Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control
Цифрови централи от Marklin
Best Ripper:
Цифрова централа на Мерклин 67025.
Централата е от новите разработки на фирмата и е предназначена само за съвсем начинаещи и малки деца. Тя е по-скоро от хибриден тип – разпознава и управлява цифрови декодери, но ограничено, а обръщането на посоката на движение и регулирането на скоростта става с класически потенциометър. Поставя се в стартсетове, в които управлява локомотиви със силно орязани команди и управление.
Подобно на старата мобилна станция 60651/60652 централата управлява само мерклински локомотиви, при това максимум 4 броя и то с фиксирани адреси. Тоест, адресите в централата са заводски зададени и не могат да се променят – при нужда се сменят адресите на локомотивите. Това може да се извърши и с тази централа, като на локомотива може да се зададе някой от вградените 4 адреса. Ако искате друг адрес, това може да стане само с мобилни и централни станции, а не с тази централа. Но пък тогава локомотивът ще бъде неуправляем през 67025. Върху централата има плъзгач с 4 положения, които директно включват централата на 4 адреса, които са:
1-во – 78
2-ро – 72
3-то – 60
4-то – 24
Това са и най-често използваните заводски адреси в стартсетовете на Мерклин. Освен адреса централата разчита и настройките на декодера за ускорение/спиране. При превключване на плъзгача за адреси е предвидено „зацепване” със закъснение – целта е да няма хукване/подскачане на нежелан локомотив, докато плъзгачът преминава през междинно положение, което би се получило при положение на врътката, различно от „нула”.
От функционалните команди тук е застъпена само управление на светлините или команда “f0” от мобилните/централни станции. Включването на светлините става с бутона с маркировка “крушка” върху централата и то при положение, че в локомотивът има монтирани светлини.
Централата се захранва с импулсно захранване 18VA – 18V/1A. Самата централа позволява изходен ток до около 0,5 А и има защита от късо съединение и претоварване. Целият модул е изключително компактен и лек за разлика от класически аналогови „тухли” 32 или 60VA на Мерклин.
Включването към трасе става чрез вграден бустер в кутията – съответно за слабо натоварване. Изводите на централата са с кабелни обувки и са предназначени за включване към релси С профил. Последователността на свързване е следната:
1. Изходът се включва към релса.
2. Захранването се включва към централата.
3. Захранването се включва към мрежата.
В противен случай централата може да блокира или да се повреди. Както и при другите централа не трябва да се включва друго захранване към трасето, централата трябва да се включи към неразклонен участък и не към стрелка, както и да е само на едно място по трасето.
Определено централата не е шедьовър, но и не претендира да е такъв – все пак е за малки деца. Справя се без проблеми с локомотивите.
Best Ripper:
От 2014 г. в продажба е специален хъб-разклонител, чрез който в една система могат да се включат до 5 MS2 станции. Името му е MS II-Hub с кат. № 60122.
Размерите са му 96 x 85 x 40 mm, консумация - 50 мА през свързващия кабел към бустер/цифрова кутия/централна станция. По 2 мобилни станция могат да се свържат от двете страни и една от срещуположната на вградения кабел. Не поддържа старите мобилни централи 60652/60651 и старите модели кутии 60111 и 60115. Реално в бустера/кутия или централната станция могат да се включат 2 такива хъба, всеки с по 5 мобилни станция /или общо 10 MS2/.
Best Ripper:
Ъпдейтване на софтуеъра на централи MS1 и MS2.
Всички мерклински мобилни централи, както и триксовата 66950, имат вграден софтуеър и база данни с локомотиви, които могат да се обновят и осъвременят. Това обаче може да стане само през Централна станция CS2 (60215, 60214, 60213), тъй като само тя има интернет връзка и може да изтегли нужната информация от сървърите на Мерклин. С ъпдейтването на софтуеъра на Централната станция се изтегля автоматично и нужната информация, която може да се използва за ъпдейт на мобилните станции. За ъпдейт просто мобилните централи се включват в единия от двата извода на предната страна на централната станция. След като мобилната централа се включи и синхронизира с централната, автоматично става проверка/сравнение на софтуеъра между двете и щом се установи, че програмното обезпечаване на мобилната е по-стара версия, на екрана на мобилната излиза съобщение/питане дали искате обновяване до по-новата версия. Можете да потвърдите с бутон от менюто на мобилната централа, но може и да откажете. Ако изберете второто, ъпдейт не се извършва, но при следващото включване отново ще излезе въпросното питане. Ако потвърдите обновление, ще трябва да изчакате то да се извърши, като следите за процентите му по скала на екрана. Ъпдейтването става етапно - първо се иска съгласие за обновяване на софтуеъра, а после за базата данни за локомотиви и за аксесоари. След като всичко приключи, мобилната централа е готова за работа, като не бива да се забравят ограниченията, следващи от включването й към централна станция - по отношение на програмиране, прехвърляне управление на локомотиви и пр.
Към днешна дата актуалната версия на софтуъра за мобилни станции е V2.5.
Best Ripper:
Архитектура на мерклинска цифрова система, съчетаваща стари и нови модули...
Best Ripper:
Поемане управление от мобилна станция, включена към централна.
След включване на мобилна станция 60653 /или Trix 66590/ към Централна станция CS2 60215/60214/60213 и сравняване версията на софтуеъра, мобилната централа е готова за работа.
1. Поемане управление на локомотиви.
Ако мобилната централа е използвана преди това и в нея сте въвели локомотиви /без значение на типа декодер/, след включването й към CS2 цялата база въведени от вас данни е блокирана /скрита/. Все едно централата е чисто нова. Това не бива да ви притеснява - ако изключите мобилната централа и я включите в ново трасе /но не заедно с CS2!!!/, всички въведени локомотиви ще бъдат отново достъпни с цялата си информация по настройките. Дори в мобилната и централната станция да имате въведени едни и същи локомотиви, тези в мобилната се блокират. От Мерклин явно са имали причина да го направят така. За да прехвърлите управление на локомотив от централната станция към мобилната, трябва да поискате настройките от централната станция. Това става по следния начин:
А. Избирате първата празна позиция – на екрана ще имате надпис No loco!
Натискате бутоните Shift и „локомотив” – двата бутона долу от двете страни на червената врътка на мобилната станция. Влизате в настройките на локомотиви, прозорец New Loco. От менюто избирате From Loco List. Ще ви се отвори списък с всички локомотиви, въведени в централната станция – New Loco: From Master.
Избирате желания и за 1-2 сек. всички настройки се копират в мобилната станция. Локомотивът е готов за управление с всичките му команди.
Тъй като в централна станция се избира /и съответно подава/ само тип локомотив, картинката в мобилната станция почти сигурно няма да е точната, но нея може да е редактирате /подмените/. Ще ви излезе съобщение, че иконата няма да бъде записана в локомотива, но това да не ви притеснява. Просто това е необвързваща настройка за самата мобилна централа, когато тя е вързана към централна станция.
Б. От прозореца New Loco може да изберете и заредите и локомотив от мерклинската база данни. Избирате From Database. Ще ви се отвори списък с локомотиви, който е фактически списъкът в централната станция. Оттам също може да заредите локомотив, стига да не е променян заводският му адрес!
В. От прозореца New Loco може да въведете и ръчно нов локомотив. Избирате последната опция – Enter manually. Въвеждате го както е описано по-горе в предишен пост.
2. Поемане управление на стрелки и други устройства.
Стрелки, светофари, семафори и прочие допълнителни устройства веднага могат да се управляват след свързването на мобилната централа към централната станция без никакви допълнителни процедури. Достатъчно е само да натиснете бутона “стрелка” вдясно от ”Stop”. В зависимост от зададените икони в централната станция такива се подават и на мобилната, но съответно не с такова качество на изображение /поради ниската разделителна способност на екрана на мобилната станция/. Влиза се на адреси 1 и 2 в раздела за устройства, като отново се налага превъртане на менюто, за да се избере нужният адрес.
Информацията се приема/предава синхронно между двете станции в реално време – всяка промяна в положение на стрелка и локомотив в едната централа веднага се отразява и в другата. Спокойно можете да пуснете светлини или звук на локомотив от едната и да ги изключите от другата. При поемане на управление от мобилната станция, данните в централната остават достъпни и съответното устройство или локомотив са управляеми и от двете места.
При практическо управление се установи, че управление на стрелки през мобилната станция не е удобно – много по-леко е зареждане и управление на локомотиви в мобилната, а стрелките да се управляват през панела Keyboard на CS2.
Установи се и друга интересна особеност. Ако мобилната станция остане включена в централната, а втората бъде изключена софтуърно /през менюто/, но не бъде изключена накрая от захранването, мобилната станция остава работеща! Станцията влиза в режим на авариен стоп и след натискане на бутона Stop от нея могат да се управляват всички прехвърлени за управление локомотиви, както и допълнителни устройства. Локомотивите се управляват напълно - скорост, посока и всички функционални бутони. Все пак централата се индикира като подключена към CS2 и нейната си база въведени локомотиви остава блокирана, както и няма възможност да се добавят други от CS2 преди последната отново да бъде стартирана. В този случай за пълното изключване на системата накрая захранващият кабел трябва да бъде изваден от контакта.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия