Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Основни похвати в макетирането | Basic steps in creating a layout
Временен макетен плот - ВМП
Best Ripper:
През последните 2-3 години установих един голям, хроничен и труден за лечение проблем в ЖП моделизма ни, който се свежда до липсата на читаво място за каране на влакове.
Първо: участието ми и посещението на различни сбирки /некръчмарски/, конференции, изложби и прочие ми показа недвусмислено, че има голям проблем с нареждането на трасе. Това особено се усложнява при събиране на много хора и най-различни мащаби и системи, което изисква освен голямо помещение, така и маси или плотове за временно нареждане на трасе /за няколко часа или няколко дни/. Въпреки усилията на организатори и домакини винаги се получава едно влачене на всякакви маси, столове, бюра и др. офис обзавеждане, което обаче е с най-различна възраст, състояние, размери и т.н., довеждащо накрая до доста лош резултат – неравни, криви и стъпаловидни „маси”. На въпросните „маси” веднага се проявяват неприятни странични ефекти – разкачване на линии и подвижен състав, обръщане и чупене на модели, прекъсване на ел. ток и команди и т.н. А понякога и няма изобщо никакви подходящи мебели…
Второ: значителна част от ЖП моделистите не разполагат с обособено място вкъщи за постоянно трасе /макет/, а още по-малко пък имат цяло помещение от 10-15-20 и повече квадратни метра. Периодичното редене на голяма холна маса не дава желания резултат, тъй като масата обикновено е недостатъчна на площ и се ползва и за други неща. Реденето на пода не е особено удобно – освен че лесно се зацапват трасе и модели, съществува голяма опасност от стъпкване и счупване на линии и модели. Отделно, че с годините става все по-трудно сгъването и лазенето по пода – почват да скърцат лакти, колене, гръб, врат и др. стави, не е удобно за разглеждане, снимки и клипове. Проблемите се усилват особено, ако домашните не са особено въодушевени от хобито.
Поради тия причини от декемврийската среща в Стара Загора 2012 г. у мен се появи идея за направа на сглобяема/сгъваема маса за временно ползване за редене на трасе и модели. Подходяща площ, която да е пригодна за транспортиране из града или из страната/чужбина, както и за редене на трасе вкъщи /примерно: сутринта се сглобява, реди се трасе, карат се модели до вечерта, после всичко се прибира/. Минаха ми няколко идеи, докато накрая се спрях на типа „разглобяема маса от олекотен тип”, която нарекох „Временен макетен плот – ВМП”.
Окончателната идея ми дойде случайно, когато загледах краката на макета ми в ТТ, които са от крака на метален стелаж. Проучването на пазара доведе до това, че има много модели стелажи – готови комплекти и отделни части за произволен проект. Оглеждайки вторите, за да мога да избера само каквото ми трябва, установих, че и там разликата в размери, дебелина на профилите и цени е твърде голяма. Изхождайки от комплекса „достатъчна здравина-лекота-добър външен вид-цена”, както и да може всичко да се сглоби от сам човек, се спрях на стелажите на фирма „Стелт” ООД, от която реално са и краката на макета ми / http://www.stelt.pozvanete.eu/index.php?cID=1 /. За разлика от други производители в склада на фирмата има и се продават отделно всякакви части за техните стелажи – крака/колони, плотове, ъглови планки, стъпки/пети, крепеж. Отделно фирмата приема и заявки за изпълнение на проект по желание. Тъй като наличните винкели удовлетворяваха нуждите ми, направо купих готови.
Плотът се състои от две основни части – носеща конструкция и плоскости.
Носеща конструкция
1. Рамка на плота.
Фирма „Стелт” произвежда крака/колони за стелажите си от студено огънат стоманен листов материал със страна 30 мм и дебелина 1,4 мм. По дължина от двете страни на ъгловия профил има отвори /кръгли или продълговати/ през 45 мм. Профилите са боядисани с прахово полимерно покритие в бял или сив цвят /аз избрах сивия като по-устойчив на замърсяване/. Серийно се произвеждат колони с 4 дължини: 150, 170, 180 и 200 см. Всичките са от един материал и могат да се свързват във всякакви комбинации. За рамката купих 7 по 150 см. От тях направил следното:
А. 4 колони по 150 см оставих със същата дължина, като те използваха за дългата страна на рамката.
Б. 3 колони срязах до 120 см дължина и те станаха късата страна на рамката.
Четирите нерязани профила свързах два по два с по 4 болтове и гайки с презастъпване /отворите позволяват наставяне без допълнителни елементи/. В двата края поставих два 120 см профила, като ги свързах с винтове, гайки и планки, така че да се получи рамка с долна хоризонтална основа. Третият рязан профил свързах отдолу под долната страна на рамката в средата. За него също използвах 2 планки.
Ъгъл на рамка от вътрешната страна.
Ъгъл с монтиран крак.
Ъгъл с монтиран крак отвътре и отдолу.
Ъгъл отдолу
2. Крака на плота.
За целта купих още 3 колони по 200 см. и ги срязах така:
А. 2 колони от 200 см разрязах точно по средата и получих 4 крака по 1 метър /на практика тези колони излязоха по 196 см и съответно краката станаха по 98 см.
Б. 1 колона от 200 см в последствие използвах за крака на средната опора /за нея по-долу/
Четирите профила по 1 метър монтирах в ъглите на рамката с по 2 винта и гайки, като преди това набих отдолу им пластмасови стъпки/пети, за да не нараняват подовите покрития.
Ъгъл с монтиран крак отвън.
3. Средна опора.
Опората е с дължина 120 см /колкото са крайните/, но се монтира отдолу на рамката. Краката на средната опора са по-къси - 91 см., тъй като те се захващат по-ниско на средния напречен профил, а отдолу имат регулируема пета, която да позволява обиране на неравности. Тези пети са различни от крайните – тях съм ги купил от железария. Понеже са отделно от стелажите, за техния монтаж към краката се наложи да пробия по две дупки за винтове и гайки във всяка. Самите крака са монтирани на около 25-30 см от външния ръб, за да не се спъват минаващите хора в тях.
Монтирана средна опора в средата на дългата страна и захващане на регулировката за дължина на плота.
Монтиран крак на средната опора с осигуряваща планка.
Регулируема пета/стъпка на крак на средната опора
Забележка: Всички срезове се изпилват с пила за метал за премахване на мустаци и остри ръбове. След това се боядисват с акрилатен сив спрей срещу корозия /аз лично използвах светлосив спрей грунд с много близък цвят до заводския, който е RAL7040.
Желателно е при рязането да НЕ се ползва флекс, тъй като от високата температура се уврежда боята върху профилите. За предпочитане е зеге или обикновена ножовка.
4. Крепежни елементи.
За монтиране на металната част закупих 60 болтчета за метал М6х10 с цилиндрична глава и прав шлиц за отвертка. /Принципно към стелажите се продават болтове М6х12, но предпочетох по-късите тъй като няма нужна от дългите и се намалява времето за монтаж/демонтаж/. Купих 20 обикновени гайки М6 и 40 крилчати гайки М6. От фирмата закупих и 10 ъглови планки. Реално използвах около 50 болтчета и гайки. При монтирането на рамката и краката ползвах обикновени гайки от вътрешната страна, заради по-малкия им размер и по-малките дупки във фибрана. Всички гайки отдолу на рамката и по краката са крилчати.
5. Инструменти за монтаж
Необходими инструменти за монтаж – широка права отвертка /може да се замени с монета/ и гаечен ключ 10 /клещи/.
Best Ripper:
Плот
След дълго обмисляне се спрях на листове фибран /зелен/ с дебелина 4 см. Той се продава в две дължини – 250 и 125 см /и двете с ширина 60 см/, купих 4 листа от 125 см, които скъсих до 120 см / да влизат плътно в рамката, мери се на място!/. Тъй като дебелите листове фибран имат ръбове за презастъпване първият бе поставен с външен ръб отгоре. На последния залепих надлъжна ивица с ширина 2 см. Всички платна бяха номерирани и ориентирани, за да пасват в последствие веднага. На местата, където има глави на болтове и гайки, бяха направени удълбавания във фибрана, за да могат платната да лягат равномерно върху долната страна на рамката. Плоскостите фибран само лежат върху рамката – не са захванати към нея с нищо.
Издълбани отвори от долната страна на листовете фибран за главите на болтовете и гайките.
Плот с наредени платна фибран
Покритие на плота.
За да получи лицевата страна на масата завършен вид, за покриването й предвидих изкуствена трева на NOCH с размери 240 х 120 см – кат.№00300. Тя е на ролка, която се постила под трасето.
Краен общ вид на ВМП
Време за монтаж-демонтаж.
След приготвяне на всички части пробното сглобяване отне около 1 час от напълно разглобен вид до размер 240 х 120 см. В последствие разглобяването отне половин час. И двете операции извърших сам, съответно при помощници времето ще се съкрати значително.
Цени на елементите на плота.
1. Колона 150 см – 2,64 лв./бр. /Стелт ООД/
2. Колона 200 см – 3,96 лв./бр. /Стелт ООД/
3. Ъглова планка – 0,24 лв./бр. /Стелт ООД/
4. Пластмасова пета/стъпка – 0,24 лв./бр. /Стелт ООД/
5. Регулируема пета – 1,80 лв./бр.
6. Болт М6х10 цилиндр. глава – 0,05 лв./бр.
7. Гайка М6 – 0,04 лв./бр.
8. Крилчата гайка М6 – 0,20 лв./бр.
9. Фибран 125х60х4 см – 7,05 лв./бр. /Баухаус/
Размери на масата в различни конфигурации.
„ВМП” позволява промяна на дължината от 150 до 300 см. В ширина не съм предвидил възможност за стесняване /може едната дълга страна да се свърже не в крайните отвори, а в такива по дължината на късите, но тогава отзад ще стърчат страниците и средната опора, листовете фибран трябва да се скъсяват или да се ползват други/. Лично аз съм предвидил като „стандартен” размер при сглобяване да бъде 240 х 120 см /този на покривката-трева/. За използване на минимален, максимален или друг междинен размер трябва да се използва още едно парче фибран 120 х 60 см, което е удачно да се разреже /машинно или прецизно/ по дължина на две части от 120 х 30 см. Така при размер 150 х 120 см на плота ще се ползват 2 парчета 120 х 60 и 1 парче 120 х 30 см. Същото парче може да се ползва при размер на плота 210 х 120 см, а двете малки парчета се поставят при максимален размер 300 х 120 см.
Забележка: При дължина 300 см двата надлъжни профила се поставят челно, а под тях външно се поставя допълнителна ъглова част с дължина поне 30 см. Тъй като закупените профили от 150 см имаха в единия си край непробит участък /който в стелажа трябва да е долния край на колоната/ и за да избягна пробиването на множество допълнителни дупки, ще закупя още една колона от 150 см, на която ще отрежа непробитото парче, а перфорираният участък ще разделя на две равни части, които да използвам за свързване на дългата страна в максимален размер. По този начин ще се получи и допълнително армиране на средата на рамката. При минимален размер от 150 х 120 см ще трябва да се пробият отвори в неперфорираните части на две от 150-сантиметровите парчета, за да могат да се захванат – при купуването в склада нямаха 150 см колони перфорирани докрая.
При 4 см дебелина на фибрана последният стърчи 1 см над рамката, но предпочетох така, за да бъде по-здрав плотът без допълнителни усилвания. При по-малки размери и по-малки мащаби фибранът спокойно може да се замени и с 3 см. При съвсем малки трасета при размер около минималната конфигурация на плота може да се ползват двусантиметрови плоскости, но е малко неудобно, защото ръбът на рамката ще стърчи над плота и ще се закача.
Освен на зададената височина около 1 метър рамката може да бъде монтирана и по-ниско, но краката ще стърчат в ъглите, а краката на средната опора трябва да се преработят. Възможно е също принципно краката да бъдат направени и по-ниски – около 85 см / тази височина е приета за стандартна при кухненската и офис мебел/. По-малката височина подобрява стабилността на конструкцията. По-ниска от 85 см мисля, че не е удачна.
Употреба при различните мащаби.[/u[
Плотът може да се използва за най-разпространените мащаби – от Н0 до Z. Не смея да твърдя дали става за 0 /трябва да се пробва – може да се наложат допълнителни напречни профили/, но не става за 1, както заради тежките модели и релси в този мащаб, така и поради недостатъчни размери. Големината на плота не е фиксирана за определен мащаб - може да се променя според ситуацията и желанието на моделиста.
Изглед на мерклински линии С профил върху ВМП – R1 и R2 /може да се вмести и R3/
„Временният макет плот” не може да се ползва за:
1. Постоянен макет /поне не и в този си вид и конструкция/
2. За работна маса за тежка работа – коване, нитоване, рязане и пр.
3. При електричарски работи да се избягва натиск върху плота /повреда на фибрана/, а при запояване да се вземат мерки за термична защита на фибрана от поялник и разтопен тинол.
4. Не може да се ползва за подпиране, лягане, сядане и прочие „български особености”.
5. Не може да се ползва за стъпване /скеле/ дори и след замяна на фибрана с дъски.
Пренасяне и съхранение на плота.
След разглобяване крепежът се поставя отделно в плик, заедно с планките. Стъпките/петите на краката се демонтират. Листовете фибран се поставя един върху друг, а отстрани от дългата им страна се поставят металните профили от краката и рамката, за да защищават пакета и да му придават устойчивост срещу остатъчно усукване и огъване. Отгоре се обвива с найлон, полиетилен или скречфолио и се стяга с ремъци/ластици не прекалено силно. Така пакетиран ВМП може да се пренася в кола и да се съхранява изправен до стена дори и под наклон. Трябва да се пази от пряко силно слънце, дъжд, сняг /за да не се напои фибранът с вода и да започнат да ръждясват железните части/, да не се поставят върху него тежки предмети /включително и пакета с крепежа!/.
При пробното сглобяване нямах време да наредя по-голямо и тежко трасе, за да видя за евентуални проблеми /най-вече поведението на фибрана/. Следва продължение…
Boris 2-12-4:
Евала Венци! Машшалла!!! :drinks: :yahoo: :victory:
Крайно необходимо и практично.
Сега хейтъри и шлангаджии да видим как пак ще могат да кажат, че само лалаш и нищо не си направил.... :on_the_quiet:
Не че, нещо ще се променят, но светът не се състои само от тях.
Що свестен народ има... :give_heart:
Благодаря!!! :drinks:
zazo:
Бравоската, бре Венци. Най-сетне нещо смислено. Тия дни яко се заминусих. Добре че сте ти и Ясен да ми начешете двустранната моделитка душичка.
gregary:
Емиии....ще ти дам едно плюсче. :lol:
Браво! :good:
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия