Автор Тема: Блог за ж.п. моделизъм  (Прочетена 28967 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
« Последна редакция: 20 Септември 2013, 13:12:32 от pach »

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #16 -: 22 Август 2013, 13:59:03 »
Очаквам статия в раздел "Основни конструкции". &bgflag

Нали сега съм на етап "Шкаф за макета".
Може да заимствам нещо и да стане по-добър шкаф. :yes:

За мен са много полезни статиите за запояването.

Малко се смутих, като прочетох, че не се препоръчва поялник /маломощен/ на 220 волта.

От къде може да се намери поялник на по-ниско напрежение?

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #17 -: 22 Август 2013, 14:51:30 »
У нас напрежението е 230 волта. Не знам защо трябва да търсиш поялник за 220, или за по-ниско напрежение. Може да ти е полезен на 12 волта или на газ, но ако работиш нещо по колата, а не за влакчета. За в къщи - 230V АС. Не си мисли че ако вземеш поялник на 36 волта, от комплекта Ц20, той ще е по-безопасен.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #18 -: 22 Август 2013, 15:04:50 »
Нап ример от тук през мрежата:
http://constructor.bg/shop/product_info.php?cPath=222_246&products_id=11123



Но най-добре отиди до Конрад в София - има много приятни станции с поялник на приемливи цени.
Например до 80 лв (има и резервни части за този модел при "Пулсар":
http://pulsarbg.eu/aa/246--zd-929.html



Цитат на: mitko0888 link=topic=4321.msg90625#msg90625 date=1377172290
У нас напрежението е 230 волта. Не знам защо трябва да търсиш поялник за 220, или за по-ниско напрежение. Може да ти е полезен на 12 волта или на газ, но ако работиш нещо по колата, а не за влакчета. За в къщи - 230V АС. Не си мисли че ако вземеш поялник на 36 волта, от комплекта Ц20, той ще е по-безопасен.

Да, да...ама не!!!
А дано, ама надали...
Масово е доста под 230 V, има дори 169 волта в софийски квартали!!!

Става въпрос за безопасна работа - все пак при пробив 220 . понякога са безапелационни,
докато дори по стандарт 42 V (мах) се водят безопасни.
На 220V-товите поялници рядко има екстри за реглаж на температура или смяна на няколко човки...

Ето подобен при "Протон"-ци:

http://www.proton-bg.com/Article_Detail.aspx?Article_ID=10847
Този модел в Конрад си го взех преди години още за 54 лв.
Сега ако го има не е вече Solomon (http://archiwumallegro.pl/stacja_lutownicza_solomon_sl20-675050951.html)
 или ProsKit но и цената му трябва да е по-ниска

В краен случай си го купи от поляците - работят с България и до седмица ще  имаш това което си избереш от тук:
http://www.tme.eu/bg/katalog/pojalni-stancii_112686/
« Последна редакция: 22 Август 2013, 15:15:34 от pach »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #19 -: 22 Август 2013, 16:15:05 »
Тия станции, които показваш, не знам на кого му трябват и за какво (в жп моделизма).

Първо - цената им е доста над 100 лв.

Второ - от 35 години запоявам, дори съм се прехранвал с това по някое време, но да сменям вида на човката на поялника - до сега не ми е трябвало. Трябвало ми е поялник с "нормална" човка, и такъв с фина човка. Виж, сменял съм човки, и то на тези с нарисуваните електрончета (ако ще и протони да се наричат). Просто защото са български, покритието на човката е ужасно и заминава наиситна за нула време. Същото става и ако ги тръкнеш един път с пилата. Сменил съм и ДОСТА от тези български "станции", че и не само такива, и в този ценови (и качествен) клас просто не си заслужават.

Трето - регулирането на температурата няма никакъв смисъл, защото никой не си купува 5 вида тинол с температура от 160 до 350 градуса.

Достатъчно е човек да си купи за 5 - 15 лв от т.н. английски / китайски поялници. Около 30-40-50 вата. С едни сивички дръжки и кабел доректно в контакта. Имам и един такъв и знам за какво става въпрос. Пък ако ще и само една година да изкара. Има такива и с регулиране на температурата (с едно малко винтче), струват пак толкова. Това е за макета. Ако толкова някой реши да пипа нещо много дребно, е добре да си вземе и един малък, с тънка човка. За релсите - флюс, за да не се прегряват и да не се стържат. За всичко останало - директно с тинола.

Пък ако някой реши да си ПРАВИ декодери (не да ги слага), ще му трябва станция, но поне около 200 лв. и нагоре.

А до колко е безопасен "нисковолтов" поялник - ами то и в него влизат 220 волта. Шансът да пробие изолацията на нагревателя е по-малък от шанса да пробие трафа. Понеже изолацията на нагревателя е от други материали и е много по-устойчива. Пък и в последните десетилетия не ми се е случвали "късо" в какъвто и да е домакински уред.
« Последна редакция: 22 Август 2013, 16:18:36 от mitko0888 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #20 -: 22 Август 2013, 17:07:27 »
Вижи сега...изказването ти е ...ще прощаваш абсолютна неадекватна ...глупост.
Още веднъж моля да ме извиниш, но това което твърдиш е абсурдно.

Ще се опитам да запазя спокойствие и да те опровергая по реда.

Цитат
"Тия станции, които показваш, не знам на кого му трябват и за какво (в жп моделизма). "

Почти на всеки който работи с месингови модели или поне се опитва да си наставя и споява Т-профилни релси.
Просто всякакви други са не любителско, не аматьорско, но направо несериозно отношение. Аз лично съм минал през тези три етапа,
и ти го гарантирам!!!

Цитат
Първо - цената им е доста над 100 лв."

Дори на линковете които съм дал по-горе цената само на един е 116 лв. но останалите съм им писал ориентировачна та цена.
(трябва все пак да се чете по-внимателно, когато се взима отношение по въпроса)

Цитат
Второ - от 35 години запоявам, дори съм се прехранвал с това по някое време, но да сменям вида на човката на поялника - до сега не ми е трябвало. Трябвало ми е поялник с "нормална" човка, и такъв с фина човка. Виж, сменял съм човки, и то на тези с нарисуваните електрончета (ако ще и протони да се наричат). Просто защото са български, покритието на човката е ужасно и заминава наиситна за нула време. Същото става и ако ги тръкнеш един път с пилата. Сменил съм и ДОСТА от тези български "станции", че и не само такива, и в този ценови (и качествен) клас просто не си заслужават.

Добре че още не се прехранваш със спояване. Аз го правя от 40 години  (с пет повече от теб  :on_the_quiet: :pleasantry:)
и твърдя че дори в момента го правя, като на ден понякога се налага да работя с по пет различни човки. Вярно, че когато
в БГ навлезнаха SMD-компонентите съм се "изхитрявал" да слагам 5 мм плоска човка на Weller-а, но сега вече ползавм
пълния набор от различни конструктивно оформени човки. Български човки отдавна не се правят, но ментета от Китай
има и сега. Все пак е конщунство да даваш луди пари (според някой) за влакове, а да се лигавиш несериозно с парите за инструменти, включително и за качествени човки. Мойте "изкарват" от 3 до 5 месеца ежедневна поне 4-часова работа,
с регулиране на температурата и обтриване в специални стойки за целта. Ползвам повече от пет вида тинол, който освен по външен размер се различава и по процентното съдържание на флюс, олово, калай  и сребро. Ах дааа..., и да, имам и за различни температури на топене (логично, щом съдържанието на горе изброените метали е различно).
Всяка употреба на тинол не по предназначение е подигравка с технологията, практиката и самата електроника.
Аман от китайски изпълнение като по джонките - с един тинол за улуцитне и за локомотивните модели!  :haha:

Човките НИКОГА , дори и медните стари от поялници за улуци, не се пилят с пила - така се сваля специалното им покритие
и е съвсем логично да работят много кратко. Има си специални пасти за почистване както и методи за тяхното ползване.
Винаги съм казвал че инструмвентите не правят майстора, но майстор без инструменти си е абсолютен мазохизъм!!!

Колкото до коментара за "безопасното" 220V, ще го оставя без коментар, защото по неадекватно изказване отдавна не бях чувал.
И все пак предпочитам 220 волта да влизат до станцията която пипам само при пускане, спиране и реглаж на температурата,
отколкото да ми "гърмят" 220 волта в ръката от преусукани кабели например!
И това ми се е случвало, та ходих една седмица не само с обгорена но и метализирана ръка от разпрашения метал при искрата!
Много е болезнено, но все пак съм доволен че вмога да го повтарям на неподготвени "специалисти"!

А колкото до новата публикация в блога вече я има:
4.2 Oснови, носещи конструкции и шкафове.

За съжаление в момента анимацията там не работи - било сървърен проблем, който отстраняват!

 :hi:
« Последна редакция: 20 Септември 2013, 13:11:35 от pach »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #21 -: 22 Август 2013, 18:37:50 »
Верно че ме закла (@Адри), ама това не значи че написаното е вярно.

Който иска - да вярва. И да си купи един велер с вентилация за да си направи жп макета. Или пък да се прехранва на 50 години със запояване... Аз това съм го минал когато ми е било времето.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #22 -: 22 Август 2013, 20:04:05 »

За да не продължава тази безмислена "дискусия", предлагам всеки, който иска да си направи макет, първо да си купи показания в блога набор от 22 човки, плюс поялника, и тогава да започва работа.


pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #23 -: 23 Август 2013, 11:28:03 »
Наистина е безмислена, щом за 35 години спояване не си разбрал как да го правиш.
Хляба си го изкарвам с коструиране и технология, която включва и запояване, което също съм го минал някога,
 но не забравям от къде съм тръгнал и накъде се движа.
А това което е в главата ми и могат ръцете ми е добре оценено все пак!

И наистина който иска да вярва, нека вярва, че толкова видове човки за поялниците,
са измислени да затрудняват, а не да улесняват работа с тях и поялните станции!!!
Не съм препоръчвал Велер с вентилация, а негови значително по-евтини аналози,
които са напълно достатъчни за любителските изпълнения в този форум!
Все пак тук сме хобисти, явно не професионалисти...

Вярно е!
За да не продължава тази безмислена глупост, предлагам всеки, който иска да си направи макет,
първо да си купи показания тук каталог , плюс още някои по-нови от старото ПИКО, и тогава да започва работа.
(може и без поялник)
 ;D

Off-Topic:
ПП. Митко...ти ли си? Искам да знаеш че уволненията ги правят в отдел"човешки ресурси" а не при нас!
ПП2.Тук стана съвпадение и малка грешка от това. Съжалявам!  :hi:

Ще Ви помоля да избягвате лични нападки!
« Последна редакция: 23 Август 2013, 15:34:27 от pavel75 »

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1733
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #24 -: 23 Август 2013, 12:30:43 »
Off-Topic:
То мокет и без колекция може! Първо макет, после колекция........ Както е известно някои сто макета са направили на хартия и има още години да правят. bg&flag
Моля, придържайте се към темата!
« Последна редакция: 23 Август 2013, 15:30:49 от pavel75 »

JORDAN

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #25 -: 23 Август 2013, 13:37:05 »
Off-Topic:
Към кого е насочен последния пост?
« Последна редакция: 23 Август 2013, 15:30:59 от pavel75 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #26 -: 23 Август 2013, 13:57:53 »
Няма значение... ама абсолютно никакво значение освен бройката,
щото нито отговаря на някакъв зададен  въпрос, нито е от темата тук.

Анимацията в последния пост на блога е възстановена
 и вече работи - 4.2 Oснови, носещи конструкции и шкафове.

Ето я и тук, в случай на нов срив:
« Последна редакция: 20 Септември 2013, 13:11:19 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #27 -: 04 Септември 2013, 16:59:55 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #28 -: 05 Септември 2013, 09:55:04 »
За тази седмица има още:

  4.1. Макета - принципи и концепции.

 ;D ;D ;D

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма