Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control

Цифрови централи от Marklin

(1/4) > >>

Best Ripper:
     В тази тема ще се опитам да представя цифровите централи на Мерклин. Засега мисля да не засягам по-старите системи поради моралното им остаряване.

     Първо ще представя цифровата мобилна централа Marklin System Mobile Station 60652/60651.


А. Централата е от първо поколение мобилни цифрови централи и е специализирана за работа само в релсовата и токова система на Мерклин. Външното оформление на централата е направено тип “джойстик” за компютър/конзола за две ръце. В средата има монохромен течнокристален дисплей, от двете страни са функционалните бутони за директни команди – вляво – от f0 до f3, вдясно – от f4 до f7. Под дисплея вляво са бутоните за авариен стоп и габаритните светлини, вдясно е голям червен бутон/потенциометър, а в средата до него – бутоните за избор на локомотив и меню.
Бутоните са гумени и лесно се борави с тях. Изключение прави само големия червен бутон, който служи за регулиране скоростта на локомотивите. Импулсът за обръщане на посока, който в аналоговия Мерклин става чрез завъртане на врътката на трансформатора под нулата, тук става чрез просто натискане на червения бутон надолу. На дисплея се обозначава със стрелки посоката на движение,  оттам се разбира за обръщането на посоката, активния локомотив, както и достъпните функционални бутони/команди. Менюто може да се променя между 4 езика: немски, английски, френски и холандски. Има собствена база данни за локомотиви по заводски каталожни номера и настройки, които могат да се ползват. Централата има кабел с дължина около 180 см /6 фута/ с кръгъл 10-пинов куплунг. Чрез него тя се включва към системата.

Б. Модификации.
Централата има две модификации с кат.№ 60652 и 60651. Разликата между тях е само в софтуеъра, външно на кутията и на двете пише 60652. Разликата е в предназначението им – 60652 е за управление на локомотиви в Н0, а 60651 – за управление в 1 /Spur 1 – 1:32/. Съответно има разлики в отделни показания, като например максимален ток.

В. Захранване на централата.
Цифровите централи на Мерклин позволяват захранване и с променлив ток, и с прав ток. В случая ще упомена само захранвания, които работят на входно напрежение от мрежата 220-230 волта, тъй като нас не ни интересуват другите мрежови стандарти. В по-старите сетове в Н0 централата е комплектована с трансформатор 16VA с изходно напрежение 16 волта/1 ампер променлив ток. Той е достатъчен за стартсета плюс още 1-2 локомотива. За поддържане на повече локомотиви се препоръчва използването на по-мощни трансформатори от 32 или 60 VA – съответно с кат.№ 60032 /16 V/1,9 А/ и 60052 /16 V/3,75A/. По-новите сетове са комплектовани с импулсни правотокови захранвания 18VA/1А с кат. №66191 с изходно напрежение 18 волта прав ток. За по-големи натоварвания може да се ползват посочените по-горе два трансформатора, или най-новото импулсно захранване 36VA с кат. №66361 /18V, 1,9A/, както и 100VA импулсно захранване с кат.№60101 /което е принципно за големите мерклински Централни станции и бустери/. Естествено, поради по-голямата консумация, за захранване на сетове в мащаб 1 централата е окомплектована с трансформатор 32VA, а за пълна мощност се налага смяна с такъв от 100VA. Всички захранвания имат кабел за мрежата към 230 волта, като импулсното захранване от 18/36VA е направено тип „адаптер за контакт”. Изходното напрежение към системата е със стандартен цилиндричен жак с външен диаметър ф5,5 мм.

Г. Включване на централа и захранване към трасе.

Двата модула се включват по различен начин към различните мащаби и системи релсов път на Мерклин.
1.   Към С-профилни линии в Н0 /Marklin C-Gleis/ може да се подключи с помощта на специализирана захранваща линия с кат. №24088. Линията има три куплунга /отляво на дясно/ - кръгъл 10-пинов, кръгъл 7-пинов и кръгъл захранващ с щифт в средата. Централата 60652/60651 се включва в левия куплунг, а захранване – в десния. Средният остава свободен. Включването се извършва преди включването на захранването към мрежата.
2.   Към С-профилни линии без захранваща линия, към К-профилни линии /Marklin K-Gleis/, към М-профилни линии /Marklin M-Gleis/ и към линии в 1 централата се включва само със специални цифрови кутии/бустери. Те са два модела:
-   кат.№ 60115 – за всичките видове релси Н0 и N
-   кат.№ 60111 – за 1
            Външно кутиите не се различават помежду си, единствената разлика са изходните кабелни обувки, предназначени за линиите – на Н0 са от тип „микро”, за 1 – от тип „стандартен”. Кутиите имат същите изводи, както и захранващата релса. Централата се включва в левия, а средният куплунг /до захранването/ остава свободен.

Д. Общи условия за използване на централата.
Както и всички останали цифрови централи, Мобилната станция 60652 на Мерклин не бива да се включва едновременно с аналогово захранване. Включването на централата също става само на едно място към трасето. При използване на М-профилни линии трябва да се отстранят филтриращите керамични кондензатори, които ги има на захранващите линии от този профил, а при С-профилните линии трябва да се изключи защитата/филтър /кат. №74046/, ако я има. Централата и трансформаторите имат защита от претоварване и късо съединение /термична/, която се отблокира след около минута. Има възможност за измерване в реално време на напрежение, ток и температура.

Е. Особености на централата

Централата 60652 е предназначена САМО за управление на локомотиви – до 10 бр.
Освен това тя работи само във формат Marklin/Motorola и съответно mfx формат. Разпознаването на локомотиви с mfx декодер става напълно автоматично в рамките на 10 сек. след поставянето му на трасето. За другите декодери въвеждането става ръчно или от базата данни. Според възможностите на декодера може да се променят адреси, ускорение, спиране или връщане към заводски настройки на декодера. Няма поддръжка на аналогови локомотиви – адрес „нула” не функционира – всичките локомотиви трябва да бъдат цифровизирани! Няма поддръжка на електромагнитни устройства – стрелки, светофари, семафори и пр., както и няма поддръжка на DCC. Няма и четец на локомотивни карти. Централата е удобна за „полуцифрова” влакова система – цифрови локомотиви и аналогови аксесоари. Важна особеност е, че захранването на централата НЕ бива да се споделя за захранване на другите устройства.
Системата на Мерклин позволява включването на две централи едновременно, като за целта се използва третия куплунг на захранващата релса/цифрова кутия. При захранващата релса №24088 втората централа се включва в средния куплунг, но за целта е необходимо използване на допълнителен кабел-преходник от 10 към 7 пина с кат. № 60124. По този начин се определят двете централи като главна-подчинена /Master – Slave/. При използването на цифровите кутии 60111/60115 разпределението е същото, пак с преходник. Централата може да бъде включена директно и към Централна станция на Мерклин /кат. №60212/60213/60214/60215/. Подчинената централа може да получава всички настройки от главната, но въвеждане, триене и редактиране на данни може да става само през главната /когато са включени две/.

Пълно описание на централата: http://www.picbg.net/u/53119/60850/823435.pdf  /на английски/.

Забележка: Централа 60652 вече не се произвежда, но все още може да се намери по онлайн магазините – употребявана или практически нова /неизползвана от стартсет/.

Best Ripper:
Цифрова централа Marklin Mobile Station 2 - кат. № 60653



Централата е пусната в продажба през 2010 г. и все още е актуална в производствената листа на фирмата. В сравнение с Мобил стейшън 1 /60652-60651/ е направена важна крачка към универсалност спрямо днешните цифрови системи за управление на ЖП модели.
   1. Външният вид на централата е подобен на този на предишната – тип „джойстик” за две ръце. За разлика от ориентацията за десноръки хора в старата, тук основният бутон за управление на локомотивите е преместен в центъра. Дисплеят вече е цветен течнокристален с основни цветове синьо и бяло. Встрани от него отново има по 4 функционални бутона от всяка страна. Бутонът за авариен стоп е двоен, разширен и е в средата над червения. Вляво са бутоните за „Отказ-Назад” и „Горен регистър - Shift”, а вдясно са бутоните за „Аксесоари - Меню на аксесоари” и „Локомотиви – Меню на локомотиви”. Включването става с кабел, дълъг към 180 см и 10-пинов куплунг.
   2. Включването и захранването на централата към трасетата става по абсолютно същия начин и със същите захранвания, както и централата 60652 /виж по-горния пост/. Няма никаква разлика и в основните изисквания – да не е едновременно с аналогово захранване, да е само на едно място към трасето. Също могат да се включат две централи едновременно към една захранваща релса/цифрова кутия. Разликата тук е, че се поддържа функцията plug&play – централата може да се включва и изключва без спиране на захранването.
   3. Възможности на централата.
   За разлика от 60652/60651 новата централа MS2 60653 е ориентирана към всякакви ЖП системи. Поддържат се форматите Marklin/Motorola, mfx и DCC, както за локомотивите, така и за допълнителните принадлежности /според стандартите на NMRA/NEM/. Това прави централата напълно приложима, както за променливотокови системи, така и за правотокови. Могат да се управляват цифрови трасета във всички мащаби от 1 до N. Централата се включва с цифрова кутия 60112 към трасе в 1 и с кутия 60113 – към всички останали случаи. Има четец на локомотивни карти, през който могат лесно да се зареждат данни за локомотиви. Отново напълно автоматично се разпознават локомотиви с mfx декодери, притежава нова, още по-богата база с данни за локомотиви на Мерклин /над 1000 локомотиви/. Може да се подключат два броя от централата към Централна станция /60213, 60214, 60215/ и да се прехвърлят данни. При включване на две централи 60653 в една кутия, главна е тази, която се включва в средния куплунг, но при нужда през менюто на централата двете могат да се разменят. Централата има директна поддръжка на 10 локомотива плюс 1 с mfx декодер/локомотивна карта, като при запълване на регистъра добавяне на новия става на мястото на последния, без да се налага първо да се трие някой за освобождаване на място. С използването на бутон „Горен регистър – Shift” броят на директните команди от функционалните бутони е увеличен на 16 – вляво са от f0 до f3 /с Shift – от f8 до f11/, вдясно – от f4 до f7 /с Shift – от f12 до f15/. Могат да се управляват до 320 различни стрелки, семафори и прочие, като в дисплея едновременно има достъп до 2 принадлежности плюс управление на последния избран локомотив /без функционалните му команди/. При влизане в менютата на локомотиви и аксесоари /Shift + съответния бутон вдясно/ навигацията в тях става посредством функционалните бутони /четирите вляво и четирите вдясно на екрана.
    Неудобство на централата е изобразяването на някои символи в режим „Аксесоари”. Всичко се изразява във вид на бутон с надпис „червено” и „зелено”. За управление на светофари, семафори, откачвачки и подобни това върши работа, но за стрелки определено не е удобно. Но няма възможност да се промени картинката и да се изобрази истинска стрелка с режими „направо” и „отклонение”. Нужно е малко трениране, за да се свикне, че „зелено” означава направо през стрелката, а „червено” – преминаване в отклонение. Това може да се промени само при включване на централата към Централна станция 60213/60114/60215 – от там могат да се получат всякакви данни, включително и картинки на конкретни допълнения.

Работата с централа не представлява проблем и за малки деца, нужно е малко вникване в организацията й, но това не отнема много време.

http://www.picbg.net/u/53119/60850/823436.pdf упътване на български
http://www.picbg.net/u/53119/60850/823441.pdf  упътване на английски
http://www.picbg.net/u/53119/60850/823440.pdf  упътване на немски

Снимки на централа в сглобено състояние:

Включена към Мерклин С профил /C-Gleis/ чрез цифрова кутия 60113


Дисплей в режим “Клавиатура-Аксесоари”

Krasi:

--- Цитат на: Best Ripper link=topic=4137.msg85858#msg85858 date=1358504006 ---1. Не ми стана ясно как се разпределят адресите на допълнителните аксесоари с декодери. Доколкото успях да схвана, това става  автоматично, което обаче ми се струва, че ще затрудни подреждането и разпределението им в желан ред /когато са повече нещата/.
2. Не успях да разбера дали в една цифрова кутия/релса могат да се включат двете различни централи – няма изрично указание. Но на всички схеми с две централи винаги и двете са еднакъв модел и предвид различните им възможности е най-вероятно да не могат.


--- Край на цитат ---

За стрелките настройването на декодерите става ръчно. От едната им страна има клавиатура с клавиши от 1 до 10 (нарича се Codierschalter, ако не греша) и две позиции за всеки клавиш - включено и изключено. По таблица в зависимост от положението на клавишите (комбинацията им) се настройва адреса на декодера от 1 до 256. С други аксесоари засега още не съм пробвал как става.
Аз ползвам две централи, но са еднакви. Когато са включени едновременно, едната винаги е главна, а другата се явява подчинена на нея.

Krasi:
При 60653 (MS 2 както за по-кратко я наричат) и дигиталната кутия не ти трябва специална захранваща релса, защото можеш да включиш захранването към която е да е релса (C-Gleis) по трасето. От долната и страна има два извода с означения B и О и към тях се свъзват жиците - съответно червената към B, а кафявата към 0.

Best Ripper:
При направените практически проби се установи, че е невъзможно да се включат едновременно различни модели мобилни станции към една цифрова кутия/бустерче. Старите модели кутии с номера 60115/60111 разпознават само MS1, а новите 60112/60113 - разпознават само MS2.  Дори неподходящата централа да се свърже и запали, тя е неизползваема.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия