Автор Тема: Стъпки в направата на макет. Не празни приказки!  (Прочетена 5933 пъти)

liro

  • Trade Count: (24)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2327
  • Рейтинг: 273
Според мен първата стъпка е
1-направата на план,било то на компютър ,било то изчертан на ръка
2-направата на плот(маса,модули и тнт)
3-полагане на трасе
Нещо важно!
Ако залагате на апарати с позициониране под плота е нужно преди да положите стрелките да пробиете отвори където ще се  движат щифтовете им,инак през закованите или залепени вече стрелки ще ви е много по трудно.
4-примерно позициониране на сгради

Тук сега има един важен момент ,ако трасето ще е с раздвижен профил стъпките се променят.

Моля ви пишете смислено или хич!Ще бъда модератор в тази тема и ще трия каквото реша,не ми пука колко ------- ще набера.Искам да направя нещо смислено.Павката обра веднъж негативите заради мен!Като не ви е смислена или приятна темата просто я прескачайте.Темата ми е нужна за това което правя ,не заради самият мен ,а заради малчуганите.
  Rizar-радвам се на ентусиазма ти и подкрепата на родителите ти!Явно са земни хора и просто са разбрали ,че детето им иска да прави красоти!А колко е лесно примерно тези пари да ги обърнеш в д..га например като много от младежите.

Позволявам си да използвам подкрепата на модераторите без да съм се допитал до тях,но то е за хубаво,ако не е така направо да търкат всичко писано от мен и заличават профила ми   :hi:

 bg&flag bg&flag bg&flag bg&flag bg&flag bg&flag bg&flag bg&flag
« Последна редакция: 28 Май 2013, 10:30:18 от liro4605 »

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 453
  • Рейтинг: 51
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Аз бих добавил още една точка а именно електрическа схема на макета. Това е нещо важно и трябва да се има предвид изграждането на цялостния проект. Начин на управление аналогово, цифрово или изцяло компютуризирано. Аз нямам макет и нямам опит в изграждането на такъв но може би аз бих сложил ел. плана непосредтвено след плана на коловозното развитие. Прилагането му е на няколко етапа, частично преди полагане на трасето ако се слагат рид контакти или оптронни датчици а останалите ел. работи са след полагане на трасето както и след оформяне на ландшафта и сградния фон. Общо взето електрическата част присъства от самото начало до самия края, не е просто точка/стъпка през която се минава.

Моля коментирайте, възможно е да не съм прав.

Ivo Nedkov

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1114
  • Рейтинг: 137
  • HO, София
Ето как се действа според мен:
1. Прави се план на трасето на хартия или ПС;
2. Подреждат се линините на земята за да се добие
реална представа, и ако се налага се правят корекции;
3. Прави се разположението на сградите, пътища, планини и др.
4. Прави се ел. схемата на хартия или ПС;
5. Творческата част - вижте следното клипче:
http://www.youtube.com/watch?v=-AKyIjqdObg
Ако има въпроси питайте...

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1453
  • Рейтинг: 529
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Основни стъпки при направата на макет


Макетът е една основна инвестиция, целяща единствено да донесе красота и радост у моделиста. Ето защо стъпките, които се правят наистина трябва да са много прецизни и следващо определена последователност. Това се налага, поради факта, че корекции в по- късните етапи са трудни, често нежелателни и най- вече свързани с допълнителни инвестиции. Самото начинание не е евтино, което изисква минимизиране на рисковете.
Факторът време определено е величина, която не е за подценяване и отделните стъпки при направата не е необходимо да се прибързват. По- добре да отделим време за осмисляне на идеята, но да не се налага допулнително труд, средства и не малко нерви. Подчертавам бързането е крайно нежелателно!
Друг основен проблем е пространството, с което повечето моделисти не разполагат по една или друга причина. Едната алтернатива на тоталното избягване на този проблем е присъединяване в клуб. Друг вариант е започване на модулни системи. И тъй като темата е за стъпки при направа на макет, ще се насоча в тази посока.

1. Определяне мотив на макета и трасе.

Този етап на мен ми отнема около половин до една година. Редя си релсите на мястото където ще е макета. Уверявам ви , че с всяко влизане в стаята ще забелязвате пропуски, недостатъци, ще намирате нов смисъл във фигурите, а от там и мотива на макета. Отделете го това време.  Това е вашия макет, вашите пари иначе се започва в последствие едно наставяне на плоскости, разширения, завземане на още една педя , която са ви отпуснали...

В един от моите случаи просто си купих формована основа, с точна фигура и релси, които да се поставят и приключих драмата изживяна при първите два макета много бързо.

2. Избор на основа на макета.

Избора на основа зависи изцяло от размерите на макета- може да е стабилна непреместваема конструкция, може да е лека стиропорена основа, всичко е въпрос на плюсове и минуси, които да оцените за вашия случай

Хубаво е още тук да предвидим как ще е оформено управлението на макета. Ако ще е на пулт или на клавиатури и илючета по основната дъска, дали ще е скрито в отваряемо чекмедже, за да можем да предвидим Място в конструкцията в следващата точка.

3. Изработка на основата и полагане на трасе

Отделете време, като прогонвате светлите отвори на трасето, наклоните, преходите от наклон в равнине участък.... Това е задължително и ще ви спести много нерви.. Чак тогава фиксирайте релсите.

4. Изработване на управлението на трасето, включващо стрелки, захранване на трасето, светофори.  Принадлежности, като осветление на сгради или задвижени нещица е хубаво да се предвиди тук, но може да е и на покъсен етап.  За единия ми макет това ми отне 2 години

5. Оформяне на ландшафт, груба част

Включва изработката на плании, езера, скали, скатове и всякави други, както и оформянето на тунелни портали, мостове , подпорни стени, както и пътища в планините. Много често се изисква в този етап покриване на трасето, тъй като вероятността от изцапване е голяма.

6. Оформяне на ландшафт, фина част

Именно сега е момента, когато е добре да решим как ще са разположени сградите, ако не сме го мислили в т.1.  Коя къща на къде ще е завъртяна, къде ще имаме пътечки, улички, ниви, поляни, гори и т.н.
Поставяме сградите, като довършваме и електрическата част с осветленито им.
Полагат се паважи, асфалт и т.н. Оформят се черните пътища.
Полагане на трева

7. Баластриране

Именно сега слагаме баластрата, като ако ще правим и контактна мрежа е хубаво тя да се постави ( да се определят местата на стълбовете) преди баластрата. Същото се отнася и за светофорите.

8. Довършителни

Състаряване на релси, поставяне на трева около релсите, поставяне на дървета, поставяне на човечета, колички. Поставяне на самата контактна мрежа.

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5088
  • Рейтинг: 464
  • Красотата е в детайла!
Ако позволиш, Емо, ще те репликирам - поставянето на контактна мрежа е толкова сложно за изпълнение нещо, че, смятам, трябва да се отдели в отделен етап. Затова бих добавил т. 9 "Поставяне на контактна мрежа". :)

п.п. Ще си позволя да ви препоръчам и материала, касаещ направата на моя макет, който преди доста време подготвих за единствения брой на списание "Железопътен моделизъм". В самата статия, уви, етапите ги няма разписани, но има в "изтърбушен" вид целия процес по възникване на идеята до реализацията на проекта с посочени всички грешки, препятствия и пр. направени/срещнати в хода на работа:

http://www.build.mk/forum/forum_posts.asp?TID=547&PID=143793#143793
« Последна редакция: 27 Май 2013, 14:39:26 от Vlado »

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2048
  • Рейтинг: 262
Аз няма да давам много акъл, защото с моя макет съм до под кривата круша. Въпреки това смятам, че за хора които се захващат с тази работа за първи път (като мен) има две много полезни стъпки. Бих поставил и двете непосредствено след уточняването на плана и преди започването на непосредствената работа по макета. Едната е тестовото редене на поне част от планираното трасе. Изникват неочаквани разминавания, понякога само със сантиметър два или по-малко, но понякога са и по-големи. Другото което предлагам също не е задължително, но според мен доста полезно. Става въпрос за изработването на пробна диорама, върху която да се упражнят основните техники, като поставяне на корк, фиксиране на релсите, баластиране, оформяне на релефа, затревяване, сглобяване на сгради и т.н. Колкото повече толкова повече. Освен че човек придобива умения, това дава и представа колко време отнема всяка от изпробваните стъпки. В моя случай това предизвика сериозна ревизия на първоначалния план, защото си дадох сметка, че ако се опитам да го реализирам в първоначалния му замисъл, шансът някога изобщо да го реализирам клони към нула. В резултат на което схемата беше чувствително опростена. Тук бих подхвърлил една идея. Вместо тестова диорама човек би могъл да постигне същия тестов ефект като вместо диорама, направи един модул, било в ТТ било в H0.  ;)

eurostar

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 797
  • Рейтинг: 77
  • N-scale, Era V+
    • Rexx Design Studio
Re: Стъпки в направата на макет. Не празни приказки!
« Отговор #6 -: 30 Декември 2014, 03:34:35 »
http://www.youtube.com/watch?v=54momizl0TM

Всичко отначало за начинаещи... Весели празници!