Автор Тема: Цифрови централи от Marklin  (Прочетена 37801 пъти)

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Цифрови централи от Marklin
« Отговор #15 -: 15 Април 2016, 11:38:35 »
Цифрова централа Marklin Start up с дистанционно управление №194548

Централа се произвежда от 2014 г. и се поставя само в стартовите сетове за деца от 6-10 г. – серията Marklin Start up. Състои се от три части и консуматив:

1. Базова станция 194548 с релса 24188
2. Адаптер 66361 230/18 V 36 VA
3. Инфрачервено дистанционно.
4. Две батерии 1,5 V тип R3/AAA /консуматив/

Описание.



Базовата станция е вградена в стандартна линия С-профил 24188. Външно прилича на старата захранваща линия кат.№24088 за мобилна станция от първо поколение 60651/60652. Електронният модул тук е черен на цвят и с по-големи размери, главно на височина. В него е приемникът за дистанционното, самата централа и малък бустер. Отгоре има оптично „око” за приемане на сигнала от дистанционното, като в него е вграден контролен червен светодиод, който присветва при получаване на команда.



От задната страна на станцията има два извода – вдясно кръгъл цилиндричен жак за захранване, а до него в средата на стената има четворен квадратен /с по-малки размери от захранващия кабел на CS2/. Вторият извод служи за подключване на специален кабел с кат. №71054, който служи за захранване на пулт за стрелки, семафори, светофари и пр. Кабелът не е част от централата.



Захранването става с помощта на адаптер-изправител с кат. №66361 – входно напрежение 230V AC, изходно – 18V DC, мощност 36VA, 50-60 Hz мрежова честота.
    Дистанционното се захранва с 2 батерии 1,5 волта тип R3 или AAA.

Сглобяване на централата.

Предвид факта, че централата е за деца, нейното сглобяване към трасе и задействане е елементарно. Линията със централата просто се присъединява към трасето, захранването се включва към нея и към контакта /няма значение къде първо/.



   При първо пускане трябва да се поставят батериите в дистанционното. За целта на гърба му има винтче с кръстат прорез, което се отвива с подходяща отвертка и се сваля капачето. Батериите се поставят както е показано на схемата вътре – разнопосочно, както на всяко дистанционно с повече от 1 батерия. Капачето се поставя на мястото и винтчето се завива. С това централата е готова за работа. Естествено централата не може да се включва заедно с друга цифрова или с аналогово захранване.

Управление и възможности на централата.

      Подобно на другия елементарен модел 67025 /описан по-горе/ и тази централа не блести с особени възможности, но има повече екстри. И тук може да се избира само между 4 фиксирани локомотивни адреси – 78, 72, 60 и 24.



      След включване цялото управление става през дистанционното. Избирането на адресите става с плъзгача горе вляво, като отново има „зацепване” с леко забавяне, за да няма нежелателно подскачане на втори локомотив. Вдясно до този плъзгач е бутонът за светлини /ако има такива в локомотива/ - функция f0. На втори ред има бутони с номера от 1 до 4 – това са функционалните бутони от f1 до f4. Ако декодерът на локомотива има допълнителни възможности или звуци, те могат да се управляват. /Това е част от новите възможности на тази централа/. Под втория ред са два бутона един под друг – горе е бутон „+” за увеличаване на скоростта, а долу е „–„ за спиране. Най-долу е двойният бутон с две стрелки < > , който служи за смяна на посоката.
        При натискане на бутон върху дистанционното приетата команда се инициализира чрез присветване на червения светодиод върху станцията. Препоръчва се насочване на дистанционното към този приемник, но при нови батерии и достатъчно отразяващи повърхности в стаята реално то работи без никакви проблеми без значение насочването му. Продължително натискане и задържане на бутон обаче води само до единична команда, тоест ако искате да увеличите или намалите скоростта, трябва да натискане неколкократно съответния бутон. Съответно скоростта се променя на стъпки, а не съвсем плавно. Дистанционното е леко и удобно за работа. Централата позволява управление на 2 локомотива /като токово натоварване/ със съответното превключване на плъзгача за адреси. Има защита от претоварване и късо съединение. Ако бъде оставена повече от 3 минути без команда и дори с движещ се влак, централата изключва напрежението към трасето с цел безопасност и икономия.
       Дистанционното позволява използване и на акумулаторни батерии от същия размер, но трябва да се има предвид, че стандартните презареждащи се батерии имат по-ниско напрежение – 1,2 волта. Което може да влоши връзката между централата и дистанционното /нужда от прецизно насочване/, както и по-бързо изтощаване.

Смяна на адрес с централата.

     Тъй като мерклинските адреси в стартови сетове са само 4, твърде е възможно да се случи съвпадение на адреси на локомотиви. Ако те няма да се ползват заедно, може и да бъдат с еднакви, но ако искате да работят независимо и едновременно, то единият адрес може да се промени с тази централа. Естествено е, че изборът е между 4-те фиксирани – 78, 72, 60 и 24 – други са възможни само през мобилни и централни станции, но тогава локомотивите стават неуправляеми с тази.
      Последователността за смяна на адрес е следната:
1. Ако локомотивът има светлини, включвате ги, за да видите посоката му на движение. Обикновено светят предните светлини, но има мерклински локомотиви, които светят само на заден ход. След като се убедите в посоката, ги изключвате. Ако няма никакви светлини, прескачате тази точка.
2. Изключвате захранването.
3. Оставяте на трасето САМО локомотива за пренастройване.
4. Премествате плъзгача в съответно положение, отговарящо на новия желан адрес.
5. Насочвате дистанционното към „окото”, натискате и задържате бутона му за обръщане на посоката /най-долния с двете стрелки/.
6. При спазване на т.5 включвате захранването.
7. След примигване на червения светодиод на приемника на централата пускате бутона на дистанционното.
8. Наблюдавате светлините /ако има и предварително сте определили кои светят/ - започва светенето и/или примигване им, докато централата сменя адреса.
9. Угасването им означава, че новият адрес е зададен в локомотива и той може да се управлява вече на него. Ако няма светлини, се изчаква 5-6 сек. и се прави проба.
10. Ако локомотивът не тръгне на новия адрес, връщате и пробвате на стария /предишно положение на плъзгача/. Ако на него той върви, значи пренастройването не се е получило и действате наново по описания ред.

     С това дистанционно и въпреки слабите си възможности централата определено е по-удобна и функционална от 67025, а в някои случаи и от мобилните.
« Последна редакция: 16 Април 2016, 12:31:08 от Best Ripper »