Автор Тема: Mакетът на gregary  (Прочетена 135757 пъти)

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2029
  • Рейтинг: 1418
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #240 -: 18 Март 2019, 20:55:28 »
Благодаря Жоржи! Винаги ме е било страх от претрупване, а границата да преминеш е доста тънка и човек
не се усеща. Щото ми се иска, като всеки правещ макет, да имам от много неща ...
Та, дали съм успял, не знам... :)

Та, продължих с останалата част от ландшафта по спиралата/масива. Познатата конструкция, мрежа, гипсов бинт, гипсово лепило (една ръка), гипсово лепило (втора ръка - направа на скали) полагане на пресята пръст, където ще се озеленява...






За да уеднаквя скалите в основа на замъка, които са пластмасови с останалите от гипс, реших да ги намажа и тях с гипс. Щеше да има иначе разлика в оцветяването им.
Преди това, работих и по конструкцията на КМ. Сложих тежести и макари. Ще бъде завършена окончателно, след като започна да редя КМ по моста и сложа и втория проводник. Но, до там има доста време...
Направих и укрепителните съоръжения по портала на тунела.









Реално като обем работа, не изглежда много, но са много операции, техническо време и най-вече липсата на свободно време.
Следва озеленяване ...

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #241 -: 19 Март 2019, 08:00:34 »
Кажи по-подробно за ...
Цитат
  полагане на пресята пръст, където ще се озеленява...
 

Пръста истинска ли е? Каква е технологията ти и как озеленяваш
така хубаво?
 :drinks: :hi:

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2029
  • Рейтинг: 1418
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #242 -: 19 Март 2019, 08:54:44 »
Ми... чак пък хубаво. Иска ми се! :)
Принципно, на повечето места гледам, че слагат кафява боя вместо пръст и може би е по-удачния вариант с цел избягване на бъдещи проблеми, имайки се предвид, че естествените водят до такива.
Но, аз слагам пръст от южен скат, взета от лозов масив, чернозем с високи качества...
Разбира се, това е шега. :pleasantry: :)
И двата варианта са удачни според мен и е въпрос на избор. Аз се спрях на пръстта, която след изсъхване, я пресявам през сито и след това мажа гипса с Ц-200, като я поръсвам. Впоследствие, като сложа различни нюанси на наелектризираната трева някъде пръстта прозърта  е по реално и ефектно...
След това вече е трудното според мен. Трябва да се аранжира правилно с храстите, полските и горски цветя, иглолистните и широколистните дървета, за да се пресъздаде правилната природа. Не върви кипарис с високопланинска ела едни до друг и т.н.

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #243 -: 19 Март 2019, 09:19:08 »
Цитат на: pach link=topic=4300.msg115206#msg115206 date=1552975234
Кажи по-подробно за ...
Пръста истинска ли е? Каква е технологията ти и как озеленяваш
така хубаво?
 :drinks: :hi:

В клуба имаме няколко модула по тази технология с пресята пръст. Става доста сполучливо.

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2029
  • Рейтинг: 1418
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #244 -: 19 Март 2019, 13:58:39 »
Аз бих искал да наблегнем на друг акцент - скалите.
Още в началото, като си чертаех релсовото движение, стигнах до решение за спирали, за да има повече времетраене по пътя. Насам - натам, за да има поне 6-8 или 10 мин. (без спиране по междинни спирки), докато се върне в начална позиция. То се оказа, че има и в действителност жп трасе на няколко нива и със спирала (поне един оборот).
Но, при спиралите (или поне в моя случай - да стоя прав под скалите и да обслужвам при нужда трасето) се оказа, че скалите на места са доста стръмни и някак си не ми стоят естествено. Въпреки, че имам доста снимки от подобни места, които са много в Швейцарско.
При първата спирала - стръмни скали, при втората пак... Почти съм измислил начин за третата (средната), вариант да не са толко стръмни и да може пак да се обслужва отвътре при нужда,но...

Дайте мнение за визията до тук:)

п.п. Един приятел (до скоро правеше макет) казваше: Не искам да ме хвалят, а градивно да ме критикуват. Аз ще отсея плявата.
Естествено, всеки има вкус и начин на възприятие към природата и в частност ландшафта по макетите...

п.п.2  Дано, не отворим работа на Диспечера. :)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #245 -: 19 Март 2019, 14:52:03 »
Едната спирала със заоблени, но стръмни скали.
Втората пак стръмни скали, но отсечени и насечени вертикално.
Тоест т.н. "зъбери" ( и алпинисти по тях)!
Третата спирала все едно как са скалите...защото можеш
да я покриеш с много гъста широколистна гора до 1/3.
После следващата 1/3 със смесена гора широколистни/иглолистни,
но пак на гъсто.
Последната 1/3 иглолистни с хвойнови храсти по оголените
подвърхове и нагоре само трева и камънак.
Само предложение, щото спиралите са вече факт и нямаш много опции.
И при трите спирали някакъв акцент, които да ангажира окото
(когато влак няма наблизо) и така да "скрива" уж еднообразните спирали.

Не е критика изказване по нещо което още не е направено,
така че и диспечера ...."не може да ти каже къде ще си сложиш
пианото"...пардон ...направиш макета!!!
 :pleasantry: ;D :hi:

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2029
  • Рейтинг: 1418
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #246 -: 30 Март 2019, 18:11:06 »
Настана пролет и цветята ги изкараха навън от БГ къщето:  :)



А аз продължих с гипса, скалите и озеленяването.
От двете страни на моста (спиралите) в оригинал има подход към него. От лявата страна е по интересен. Хребета се минава през тунел (от където някога е строен) и след това през още няколко по-малки, се качва по метални стълби на него. Преминава се през моста и след това пак по метални стълби се слиза на другия хребет...
При мен не стана в оригинал, но в макета е позволено. Той е художествена измислица.  :yes:




Фундаментите на моста ги направих както досегашната ми работа с гипса. Първо,сложих бетон контакт с посипка, след това гипсовото лепило, шлайфане, релеф на камъни, боя...

След това се ориентирах към направата на малко планинско езеро. Принципно на 99% от тях цвета на водата е тюркоазен (всичко е относително - светлина, отражение, състав...), но едно много ми хареса езерото
Blausee Mitholz.
Не бях правил досега подобно нещо някога (освен водопада на първия хребет, но там технологията е различна) и ми беше много интересно. Задължително трябваше да има рибоци.
Краси, това пъстърва и червеноперка ли е? Има и пИпИруди, да летят от цвят на цвят...



Патици, гъсоци, лебеди...






От дъното излизат мехури, извират някакви минерали... :lol: Не съм се интересувал за оригиналното езеро много, освен, че е защитено нещо като резерват. Водите са му тюркоазени и през зимата, когато навсякъде е сняг. На какво се дължи това нещо не съм се интересувал...

Един художник, рисуващ язовира пред него.


Масивът/спирала:


Остава да довърша пред долния тунел, където е административната сграда на ВЕЦ-а. Него ще го сложа окончателно, след като направя и отсрещния хребет и ги срещна двата в ниското...


ГАЛЕРИЯ

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #247 -: 30 Март 2019, 19:19:34 »
Езерото, което си дал като прототип е в карстов район затова водата е с този цвят. Тя е такава през цялата година и най вероятно не замръзва. Това са любимите местообитания на пъстървовите видове. Такива водоеми са много богати на храна и пъстървите в тях наддават исключително бързо. На снимките се виждат предимно пъстърви, но е възможно да има и сигове, липани и речни кефали - не съм се вглеждал подробно. Не е място за червеноперки. Езерото ти трябва да се оттича някъде ако искаш да е с този цвят. Между другото е малко по - синьо околкото трябва, но  е възможно това  да е от снимката.

 ;D :good: :clapping:

П. п. Към тези шезлонги би трябвало да вървят и две - три голи секси мацки иначе не се оправдава присъствието им https://www.shapeways.com/product/8KVAJJVGP/printle-v-femme-676-1-87-wob?optionId=63213163&li=marketplace
 :pleasantry:

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 816
  • Рейтинг: 84
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #248 -: 23 Април 2019, 14:30:58 »
На въпрос *защо в Италия има толкова много и добри дизайнери и художници*, Джани Версаче беше казал, че хората се изграждат според средата, в която живеят. В България не се обръща внимание на архитектурата и се строи на парче, даже и днес. Защо го казвам това? Защото попаднах на много хубава статия за Грег в един сайт:

TrafficTV

В западна Европа има култ към естетиката и е крайно време и ние да се *заразим*. Макетът представлява части от реалността, пречупена през погледа на макетиста и е съвсем нормално той да вземе най-доброта от действителността.

Успех Грег и браво!

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2029
  • Рейтинг: 1418
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #249 -: 07 Ноември 2019, 10:44:57 »
Поради една или друга причина и това лято не можах да поработя по макета, но пък от време на време се качвах да покарам влаци и да си покефя.

Seilbahn Brawa Titlis 6331
SBB and BLS TRAFFIC

Търся начин, да намеря време за работа по макета, но все пак това е хоби...  :drinks:

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2029
  • Рейтинг: 1418
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #250 -: 22 Януари 2020, 21:51:08 »
Минаха празниците и ангажиментите понамаляха, т.е. останах по свободен, музата дойде, започнах работа и сега някакъв гаден грип... :bad:
Но, музата гаранция няма да избяга (вече десет години)  :yes:
Започнах работа по последната (средна) спирала. Трябваше да направя входно-изходните тунели - 6 бр.
Тук жена ми е щракнала една папарашка снимка - слагам баласт, преди да сложа тунелните портали...


Направих и малко гипсови отливки за вътрешната част на тунелите ...


Тоя тунел още като го видях в оригинал, много ми допадна и реших да го имам и на макета ми.



Аз няма да го правя в оригинал, той е в негатив, но съм замислил да сложа водонапорните тръби от горе. Имам подходящите тръбички...

За да сложа окончателно порталите, трябва да направя и контактната мрежа.


Това е най-горния десен портал, който свързва трасето с десния край на макета. Там трасето е изцяло електрифицирано и лоците минават с вдигнат пантограф. Не знам дали ще е така поп целия макет, но поне ще се пробвам...

Това е най-долния десен портал.




А това е пред последния - левия портал на планинската гара.


и КМ в тунел:


gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2029
  • Рейтинг: 1418
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #251 -: 26 Февруари 2020, 12:13:45 »
Новини от БГ къщето:)

Ето тоя нестандартен тунел ми разказа играта. Но, аз съм си малко инат (дали за добро  :sarcastic:) и мисля, че го преборих. Става въпрос за скосяването в ниската част и поставянето на контактната мрежа. Пак уточнявам, че го правя обратно на оригинала. Вижда се, че на истинският КМ влиза директно в тунела, без да има съответните "държачи" (не знам точно как се наричат). Реших и аз така да сложа моята КМ.
Но!
При мен, за жалост след тунела има ляв завой и подвижния състав излиза леко встрани и допълнителното скосяване отгоре, пречеше да поставя директно КМ без да има "държач" (може би "носещо рамо" е по-добре  :))  Т.е. трабваше да направя и сложа "държач". Но най-големият проблем дойде от това, че непосредствено след тунела, трасето влиза в спирала. При подхода към нея, пантографите в свободно дигнато положение, опираха в следващото ниво на спиралата.
И накрая се получи така, че трябваше да направя КМ в завой с "държач" която да е под напън (пружина) и съответен подход на пантографите към входа на спиралата.






Леко уточнение:
Ел. лоците на SBB имат къси каретки на пантографите, но в останалите администрации не са и това допълнително ме затрудни, принуждавайки ме да сваля максимално надолу "държача-рамо", за да не опират широките пантографи в портала на тунела.
Задължителе тест на трасето: бързо-бавно, ляво-дясно...

ВИДЕО

След като свърших работа по тоя нестандартен тунелен портал и отдъхвайки си, видях, че трябва да направя и автомобилен тунел. Оффф...  :wild: :)
Него бързо го направих, като вече имам опит с предишните два. Разликата тук е само в трасето. По точно, поставих "магнитна лента" която е широка 3 мм. Горещо я препоръчвам пред "стандартната" на Faller, която е 1 мм. и няма достатъчно сцепление...





Другата страна на тунела трябва да излезне ТУК вдясно

Сложих и подпорна стена до тунелния портал от ляво на планинската гара:



И отдъхвайки си от тия портални тунели, поглеждайки от страни, видях че трабва да направя и сложа още един, но от другара страна на спиралата (пада се долу вдясно). Стана "швейцарско сирене".

Но пък занимавката е готина (нали е хоби).

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1339
  • Рейтинг: 206
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #252 -: 26 Февруари 2020, 22:53:38 »
Дойде време да си смениш никнеймът на "Божията ръка"  :good: :good: :good: :yes: :yes: :yes: :drinks:

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2029
  • Рейтинг: 1418
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #253 -: 28 Март 2020, 16:59:56 »
Цитат на: jopeto link=topic=4300.msg117921#msg117921 date=1582750418
Дойде време да си смениш никнеймът на "Божията ръка"  :good: :good: :good: :yes: :yes: :yes: :drinks:
jopeto, там не се пъркам...  :)

Та, малки новини от БГ къщето

И последният тунел (засега) го привърших. Сложих му "държачи" за контактна мрежа, а самата нея ще я сложа по-натам като му дойде времето... :) Сега ще ми пречи за изграждането на ландшафта.



Следващата стъпка е да направя конструкцията на спиралата, но все още не съм готов с нея и  не съм я снимал. До тогава, вечерно време сглобявам къщурките, които ще разположа върху нея.

Фамилна къщурка:




Тук лееко състарих покрива:


Многофамилна къщурка:


И тук посъстарих керемидите, но пък видях, че съм забравил да сложа водосточните тръби...



Пансион "Еделвайс"






Това ще е нещо като хотел:



Паралелно с конструкцията, сглобявам още три къщички.
А дали ще им намеря място на всички на спиралата,  :scratch_ones_head: че иначе трябва да им търся друго предназначение. :)

Хайде, със здрсве!  :drinks:

gregary

  • Trade Count: (37)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2029
  • Рейтинг: 1418
  • SBB, BLS, RhB, DB, БДЖ
Re: Mакетът на gregary
« Отговор #254 -: 01 Април 2020, 16:36:53 »
Новини от БГ къщето  :give_heart: ;)

Привърших  групата част по конструкциятта. Общо взето бързо я сглобих...





Сега идва по-интересната част - творческата.
Първоначално, идеята ми беше да има поляна с крави, овци, коне (заградени от ел.пастир), една ферма (сглобена преди две години с осветление) и смесена гора...
Впоследствие, изхождайки от това, че има планинска спирка, трябваше да има малко планинско селце което да оправдава присъствието й. Аз имах малко сглобени сгради, докато не попаднах на едни много (според мен) симпатични къщурки (намерих ги в тоя форум и представени по-горе), които просто трябваше да ги имам на макета...
И тук стана според мен белята или по-точно объркването ми.
Все си казвах, че ще има място за всички сгради, но днес за първи път имах възможност да ги наредя ориентировъчно всички. От една страна са много, от друга пък две-три къщи не сформират селище. Зависи от гледната точка на усет за естетика, но вероятността от претрупване е голяма.
Слагам снимки за разсъжденията ми:





Пояснение:
Пътят водещ до селцето, започва от Т-образно кръстовище зад жп спирката. Продължава стръмно нагоре, минава през навес или полутунел (не знам как се казва точно), после през стеснение покрай средновековната кула и селцето, остър десен завой , след което се разделя. Дясно, стръмно нагоре за селцето, а направо и стръмно надолу към паркинг на долна станция на лифта. Преди няколко години от тоя клип се вдъхнових за идеята ми. Тесен, стръмен еднолентов с малко места за разминаване...
Има и друг важен аспект, който трябва да реша, а именно:
Между двете спирали, долу в ниското ще има ВЕЦ (по-назад съм го представял). От него ще излиза високо напрежение по стълбове, които трябва да разположа естетично по спиралата (между сградите или покрай тях) и да стигнат до началото на жп спирката, където чрез трафопост, да се върже към КМ на трасето...

Май ще стане претрупано и вече една ферма отпадна...

Все още имам време да мисля и да търся варианти.

Хайде, със здраве!  :drinks: