Автор Тема: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ  (Прочетена 27095 пъти)

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« -: 06 Май 2013, 02:54:07 »
Здравейте,
Както написах в "Представяне", аз съм нов във форума, занимавал съм се съвсем любителски с ж.п. моделизъм в началото на осемдесетте години и от тогава са ми останали 7 - 8 локомотива и 35 - 40 вагона в мащаб ТТ. Даже тогава бях направил и макет , който с течение на годините се загуби някъде.

Решил съм да направя отново макет в мащаб ТТ с размери 220 х 120 см.
За съжаление на този етап не разполагам с повече място. Но все пак се надявам тези размери да са достатъчни за не голям и не особено сложен аналогов макет. Нататък - дай Боже и повече.

Купил съм 10 мм плоскост с размери 220 на 120 см, която сега оребрявам. Отгоре ще залепя върху цялата площ 20 мм Фибран, върху него вместо корк подложката от 5 мм под релсите, ще направя от твърдата подложка за ламиниран паркет. Тя е от материал, подобен на Фибрана. Нагоре второ ниво , тунели, ландшафт ще строя пак от Фибран.
Макетът е замислен като не особено сложен - една гара с 4 коловоза, двурелсов път, обикалящ целия макет, два тунела - един по-къс и друг по-дълъг, един коловоз, издигащ се към планината и пресичащ коловоз на ниво О, крайна гара с два коловоза. Нещо такова, но не съм много наясно засега какво точно да бъде.

Ще съм много благодарен, ако може да ми помогнете с идеи за коловозно развитие на макета.

Въпреки известното количество релси и стрелки, които притежавам, реших релсовият път да е от новия профил на Тилиг. Ще ми излезе доста скъпо, но качеството явно е доста по-добро.
Насочил съм се към тези релси и стрелки, които се сглобяват, но затова ще поразпитам още.

В общи линии засега е това, като дойде време, ще качвам и снимки.

Още веднъж разчитам на помощ от вас със съвети, идеи, критика и препоръки.

toniemi

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 4775
  • Рейтинг: 625
  • Направи си сам и ще ти олекне! HO,Z Само БДЖ
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #1 -: 06 Май 2013, 07:03:04 »
Ииии...цъ,цъ,цъ. ,  цяла нощ не си мигнал да го мислиш този макет :lol:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #2 -: 06 Май 2013, 17:40:27 »
Това го бях писал при представянето ти, но всъщност тук е пО на място...

Добре си започнал, завръщането ти в хобито (кръвта вода не става),
още повече, че си определил мащаба именно според мястото с което разполагаш.
На площ от 2,20 х 1,20 не може да се направи почти нищо смислено в Н0,
освен ако не е специфично, като например определена малка гара и местност,
от действителността. В нашия моделизъм, някои ги наричат "диорами",
но аз мисля че когато има задвижени модели, вече е далеч от диорамата,
 но всичко е въпрос на виждане де......а част от специфичното
 за такива малки макети (в Н0) е и от значение епохата.
Значи при горе упоменатата площ, в Н0 може да се направи прекрасен макет,
 но от І-ва епоха например (или максимум до ІІ-ра епоха, без значение коя администрация).

Докато на същата площ, но в мащаб ТТ - това вече си е "друга бира"!
Не се безпокой - знам доста хора (включително и аз) които работим основно в ТТ, но имаме
и малки "спомени" във вид на подвижен състав от Н0. Аз дори замислям един особен макет
(по конструкция и ландшафт) в Н0, какъвто няма до сега у нас...но е въпрос на приоритет.

Ако желаеш, може да ти помогна с някакъв проект за твойто площ в ТТ?
Като проекто-план, който не е задължително да се спази точно. Все пак ти ще си го моделираш и
сглобяваш - ние само ще ти помогнем, където изявиш нужда и желание.
Само трябва в 5-10 точки да ми изброиш какво точно искаш да има на макета и какво очакваш
от него като визия и движение. Но пак повтарям избора си остава изцяло твой... както и творческия елемент.

Поискай конкретна помощ и тук доста хора ще ти помогнат!

ПП. Утре през деня ще ти "нахвърлям" идея за макет в ТТ с тази площ!
Пък ако искаш ти го публикувай тук за обсъждане и промени, разбира се.
« Последна редакция: 06 Май 2013, 17:43:25 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #3 -: 07 Май 2013, 14:17:23 »
Това е твоето описание направено на планче. Така както аз си го представям.
Интерппретацията на:
Цитат на: JORDAN link=topic=4293.msg88957#msg88957 date=1367798047
...
Решил съм да направя отново макет в мащаб ТТ с размери 220 х 120 см.
...
Макетът е замислен като не особено сложен
- една гара с 4 коловоза, двурелсов път, обикалящ целия макет, два тунела - един по-къс
 и друг по-дълъг, един коловоз, издигащ се към планината и пресичащ коловоз на ниво О,
крайна гара с два коловоза
. Нещо такова, но не съм много наясно засега какво точно да бъде.

Ще съм много благодарен, ако може да ми помогнете с идеи за коловозно развитие на макета.
....

Та ето това се получи:
1. Изнесъл съм максимално входните гърловини на голямата гара, в ляво и дясно.
За целта се ползват "баузатц" (сглобяеми) стрелки "огънати" по стандарта за готовите (кат.№ 83 361/362)
Останалите прави стрелки са 15 градусови, с дължина 124 мм и кат.№ 83 321/322,
като също допринасят за максимална дължина на четирите коловоза. Все пак трябва да имаш и
определено ясно изразено междугарие, за това не съм прехвърлил входната гърловина от дясно (на снимка 2)
в правата от към късата страна на макета. Там се заформя къс видим двупътен участък където
влаковете да се разминават атрактивно извън гарата.


2. Ето цялостен 3D-поглед, където всичко е по-ясно. Имаш малък тунел (дясната част на макета),
и голям тунел (в лявата част), където веднага след изхода му започва изкачването към горната,
двуколовозна гара. Изкачването е точно 3/1000, като при пресичането над двойното трасе  (ниво 0)
височината на светлия отвор е 67 мм (за ТТ). Тоест двойния участък с голямата гара може спокойно да го електрифицираш.


3. Поглед от дясно на макета. Вижда се и "вътрешния" двоен участък,
където също ще се разминавата насрещни влакове с прекрасен поглед и лесно
управление - този участък е на еднакво разстояние от гарата. Вижда се и плавното
изкачване към планинската гаричка, точно над малкия тунел.


4. Поглед от ляво на макета. Вижда се че входната гърловина,
не е в тунела, а непосредствено на изхода му - по-лесно се управляват
стрелките като ги виждаш пряко, а не коствено (чрез индикаторни датчици).
Също в по-близък план се вижда и горната гаричка, която има един двоен коловоз.
Той обикновенно се нарича разменен (когато два влака се разминават там) или когато
локомотива вкарал композиция в гарата, може да я откачи и изтегляйки се през другия коловоз
да я закачи за обратния път. Тоест в този случай се разменят не композиции, а посоката на движение.


Разбира се този елементарен план може да бъде доразвиван във времето (и парите),
като брой стрелки и коловози, но все пак за тази площ, не предлага много варианти.
Целия план позволява движението на три влака в двойното трасе (един винаги изчаква) разминаване
или задминаване в гарата, и още една композиция да се изкачва/спуска в клоновия участък (горната гаричка).


Ако все пак постепенно се сдобиеш с повече стрелки, може и да се направи малко по-атрактивен макет.
С малко депо и два товарни коловоза в гарата на нулевото ниво по двойното трасе и единично депо,
и товарен коловоз (за дървен материал например) в планинската гаричка.
5.Ето и малко по-раздвижено предложение, придържащо се все пак към основния мотив:


6. Тук съм "подменил" малкия тунел с атрактивен, средно голям мост (не е виадукт),
като така композицийте движещи се по овала, ще имат повече време на видимост,
а насипа изкачваш се към моста, практически "стъпва" в планината след него.


7. При погледа от дясно на макета, на преден план се виждат и двата нововъведени
товарни коловоза с една магазия до вътрешния. Тя може да се смени с разтоварище на
дървения материал, докарван от планинската гара, със съответните кранови съоръжения.
Или друг вид товарно/разтоварна дейност там по избор.


8. ПРи погледа от ляво на макета, на преден план се вижда малкото депо в голямата гара,
както и товарния коловоз от планинската гара. В нейната видимост влиза и малко депо, непосредствено
зад приемната планинска сграда, например за парни машини.


Основния мотив, на предложението е запазен. ПРи маневрена дейност с товарни вагони
 или излизащи от депото локомотиви, в голямата гара, най-външния коловоз вече ще е по-често зает,
Което намалява движението на само два влака (разминаващи се или изпреварващи) по двойното
трасе и един изкачващ се или спускащ в планинския клон. Всеки влак повече, усложнява не само управлението,
но и разконцентрира излишно вниманието на моделиста пред макета. А нали целта е да се насладиш
на движението и маневрирането, на твойте модели!?!

ПРинципно може да се направи и някакъв "хибрид" между двата плана.
Всичко е въпрос на вкус, творческо желание и въображение, брой стрелки и ...т.н.
Избора е твой!
 :hi:

Както и може де се разработи доста по-атрактивен макет, на тази площ,
но например без да е с двойно трасе в нулевото ниво и доста повече стрелки в гарите.
Както и да се направи (това е приложимо и сега на някакъв :scratch_ones_head: ...трети етап на сглобяване),
на трето ниво.  Този път "подземно" - на кота "минус 60" мм например, като входа към него се позиционира,
някъде преди моста (в дясно) и по прав участък влизаш под планината, да се спуска до подземното ниво.
Там гара с черири/пет разменни коловоза, в който да се сменят влезналите "под земята" композиции,
с там изчакващи по време други такива влакове. След излизане по обратния път
(тоест ясно е наличието на ухо под земята все пак)
ще се създава илюзия в наблюдаващия или управлавящ макета,
че композицийте заминават на далеч (влизащите) или  се завръщат от далече (излизащите).

Въобще дори на това семпло планче, може да се направят доста "модификации",
като всичките са с цел - задоволяване изискванията на моделста и наслада за неговото око.

От към епохи, избора си е изцяло твой.
Например може да е изцяло в І-ва епоха. Ще имаш само "пара" и дву/триосен подвижен състав,
но композиции спрямо полезната дължина на коловозите с доста на брой вагони и т.н.
За ІІ-ра епоха - вече може и да въведеш четириосни вагони,
но ще ти намаляват като бройка в композицийте.
За ІІІ-та епоха - движение на парна тяга (в планинския участък) и дизелова
на двойния.
За ІV-та епоха - смесено движение на всичко и всички.
Вагони и локомитиви - каквито искаш и имаш на разположение.
За V-та епоха - електрифициран двоен участък и дизелова тяга в планинския клоново участък.

Така изброени по епохи не са съвсем точно определени - давам само пример за възможностти.
Сигнализацията също си е по твой избор (и спрямо епохата ако искаш), както и наличието или не,
на малко градче в равнината и селце горе в плонината.
Това е от мен, като предложение и помощ.
Успех!
 :hi:

ПП. при неясност от снимките на изполваните елементи в планчетата, или желание за
модифицирането им, ще ти изпратя и самите файлове - правени са в преведената на български
epru (аз съм я превел и разполагам с нейно копие) на проектиращата програма WinTrack v8.0
За повече подробности и българското кратко ръководство за работа с нея в съответната тема тук.
Файловете там не са активни, но винаги мога да ги кача отново.
Все пак като работиш на български език и проектирането с тази програма, е едно допълнително удоволствие!!!
« Последна редакция: 07 Май 2013, 14:25:08 от pach »

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #4 -: 07 Май 2013, 17:07:32 »
Пламен вече ти е направил план на макета. Браво, pach.
Сега вече имаш представа горе-долу как ще изглежда.
Като почнеш работа, слагай снимки да виждаме напредъка.
Успех в начинанието!  :yes:


JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #5 -: 08 Май 2013, 00:20:26 »
Изключително съм благодарен на Пламен за положения труд и старание при създаването на проект за моя бъдещ макет!
Ще изпием доста бири.

Чудесно са станали проектите, но аз засега ще се спра на първия, защото е по-лесен за изпълнение, по евтин от към вложения за стрелки и релси, а и предполагам, че ще ми е повече по възможностите!
Замислям се дали няма да е по-хубаво вместо втори малък тунел в дясно да сложа мост / както е на втория проект/, ще поразмисля дали да се спра на мост.

Ако програмата позволява, ще е добре да знам какви точно релси и стрелки да купувам, че да мога да си направя точен разчет на парите. Гледам, че релсите и стрелките, които човек сам си сглобява,  са доста по-евтини. Май се наричаха "баузац". С немския съм доста зле, да не кажа, че хич ме няма.
Ще разгледам каталога на Тилиг и ще ползувам преводачката на Гугъл  :).
Тъй като нямам възможност да отделям големи суми за макета, набавянето на релсов материал ще ми отнеме около 2 до 3 месеца. После почвам активното строене. :)
Няма да се ограничавам строго в епохите - имам локомотиви и вагони от втора, трета и четвърта епоха, но ако се сдобия и с подвижен състав от първа, а и от пета и шеста, въобще няма да се поколебая да си направя кефа и да ги карам.
Но все пак ще се опитвам да се концентрирам във втора, трета и четвърта епоха.


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #6 -: 08 Май 2013, 08:48:35 »
Програмата позволява всякакви списъци на материали, схеми на окабеляване,
размери и външен вид на носещи ребра за планините и куп други неща.
Но всъщност ако не искаш да се задълбочаваш в нея, на качените тук снимки
се виждат каталожните номера на употребения релсов материал.
Практически щом ще ползваш сглобяеми релси и стрелки, на теб тезди номера
ще ти служат само ориентировачно. Например.
1. Стрелка кат.№ 830321 и означението за лява (или дясна беше...) стрелка с
ъгъл на отклонение 15 градуса и обща дължина (по правата) от 124 мм.
2. Релса с кат.№ 83101 е права релса с обща дължина от 166 мм.
3. Релса с кат.№ 83125 е всъщност отрязък от гъвкава релса (Flex) направен на размер
и евентуално радиус (ако е в крива) с нужните ти размери.
...и т.н.

Тук е "разковничето" на това което ти искаш да направиш.
Стрелките си ги купуваш за сглобяване, като едва при окончателното монтиране,
ги правиш да станат лява/дясна и със съответния ъгъл на отклонение.
По-подробно за този процес може да прочетеш как става тук (ако не си го чел вече).
Там приятеля ползва сглобяеми стрелки за 12 градуса, но принципа (един от няколкото) на работа е същият.
Релсите между стрелките в коловози и в междугаровите участъци се правят още по-лесно.
Например имаш 6 прави с кат.№ 83101 което прави 6х166=996 мм обща дължина.
Ясно е че най-удобно се прави от една "метровка" отрязана на 966 мм и ...готово - монтираш.

Вариант 1. Купуваш готови гъвкави релси ( кат.№ 83125) които са с максимална дължина от 664 мм,
и си ги огъваш съграсно радиуса (в кривата) и режеш на нужната ти дължина.
Трябва подробно да се запознаеш с каталожните номера на Тилиг (нали си чеТТник) и да
видиш там размерите и радиусите. Например ако на плана ти имаш релси в крива с кат.№ 83109,
това значи че те са с радиус 310 мм и отрязък от пълен кръг на 30 градуса. При наредени 4 броя от тези релси,
значи имаш завой с радиус 310 мм и 120 градуса. От тук до заменянето им с гъвкави релси е една крачка - чертаеш
на място трасето, мериш и режеш парчето което ще го удовлетвори.

Вариант 2. Купуваш изцяло релси за сглобяване, които се състоят от отделни травесни скари (гъвкави),
от коит оима три вида - "дървени", "бетонни" и "стоманени" на съответните цени (евтина работа),
и "Т"-профили с максимална дължина от 1000 мм (цена 2,30 лв на метър). Сглобяваш "метровките" както им казваме
и нататък караш по метода от вариант 1 - чертаеш, мериш, режеш и монтираш.

Като се спреш на окнчателен вариант (с мост или тунелче) кажи - ще и пусна тук именно, крайния вариант за план.
с допълнителните списъци и т.н. Впрочем първия план (по-евтиния) спокойно може да бъде доразвит на по-късин етап,
във втория план. За това крайния коловоз е оставен с такава дължина (4 коловоз до ръба).
Така от него в последствие може да се демонтира части да се сложат стрелки за разширение на гарата с депо и товарен участък.
Подобно е и положението на планинската гара.

Иначе този 4-ти коловоз спокойно можеше да бъде пуснат още от дъгите (отново със стрелки в крива) и той
да има значително по-голяма полезна дължина.

Омчакваме твоя избор и да почваш!
 :pleasantry: :hi:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #7 -: 08 Май 2013, 09:16:54 »
Цитат на: JORDAN link=topic=4293.msg89017#msg89017 date=1367961626
... но аз засега ще се спра на първия, защото е по-лесен за изпълнение, по евтин от към вложения за стрелки и релси, а и предполагам, че ще ми е повече по възможностите!
...

Помисли си добре какво искаш да правиш с макета, преди да поръчваш и започваш. Иначе разочарованието е достатъчно неприятно ...

Избраният от теб вариант е доста "семпъл" по отношение на карането и възможностите. Ако ще наблягаш на ландшафта, сгради/съоръжения и оформлението, смятай че релсите и стрелките ще са ти най-малкият разход и грижи!

Има една програмка - SCARM - достатъчно проста и лесна за работа, на български, безплатна и т.н. Пробвай се да порисуваш известно време преди да започнеш макета.

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #8 -: 08 Май 2013, 14:35:12 »
"Като се спреш на окнчателен вариант (с мост или тунелче) кажи - ще и пусна тук именно, крайния вариант за план.
с допълнителните списъци и т.н. Впрочем първия план (по-евтиния) спокойно може да бъде доразвит на по-късин етап,
във втория план. За това крайния коловоз е оставен с такава дължина (4 коловоз до ръба).
Така от него в последствие може да се демонтира части да се сложат стрелки за разширение на гарата с депо и товарен участък.
Подобно е и положението на планинската гара.

Иначе този 4-ти коловоз спокойно можеше да бъде пуснат още от дъгите (отново със стрелки в крива) и той
да има значително по-голяма полезна дължина."
====================================================================

Предпочитам варианта  с моста, защото ме кефи и отгоре и отдолу да минават влакове. :)
А наистина след време този първи вариант на плана може и да се доразвие.
За мен е по-добре да се заема сега с нещо по-лесно за реализация.
И да карам влаковете, да маневрирам с тях. Това ме влече повече.
Не съм много по макетирането, в смисъл наблъскване на макета с десетки къщички, правене на абсолютни подробности и т.н.
За мен основното е в карането на влакове.
Ще сложа, разбира се, двете гари, депо, няколко къщички, но останалото пространство ще е по-изчистено. Все пак влаковете основно се движат извън населените места.
Макар да имам няколко електровоза /3/, на този етап не предвиждам да електрифицирам трасето. Но бъдещето ще покаже.
Повече ме притеснява електрическата част на макета, но надявам се, че с ваша помощ всичко постепенно ще стане.

Още веднъж да отбележа огромната помощ, която ми оказва Пламен, защото аз сам трудно бих си построил трасето.
« Последна редакция: 08 Май 2013, 21:36:22 от JORDAN »

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #9 -: 11 Май 2013, 13:36:15 »
Гледам и с моя бъдещ макет настават промени. :)

Налага се малко да променя размерите му.
Първоначалните бяха 220 х 120 см. Купих плоскост и ми я нарязаха в този размер.
Но се оказа, че нишата, където предвиждам да е макета е с 15 см по-тясна. И няма да може да се отваря една врата.
Затова сега се налага да променя размерите на макета на 220 х 100 см.
Най-много до 105 см. Предполагам, че няма да е много фатално. Жалко само, че ще се наложи да режа плоскостта и най-вече, че Пламен ще преработи малко проекта, като намали с 15 см двата кръга в ляво и дясно на коловозите.  Зарекъл съм се, че този макет няма да претърпи други изменения към по-малко в размерите си.
А и след време  / няколко години предполагам/, може да се мисли за доработка на още нива. :)

Вече поръчах стрелките, надявам се другата седмица да пристигнат. Релсите и гарите и депото ще изчакат до другия месец, щото парите са малко кът.

Имам разни стари неща в мащаб НО, които ще се наложи да се опитам да продам. Те са предимно пиковски, доста релси от старите, вагончета, между вагоните има и по-фирмени.

С парите от тях / дано има такива/ , мисля да си купя един хубав скъп парен локомотив с тендер на Роко. Но това са планове за следващите няколко месеца.

« Последна редакция: 11 Май 2013, 15:07:45 от JORDAN »

София 70

  • Trade Count: (11)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 621
  • Рейтинг: 165
  • София ,ТТ DR & DB ІV ер.
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #10 -: 12 Май 2013, 13:51:02 »
Не е толкова страшно , че ще е по- малък . Моят се наложи да го скъся при 40% завършеност.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #11 -: 14 Май 2013, 16:17:09 »
Така, ето окончателно преработено моето предложение,
съгласно зададените (почти предварително) параметри.
- плоскост с размери 220 х 100 см (105 см са в резерв) и
- наличието на двойно трасе на основния етаж (ниво "0" мм).
- наличието на втори етаж - ниво 106 мм.
- наличието на тунел и мост.
- наличието на основна гара при ниво 0 , общо четири разменни коловоза.
- наличието на допълнителна (планинска) гаричка с два разменни коловоза.
- наклони не по-големи от 4/1000.
- сравнително не "претъпкан"  ландафт и сграден фонд.

Смятам че получения резултат удовлетворява горните условия. А именно
- спазени са последните (известни) допустими размери.
- двойното трасе е направено с минимален радиус 310 мм (вътрешен) и 353 мм (външен) радиуси.
       По каталожни данни, това са радиусите, по които преминават безпрепятствено и най-дългите локомотиви в ТТ,
       като са позлвани изключително елементи за сглобяване от т.н. "метровки" в "Т"-профил. Размерите на стандартните
       релсови елементи видни на плановете, са само ориентировъчни и дават реални изходни размери
       за дължини и местоположения на контролно/ключови точки по целия макет, спрямо околните ръбове и близки части.
- проектиран е и втори етаж, който всъщност по обща височина (106 мм) се явява ІІІ-ти, за по-реално представяне на     
       планинската гара, находяща се над тунелното трасе. Междинен (или действителен ІІ-ри) етаж се явява моста при светъл
       отвор от 67 мм. които са напълно достатъчни съгласно изискванията по стандарт за електрифицирано трасе (ако трябва).
- тунела е много лесен за реализация, с два двойни тунелни портала и всъщност той е ключов елемент за геометричното
       определение на контролно/ключове точки, с цел правилно сглобяване и разположение на цялата релсова фигура,
       централно върху плоскостта на макета. Моста не е с метално решетъчна конструкция изцяло - стъпва на шест каменни
       или бетонни) опори по избор. Под него минава двойното трасе, под което (с един малък двоен, или два малки единични
      моста, минава и отичащото се в реката езеро. На склона над моста се намира извора за пълнене на същото езеро.
      Възможна е изработката на по-късен етап на малък водопад (пак изивиращ от скалата).
- основната гара на нулевото ниво, е с четири разменни коловоза, като и двете гърловини (западна и източна) дават възможност
      както за взаимно разменяне на композиции по всеки овал, така и за разменянето им между вътрешния и външен овали.
      Разклоненията в крива, позволяват максимално отваряне на полезната дължина в коловозите на гарата, като най-късият има
      чист размер (до ограничителните линии за съседен коловоз) от 1228 мм, а полезна дължина (с видимост към входно/изходните
       сигнали( от 1100 мм. Това са двата коловоза до приемната сграда №№ 1 и 2.
       Съответно коловози 3 - 1460/1300 мм и №4 - 1860/1700 мм. Позволяват приемането на достатъчно дълги влакове в ТТ.
-  малката планинска гара е само с два коловоза и дължина - 684/580 мм (чиста/полезна), позволяващи обръщането в посоката на     
     движение на малки товарни или пътнически влакове, предимно от двуосни вагони. локомотивите са само къси, тендерни, които
      да се движат и назад при завръщане в голямата гара  чрез обхождане на докаран влак по един от разменните коловози. Ако
     влака е пътнически се оставя пред приемното здание, а ако е товарен - пред сградата на магазията.
- наклоните първоначално  (при широчина на полскостта от 120 см) бяха едва 3/1000 но стесняването на макета, доведе до
     "вдигането" им на 3,5/1000. Тук се наложи по същата причина да се ползват 5 броя гъвкави релси в крива, с радиус 290 мм,
      което все пак е доста над минималния фабричен радиус на Т-профилната система от Тилиг, който е 267 мм.
      Това обаче също е допълнително ограничение за видовете локомотиви пътуващи до планинската гара.
-  ландшафта не е претъпкан, благодарение на езерото и рехавите гори. Същевременно създава сравнително добра
       визия на макета, както и идеална видимост на всички движещи се влакове и подвижен състав по коловозните развития в гарите.

Ето моето окончателно предложение - план 1:


І-ва част. Времетраене на представянето  ~3 мин 46 сек.


От плана по-горе се вижда, че са употребени изключително много гъвкави релсови елементи,
които ще си сглобиш сам. Също така и разклоненията са със стандартни дължини и радуиси на отклонение,
но тях също сам е си сглобяваш от готовите комплекти. На плана стандартните релси...например 83 101 са показани само
за ориентиране към точните дължини, размери и радиуси, и най-вече за отлечаване на специалните (нестандартни)
релсови елемени които имат ключова роля в точното сглобяване на релсовата фигура. Те са означени с № 83 125.
Биват както прави така и в крива - тоест имат дължина, радиус и отрязък от пълния кръг (например 30 градуса).
Въпрос на изработка.
Тук има един идеален начин за бързо и лесно монтиране, но за това - по-късно, щом стигнеш до тях.
Тези елемени са положени и на ключови места, които ако бъдат демонтиране, позволяват някой ден макета да претърпи малко разширение и развитие, с цел пълноценно "каране" и маневриране на влакове в двете гари.
И ако някои ден решиш все пак да го доразшириш - ето ти план 2, като допълнение:


ІІ-ра част. Времетраене на представянето ...също ~3 мин 46 сек.




Ами това е от мен, за твоето начало - надявам се, че съм ти помогнал поне малко.
Успех!
 ;D ;D ;D

ПП.При желание на ЛС, ще изпратя всички снимки, "филмчета" и материали по този проект.
Файловете му са проекирани във WinTrackBG 8.0. а филмечата се "гредат" през "Windows Picture and Fax Viewer.
Та са всъщност файлове с формат "******.gif"
« Последна редакция: 14 Май 2013, 16:25:47 от pach »

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #12 -: 15 Май 2013, 02:43:18 »
Много благодаря на Пламен за изключителната помощ при създаване на плана на макета.
Аз лично не бих могъл да направя такъв план и такава презентация.
Всичко много ми харесва. Ще се опитам да пресъздам в натура това, което Пламен е проектирал.
Ще се спра на първия вариант, а после, с придобиване на повече умения, ще разширя макета така, както Пламен предлага.
Допълнителните разширения и сега много ми харесват, но нека да започна с по-лесното.

Ще се опитам максимално да се водя от проекта, е, ако в процес на работата направя някои малки изменение / ако въобще ми дойде такъв акъл/, предполагам, че няма да е фатално.

Вече поръчах кривите стрелки и очаквам скоро да ги получа, след две-три седмици ще поръчам и другите стрелки и релсовия път.
После идва трудното. На този чудесен макет трябва и да му се направи окабеляване за ел.мрежата - на трасето, на стрелките, светофорите и т.н.
Но постепенно!

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #13 -: 02 Юни 2013, 22:28:22 »
Почти набавих релсовия път. Остават ми още няколко стрелки.

Време е вече и да се помисли за електрическата схема.
Спрял съм се на План 1 от окончателната схема на Пламен.

Въпросът ми е трябва ли да изолирам захранването в определена част от трасето, за да не пречи на движението на друга композиция.

Ще ми се след време по този макет да търкалям и дигитални композиции.
Поръчах си един дигитален стартов сет на Роко в мащаб НО.
Ще използувам неговия мултимаус и за този макет.
Струваше си - за цена под 200 евро получих стартов сет от дигитализиран локомотив, три вагона, мултимаус, релси.
Ще си купя по-нататък и парен локомотив с декодер в ТТ. Два други локомотива ще се опитам да им сложа декодери. Не съм сигурен дали ще стане - все пак са стари от ГДР.
Може би е по-удачно да ги продам, да добавя пари и да си купя локомотиви с декодер на Роко?
Гледам, че и цените на Тилиг не са никак малки.
А може и да си оставя старите локомотивчета и да си ги карам на аналогово трасе, а роковските локомотиви да ги купя с декодери.

« Последна редакция: 02 Юни 2013, 22:34:03 от JORDAN »

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #14 -: 09 Юни 2013, 22:42:45 »
От вчера имам нова придобивка за моя макет - дигитален стартов сет на РОКО.
Наистина стартовия сет е в мащаб НО, но излезе много на сметка, а и от него за макета ще ползувам дигиталното управление.
Разбира се, предвиждам трасето да може да се ползува и с аналогово управление.
Но всичко това се отнася само за релсовия път.
Всички стрелки, семафори, светофори и др. ще се захранват от стандартен траф на Пико с променливо напрежение 16 волта.

Ще имам нужда по-нататък от електрическа схема на трасето, защото при аналогово каране сигурно ще трябва да има изолирани участъци. Постепенно ще цифровизирам старите си локомотиви в ТТ.
Там още се колебая - сигурно някои ще се опитам да продам, а с парите ще си купя нови локомотиви на Тилиг и Роко, които са пригодени за дигитализиране. Е, ще трябва да се добавят доста пари, но бърза работа нямаме.  :)