Автор Тема: "Пруски" Т3 в България.("Preußischen" T3 in Bulgarien)  (Прочетена 28511 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #15 -: 23 Май 2013, 08:39:33 »
Но на първо време да открием статиите на Стоичков, за да видим там какво пише!

Затова, колеги, нека намерим, сканираме и покажем тук статиите на Стефан Стоичков, публикувани в:

сп. "Железопътен транспорт" - брой 4 / 1994 г. (стр. 27) и брой 1 / 1998 г. (стр. 20)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #16 -: 23 Май 2013, 09:20:03 »
Абсолютно гарантирано е, че двата локомотива за които очаквам решение да публикувам снимките,
са точно на ранни версии на Т3. Също така абсолютно гарантирано са български на 100%.
ПРосто няма търпение да пусна снимките тук, но ще изчакам все пак до минат и празниците,
и ако все още не са ми отговорили, ще ги пусна, но в по-особен режим на позоваване за авторите и
с готовност (при някакви претенции( да ги изтрием все пак. Снимките не са мои (за съжаление(.

Колкото до двете списания един приятел с изключително богат архив,
 ги обеща, но кога ще ги изрови и преснима,
е доста относително понятие - човека не е свободен и има доста по-важни ангажименти.

След празника има вероятност да има  и един чертеж на нашенски Т3.
Ако се закваси морето - всички ще кусаме - само търпение приятели!!!
 ;D :yes: :)

ПП. Впрочем в това за началния номер 1001 от бъдещата серия на БДЖ-47,
има доста хляб. Покрай мойте проучвания се сблъсках с няколко стотици снимки и
поне 30 чертежа, и някак си пред очите ми виждам как първородния Т3,
дава "път и напътствия" в доста от следващи конструкции на локомотиви
включително и нашите от 47-ма серия.
Не напразно и германците ги събират в една обща серия -  89-та.
BR 89.6 e като нашия  БДЖ-47, а BR 89.7 е от доста Т3 останали в експлоатация.
Дори визуално имат доста общи черти а това е логично - когато една конструкция е успешна,
всички следващи се опитват да приличат на нея и добавят само още подобрения.
« Последна редакция: 23 Май 2013, 09:27:20 от pach »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5530
  • Рейтинг: 622
  • Красотата е в детайла!
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #17 -: 23 Май 2013, 14:02:33 »
С любезното съдействие на Христо Арнаудов (mobi):













« Последна редакция: 24 Май 2013, 09:23:51 от Vlado »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #18 -: 23 Май 2013, 14:25:21 »
Мдааа, да благодаря и тук за публикуваните статии от Владо!  :hi:
Дори успях да си "намеря" потвърждението, че на варненското пристанище,
са работели локомотивите чийто снимки съм намерили очаквам другата седмица да публикувам.
Интерсно ще е да намеря и третия локомитив от там.
Мног оме зарадваха тези две статии, защото имат толкова много инфо, че
в следващите месеци само то да се обработи, ще е голям кеф.
Благодаря на Деянов че ни насочи към списанието, на Стоичков че е написал статиите и на Владо,
че държи плътна връзка с тях!!!! Благодарности за съдействието и на Хр. Арнаудов!
 :hi: :hi: :hi: :clapping:

ПП. Влади обърни таблицата моля те, че е надолу с главата!

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #19 -: 27 Май 2013, 11:16:26 »
  bg&flag

Дойде понеделник и ето обещаното от миналата седмица.

В статията от сп."Железопътен транспрот" на Стефан Стоичков, се споменава за три локомотива
работили на пристанище Варна и железопътната гара, които са били собственост на
Акционерно Дружество "Бъдеще". Закупени от локомотивна фабрика "Henschel & Sohn"-Касел и
от берлинската фабрика "Orenstein & Koppel". Трите локомотива освен с поредни номера 1,2 и 3 (???)
били наречени и с имена. Точно тези имена разтуптяха сърцето ми преди десетина дни, тъй като
ги открих именно по чистата кирилица на която бяха надписани. Интересното е че тук писах,
 щото да се опитвам да разчета името на локомотива от снимката в "Изгулена България", но
така и не успях. Добре че ми го потвръди коствено Зазо ( :punish:)
 и след това всичко си "дойде на мястото".
Аз също вече различавам тази дума на тази снимка!!!  ;)

За жалост от "Надежда", "Успех" и "Бъдеще" намерих само тези двата:


Според Стефан Стоичков, тези локомотиви били от по-модерното производство на Т3,
тоест с повишени технически показатели и съответно мощност. От друга страна като вземем
предвид данните на двата основни модела наследили "Проект-12", а именно модификацийте
"ІІІ-4е"  и  "ІІІ-4d", силно ме съмнява това да е вярно. Все пак един от основните показатели за разликата
в двете модификации (освен геометричните размери и повишените горивни запаси) е и котелното налягане.
За локомотиви от модел "ІІІ-4е" и производните му то е в рамкита на 12 атм, докато
за локомотиви от модел "ІІІ-4d" и производните му то е в по-висок размер - 14 атм.

Основание за това ми дават надписите на гърба на снимките, записани от ръката на автора им.
Интересното е, че понастоящем (в днешна време) снимките са собственост на някакъв датчанин,
който ги получил някога от съгражданин работил в годините на експлотация на въпросните локомотиви,
в България. Даже имаха съмнения, че локомотивите са производство на вагоно-локомотивна фабрика
"Güstrow" като заради кирилицата мислеха, че са или руски или сръбски. При положение че и двета държави
имат писменост благодарение на св.св"Кирил и Методий" (сърбите само отчасти),
вече съм ги изкарал от заблудата и съм потвърдил, че това са надписи единствено на български език
 от преди езиковата ни реформа. А именно съгласно старата граматика - употребата на "Ъ" в края на всяка дума,
както и употребата на отворено "Е", чрез специалната "християнска" буква за него (налична само в бългаския език).

Ето го единия красавец:

който е с технически данни от гърба на снимката:
Междурелсие........................................................1435 mm
Цилиндрите са с диаметър ................................... 325 mm
Буталата имат ход .................................................500 mm
Диаметър на колелото .......................................... 970 mm
Междуосие ........................................................... 2500 mm
Налягане на пара от ............................................... 12 атм
Паропроизводсдствена площ ..................................  52 m²
Скарна площ в пещта............................................... 0,9 m²
Воден запас ............................................................ 3050 л.
Въглищен запас .......................................................... 1,4 т.
Собствено тегло ....................................................... 25,5 т.
Теглителна сила ...................................................... 3267 кг.

А ето го и другия `убавец:

съответно с технически данни същот гърба на снимката му:
Междурелсие........................................................................1435 mm
Цилиндрите са с диаметър.................................................... 350 mm
Буталата имат ход................................................................. 550 mm
Диаметър на колелото........................................................... 970 mm
Междуосие............................................................................ 3000 mm
Котелно налягане от................................................................ 12 атм
Паропроизводна повърхност.................................................. 60,3 m²
Скарна решетка ....................................................................... 1,3 m²
Воден запас ............................................................................... 4,5 т.
Въглищен запас.......................................................................... 1,7 т.
Собствено тегло ...................................................................... 29,5 т.
Тягова сила............................................................................. 4168 кг

Всъщност ако се сравнят снимките видимо между двата локомотива няма голяма разлика.
И двата са с т.н. "висок" котел, но явно на единия при запазени останали параметри е малко удължен.
От там разликата му с другия в частта за нагревна площ (паропроизводна), пещна скара и дължина.
Сполед мен има грешка в записа от гърба на снимката -  котелно налягане е 12 атм. индентично с по-малкия си брат .
Излиза, че той е произвеждал необходимата пара с малко повече труд от страна на персонала си.
От тук до необходимостта за увеличените експлотационни запаси има само една крачка.
Само че, от историческите справки за моделите на Т3 в Европа, знаем също така за по-големите по размер и мощност локомотиви,
които имат и увеличени експлоатационни запаси, че са работили с котелно налягане от 13 атп.
 Ако разсъждениета са ми правилни (все пак не съм парен машинист) и вземайки предвид, че
съгласно задължителните разрешения получавани от Българска Стопанска Камара в годините на закупуване на тези локомотиви
и знаейки че всяка българска фирма се е стремяла да закупува най-доброто от водещите производители, считам
че локомотива с по-дългата база е от по-новото производство спрямо брата си всъщност има котелно налягане от 13 атм.

Друго което тепърва ще издирвам за потвърждение или не, са принадлежността им.
 От горните две снимки ясно се виждат и табелите които показват принадлежността
 на локомотивите към някоя фирма или акционерно дружество.
Съгласете се, че табил с надписи "П.В.П" не се връзват с БАД"Бъдеще".
Може би нещо означават нещо свързано с "порт Варна"  или друга фирма.
Проучванията ще продължат и в тази посока.

Така или иначе и двата локомотива доста си приличат, като могат да имат доста общи детайли при
направата на моделите им. И двата практически покриват доста голям диапазон от конструкции и външен вид.
За съжаление обаче и на двата парния дом е доста напред (все пак ранните версии на Т3) и както вече се разбра
(нямат точен аналог в моделното производство.
 Иначе доста си приличат с известния "BADENIA", така че надеждата за моделистите все още не е загубена напълно.

В следващата публикация се надявам да кача и чертежите
 на нашите локомотивчета, които да са в помощ на моделистите.

ПП. Едно уточнение спрямо началния пост в темата.
Като неспециалист съм написал, че този локомотив ползва "парна помпа" за подаване на вода в котела.
Това за сега още не е много ясно, както и също от кога и на кои модели се е монтирала (в доста по-късни години)
тъй наречената "пулсационна парна помпа" която е позволявала зареждането на експлоатационните запаси
от подходящи източници за вода (реки) намиращи се доста под нивото на водните резервоари на локомотива.
Това ме беше заблудило, че става въпрос за една и съща помпа, а явно такава сме имали със сигурност на
нашите парни мотриси Ганц, които съгласно инж.Димитър Деянов са имали същата възможност за зареждане от реки.

За повече подробности в съвместната публикация с BGTT - http://bgtt.eu/forum/index.php/topic,61.msg1064.html#msg1064 

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #20 -: 27 Май 2013, 18:28:08 »
Бих искал отново да благодаря на  Расн  за  наистина много интересната тема. Намерените снимки на локомотиви  с имена на кирилица ,не можем да квалифицираме  като нищо друго,освен като изключително  ценно откритие в железопътната ни история. Поздравления за всичко това.

Проверих данните на  локомотивите Т3,поне на разновидностите които намерих. Като цяло диаметъра на двигателните колела е 1100 мм,а скарата е около 1.3 квадратни метра. На втория  локомотив скарата отговаря,но на първия е 0.9 квадратни метра. А и на двата локомотива диаметъра на колелата е 970мм,което много се различава от Т3. Така,че най вероятно това са  конструктивно много подобни на Т3 локомотиви,но не са чисти Т3.

Но и да не са чисти Т3,това в никакъв случай не намалява стойността на темата  и на направеното много ценно историческо откритие.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #21 -: 27 Май 2013, 18:30:58 »
 Баща ми току що каза,че намерените снимки са  едно от най ценните исторически открития в железопътната ни история. 

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #22 -: 28 Май 2013, 19:32:56 »
Паце, така като ги гледам са от варианта с ниския котел.
Иначе евала за снимките, много ценна находка!
 :hi: :hi: :hi:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #23 -: 29 Май 2013, 08:38:26 »
Не знам...не съм специалист.... :blush2: :scratch_ones_head:

Нека специалистите се произнесат, щото за мен "висок" котел
е този като на снимките - има празно място между него и плочата над рамата,
която при Т3 често е цяла и служи за дъно (под) на будката.



 Нисък котел аз разбирам такъв дето "лежи"  плътно до въпросната плоскост.

Чертежите са почти еднакви, но все пак два типа локомотиви, като нашите са... "някъде там" ;)

Казвайте кое е определението за висок и нисък котел, че да науча нещо ново?

"Надежда" е с висок котел, а "Успех" -  с нисък... макар да е въпрос на гледна точка,
но все пак разчитам че един и същи фотограф (ръста му) ги е фотографирал (или на една и съща тринога е било фотото му).
Пък и "Успех" е с по-мощния котел, значи може да е с увеличен диаметър и за това да е доста по-близо до плочата над рамата!?
Знам ли... :scratch_ones_head:
« Последна редакция: 29 Май 2013, 08:43:27 от pach »

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #24 -: 29 Май 2013, 10:58:03 »
Едно е сигурно,локомотив" Надежда " не е митичния локомотив 101. На снимката е дадена дата 28.04.1905. А за да е 101,би трябвало локомотива да е отишъл в БДЖ през 1897 година.

widowmaker

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #25 -: 02 Юни 2013, 12:23:44 »
Цитат на: pach link=topic=4305.msg89483#msg89483 date=1369805906
Не знам...не съм специалист.... :blush2: :scratch_ones_head:

Нека специалистите се произнесат, щото за мен "висок" котел
е този като на снимките - има празно място между него и плочата над рамата,
която при Т3 често е цяла и служи за дъно (под) на будката.
(Image removed from quote.)


 Нисък котел аз разбирам такъв дето "лежи"  плътно до въпросната плоскост.
(Image removed from quote.)
Чертежите са почти еднакви, но все пак два типа локомотиви, като нашите са... "някъде там" ;)

Казвайте кое е определението за висок и нисък котел, че да науча нещо ново?

"Надежда" е с висок котел, а "Успех" -  с нисък... макар да е въпрос на гледна точка,
но все пак разчитам че един и същи фотограф (ръста му) ги е фотографирал (или на една и съща тринога е било фотото му).
Пък и "Успех" е с по-мощния котел, значи може да е с увеличен диаметър и за това да е доста по-близо до плочата над рамата!?
Знам ли... :scratch_ones_head:

Че високият е вдигнат над рамата, вдигнат е, но това, нашето не се вписва във визията на немския Т3 с висок котел:


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12269
  • Рейтинг: 1313
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #26 -: 07 Юни 2013, 16:03:28 »
Дани виж пак добре снимките - практически българските са два различни локомотива.
Предполагам че са с по-малки колооси (BG=970 мм<---> 1100 мм T3) заради по-ниското им "стоене" над глава релса.
Може би е свързано с технологични изисквания при работа с останалите съоръжения при строежа на пристанището.
Виж снимката от "Изгубена България" - за товарене на каменните блокове (сглобявани извън акваторията на пристанището)
са ползвани някакви допълнителни съоръжения (кран....скеле...рудан....платформи....?????)
А може би ...са имаали такива колооси във фабриката производител... :(

Впрочем ще си позволя да коригирам, нещо от статията на Стефан Стоичков - БАД "Бъдеще" въобще не е строила
Варненското пристанище, защотое минно-геоложко дружество с друг предмет на бизнесс,
като един от главните му акционери е бил и банкера  Атанас Буров.
Вече знам името на човека (също много известно у нас), който в действителност е построил варненското пристанище.
В момента в който науча нещо повече за името на фирмата, ще го напиша и тук. За сега (непотвърдено инфо)
само ще кажа, че същият човек е известен с една друга българска фирма, нямаща нищо общо със строежите.
Просто съм удивен колко ни е била изопачена историята в соца...и колко малко ние знаем за известни имена от нея!?!!!!!
И за хората които истински с аработили за възраждането на България, след освобождението ни....

Да продължим  темата.

Докато изготвям чертеж(и) на двата наши локомотива от вида Т3,
намерих едни стари ...нещица. За всички които искат този модел
в някои от двата български варианта - "Надежда" или "Успех"
 и разбира се са  сръчни в ръцете и хобито си де!

1 вариант. Чертеж за изработката на модел Т3 от старо списание за железопътен моделизъм.
Има още няколко страници с детайлите на мъника, с означени размери директно за мащаб Н0.
Ако някои реши да прави въпросния модел самостоятелно, нека да коментира, за да знам че се интересувате
и да кача през следващата седмица останалите детайлни чертежи. В момента ги обработвам.
Частите са доста - над 100, като се изработват рамата и коша и всичко останало,
без двигателя (който е твърде стар да се прави по този начин) и колосите.
Материалите са достъпни - пластмаса и месинг на листове.
Впрочем това е евтиния и безпроблемен начин за "преместване"
парния дом и чисто българските детайли на място.


2 вариант. За изработката на побългарен вариант е чрез закупуване на един от двата
сета производство на фирмата "RAI-MO". Фирмата е съществувала до 1985 г. като е работила съвместно
с друга вече малко известна фабрика за производство на железопътни модели - RÖWA.
Тогава те са произвеждали два сглобяеми сетове на Т3 - пруската тендерче и по-късната негова модификация
BR 89-6009, тоест същия тендерен, но вече със самостоятелен прикачен тендер, станал в днешни дни
работещ музеен локомотив. Сетовете са рекламирани като "нещо което ще ви позволи да имате този локомотив не
само във колекционната витрина, но ще ви достави удоволствие от сглобяването му и неговата експлоатация!"

Тоест, те са с качеството на стендови модели, но все пак моторизирани. Намират се в мрежата на прилични цени.

Модела на BR89-6009 в готов вид.


Неговия сет.


Както и този за Т3. В малката зелена кутия е всичко за задвижването му - оси, зъбни колела и двигател.


Част от сборните чертежи.


Един архивен сертификат.


Кутията с части.


И още части за локомотива.


В доста напреднал стадий на сглобеност.


Както и едно допълнение.


Сетовете от време на време се появяват в ибея, като цените стигат понякога и до 100 евро.
По-високи не съм видял, но да си призная - тръпката е голяма, въпреки че точно в Н0, не ми е толкова зор.
Обаче съвсем лесно може да се преправи на българските варианти.

3 вариант. Купува се някои от наличните в момента локомотиви,
като например този от липето и започвате неговата реконструкция и суперосване.
Чертежи на българските модели вече изработвам, както споменах, така че ще станат идеално точни модели.
Но това ще е предмет на друг пост тук или дори отделна тема в съответния раздел.
Подготвям и вариант 4 (виж по-горе точките) но той ще е за най-търпеливите....  :spiteful:
« Последна редакция: 07 Юни 2013, 16:06:02 от pach »

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #27 -: 08 Юни 2013, 12:36:40 »
Много малко е вероятно,специално да се поръчва Т3 с по малък диаметър на колоосите. Маневрената работа в едно пристанище не изисква локомотиви с по малка височина от нормалната.

При първия локомотив на снимките,Надежда,разтоянието между колелата е почти еднакво. Докато при Т3 има  голямо разстояние между първа и втора колоос.

Така,че пак ще си кажа моето мнение,че тук става въпрос за много подобни на Т3 машини,но които не са  чисти Т3.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #28 -: 08 Юни 2013, 13:23:14 »
Има и други варианти на Т3 с диаметър по-малък от 1100 мм.
А в съйта с чертежите на Т3 има и такъв: (виж разстоянието между колелата)



Т.е. тип Т3 е достатъчно разтегливо понятие.

misan

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 443
  • Рейтинг: 117
Re: Пруският Т3 в България.(Preußischen T3 in Bulgarien)
« Отговор #29 -: 08 Юни 2013, 14:18:45 »
  Но в препратката става дума за мекленбургския Т3,които е базиран на пруския,но не е същата машина.

 Така има и олденбургски вариант,които пък е без парен дом. Поради това,че Т3 е много успешна машина, голям брой и държавни и частни компании,както и промишлени предприятия са си поръчвали свои варианти,базирани на Т3,но много често  с модификации,по тяхно желание. Ако намерите пруски вариант на Т3,с диаметър на колелата 970мм,тогава ще се съглася,че става въпрос за Т3.

Все пак темата е за пруски Т3 в България. А не за машини подобни на него. А,че  показаните на снимката са модификации на Т3,това няма никакво съмнение.

По същия начин ,локомотивът паметник в депо Горна Оряховица,очевидно е произлязъл от пруския Т2,но най вероятно има разлики в техническите данни.
« Последна редакция: 08 Юни 2013, 14:22:48 от misan »