Абе, ogiegp, защо се извиняваш брат?!?
Много добре си го казал!!! Общо взето общността само чака някой нещо да и налее, без да се помръдва...А Ти си правиш труда...
Понеже отдавна не следя НО и ТТ, ще споделя доста стари неща...
Още от средата на шестдесетте години Пико произвежда модел с надписи на БДЖ. Този модел всички го знаят, но най-вече с надписи на ДР. Това е най-разпространеният покрит вагон от края на 20те години до края на 50те.
В България ,този модел го имаше и като самостоятелен и като част от вагонен набор.
ПИКО Каталожен номер от 1968/69 - 5260/5/23 описание Tonnendachwagen. Без да е буквален превода - Товарен покрит вагон с ПОЛУОБЪЛ ПОКРИВ.
В по-късния каталог, който се продаваше и в България вагонът е същият, но е смемена номерацията. 5/6446/050 - Modell gedeckten Güterwagen der DR Bauart G 04. Цена в България 1.80 лв. в средата и края на 80-те... Дължина с буферите. 105 мм. Както вече е писано в този форум, през шестдесетте години, този вагон беше с два винта отдолу и можеше лесно да се разглоби. По-късно с цел намаляне на производствените разходи винтовете са заменени с затапващи продължения на отливката. Вече доста по-трудно се разглобява. Макар и на толкова години, този вагон продължава да е мноооого добър... Сега сигурно има и с шахта?!? Това да кажат другите Хаджиии.( Дааа, така се викаше на занимаващите си с НО още от шестдесетте.....

)
Малко история на истинския вагон :
В ГДР, откъдето идва този модел, се води G 04, с възможни добавки h,r,m,s.
Номера 115 7000-116 4999 u 117 8000-117 8999. Това късна епоха 3. От 1964 има модернизация, която се изразява в оборудването с ламаринен покрив и ролкови лагери.
ВАЖНО!!!В ГДР не са правили разлика между покрит товарен вагон с ДЪГОВ покрив и такъв с ПОЛУОБЪЛ. Всички тук са G 04. При ДРГ(DRG) и ДБ(DB), е съвсем
различно. Там всяка жаба си знае гьола....
Продължавам ГДР (DR). Разликата в обемите е около 7 м³, височината на полуоблия е 2780мм , на дъговия 2250.
От къде тръгва всичко?!?
ДРГ -
Първа година на производство - 1927
Последна година в експлоатация при ДБ 1977
при ДР около 1989
Дължина с буферите без/със спирачна кабина/ 9100/9800мм
Междуосие 4500/4500
Товарна дължина 7720
Товарна ширина 2740
Товарна площ 21,2 m²
Товарен обем 45m³
Полезен товар 15 т
Товароспособност 17,5 т
Тара 11 400/12 300 кг
само с проводи 10 400 кг
Максимална скорост с плъзгащи се лагери 65 км/час
Спирачка Кунце-Кнор товарна
Брой/дължина на ресорите 11/1100мм
Дължина на буферите 650 мм
Диаметър на буферните чинии?? 370 мм
Обозначение DRG -
Gr Kassel/color], DB 1953 - 1962 : Gr(h)Gr(h) 150 000-154 99,наличност 1958-2 200, 1962 - 1882, DB 1963- 1969 Gklm 193Gklm 193 , наличност 802 през 1969.
За ДР писах вече горе.
В България през епоха 2 и 3 са се водили Покрити товарни вагони за разни стоки серия F. Били са с номера 21902 - 22 001 и 22 002-22101 , като през 1935 година сме внесли по сто вагона от фабриките Ringoffer - Smichow u Simmering - Wien.
Сега не мога да изкопая повече сведения за този вагон при БДЖ, със сигурност ги имам като данни до към началото/средата на 50те години, както и плана за променяне на номерацията им през 1943 година. Въпрос на време, желание и още куп още неща...
Малко за изработката на вагоните. Те са от така наречената Austauschbauart - Взаимозаменяема вагонна серия ,която сменя през Епоха 2 при ДРГ Verbandsbauart - Съюзна вагонна серия, която пък датира от 1909.
По технически данни , двата вида, които имат и огромно разпространие и у нас, доста си приличат, НОООООООООО конструктивно има мнооооого разлики...
Първата, която е забeлежима от далече, споменах по-горе - това са покривите.
Следват: спирачната кабина вече е върху рамата, има усилващи диагонални стоманени профили до вратата, вратите са захванати за горната водеща релса и "висят" на нея,(при по-стария вид горната релса е само водеща, което понякога е спомагало за заклинването и), профилите на челните стени са така захванати и направени, че поемат съпротивлението в посока на движението, от тук - по-здрави са.
Още от завода са с спирачки, Кунце-Кнор товарни...
Е, имам и чертежи и за БДЖ и за Германия през различните епохи,но.... чели сте ми изявленията за тези неща.
Пиша тази статУя от уважение към Никола/ЗАЗО/, щото продължава да се бори с вятърни мелници...

Не знам защо се получи всичко в червено, но да го преработвам нямам време.
Нямам и време, да го подредя, както аз си знам. Затова звучи доста южняшко, с данни и много други неща, но не е прегледно...
Сори, както казват анадолците, ама трябва да превеждам, за да си изкарам надника...
П.П. Имам и данни, за други модели на вагони с надписи на БДЖ, но там отиваме в сферата на мистериите и я оставям за друг път...
П.П.П. Вече писах, че повечето товарни вагони, които са били и сега са в БДЖ, ги има като модели. Трябва само да се сменят надписите и да им се издири, вече го има, номерацията. Дали някой ще се захване с това не знам.


