари 2016, 19:02:14 »
Поемане управление от мобилна станция, включена към централна.

   След включване на мобилна станция 60653 /или Trix 66590/ към Централна станция CS2 60215/60214/60213 и сравняване версията на софтуеъра, мобилната централа е готова за работа.



        1. Поемане управление на локомотиви.
Ако мобилната централа е използвана преди това и в нея сте въвели локомотиви /без значение на типа декодер/, след включването й към CS2 цялата база въведени от вас данни е блокирана /скрита/. Все едно централата е чисто нова. Това не бива да ви притеснява - ако изключите мобилната централа и я включите в ново трасе /но не заедно с CS2!!!/, всички въведени локомотиви ще бъдат отново достъпни с цялата си информация по настройките. Дори в мобилната и централната станция да имате въведени едни и същи локомотиви, тези в мобилната се блокират. От Мерклин явно са имали причина да го направят така. За да прехвърлите управление на локомотив от централната станция към мобилната, трябва да поискате настройките от централната станция. Това става по следния начин:

      А. Избирате първата празна позиция – на екрана ще имате надпис No loco!



      Натискате бутоните Shift и „локомотив” – двата бутона долу от двете страни на червената врътка на мобилната станция. Влизате в настройките на локомотиви, прозорец New Loco. От менюто избирате From Loco List. Ще ви се отвори списък с всички локомотиви, въведени в централната станция – New Loco: From Master.



        Избирате желания и за 1-2 сек. всички настройки се копират в мобилната станция. Локомотивът е готов за управление с всичките му команди.



        Тъй като в централна станция се избира /и съответно подава/ само тип локомотив, картинката в мобилната станция почти сигурно няма да е точната, но нея може да е редактирате /подмените/. Ще ви излезе съобщение, че иконата няма да бъде записана в локомотива, но това да не ви притеснява. Просто това е необвързваща настройка за самата мобилна централа, когато тя е вързана към централна станция.
       Б. От прозореца New Loco може да изберете и заредите и локомотив от мерклинската база данни. Избирате From Database. Ще ви се отвори списък с локомотиви, който е фактически списъкът в централната станция. Оттам също може да заредите локомотив, стига да не е променян заводският му адрес!
       В. От прозореца New Loco може да въведете и ръчно нов локомотив. Избирате последната опция – Enter manually. Въвеждате го както е описано по-горе в предишен пост.

      2. Поемане управление на стрелки и други устройства.

      Стрелки, светофари, семафори и прочие допълнителни устройства веднага могат да се управляват след свързването на мобилната централа към централната станция без никакви допълнителни процедури. Достатъчно е само да натиснете бутона “стрелка” вдясно от ”Stop”. В зависимост от зададените икони в централната станция такива се подават и на мобилната, но съответно не с такова качество на изображение /поради ниската разделителна способност на екрана на мобилната станция/. Влиза се на адреси 1 и 2 в раздела за устройства, като отново се налага превъртане на менюто, за да се избере нужният адрес.



        Информацията се приема/предава синхронно между двете станции в реално време – всяка промяна в положение на стрелка и локомотив в едната централа веднага се отразява и в другата. Спокойно можете да пуснете светлини или звук на локомотив от едната и да ги изключите от другата. При поемане на управление от мобилната станция, данните в централната остават достъпни и съответното устройство или локомотив са управляеми и от двете места.

       При практическо управление се установи, че управление на стрелки през мобилната станция не е удобно – много по-леко е зареждане и управление на локомотиви в мобилната, а стрелките да се управляват през панела Keyboard на CS2.

       Установи се и друга интересна особеност. Ако мобилната станция остане включена в централната, а втората бъде изключена софтуърно /през менюто/, но не бъде изключена накрая от захранването, мобилната станция остава работеща! Станцията влиза в режим на авариен стоп и след натискане на бутона Stop от нея могат да се управляват всички прехвърлени за управление локомотиви, както и допълнителни устройства. Локомотивите се управляват напълно - скорост, посока и всички функционални бутони. Все пак централата се индикира като подключена към CS2 и нейната си база въведени локомотиви остава блокирана, както и няма възможност да се добавят други от CS2 преди последната отново да бъде стартирана. В този случай за пълното изключване на системата накрая захранващият кабел трябва да бъде изваден от контакта.
« Последна редакция: 29 Януари 2016, 17:23:07 от Best Ripper »