Автор Тема: "История и развитие на ЖП моделизма в България"  (Прочетена 38220 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #30 -: 19 Февруари 2013, 10:32:41 »
Цитат на: pach link=topic=4183.msg86979#msg86979 date=1361262532
Доколкото знам има хора които държат тясна връзка с човек от екипа на Симеон ІІ и се учудвам защо
просто не попитат за по-точни данни поне за неговия баща (Борис ІІІ).

Ето оттук ще е най-сигурно! С интерес ще чакаме информация от тези хора!  :good:

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #31 -: 19 Февруари 2013, 10:38:35 »


Според мен може да се спомене с 2-3 реда като интро , просто аз не смятам ,че историята почва чак оттам

schatsi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 583
  • Рейтинг: 52
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #32 -: 19 Февруари 2013, 10:44:50 »
Цитат на: Vlado link=topic=4183.msg86980#msg86980 date=1361262761
Цитат на: pach link=topic=4183.msg86979#msg86979 date=1361262532
Доколкото знам има хора които държат тясна връзка с човек от екипа на Симеон ІІ и се учудвам защо
просто не попитат за по-точни данни поне за неговия баща (Борис ІІІ).

Ето оттук ще е най-сигурно! С интерес ще чакаме информация от тези хора!  :good:

Владе що се правиш на ударен с мокър парцал... Нали именно ти се занимаваш с" Царската гара" и обяви по телевизията  и тук, че си се срещал с адвоката на Симеон II ...даже и някави снимки публикува.... Така че недей да сромничиш. :hi:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #33 -: 19 Февруари 2013, 10:49:31 »
Че аз да не съм единствен на света. Ако се имаше предвид мен, щеше да е написано моето име. Под "хора" не разбирам себе си.  :hi:

п.п. И не е адвокатът, а личният биограф на Н.В. - д-р Ивайло Шалафов.
« Последна редакция: 19 Февруари 2013, 10:53:04 от Vlado »

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #34 -: 19 Февруари 2013, 11:03:21 »
Историята на хобито и моделизма започват 1859 г. със създаването на Мерклин, Германия и ние като стари съюзници след 1878 се включваме активно.

schatsi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 583
  • Рейтинг: 52
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #35 -: 19 Февруари 2013, 11:04:03 »
Цитат
...И не е адвокатът, а личният биограф на Н.В. - д-р Ивайло Шалафов.

...още по - добре тогава . Значи пиеш вода от извора и информацията е от първа ръка.

Ще разчитаме на теб да използваш връзките си и да ни осветлиш относно пресечната точка между Техни Величества и хобито ни ...


Нали ?

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #36 -: 19 Февруари 2013, 11:04:25 »
Цитат на: Gervasii link=topic=4183.msg86988#msg86988 date=1361264601
Историята на хобито и моделизма започват 1859 г. със създаването на Мерклин, Германия и ние като стари съюзници след 1878 се включваме активно.

така съм по-навит !

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5522
  • Рейтинг: 618
  • Красотата е в детайла!
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #37 -: 19 Февруари 2013, 11:06:47 »
Цитат на: schatsi link=topic=4183.msg86989#msg86989 date=1361264643
Цитат
...И не е адвокатът, а личният биограф на Н.В. - д-р Ивайло Шалафов.

...още по - добре тогава . Значи пиеш вода от извора и информацията е от първа ръка.

Ще разчитаме на теб да използваш връзките си и да ни осветлиш относно пресечната точка между Техни Величества и хобито ни ...


Нали ?

Разбира се! Това и смятах да направя!  :good:

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #38 -: 19 Февруари 2013, 11:21:28 »
Нека тогава да разкажа накратко за професор Тасев- едно значимо име свързано с ж.п. моделите.
Роден през 1931 година в София, получава първите си влакчета в края на 30-те години. Виждал съм някои от тях- ламаринени кошове с бакелитени колела за междурелсие 0, без претенции да пресъздават точно оригинала. Тази колекция се попълва докъм началото на 60-те, когато, както Тасев твърди, е спряно производството на 0 и са му препоръчали да мине в Н0. Така през 1964 започва събирането на колекцията в Н0. За щастие, Тасев има възможността в онези години да пътува всяка година в чужбина, и от там да купува най-често на втора ръка модели на Роко, Флайшман, Лилипут, Трикс, както и моделите на Пико, които Млад техник никога не внесе в България. Събирането на тази колекция приключва през 1990-1991 година. В началото на 90-те, колекцията на професор Тасев беше нещо наистина феноменално- четирите стени на кабинета му бяха покрити с витрини, а витрините бяха плътно запълнени с влакови композиции. Тази красота можеше да бъде видяна само на Йорданов ден, и само с покана от Тасев. За да влезне непознат, трябваше някой да гарантира за него, при това гарантът трябваше да бъде от старите хобисти.
Във втората половина на 90-те професор Тасев започна постепенно да разпродава колекцията, и до към 2008 година я разпродаде цялата.
От гледна точка на съвремието, мнозина ще си кажат какво пък толкова, но за онези години тази колекция беше едно наистина огромно постижение в областта на ж.п. моделизма в  България! Кабинета на Тасев беше дълги години единственото място, където можеше да се видят модели на западни фирми. Получаването на покана за Йорданов ден беше истинска чест за всеки хобист!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #39 -: 19 Февруари 2013, 11:28:47 »
 :hi: :hi: :hi:
Ето това е сериозно отношение към темата, за което благодаря!
Ако има още сведения за тези хора и тези години (началните) ще е хубаво да се споделят тук
от знаещите ги. Всички останали (особено като не знаят нищо)
 ще помоля поне да не пречат като я разводняват - тук не е темата за вицовете,
щото се опитваме да свършим нещо необходимо за цялото жпмоделистко общество!

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #40 -: 19 Февруари 2013, 11:33:18 »
Благодаря , Яско - най-после нещо по същество ! Жив ли е още профа ?

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #41 -: 19 Февруари 2013, 11:50:10 »
Един по-малко известен хобист, за съжаление вече не е между нас.
Стефан Чернев 1926-2005
Известен повече като чичо Стефан Русенеца, тъй като живееше в Русе. Аз бях близък с него и съм ходил много пъти на гости при него, както и той ми е гостувал многократно в София. Колекцията му не беше толкова голяма както на Тасев, но беше събрал почти всичко от Пико. По-интересното при него е, че  се занимаваше много с преправянето на парни локомотиви в други серии, включително БДЖ. Преправянето далеч не се свеждаше само до пребоядисване, а включваше операции като рязане и снаждане на рами, котли, щанги и т.н. Най-голямата му мъка беше, че не познаваше други хобисти от Русе.
Една от неговите крилати фрази беше следната:
"Когато се пенсионирах, с една пенсия можех да купя четири 41-ци, а сега с четири пенсии не мога да купя една 41-ца"
Малко пояснение от мен, 41-цата, освен че дълги години беше най-изпипаният локомотив на Пико, беше и основен донор на части при преправянето на локомотиви.
Стефан Чернев беше много запален фен на железопътните модели, и неговото име трябва да присъства в историята на хобито в България.

Жоро

  • Trade Count: (67)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1651
  • Рейтинг: 143
  • HO DR IV епоха София
    • Хоби свят
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #42 -: 19 Февруари 2013, 12:27:45 »
Цитат
в този клуб от около 30-тина човека:
- Димитър Деянов.
- Стойко Алексиев.
- Георги (Жоро) Чернев.
- Борис Шопов.
- Йордан Андреев.
- Стефан Стоичков.
- ..........
Паце, да не би да говориш за Георги(Жоро) Дончев?

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #43 -: 19 Февруари 2013, 12:38:10 »
Разбира се трябва да споменем още няколко значими имена от това поколение
Баща и син Деянови известни с ръчно изработените месингови парни локомотиви на БДЖ в мащаб 1:20
Стойко Алексиев с неговите ръчно изработени 03 и 25 на БДЖ в 1:20 от подръчни материали като например кофички от кисело мляко.
Боно Стефанов с неговия невероятно оригинален макет в депо Бойчиновци.
Борето Шопов- за него очаквам да ни разкаже неговият син, който е член на нашия форум.
Жоро Дончев, Юри Ботев, Еди Диранов, архитект Дамянов, Жорж Бонев, и още много хора посветили се да пресъздадат железницата в умален мащаб.

Petko Ivanov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 350
  • Рейтинг: 110
Re:"История и развитие на ЖП моделизма в България"
« Отговор #44 -: 19 Февруари 2013, 13:04:24 »
Цитат на: Сaprycorn link=topic=4183.msg86992#msg86992 date=1361265688
Във втората половина на 90-те професор Тасев започна постепенно да разпродава колекцията, и до към 2008 година я разпродаде цялата.

Бях чул, че колекцията на проф.Тасев е изкупена от БДЖ. Вярно ли е това? Ако е вярно, къде се намира сега?