Автор Тема: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ  (Прочетена 27086 пъти)

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #15 -: 23 Юли 2013, 22:00:22 »
Имам нужда от съвет при полагането на релсите - всички препоръчват захранването да става на няколко места, през метър или два.
Тъй като трасето на макета ми ще е около 12 метра, то май трябва да го захраня на поне 6 места.
Използуваните релси са на Тилиг - сглобяемите.
Та въпросът ми е: трябва ли да купувам няколко захранващи релси, които да вмъкна в трасето или някак да се опитам да запоя кабелите за релсите?
С новия профил на Тилиг това запояване ми се струва малко сложно, споделете как правите захранване в няколко точки.
Със старите релси П профил беше доста по-лесно, но сега се чудя дали да не запоя отдолу кабелче на свързващите пластини , които съединяват релсите в краищата???

Спрял съм се на първия вариант на трасето, който ми направи Пламен.
Мисля, че за мен е доста добър вариант - 12 метра трасе, 9 стрелки, две нива.
Предвиждам да карам и аналогови локомотиви от старите / имам няколко/, но и да мога да карам и дигитализирани локомотиви.
Засега имам един, купих и два декодера и ще се опитам да ги сложа на едни стари гедерейски машини.
Знам, че моторите им не са много подходящи и ще е компромис, но засега няма пари за други локомотиви.
След два три месеца ще си купя втори съвременен локомотив на Роко и така лека-полека ще се обзавеждам.
Само да е живот и здраве, че вече съм на 55. :lol:

Ще съм благодарен, ако споделите как на практика правите многоточковото захранване, че фабричните захранващи релси са по 5 евро едната???

Другата седмица ще кача няколко снимки в темата, за да се види какво се получава.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #16 -: 23 Юли 2013, 22:25:24 »
Като правиш макет захранващи релси не ти трябват. Особено ако струват пари. Не знам кои са "сгробяемите" релси на Тилиг, но ако питаш мен, не ти трябва нито една готова релса. Вземи си флекс и си режи и изквивай колкото и каквото ти трябва. Запояването става по два начина: Може да запоиш жицата отдолу на свърващата пластинка. Може и директно на релсата. Тъй като аз изпорзвам само флексове, запоявам жиците отдолу, в празното между две траверси. След баластиране не се вижда нищо. А и безз баласт трябва доста да се загледаш за да видиш къде е жицата. За запояването си вземи флюс. Аз ползвам течен (защото такъв намерих), вземи си по-слабо киселинен. Капвам една капка и с поялника жиците се запояват за секунди. 

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #17 -: 23 Юли 2013, 23:26:07 »
И моите са сглобяеми - флексове, от тези дето релсите са по един метър и на тях се нанизват гъвкави траверси.
Благодаря за отговора, доколкото разбрах, ще трябва да запоявам жиците за свързващите пластинки отдолу.
То и аз така мислех да правя, но не знаех дали има някакъв друг начин.

Няма тогава да купувам никакви захранващи релси, ще си купя няколко светофора на Флайшман - гледам има готови по 10 евро и "баузац" по 7 евро.
От 4 светофора ще спестя 12 евро ;D само дето не знам дали ще мога да сглобя успешно светофорите.
Те на 16 волта променлив ток ли са?

Питам, защото като изключа релсите, всичко друго - светофори, бариери, стрелки и т.н. ще ми се захранва от стария траф с 16 волта променлив ток.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #18 -: 24 Юли 2013, 09:42:41 »
А тези светофори по коя система са (п редполагам някоя немска)?
Колкото до това как да си опроводиш релсите, ето един от възможните начини който аз прилагам:
http://bgtt.eu/forum/index.php/topic,20.msg234.html#msg234


като при мен са доста по-нагъсто от твойте "метровки" (на през 20-тина см) заради нуждата от толкова изолирани участъци.
И още нещо - щом си с флексове, добре би било да си разпечаташ схемата в 1 към 1 (има тази опция във WinTrack-а),
като можеш да секционираш целия макет на листове А4. Това помага мнооооого при работата на "живо място" със флекс-релсите!!!

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #19 -: 27 Юли 2013, 19:27:22 »
Благодаря за отговорите и най-вече за снимките.
Стана ми ясно как се свързват релсите със захранването, без да се използува захранваща релса.
Не съм запоявал от сигурно 25 години, но вече си купих поялник от 40 вата и ще проведа малко тренировки за да си припомня отдавна загубени умения.

Ще си поръчвам в Липето разни други приспособления и съм решил заедно с тях да си купя първия ми съвременен парен локомотив. Тези, които имам са на по 30 години - едновремешно ГДР производство.
Казаха ми, че със старите им мотори е доста трудно да се постигнат ниски скорости и е почти безпредметно слагането на декодер в тях.
Е, аз съм дървена глава и въпреки съветите ще наслагам евтини декодери на някои от старите локомотивчета.

Но имам въпрос кой локомотив да си взема?
Първият вариант е на Тилиг:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Tillig/4-3-003002-189022-0-0-0-3-4-2-0-gatt-gb-p-0/ein_produkt.html

Вторият вариант е на Роко:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-3-003002-149289-0-0-0-3-3-2-0-gatt-gb-p-0/ein_produkt.html

Цените им са сходни, не ми се дават повече от 170 евро за локомотив на този етап.
Който е да взема, ще му сложа декодер без звук.

Та дайте акъл кой от двата локомотива да поръчам.

Пускам тези писания в темата ми за макета, защото локомотивите ще се движат по моя макет.
А иначе докъде съм стигнал - от два дни нанизвам траверси върху релсите, защото имам флекс релси.
Много е забавно, но на ден не мога да отделям повече от час за тази работа.
Утре ще съм нанизал всички траверси / около 15 метра релси имам/ и после ще действувам нататък.

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #20 -: 28 Юли 2013, 00:00:08 »
Цитат на: pach link=topic=4293.msg90224#msg90224 date=1374648161
А тези светофори по коя система са (п редполагам някоя немска)?
Колкото до това как да си опроводиш релсите, ето един от възможните начини който аз прилагам:
http://bgtt.eu/forum/index.php/topic,20.msg234.html#msg234

(Image removed from quote.)
като при мен са доста по-нагъсто от твойте "метровки" (на през 20-тина см) заради нуждата от толкова изолирани участъци.
И още нещо - щом си с флексове, добре би било да си разпечаташ схемата в 1 към 1 (има тази опция във WinTrack-а),
като можеш да секционираш целия макет на листове А4. Това помага мнооооого при работата на "живо място" със флекс-релсите!!!

===================================================

Това са светофорите, на които съм се спрял:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Viessmann/21-3-0-25069-001002-0-0-3-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html

Другите са доста по-скъпи. На мен тези ми харесват, още повече, че ще карам немски влакове.
Доста е трудно модели на БДЖ в мащаб ТТ. :yes:

Тези светофори ги има и във вариант за сглобяване, но по-добре да не рискувам, че може и нищо да не излезе от тях.;
Ето ги във вариант за сглобяване:
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Viessmann/21-3-0-25236-001002-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html

Ще ми се някой по-знаещ от мен, да ми посочи къде точно на макета да сложа светофорите.
Спрял съм се на първия вариант за макет, който ми е начертал Пламен.

Имам и някакви два други светофора, купени от иБей, както и някакъв семафор, но не ги знам добре въобще дали работят.
Утре ще кача снимката им в темата, ако може някой да ме ориентира какви са точно.
« Последна редакция: 28 Юли 2013, 00:01:44 от JORDAN »

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1703
  • Рейтинг: 158
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #21 -: 28 Юли 2013, 09:44:29 »
Здравей!
По темата с локомотивите - двата локомотива са си желание на всеки хобист, да ги има в колекцията си. BR 44 DB  е за тежки товарни влакове, докато BR 01 DB е за бързи и експресни влакове - пътнически. Лично бих те посъветвал, ако имаш възможност да ги закупиш и двата - няма да останеш разочарован. Сигурен съм, че и ти, както останалите тука, говоря за тези, които сме в ТТ 1:120 ще си зададеш въпроса какво да правя със старото Цойке - БТТБ, оставям сам да прецениш и решиш!
По темата за светофорите, не съм специалист и поради тази причина лично смятам, че правенето на макети и прочие в домашни условия е губене на време, разход на средства  - загубена кауза. Ако е за деца да си играят, да! Макета омръзва в момента в който е в завършен вид. Това е моето мнение за макетите.
Успех с хобито и макетирането!

vlado1

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (6)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 248
  • Рейтинг: 23
  • TT - III,IV еп. DR - АЕЦ/БСлатина/София
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #22 -: 28 Юли 2013, 11:10:27 »
Само като допълнение към поста на Стефан (TheJackal) - BR44 в момента е на промоция и цената е много добра за Роковска машина, а и намирам по принцип локомотивите на Роко за по-добри от Тилигските, особено сравнени тези двете. Иначе и аз съм за това, човек да ги има и двете.

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #23 -: 28 Юли 2013, 12:16:53 »
Спрях се на локомотива на Роко и вече го платих, взех и разни други дреболии за макета.
За сега няма да купувам светофори, ще отложа това за накрая, като стане по-завършен.


mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #24 -: 28 Юли 2013, 12:30:11 »
Честито! До сега не съм се разочаровал с намаленията на липето. По-добре е да вземеш скъп модел на -40 и -60 %, отколкото евтин модел на -10 или -20%. Освен ако не държиш да си купиш нещо веднага след като се появи. А и този Тилиг ще го има още дълго време.
Светофорите, които си посочил, са "проходни" - нито изходни, нито входни, а само зелено и червено за блок участъци по трасето. 

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1342
  • Рейтинг: 208
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #25 -: 28 Юли 2013, 12:58:37 »
Най-важното, след като, почваш макет е да си избереш администрация и епоха. Съобрази се с подвижния състав, който най-ти харесва, след това  прецени дали в съответната епоха можеш да си намираш лесно къщи и автомобили.  Домашният макет, не бих казал, че е безсмислен, защото работата и осъваршенстването по него, никога не свършват.
        Тия светофори са DB, ако си пресъзадваш друга администрация, ще си вкараш голям автогол с тях. За пример тука има макети, където може да видиш елементи от всички железници и епохи в европа. На всичкото от горе допълнени с безумно коловозно развитие. Преди да почнеш каквото  да било, поразгледай , чужбински  макети. Не се придържай по план, направен на програма. Нещата на живо не изглеждат, никога такива, каквито си мслиш! Абстрахирай се от безумната "нула" на която са базирани 95% от макетите, показани тук. Съобрази коловозното развитие с пространството, което имаш. Всичко трябва да балансирано. Ако имаш малко пространство, пресъздай, нещо малко. Ако имаш голямо пространсво, се опитай да го разчупиш максимално. Успех !           

Сaprycorn

  • Trade Count: (52)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1774
  • Рейтинг: 134
  • НО DRG II епоха София
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #26 -: 28 Юли 2013, 13:39:27 »
Цитат на: JORDAN link=topic=4293.msg90316#msg90316 date=1374958808
===================================================


Ще ми се някой по-знаещ от мен, да ми посочи къде точно на макета да сложа светофорите.

Не че съм по-знаещ от теб, но ще се опитам да ти обясня съвсем накратко принципа на ж.п. сигнализацията.
1. Входен сигнал- монтира се на "един влак" разстояние преди първата стрелка на гарата. Показанията са три- отворен за главен коловоз (зелено), отворен за отклонителен коловоз (зелено и жълто) и затворен (червено).
2. Предупредителен сигнал- монтира се на едно спирачно разстояние преди входния сигнал и дублира показанията на входния сигнал.
Две зелени светлини означава, че входния сигнал е отворен за главен коловоз.
Една зелена и една жълта означава, че входния сигнал е отворен за отклонение.
Две жълти светлини означават, че входния сигнал е затворен.
3. Изходен сигнал- монтира се преди изходната стрелкова гърловина. За главен коловоз изходният сигнал има две показания- зелено и червено, съответно единият позволява влакът да излезе от гарата, другият забранява. За отклонителен коловоз коловоз показанията са същите, но към зелената светлина има и жълта.
4. Маневрен сигнал- монтира се при изходния сигнал и има две показания- бялата светлина разрешава маневрата (само до входния сигнал) и синя светлина забранява маневрата.
Спазвайки тези принципи, сам ще се ориентираш къде какви сигнали да поставиш. Разбира се, има и частни случаи като например групов изходен сигнал (един за всички коловози) и т.н.

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #27 -: 28 Юли 2013, 14:59:47 »
Явно сигнализацията ще я оставя за накрая.
Доста сложно ми се струва на един макет с размери 220 на 100 см да спазя всички правила за сигнализация.
Просто не виждам къде ще се поберат толкова светофори.
Явно ще се мине на някакъв компромисен вариант, но  сега не съм узрял за него.
Ще трябва доста да почета, да направя макета и после и с помощта на колегите от този форум, да видя какви точно светофори ще слагам и къде.

Гледах в една от другите теми как колега си беше направил сам светофори и му се получаваха много добре.
Но някой му беше нарязал с лазер по шаблон нещата.
Ще видя, има доста време до тогава.
Мен ме вълнуват на този етап разни дребни практически неща - утре ще се опитам да ги обобщя в няколко въпроса и ще питам тук в темата.

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #28 -: 03 Август 2013, 00:57:54 »
Един от въпросите, които ме мъчат в тези жеги е - Как да се предпазя от усукване на релсите, в следствие от топлинното разширение при високи температури?
Помня, че в една тема на Пламен бях чел за подобен проблем, имаше и снимки на усуканите релси, но нещо сега не мога да намеря къде беше.
Не помня как там Пламен беше решил проблема.
Най-лесно ми е да нарежа релсите, например на парчета по 25 см, но така май се губи едно от основните достойнства на "метровките" на Тилиг. А и ще трябва да подавам на доста повече места захранване.
Иначе няма да имам изолирани участъци, защото реших, че трасето ще е изцяло дигитализирано.
Аналогово ще захранвам другите нещо.

Друг въпрос при моя бъдещ макет е, че няма да е в предвиденото таванско помещение.
Плоскостта вече е купена / 220 х 100 см/, оребрена е, но в малкия ми апартамент може да се постави само на мястото на една секция с книги. Та сега чертая шкаф с височина 226 см и ширина 105 см.
Ще го правя от ОСБ плоскости 18 мм, укрепен с малки дървени гредички. Дъното на макета ще се явява лицева страна на този шкаф и ще се отваря и затваря вертикално по по-късата страна.
Този шкаф ще е поставен на също толкова широк шкаф, но с височина 50 см, иначе опира тавана. Като се спусне, макетът ще е на височина 62 см от пода - малко ниско, но това е положението, жена ми не отпуска повече място освен това на една уширена секция.
Ще ми е по-лесно да го начертая, отколкото да го обяснявам.
Взех идеята от книгата на инж. Ботев, която имам от осемдесетте години.
Към макета предвиждам външен пулт, който ще се съхранява в шкафа под макета.

На този етап за мен това е основната трудност - къде да се прибира макета, когато човек не кара влакове по-него. Съхранението му в шкаф в изправено положение създава ограничение във височината на макета, защото предвиждам шкафът да е дълбок максимум 45 см и като махнем дебелината на основата и оребряването, остават около 33 см - това за двете нива.
Явно на второто ниво ще слагам ниски гари. Добре, че съм в ТТ. :sarcastic:

С чертането на компютър съм на "Вие", затова ще начертая един примерен чертеж на шкафа, ще го сканирам и ще го представя тук за обсъждане - дза споделите опит при експлоатация на макет, прибиращ се в шкаф. ;D

По-горе един колега беше написал, че според него е детско занимание да се прави макет в къщи.
Може за него да е така, но аз се върнах към хобито след близо 25 - 30 години за да имам място , където да си търкалям влаковете.
Не ме кефи нещо да нареждам релси в кръг, да потъркалям старите локове, после всичко обратно в кутийте.  Сметнах, че изработката на един такъв вертикален шкаф за макета ще ми строва около 200 леваи доста труд.
Слава Богу, че поне отделните плоскости ще ми ги нарежат по размер в Баухаус .
За мен ще остане нещо като моделиране - сглобяване на шкафа.

Това е положението: има шкаф - има макет, няма шкаф - няма макет.

ПП Нещо съм многословен тази вечер - на няколко питиета съм. ;D :dance1:

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Макетът на JORDAN в мащаб ТТ
« Отговор #29 -: 03 Август 2013, 09:03:13 »
Цитат на: JORDAN link=topic=4293.msg90375#msg90375 date=1375480674
Един от въпросите, които ме мъчат в тези жеги е - Как да се предпазя от усукване на релсите, в следствие от топлинното разширение при високи температури?
Помня, че в една тема на Пламен бях чел за подобен проблем, имаше и снимки на усуканите релси, но нещо сега не мога да намеря къде беше.
...
ПП Нещо съм многословен тази вечер - на няколко питиета съм. ;D :dance1:

На Пламен макароните се виждат в другия форум

Там, още в началото, е цитирано уважавано мнение, че такъв проблем не би трябвало да те тревожи. Топлинното удължение на 1 метър релси не е повече от 0.2 - 0.3 мм при 20 градуса затопляне. А в макета ти се "забелязва" че трасето ти не е една дълга права линия, а имаш криви. В кривата релсата спокойно се измества с тези десети от милиметъра, най-малкото защото този допуск съществува между релсата и водачите на траверсите (в които си нанизал релсите, там има достатъчен луфт, а и траверсите са пластмасови). При баластирането залепваш траверсите, а не релсите, а и основата е еластична и поема тези десети от мм.

Пламен успя да фиксира твърдо двата края на релсата. Без да остави никаква еластична подложка между платките и дървената основа. А и дървената рамка, на която му е модула, спокойно провисва в средата и си променя геометрията с повече от посочените 0.2 мм. И релсите му естествено  се изкривиха. При срязването с дремела най-тънкият възможен срез е поне 0.5 мм, което е повече от достатъчно за един метър дори и зверски фиксирана релса.  На твоя макет не се очаква да имаш релси, запоени твърдо за основата, а кривите ще поемат всякакви удължения.

Все пак си мисля че е добре да направиш няколко изолации. Всички макети, за които съм чувал, са предвидени да се разделят на няколко участъка и с едно ключе или заглушка за да могат да се карат и аналогово. Все ще ти дойде някой аналогов локомотив на гости. Или ще си купиш някаква нова красота за няколко стотин лева и - о ужас - нямаш декодер, не можеш (или не искаш) да го отвориш и т.н. - става на стендов модел... А и при DCC един електрически участък няма безкрайни възможности.