Автор Тема: Блог за ж.п. моделизъм  (Прочетена 20698 пъти)

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11855
  • Рейтинг: 1203
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #30 -: 23 Септември 2013, 16:32:26 »
Нова публикация в http://railwaymodel.blog.bg/
с която тази точка  (т.1.1) се счита за изчерпана с означение в края на постовете и - "бронзов локомотив":

1.1  Българската железопътна история.

 :hi:
« Последна редакция: 01 Октомври 2013, 14:10:46 от pach »

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11855
  • Рейтинг: 1203
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #31 -: 01 Октомври 2013, 14:10:26 »
Поредната публикация и ... едно начало на нова подтема:
7.5 Цифрово управление в железопътния моделизъм.

 :hi:

gzo

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 959
  • Рейтинг: 138
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #32 -: 02 Октомври 2013, 13:23:43 »
Цитат на: pach link=topic=4321.msg91510#msg91510 date=1380625826
Поредната публикация и ... едно начало на нова подтема:
7.5 Цифрово управление в железопътния моделизъм.

 :hi:

Много слаба статия, разглеждаша цифровизацията твърде тенденциозно !
Такава статия може да е единствено в услуга на продавач на цифрови компоненти, но не и за начинаещите моделисти, към който кръг явно е насочена. Преднамерено е писано само за положителните качества на цифровото управление, а за аналоговата система освен, че са посочени само негативите, но и някои от позитивите са представени също като негатив. Добър пример за последното са следните наивни теории:

"....Характерното за тази система е, че колкото повече влакове и локомотиви искаме да се движат едновременно, толково повече, се усложнява схемата на организираните самостоятелни участъци, начина им на управление, блокировката за предотвратяване на катастрофи..."

Точно усложняването на системата за управление, прави хобито по-близко до истинското управление в ЖП транспорта. То е онзи фактор, който прави карането на влакчета нещо повече от детска игра. Без сложността на управлението си просто един статичен наблюдател и реално не участваш в "карането на влака" защото си предоставил това удоволствие на компютъра. Карането на автопилот не е каране, а возене. При аналога ти си едновремено и машинист и стрелочник и кантонер и ръководител движение и т.н. по веригата на истинската система. При това тези роли могат да се разделят и между различни участници, като всеки да отговаря за отделна дейност, както е и на практика в ЖП транспорта.

"...щом се установи дефект в системата (който може да е и “по рождение”)  и се започне едно ровене по ключета и бутони, проводници и релета , регулатори  и електронни блокчета и вместо да се наслаждаваме на движението на любимия си локомотив , сме се оплели в  схеми и инструменти, за да извършим поредният “текущ ремонт”. Накрая когато открием коя жичка не дава добър контакт, свободното ни време е отлетяло, а ние вече не сме сигурни дали следващият път ще се надуваме като пуяци от сложността на схемата, която сме измислили и реализирали в името на движението на влаковете...."

Подържането на системата и отстраняването на проблемите също са част от удоволстията при аналоговата железница. Относно тезата, че "колкото повече компоненти-толкова повече възможности за проблеми" и тук не е баш така. Всяка ел. връзка има 3 основни компоненти: източник на напрежение, проводници и консуматор. При евентуален проблем много бързо може да се локализира от къде е, достатъчни са само един мултицет или поне подръчни батерийка, кабелче, крушка. "Железният аргумет" за жичката, която не дава добър контакт не бива да се преписва на аналоговата система, а на уменията на хобиста да си служи с поялника, което е нещо съвсем разнично. Една добра връзка си личи, че е такава още когато се прави, при това ако е направена както трябва си е практически вечна.

Няколко думи и за сравнитената таблица, която е съставена прекалено едностранчито в полза на цифровизацията. Къде е графата разглеждаща: себестойността на цифровите и аналоговите компоненти ? В пъти по-скъпата цифровизация не е ли основен нейн негатив ? Защо не е писано, че избирайки цифровизация ти се лишаваш от възможността да караш едновременно огромното разнообразие от аналогови локомотиви и др. самоходен състав, който е произвеждан през аналоговия период и чиято себестойност е отново в пъти по-ниска. Не всеки аналогов състав може да се цифровизира, а и да може това означава още финансови разходи, търсене и губене на време в поставяне на декодери. Нали до тук напълно отричахме жичкаджийството и въртенето на поялника щото отнемало от времето" да се наслаждаваме на движението на любимия си локомотив " :sarcastic: Да не би поставянето на декодери на всяко нещо да ни спасява от "оплитането в  схеми и инструменти" ? Точно тук пък си трябват още по-прецизни спойки и връзки. И тук важи правилото за едната лоша връзка дето може да развали всичко. Поставянето без достатъчно опит на декодер, често може и да се прецака състава и в крайна сметка пак да не можеш да се насладиш на карането на "любимия си локомотив".

В заключение. С горенаписаното не се опитвам да наложа обратната теза за отричането на една система в полза на другата, както ни внушава статията, а просто да обърна внимание, че НЕ Е ОБЕКТИВНА поради това, че не са разгледани достойнствата на аналога. В стойностните трудове винаги се прави паралел между обективни аргументи, а тук такъв напълно липсва.
Аз лично съм за двете системи приложени на един макет. Кеф ти каране по старата система, кеф и по новата. Изградената аналогова инфраструктура по никакъв начин не пречи на цифровата технология, просто я изключваш и караш с компютърчето ако ти писне. Обратното обаче не е приложимо ако вече си изготвил трасе за каране на цифрово.
« Последна редакция: 02 Октомври 2013, 13:42:01 от gzo »

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1727
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #33 -: 02 Октомври 2013, 14:02:45 »
Според мен блога е добре направен и е ориентиран към незнаещите! Коментарите са излишни както и постването на инфо за този блог. Вече го знаем и който мераклия да си го чете! Не виждам смисъл да се поства всеки път като собственика на блога качи нещо. Явно ще се развива и дано собственикът му и той се развива като хобито! :dirol: :dirol: :dirol:
« Последна редакция: 02 Октомври 2013, 14:06:44 от Gervasii »

Tomislav.Popov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 42
  • Рейтинг: 4
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #34 -: 02 Октомври 2013, 14:09:03 »
Абе, цифровото си е цифрово!
В момента се опитваш да убедиш народа, колко е як телефона с шайба, при условие че има GSM-и.
Цифровото управление също позволява няколко души да си играят заедно и да контролират различни елементи от макета!
Мен лично жичкаджийството ме кефи и досега съм сложил декодери на поне 4 локомотива на PIKO от моето детство (това са си много стари локомотиви), а и сам си правя осветленията на вагоните.
За начинаещите особено, цифровото управление е много по-лесно за пускане.
Веднага можеш да задвижиш 2 локомотива един срещу друг и с кеф да ги разминаваш в някоя гара.
Напоследък цифровите стартови комплекти са на доста разумни цени. По-скъпи са от аналоговите, но пък си имат доста предимства.

В заключение - всеки има право на избор, как да се забавлява!

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11855
  • Рейтинг: 1203
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #35 -: 02 Октомври 2013, 14:43:48 »
Благодарности  за отзива!
Бих казал (в твоя дух) че е тенденциозен и може би показва личното отношение към автора, но знаем че не е така.
По реда:
Цитат на: gzo link=topic=4321.msg91544#msg91544 date=1380709423
Много слаба статия, разглеждаша цифровизацията твърде тенденциозно !
Такава статия може да е единствено в услуга на продавач на цифрови компоненти, но не и за начинаещите моделисти, към който кръг явно е насочена. Преднамерено е писано само за положителните качества на цифровото управление, а за аналоговата система освен, че са посочени само негативите, но и някои от позитивите са представени също като негатив....

Да, усетено е насочеността на статията - все пак тя е в главата за цифрово управление.
Може би като се появи статия и за аналоговото такова, ще може да се вижда по-добре цялостната картина.
Не случайно двете глави са една след друга:
Цитат
6. Електротехниката в железопътния моделизъм.
   6.1 Електротехника.
          ...
   6.2 аналогово управление в моделизма.
           ...
7. Електрониката в хобито.
       ...
   7.5 Цифрово управление в железопътния моделизъм.

Тук обаче момента е ...спорен, тоест оспорван ...но без да е скандален, моля:
Цитат на: gzo link=topic=4321.msg91544#msg91544 date=1380709423
...
При аналога ти си едновремено и машинист и стрелочник и кантонер и ръководител движение и т.н. по веригата на истинската система. При това тези роли могат да се разделят и между различни участници, като всеки да отговаря за отделна дейност, както е и на практика в ЖП транспорта.
...

Защото в един средно голям макет (например 4,0 х 2,0 метра) междугарията и участъците, са доста къси на практика.
Карането на такива къси участъци, като едновременно оператора е и машинист, стрелочник, ръководител движение (ако караш едновременно два и повече  влака) и т.н. си е истинско приключение, което впрочем е валидно при средна и ниска скорост на моделите. При нормална скорост и къси участици става доста ...натоварено, с възможност за допускане на грешки.
Ако в този случай не ти помага автоматика от типа на осигурителните управляващите табла, които ползваме в моделизма (например такова като на проф.ТANO) то наистина става или невозможно карането или има опастност от постоянни "инциденти".
На професора макета не е разделен на участъци - тоест кара се обикновенно един аналогов влак, но въпреки сравнителното
дългото междугарово пространство (една гара има) понякога едва изпратил влака, "ръководителя" се шашка, точно какво иска да направи при посрещането му. Вярно Тано е значително по-бърз (щото "тренира" при всяка възможност  ;) :hi:) но ако не е автоматиката му в управлението на гарата, просто не си е работа...Примери много, най-вече от практиката....така че изказаното
мнение също  е един вид едностранно.

Цитат на: gzo link=topic=4321.msg91544#msg91544 date=1380709423
...
Няколко думи и за сравнитената таблица, която е съставена прекалено едностранчито в полза на цифровизацията. Къде е графата разглеждаща: себестойността на цифровите и аналоговите компоненти ? В пъти по-скъпата цифровизация не е ли основен нейн негатив ? Защо не е писано, че избирайки цифровизация ти се лишаваш от възможността да караш едновременно огромното разнообразие от аналогови локомотиви и др. самоходен състав, който е произвеждан през аналоговия период и чиято себестойност е отново в пъти по-ниска. Не всеки аналогов състав може да се цифровизира, а и да може това означава още финансови разходи, търсене и губене на време в поставяне на декодери. Нали до тук напълно отричахме жичкаджийството и въртенето на поялника щото отнемало от времето" да се наслаждаваме на движението на любимия си локомотив " :sarcastic: Да не би поставянето на декодери на всяко нещо да ни спасява от "оплитането в  схеми и инструменти" ? Точно тук пък си трябват още по-прецизни спойки и връзки. И тук важи правилото за едната лоша връзка дето може да развали всичко. Поставянето без достатъчно опит на декодер, често може и да се прецака състава и в крайна сметка пак да не можеш да се насладиш на карането на "любимия си локомотив".
...

Това като го прочетох и се почудих как произвеждаме автоматично оръжие :victory: (например), които са доста по-скъпи от старата тояга на пещерния човек??!?!!!!
Разбира се,  че  цифровото ще е доста по-скъпо, от аналоговото? Все пак всичко се развива и постепенно поевтинява.
То ако сравняваме по горния цитиран начин, и аналоговото е било в пъти по-скъпо от "влакчето с пружина",
но са го купували и се е развило...бих казал почти до своя предел. Сглобяването на звукови електроники, май беше последната стъпка, преди въвеждането на цифровизацията. Още си пазя някъде последните звукови платки, които се монтираха във първия вагон след локомотива, вземайки захранване от релсите и съответно пресъздавайки доста механично звука - деляха се на "парни" и "дизелови"! :yes:
Все пак в "подкрепа" на скъпата цифровизация, може би трябваше да се отбележи лакомията на фирмите-производителки,
но това не е предмет, на статията, а и е предмет на стар лаф за кожодерите, дето ни доставят модели в хобито....спора е стар като света - хем искаме да ни произвеждат модели, хем ако може и без пари да ни ги дават...
ПРи всички случай, аз също съм на страната на плащащите, но съм приел това зло, заради невъзможността ми "да събирам салфетки"!  :scratch_ones_head:

Колкото до монтажа на декодерите - ако се погледне в тукашния раздел, не е задължително да е така описано и трудно (от цитата). До тук от толкова много локомотиви снабдени от Емил с декодери, май никакъв проблем не е имало. ПРи това някои са си подготвени за цифровизация и трябва наистина човек да е с две леви ръце (Стефане, ти продължавай да не си пипаш локомотивите - само ги карай, моля те  :lol: :hi: :drinks: ) за да си скапеш времето и влака.

В заключение искам да кажа - аз съм и за двата вида управление...и то именно защото ако основата е аналогова,
много лесно се "отива на цифрово", но все пак се запазва възможността за каране и на аналоговите локомотиви.

Подчертавам - сравнението не е пълно, защото статията е за цифровото (като увод към първите стъпки в него),
а не за спорния въпрос - "аналогово или цифрово". Не са включени много повече аргументи в таблицата...
защото не подлежи на сравнение например и межде тези две:
- аналогово осветена композиция, която в най-добрия случай има стабилизатор на тока и голям кондензатор за да не спира осветлението при спиране на тяговото напрежение и престоите в гарите.
- цифрова композиция, която освен осветлението, си има звукови съобщение (..."пазете се вратите се затварят" ... "влака тръгва  и т.н.) но дори си отваря и затваря вратите на вагоните всеки път в различен ред, при това със звук от "затръшването" им.
(няма да казвам кат.№ и фирмата производител, за да не стане ...с търговска насоченост...)

В такъв момент кой ти гледа цената и ...аналоговата композиция!!!!!!???????????   :stop:
(приятелска шега, щото и кой може да си го позволи де...).



 

Gervasii

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1727
  • Рейтинг: 40
  • НО DRG IIb епоха София
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #36 -: 02 Октомври 2013, 15:14:35 »
Приятели кажете на кого е тоз блог та така го крепите особено Пламен! Сподели на кого е?

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 600
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #37 -: 02 Октомври 2013, 17:43:21 »
От години се каня да напиша нещо такова(отрицателното ми мнение за цифровото е добре известно), но по някои съображения се въздържах. И по реакциите ви виждам, че е имало защо. Направо шапка ти свалям gzo колко точно си го казал и написал, но както виждаш веднага се появяват неудачни и глупави сравнения с телефони с шайба, други пък използват случая да се заяждат с трети, а и Пламен този път е много далеч от истината. НЯМА СМИСЪЛ. И единия и другия лагер по някакъв начин си получава своето си удоволствие от хобито. Предлагам да престанем с мненията за и против цифровото. За да не се изроди и тая тема в поредната циганска препирня. Поне аз повече вероятно няма да пиша тук. Всеки си решава сам какво го кефи и за какво да си дава парите.

Tomislav.Popov

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 42
  • Рейтинг: 4
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #38 -: 02 Октомври 2013, 18:11:45 »
Сравнението ми с телефона с шайба и GSM е продиктувано точно от съответствието една линия - един абонат, при аналоговото управление и една линия - много обекти при цифровото.

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11855
  • Рейтинг: 1203
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #39 -: 03 Октомври 2013, 09:21:15 »
То ако сравняваме двата вида управление за техните ЕДНАКВИ черти, веднага допълвам следното:
- в аналоговото има блок-участъци с прекъснати релси, като така се осигурява сигурността на движението.(подобно на действителните)
- в цифровото има датчици, които в някои изпълнения също ползват прекъсване на релсите,
     като така се осигурява индикация за заетост и ...пак сигурността на движението.(подобно на действителните)
Ето две черти които са еднакви и за двата вида управление. Със сигурност има и други, тъй като предмета на управление е индентичен.
Това е само  един пример!

Практически (все още) двата вида управление взаимно се допълват,
 а на нас ни остава да ползваме само техните плюсове за наш кеф!
 ;D ;D ;D
« Последна редакция: 04 Октомври 2013, 16:53:13 от pach »

pach

  • Trade Count: (39)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 11855
  • Рейтинг: 1203
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Блог за ж.п. моделизъм
« Отговор #40 -: 19 Септември 2014, 12:13:06 »
Mалко от  историята на вторият ни електрически локомотив в БДЖ - серия 42:

3.1.а.   БДЖ-42 е най-красивият електрически локомотив, ползван до ден днешен по нашите земи.
І-ва част
.

и

3.1.б.   БДЖ-42 е най-красивият електрически локомотив, ползван до ден днешен по нашите земи.
ІІ-ра част

 :hi:

Очаква се и ІІІ-та част:
"Най-новото в производството и разпространението от модел на БДЖ-42, в трите по-масови мащаба у нас"  :spiteful:

0.0.1    В цялото съдържание на блога.
« Последна редакция: 19 Септември 2014, 12:16:17 от pach »