Автор Тема: "История и развитие на ЖП моделизма в България"  (Прочетена 38217 пъти)

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Наистина ще е много интересно и полезно да се знаят подробности за развитието на жп-моделизма .
Безспорно ще се поправяме един друг , допълваме и пр...но да обещаем на модераторите ,че няма да се караме !

За по-прегледно си мисля да разделим поколенията жп-моделисти на епохи , подобно на любимите ни влакове :

1-во : Деянови , Тасев , Стоичков , Чакъров , Шопов , Жоро , Васко  и ...допълвайте (като начало коя година? - 1994/5) ( или до закриването на "Млад техници)

2-ро : Джони , Венци , Митето , Адри , Пацо , Венци , Стоян , Сашо ... допълвайте ( като начало откр. на Джониленд докъм 1998/9)

3-то :  Иво , Спас , Владо , Лъчо ... и пр ( докъм откриването на клуб)

4-то : младежите ... (нова клубна епоха )

« Последна редакция: 18 Февруари 2013, 13:02:53 от Adrian »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #1 -: 18 Февруари 2013, 09:30:34 »
А не е ли добре да се пробваме да привлечем някои от старите жп моделисти и изобщо почитатели на хобито, за да разкажат нещо от първо лице? Имам предвид Деянови, Стоичков и т.н., че така да ги споменаваме, малко ми е странно, поне на мен...

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #2 -: 18 Февруари 2013, 09:32:41 »
Разбира се - това е просто ...скелета  - после всеки от епохата си ще разкаже и ще съберем инфото ! Аз имам какво да разкажа за втората епоха например - за възките с по-старите , и с по-младите

Добре да уточним кой кой е , в коя епоха се е появил , с какво се е занимавал

Всяка една епоха е обвързана с'център'
1-ва - Млад техниците и залезът им (Пико)
2-ра - появата на Джониленд , оказион , и други фирми за влакчета
3-та - затишие , опити на Любо за внос на Пико , поява на Бемо , поява на Хоби Стронг
4-та - клубна

е поне така си го представям като структура

Освен това така колегите от провинцията по-лесно ще се впишат и допишат в епохата си , тъй като лично аз нямам наблюдения извън София
« Последна редакция: 18 Февруари 2013, 09:39:57 от Adrian »

piko1

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #3 -: 18 Февруари 2013, 09:35:10 »
да това ще е интересно Владо е прав трябва да ги привлечем по някакъв начин
но мен ми се струва че трябва да се разровим преди 90-та година
« Последна редакция: 18 Февруари 2013, 09:37:42 от piko1 »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #4 -: 18 Февруари 2013, 09:42:17 »


Има ли начин това да го направим в Wikipedia после - там всеки може да редактира , добавя , поправя - а тук дали може да се направи по същия начин ?

piko1

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #5 -: 18 Февруари 2013, 09:49:34 »
тук няма техническата възможност за това ще се наложи в първия полст или няколко последователни полста разделено на групи и под групи с линкове към съответните полстове в първия

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #6 -: 18 Февруари 2013, 10:28:49 »
Първият клуб "Железопътно дело и моделизъм" е създаден през 1978/79 г.
като един от създателите му е Димитър Деянов!!! :hi: :hi: :hi:
Клубът беше част от НТС (Научно-Технически Съюзи на България) и в началото
се събирахме в някоя от залите на бул.Раковски №108. Тогава бъдещото "БИАД" не съществуваше все пак...
ПРи него би трябвало да има пълен списък на хората от този клуб, за това
аз избягвам да споменавам други имена тук, тъй като вероятността за грешка е доста голяма,
а не бих искал да обидя някого в никакъв случай.Все пак ще спомена още няколко имена за които си спомням
в този клуб от около 30-тина човека:
- Димитър Деянов.
- Стойко Алексиев.
- Георги (Жоро) Дончев.
- Стефан Чернев.
- Борис Шопов.
- Йордан Андреев.
- Стефан Стоичков.
- ..........
(за последните двама може и да бъркам... :hi: :blush2: :victory:)

Вторият (май) клуб в България е в следващото десетилетие:
"Дружеството на жп моделистите и приятелите на железницата Варна.Член на МОРОП 1989-1994."
като повече може да се прочете в представянето
на още един от старите моделисти (ама млад по сърце) - Борис Д.Чакъров тук:
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3360.0.html

Има доста от старите моделисти (тогава думата хобисти несъществуваше  :blush2:),
 веднага след първите, които тогава направиха по същество... Първият клуб за железопътен моделизъм.
За някои от първите моделисти преди този клуб, може да се прочете в блога на Борис Чакъров.
( http://rocklokomotive.blogspot.com/2012/10/friends-dankbarkeit1-1-gratitude1.html )
За уточнение на нещата хубаво би било да се поговори с някои от доайените докато все още можем да съберем историята.
За първия клуб се надявам да ме допълни и уточни и CALIIO с който тогава бяхме (май едиствените) ученици членуващи в него.
За подробности от историята на този клуб мога да разкажа лични впечатления в периода 1979-1983г. но за
историята му въобще и на неговото създаване, както и просъществуване хубаво би било
 да се произнесе някои по-стар, знаещ и уважаван моделист от този клуб.

ПП. По-пълен списък ще бъде направен след като темата стигне до днешните времена (2012).
« Последна редакция: 19 Февруари 2013, 14:03:48 от pach »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #7 -: 18 Февруари 2013, 11:27:18 »
Понеже имам свободно време , ще драсна няколко исторически реда :) за събития и личности минали пред очите ми .

За мнозина от вас всичко започна с 'Млад техник" , можеби съм бил 1-2 кл , 1972 . Баща ми усети , че единствените играчки , които пазя , са влакчетата , ходехме редовно в 'Мл.техник' на сегашната ул.М.Луиза , както и на щанда в Детмаг . Започна се с Е44 , Е69, БР89 , BR120 ,'мечтите' , Bi-24 , reco модернизираните пътнически , BR130 , в стаята си имах дълъг 4 м овал с 2 независими кръга и 2 трафа - единият направен от баща ми (бивш токоизправител) , а другият FZ1 . Магазинът държах по око и каквото и да съм спестил - бягах там . Появяваха се хопери , ел.стрелки , семафори , къщички .Имах един съученик от 22-ро - Светльо , чийти баща май беше дипломат и му носеше влакчета от чужбина - не си спомням производителя , но ми правеха невероятно впечатление , просто си личеше ,че са някакси други . Ходехме у тях да играем , там за първи път направихме 130-ката с 2 двигателя за да тегли 30-тина цистерни .
Докъм 1979-та други не познавах , бях започнал и колекция в ТТ заради Nohab-a и BR118kata . Бяха ми подарили и няколко комплекта в N , но бързо осъзнах ,че ще финансово разбиване да подържам 3 мащаба , пък и започнах сериозно да бачкам с банда , така че временно събрах макета  и зарязах хобито .
(тук някъде чух ,че има клуб)
1982-84 бях казарма  , 85 та директно започнах и работа и студентство . Пътувах много и често минавах през битаци - ако не се лъжа така се запознах с Жоро, а по-късно и с Васята , Стоян и Сашо .Споомням си ,че чрез трампа се сдобих с първата ми 118-ка , която обожавах , тъй като слааабо напомняше за 04 , а междувременно от Будапеща си бях взел 2 двойки двуетажни на Пико , та стана приятен влак и наново събуди жажда за макет . Спретнах втория макет , който беше покрай стената по цялата периферия на стаята ми , минавайки през гардероб и шкаф , над бюро , под прозорец ; мост пред вратата . По това време почнаха да закриват Младтехниците - попаднах на такъв в Стара Загора където за без пари изкупих няколко кг цистерни Texaco ,както и 6 мотриси BR185 + 195 - впечатляващи с тихото си движение и двупътни светлини . За съжаление вторият ми макет просъществува около 3 години , тъкмо го развалих и се запознах с Яско , който някакси разгоря колекционеро-кашонен плам в мен и чрез феноменални трампи и двамата доокомплектовахме Schicht - влаковете си , чийто модели бяха кът и рядко идваха до България . Та в залеза на МТ-магазините аз вече имах прилична колекция с почти всичко на соц-Пикото , вкл.емблем. парни машини 01 , 03 , 24 , 41 и 52 .

След 1989 тръгнах по света и разбрах , че в колекцията имам доста боклуци ...пази Боже сляпо да прогледа ! Следващите няколко години подържах връзка с Жоро , Васята , Сашето и Стоян , но с Яско си бяхме най-близки . Той беше се запознал с Тасев , беше много впечатлен от витрините му , пълни с влакове от цял свят и се опитваше каквото може да купи . Тогава за първи път след ръководствата на Юри Ботев четох книги на Деянови и видях снимки на техни макети - много се впечатлих , особено бях запленен от Баба Мецата . Всъщност тогава Яско се беше запознал и със Стоичков , за който чувах легенди...стана ми ясно ,че съществува кръг от жп-моделисти и не съм сам . скоро Ясен уреди да отидем заедно у Тасев - където си глътнах езика при вида на Лилипутските парни машини . Имахме дълъг разговор с професора , тогава ми прещрака да се поинтересувам от серийте на локомотивите , експлоатациаята им , кои серии са нашите парни машини - демек погледнах през други очила на хобито . Прочетох пак някой книги  и се размечтах за сериозен макет .

След средата  на 90-те се разбра , че в един магазин на Витошка има изложени и се продават модели на Piko ; не вярвах на очите си - мислех ,че след перестройката Пико са загинали - а ето - чисто нови модели : BR95 !!Триосни пътнически , ама и цени ...е , такова си беше времето , девалвация , нищо за ядене . Попитах на кой са - едно момче от Пловдив - Любо . Спомням си ,че доста неща си купих , а малко по-надолу , в един детски магазин имаше 3-4 комплекта на Bemo  - теснолинейка - имаше и Крокодил , но парите не ми стигаха да си ги купя .Имах серия от турнета и свирене в чужбина , като се върнах всичко беше изчезнало .

Към средата на 90-те се появиха братята Негревски - Иван и Вальо . Мисля ,че това е важен момент в хобито - появата на техния магазин "Джони ленд" , на ул.Позитано , срещу изгорелия цирк . Те колекционираха основно в ТТ , но Джони (Иван) си падаше по каквото и да е - стига да радва окото му . Те вложиха много пари , обвързани с тежки заеми , впоследствие това ги срина - мутрите не прощаваха и много биеха . Аз зпочнах там като консултант и продавач на жп-щанда . Направих и макет в ТТ , чрез монета от 5 лв в асансьорен апарат се задвижваше и всяко дето можеше да си го пусне . Имахме барче , имахме видеотека , както и оказион . Осъществихме няколко вноса на Пико - основно комплекти за първа стъпка . Имахме тематични вечери - в понеделник - корабомоделисти , вторник - колички , сряда -самолети , четвъртък влакове - събираха се по 20-30 човека !! Обменяха се модели , поправяха се модели , незабравими времена ! Запознах се с много хора , вкл. и с легенди като Борето Чакъров и Стоичков ! Митето , Пацето , Венци  , създаде се общност , заговори се за организация ...Но се сринаха нещата , Джони беше принуден да затвори , пак отвори и пак затвори .

Междувремено един Иван на 2-3 пъти отваря щанд в НДК с нов внос от Пико . към края на 90-те беше , спомням си ,че тогава продадох ТТ-то на един полковник от Ямбол и почти половината от НО - на един румънец ... бяха ме прихванали ,че нито имам място , нито време да се занимавам .
Яско се запиля нанякъде , аз пак заминах...пак затишие , някой от новите покупки седяха зад витрината на библиотеката за да ми радват очите.
В новия век ме заля вълната на новото поколение хобисти - те сигурно отдавна са жужали , но попаднах на Иво  - мисля че новия магазин на Хоби Стронг (Жоро) се запознахме . Мдаа, магазините не без основание са епицентър на срещи , развитие , промяна на съдби . Именно около такива търговски центрове саа се заформяли среди , общности и пр.Запознах се със Спас , продаваше лок по обява във новоткрит нет-форум Railwaymodelling ако не се лъжа ;а после създадоха нашия сайт - запознах се с Лъчко , Табакича , Владо , както и с всички вас от провинцията ....
« Последна редакция: 19 Февруари 2013, 11:37:39 от Adrian »

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #8 -: 18 Февруари 2013, 12:19:37 »
Моля, не пропускате епохата "Антон Манковски-toniemi", развитието на която, имаме честта да наблюдаваме директно, а краят и да клони към плюс безкрайност! Човекът е основоположник на мащаба Z в България Пресъздал е 95 % от локомотивите на БДЖ ,което ще видите, че един ден щв се окаже, единственоот место, където може да се види на куп подвижният състав на тази железница. Развил собствени  методи и похвати за изработване на модели. Може и да се окаже първият човек в света, който моделира подвижен състав в мащаб Z. Той е истински мотор на хобито у нас във всичките му аспекти! Респект!  :hi: :hi: :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #9 -: 18 Февруари 2013, 13:00:57 »
Джопе, може.... ама ...не е!!!! :lol:
 :hi: :hi: :hi:
ПРи това епохата Тони(еми) едва сега започва...било то в маделите или ...технологийте за тяхната изработка.
----------------------

Сега сериозно...
Няколко човека наблегнахме на сериозността и фактологията в  писането....но
както винаги не всички явно го разбраха (или също го пожелаха).

Адри, благодаря ти! :hi:
 За историята преплитането на доста имена с наличните магазини,
ще са още едно потвърждение на известните факти около дадените хора.

Лично аз се стремя към по-старите времена (преди нас с теб например),
защото те вече са доста отдалечени и все по-малко хора си ги спомнят с точност.

Надявам се в следващите дни да се "намесят с тежката артилерия" и хората свързали с нея,
за вписване сведенията дадени от първоизточници като сем. Деянови, Стоичков и т.н ...въобще от това (онова) поколение,
че и преди него.

Моля, детските спомени на всеки един от нас, да се опишат едва след настъпването на даден период от време...
да кажем в десетилетия.
Например:
 След 50-та година...съответно
след 1960....1970та---1980....----1990.....2000----
и накрая сегашно време -> след 2010 г.(новите клубове)

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #10 -: 18 Февруари 2013, 13:32:29 »

Моят разказ приеми като ' тънка червена линия ' , която минава през годините , просто създава скелета на една история , в която съм изпуснал само началото . Всичко може да бъде възстановено , всеки ще разкаже по нещо интересно , а пико 1 ще добави по нещо безмислено и така...

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #11 -: 18 Февруари 2013, 13:45:39 »
Цитат на: pach link=topic=4183.msg86939#msg86939 date=1361185257
Джопе, може.... ама ...не е!!!! :lol:
 :hi: :hi: :hi:
ПРи това епохата Тони(еми) едва сега започва...било то в маделите или ...технологийте за тяхната изработка.
----------------------

Сега сериозно...

Аз съм напълно сериозен  :blink:!  
« Последна редакция: 18 Февруари 2013, 13:50:26 от pavel75 »

piko1

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #12 -: 18 Февруари 2013, 13:47:22 »
Off-Topic:
пико с безсмислици едва ли няма да пише за да ви е мирно на главиците прекалено съм критичен  :wacko:
« Последна редакция: 18 Февруари 2013, 13:48:43 от pavel75 »

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #13 -: 18 Февруари 2013, 16:00:33 »
Може би трябва да споменем Цар Борис III, който е бил голям фен на железниците, както и неговият подарък от фирмата Круп- локомотив 07.01 в мащаб 1:10 от 1941 година.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #14 -: 18 Февруари 2013, 16:16:20 »
Ясене, да не би тук да е същия?!(макар taert да е предположил вече там...)
http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,1752.msg83208.html#msg83208
(Отговор #852 от тази тема)

В тази връзка предлагам поне за начало, това да е първото зарписано в тази история,
защото по-назад едва ли някои ще има сведения за моделизма ни в България.
 :hi:
« Последна редакция: 18 Февруари 2013, 16:18:09 от pach »