Автор Тема: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.  (Прочетена 37074 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #30 -: 22 Юли 2013, 19:35:46 »
Малко пояснения за работата с пулта. Освен многото светодиоди, има и два вида ЦК ключета. Едните са с къси дръжчици и са за превключване на стрелките, другите - с по-дълги и удобни дръжки - за захранване на коловозите, междугарията, депото.
С малките ключета се задава положението на всяка стрелка поотделно. Състоянието и се показва със зелената светлина до копчето.


В този режим е удобно да се кара само един влак. Всички коловози и участъци се включват и всичко заспива.

По-интересен ми е вторият режим. При него не се използват копчетата за стрелките, а стрелките се превключват според наредени маршрути. В този режим пултът се превключва с едно друго копче - горе.

Всеки маршрут се определя от две ключета: едното е за коловоза, а другото за участъка - междугарие или депо / глухи коловози и т.н. Няма значение редът на включване, щракат се двете ключета нагоре, захранват се съответните изолирани участъци, а автоматиката сама определя кои стрелки и в какв оположение да се включат. Стрелките се превключват една по една в нужната посока. Целият маршрут светва в зелено - включени участъци и положение на стрелките:


На снимката са включени три ключета: междугарието в ляво )А), трети коловоз, междугарието в дясно (В).

СЛЕД като съм си наредил маршрута задавам накъде ще се движи влака. Това има отношение само за светофорите. На горната снимка съм задал вход в гарата отдясно и изход в ляво. За двете междугария имам по два бутона - отдясно по посока на движението, съответно за вход и изход. Има и по две двойки светодиоди - съответно червен и зелен. Те са само за информация дали маршрута може да се използва или не. За сега не предвиждам това да разрешава или забранява захранването на влака, но показва на панела дали имаме "зелено" в съответната посока. 

Тъй като още не съм си направил светофорите, а и за сега нямам къде да ги сложа, си направих всичките светлини на малка външна платка. Вижда се на снимките, ето я голяма (червеното на живо си е много хубаво):


На платката има два входни светофора - ляво и дясно, с техните предупредителни (долу ляво и долу дясно). в средата на платката са изходните светофори - 5 в дясно и 3 в ляво.

Ето и едно кратко клипче за работа с панела за управление на макета. На клирчето първо включвам дясното междугарие. След това - трети коловоз. Трети коловоз съм си го избрал за "главен" в дясната гърловина. Превключва се едната стрелка (другата си е била в правилното положение). След това натискам бутона за вход в гарата. Светват нужните светлини на входния светофор и на ПС-то в дясно, както и зелената лампа на панела, която ми показва че имам разрешен вход. След това включвам и лявото междугарие. Нарежда се маршрут и  от трети коловоз към лявото междугарие. Давам изход от гарата - с бутона в лявото междугарие. При това се включва зеленото в изхода на трети коловоз - ляво (за мен там са нечетните стрелки), както и зелено на пулта че имам разрешен изход. Автоматично се променя и показанието на входния светофор - разрешава изход с намалена скорост. В лявата гърловина "главният" коловоз е втори. Както писах преди за да се даде "зелено" трябва съответният участък да е свободен. При заемане на участъка се променя и съответния сигнал. На края на клипчето това съм го показал с изключване на съответните участъци.

Всичко това е завършено в окончателния си вид. Схемите за стрелките вече ги показах. Също и за светофорите. Общо до тук - 68 релета с по два превключващи контакта, както и две с по един контакт. Няколко стотин диода и няколко десетки транзистора.

В горната част на пулта е "трансформаторът" за каране на влака. Схемата му е тествана отдавна (в момента използвам същото захранване).

На снимката от предишния пост (от предишната страница) има и един коловоз, светещ в червено. Т.е. в коловозите и участъците светодиодите са двуцветни и светят в зелено, червено и жълто. Показаният коловоз е включен към вторият "трансформатор" с копчетата надолу, за да може по него да се движи втори влак. Неговото управление май ще е в отделна външна кутия, свързана към пулта. Стрелките за втория влак трябва да се включат ръчно с техните си ключета. Това не пречи на автоматиката за "зеленото" захранване.

Заетите участъци не се показват на пулта. Едната идея е това да е с жълтото на същите светодиоди. Другата идея е заетостта на коловозите и светофорите да са на отделен панел, който да не е на пулта. Като стигна до там ще му мисля. 

Очаквайте: втората четвъртинка от макета (стрелките са готови, ама няма време ... пък е и лято ... )
« Последна редакция: 22 Юли 2013, 19:42:44 от mitko0888 »

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #31 -: 23 Юли 2013, 08:47:10 »
Всичко изглежда много добре. Дали ще е удобно да помоля да пуснеш и схемата, че ми стана интересно.
Благодаря ти предварително.

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1163
  • Рейтинг: 177
  • HO, София
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #32 -: 23 Юли 2013, 18:32:11 »
Е това е вече съвсем професинално направено управление.
Поздравления за търпението, което влагаш в изработката.
Ще следя развитието.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #33 -: 23 Юли 2013, 18:46:55 »
Цитат на: pavel75 link=topic=4294.msg90191#msg90191 date=1374558430
Всичко изглежда много добре. Дали ще е удобно да помоля да пуснеш и схемата, че ми стана интересно.
Благодаря ти предварително.

"Схемата" е доста трудно я да пусна ... Имам около 20 страници, рисувани с молив, на които съм си означил кое краче на кой куплунг отива и с какъв цвят е жицата. Но по малко (и с мезе) ще стане.

Всичко е "модулно" или на отделни "нива" и платки. Правих ги едно по едно с някаква неясна първоначална идея и с промени в движение ...

Цялото управление се състои от три "нива":
1. На основното ниво са схемите за управление на стрелките. Схемите ги пуснах преди, има ги на предишната страница, и са 100% истинските. За всяка стрелка имам по три релета. Едното е задействано докато се движи мотора, след достигане на крайно положение M изключва и включва едно от двете релета L или R, в зависимост от това накъде е задвижена стрелката. Тези две релета са с по два превключващи контакта. Реленцата се виждат на по-горната снимка (това е платката за управление на три стрелки). По един контакт от всяко реле се използва за захранване на сърцето на стрелката и за захранване на участък от гърловината (на някои стрелки имам такива, на схемата са бели или сиви). С ЦК ключета се подава захранването на отделните коловози и на двете междугария. Другият контакт на всяко реле е свободен и го използвам за да се отчете положението на стрелката от автоматиката за маршрутите и от светофорите.
Сивите участъци от макета ги направих за да може на гарата да се разминават два влака с по-голяма дължина, като единият се намира на първи коловоз, а другият на трети. Тогава влаците заемат и сивите участъци като стъпват на стрелките. Тези участъци се захранват от коловоза, към който е включена стрелката (или стрелките). При чиста дължина на коловозите около 90 см, със стъпване на стрелките могат да се разминават влакове с дължина около 140-150 см. (като завърша втората гърловина ще премеря точно габаритите и размерите). Само за тези участъци на пулта имам по една допълнетелна лампичка, която светва в зависимост от положението на стрелките и от това кой коловоз е захранен. За целта похарчих още 4 реленца - 3 в дясно и 1 в ляво, като те са само за светодиодите. Общо станаха 9 стрелки по 3 релета, плюс тези 4 допълнителни. Събрани на три платчици.

Това ниво от схемата е абсолютно достатъчно за да работи макетът и може да съществува и да се използва независимо какво друго управление се добавя. Това беше и първото, което направих, но макар и само за едната гърловина трябваше доста да щракам за да мине нещо по един коловоз.

2. Второто ниво съм си го нарекъм "управление на маршрутите". На схемата със стрелките е написано "маршрути". За всяка стрелка имам по две релета - едното се задейства когато стрелката трябва да се премести в ляво, другото реленце - когато стрелката трябва да отиде в дясно. За да ми е по-лесно при правене на платките, при търсене на повреди и при опроводяването всяка стрелка съм си я кръстил че има ляво и дясно, без да се интересувам кое е плюсовото и положение. Ако двете реленца не са задействани, това означава че "стрелката не участва в автоматично нареден маршрут". Тогава двете жици от управлението на стрелката отиват директно към клучетата за ръчно управление на стрелките. Това позволява някое стрелки да се включват при нареждането на малшрут, а други - да се щракат ръчно с копчетата на пулта. Разбире се ако не си пречат.

Към тези реленца се подава напрежение в зависимост от това какъв маршрут искам. Например на следващата схема съм показал включването на плюса от едно ЦК ключе, което на панела отговаря за междугарието. Минусът се подава от ключетата за коловозите. Тъй като за някои коловози трябва да се превключат няколко стрелки (две или три), то реленцето за посоката на всяка стрелка се развързва към всяко крюче през диод. Диодите са достатъчно евтини и не ги броя за разход. Реленцата също са евтинки (от 1.30 до 2 лв) но консумират ток ... Та с такава логика: ключът от междугарието подава "плюс" на всички релета, ключът на коловоз Х подава "минус" на необходимите релета, трябва да се направи матрица, която е индивидуална за всяка гърловина.

Схемата:


С такава схема всичките стрелки по маршрута се нареждат едновременно.

В последствие смених малко схемата: минусът се подава само на стрелката, най-близо до коловоза. Със свободните контакти на стрелките взимам "минус" който подава към следващата стрелка и т.н. По този начин стрелките се превключват една по една и като се гледа на макета е доста ефектно (обръщането на една стрелка е около 0.7 - 1 секунда, стрелките са близо една до друга и се виждат добре). Недостатък е че докато е нареден един маршрут не може да се щракат някои от другите стрелки, но на мен така ми харесва повече и го оставих така.

Всичко това не касае коловозът към депото. Там има друг "плюс" от участъка преди депото с друго реле в матрицата за първи коловоз, при мен това е включване на стрелка 8-дясно. По същият начин в ляво имам един такъв участък, както и за двете глухи парчета горе схемата е малко по-различна, но е на същия принцип.

Цялото това ниво може да се елиминира с просто спиране на захранването (плюса) към тези реленца. Общо за деветте стрелки в гарата имам 18 релета. (реално използвам още 4 - 5 за да може всички ключета да са ми към минус (за да има еднакъв сигнал за това кои копчета съм нащракал).

Ей тук има едно старо клипче, панелът е още с едноцветните жълти диоди (в първия вариант). На края се вижда и превключването на една - две стрелки.

3. Третото ниво - светофорите - друг път, че ми пресъхна устата ...
« Последна редакция: 23 Юли 2013, 19:04:35 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #34 -: 27 Юли 2013, 10:12:31 »
3. Третото ниво: светофорите.

Може и да го има, може и да го няма. Не пречи на работата на макета, но светещи шарени лампички (светофори) изглеждат много ефектно.

А. Започвам с изходните светофори. Имат само едно зелена и една червена светлина. Втора зелена може да се добави лесно, но който иска да прави скоростна сигнализация трябва да измисли нещо друго. Тук имам само по едно реленце на всеки светофор. То е задействано при зелено, при червено консумацията на ток е само от светодиодите. Така за цялата гара (двете гърловини) всичко събрах на една от моите "стандартни" по размер универсални платки.



В пулта тези платки ги монтирам с релетата надолу, а в празното място от страна спойки са двата двойни куплунга (редички) за включването на светофорите.

Схемата:



Пример за първи коловоз. Релето Р1 се включва от транзистора Т1. Т1 се управлява от контактите за положението на стрелките. Стрелка 1 И стрелка 2 И ... - колкото трябват, при мен двe или три "И"-та за всеки коловоз. Ако всичките стрелки за един коловоз са в правилното си положение И натисна бутона "изход" (в дясно), се задейства реленцето на съответния коловоз. Светва зеленото, а долу в ляво с допълнителното реленце Рп света зеленото на пулта в изхода на гърловината. Като пусна бутона релето се удържа през отпушения транзистор в дясно (не съм му сложил име). Ако междугарието е заето, ИЛИ ако натисна бутона за вход в гарата, ИЛИ каквото си измислите още, релето няма да удържи и при пускане на бутона "изход" ще видя че зеленото на пулта се сменя с червено и изхода не се отваря. Ако пък всичко е както трябва зеленото се сменя с червено когато се заеме междугарието.
Изходът от реленцето за пулта ще се използва като блокировка на следващата гара (указва че има разрешен изход към междугарието и в следващата гара да се блокира отварянето на светофора в същото междугарие).

Свободният контакт на всяко реленце управлява светодиодите на светофорите. Резсторите са "на вкус" - 3мм диодчета, червеният свети ярко с доста по-малък ток от зеления (и жълтия). От тези контакти през диод взимам и сигнал към другите платки (за където ми трябва).

Освен това в дясно имам едно ключе за целия макет - "ден / нощ". Той намалява яркостта на светлините и на пулта, и на светофорите.

Б. Входните светофори. За тях схемата с реленцата е в предишните постове, която дава 7 състояния на всек изходен светофор. Освен на БГ обикновена сиганлизация с тази схема директно се получават немските и други подобни. Ако за Нр2 трябва да свети само жълто (а не зелено и жълто), зеленото се взима от извод 2 вместо от изход 1. Схемата управлява директно и предварителните светофори - както се вижда и на клипчето.

Логиката за управление би трябвало да може да си я направи всеки, който иска да повтори схемата. Иначе може и да не се получат нещата при друго разположение на стрелките и коловозите. И и ИЛИ показах как съм направил при изходните светофори. Удържане на релетата е нужно само на ИА и ИВ. Другите 4 реленца са без удържане.

Остана да си направя светофорите. Но това ще стане след като тръгнат влаковете по макета. След това и схемите за "заетост" на участъците.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #35 -: 12 Август 2013, 17:25:11 »
След кратко затишие:


Наченки на втората гърловина:

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #36 -: 16 Август 2013, 18:21:46 »
Стрелките са страхотни!

Успех!

ПП И публикувай още снимки за да се учим другите! &bgflag

petevsk

  • Trade Count: (2)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 45
  • Рейтинг: 1
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #37 -: 04 Октомври 2013, 22:43:44 »
Няма ли развитие по макета?

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #38 -: 04 Октомври 2013, 22:56:51 »
Цитат на: petevsk link=topic=4294.msg91659#msg91659 date=1380915824
Няма ли развитие по макета?

Развитие - втората четвъртинка от основата. Нищо интересно (за сега). Имам и други работи за правене - вагони, локомотиви, задвижване, захранване ... Преправих въглищарника. Водопоен кран, дреболии. Пък и беше лято, а и няма бърза работа.
« Последна редакция: 04 Октомври 2013, 22:59:45 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #39 -: 22 Април 2014, 22:19:06 »
В отговор на "многобройните" запитвания - От края на миналата година:
Стрелките оформиха част от нечетната гърловина:



След това беше изработено едно временно решение. Вместо втората половина на масета и вместо втория етаж, едно по-тясно парче заформи пълен затворен овал за тестване на всичко, което имам и може да се движи по релси.
Четната гърловина с изкачването, започващо в стрелките:



Общ изглед на овалчето с три от коловозите на основната гара:



От тогава макетът не е мръднал! Само каране, т.е. доработка на подвижен състав, за да е по-хубав и да върви по-хубаво.

Между другото - една малка гаричка, май тази ще е. Небрежно състарена, и осветена "на вкус":



И нощно време:



За съжаление с телефон и сапунерка снимките дават доста далечна представа. На живо ме кефят доста повече.

След почти половин година експлоатация констатирам:
- стрелките не са мръднали, т.е. никакви проблеми с тях. Дори бях купил едни микроключета за да сменя откритите контакти при крайно положение, но така и не се наложи да ги сложа - схемата работи без грешка. Купешките контакти ще ги слагам на следващите стрелки. Горещо препоръчвам (който иска де) да се пробва. Първоначално дори ги направих да работят като истински, т.е. колелото да не пропада при сърцето. В последствие ги разширих малко за да минават и старите ми по-дебели реборди.
- пултът също не е мръднал, т.е. без нито една повреда си върши работата.
- Аналоговото захранване също беше добре тествано и прието "без забележки" в сегашната си временна кутийка. Показвам на дълго и широко ...
- конструкцията не е най-доброто, което може да се получи, но мога да я събера или сглобя за около 15 минути, включвайки пренасянето от и до килера. За сега всички постройки се махат и слагат много точно и лесно, вкл. и механизацията на вратите на депото работи достатъчно добре за да не я правя наново. За в бъдеще остава да мисля как да разглобявам втория етаж, а също и какво да правя с дреболиите (все ще дойде време да затревя стиропора).
- известно подобрение на подвижния състав дава съвсем друго чувство. Задължително ККК, смяна на някои колооси, смяна на мотори и т.н., но за това друг път.
- избраните материали са напълно подходящи за изработка на домашен "макет", на който да се виждат движещи се нлакове.
Така че лятото строежът продължава.
« Последна редакция: 22 Април 2014, 22:45:02 от mitko0888 »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #40 -: 22 Април 2014, 22:44:01 »
Кратко допълнение:

Малко товарно влакче:



Най-големият ми пътнически влак (6 триосни вагона + лок):



Т.е. за моите влакчета дължината на коловозите вълши работа. Малко късичко идва за ето тези неща, но на два метра толкова:


JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #41 -: 25 Април 2014, 01:30:46 »
Чудесно ти се получава!

Ще си открадна няколко идеи от твоя макет и пулта за управление.

 &bgflag

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #42 -: 19 Януари 2016, 20:29:17 »
За година и половина:

- неуспешен / изоставен опит за една английска стрелка:


- успешен втори етаж:


Получи се дължина на обиколката почти 17 метра! С малки старинни влакчета обиколката е за 1 до 2 минути, което напълно ме устройва за тези размери.

- начало на "обръщалото". някои парчета релси не са окончателно "настроени", но технологията вече е ясна.

Горе трябва да има и още един коловоз. Т.е. занимавка до лятото.

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #43 -: 19 Януари 2016, 21:55:46 »
Много добре ти се получава.  :hi:

Какво се е объркало с английската стрелка?

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Малко макетче в Н0 - 220х150 см.
« Отговор #44 -: 19 Януари 2016, 22:12:53 »
Цитат на: Mixy link=topic=4294.msg103018#msg103018 date=1453233346
Много добре ти се получава.  :hi:

Какво се е объркало с английската стрелка?

Двете двойки езици които са близко един до друг, в средата. Трябваше да ги скъся още, задвижването стана грубо... При този ъгъл трябва да е с външни езици, иначе радиусът става малък.