Макетиране и техники на макетирането | All about layouts > Полезни линкове към сайтове на готови проекти | Useful links to sites for other projects and layouts

Блог за ж.п. моделизъм

<< < (7/9) > >>

pach:
Нова публикация в http://railwaymodel.blog.bg/
с която тази точка  (т.1.1) се счита за изчерпана с означение в края на постовете и - "бронзов локомотив":

1.1  Българската железопътна история.

 :hi:

pach:
Поредната публикация и ... едно начало на нова подтема:
7.5 Цифрово управление в железопътния моделизъм.

 :hi:

gzo:

--- Цитат на: pach link=topic=4321.msg91510#msg91510 date=1380625826 ---Поредната публикация и ... едно начало на нова подтема:
7.5 Цифрово управление в железопътния моделизъм.

 :hi:

--- Край на цитат ---

Много слаба статия, разглеждаша цифровизацията твърде тенденциозно !
Такава статия може да е единствено в услуга на продавач на цифрови компоненти, но не и за начинаещите моделисти, към който кръг явно е насочена. Преднамерено е писано само за положителните качества на цифровото управление, а за аналоговата система освен, че са посочени само негативите, но и някои от позитивите са представени също като негатив. Добър пример за последното са следните наивни теории:

"....Характерното за тази система е, че колкото повече влакове и локомотиви искаме да се движат едновременно, толково повече, се усложнява схемата на организираните самостоятелни участъци, начина им на управление, блокировката за предотвратяване на катастрофи..."

Точно усложняването на системата за управление, прави хобито по-близко до истинското управление в ЖП транспорта. То е онзи фактор, който прави карането на влакчета нещо повече от детска игра. Без сложността на управлението си просто един статичен наблюдател и реално не участваш в "карането на влака" защото си предоставил това удоволствие на компютъра. Карането на автопилот не е каране, а возене. При аналога ти си едновремено и машинист и стрелочник и кантонер и ръководител движение и т.н. по веригата на истинската система. При това тези роли могат да се разделят и между различни участници, като всеки да отговаря за отделна дейност, както е и на практика в ЖП транспорта.

"...щом се установи дефект в системата (който може да е и “по рождение”)  и се започне едно ровене по ключета и бутони, проводници и релета , регулатори  и електронни блокчета и вместо да се наслаждаваме на движението на любимия си локомотив , сме се оплели в  схеми и инструменти, за да извършим поредният “текущ ремонт”. Накрая когато открием коя жичка не дава добър контакт, свободното ни време е отлетяло, а ние вече не сме сигурни дали следващият път ще се надуваме като пуяци от сложността на схемата, която сме измислили и реализирали в името на движението на влаковете...."

Подържането на системата и отстраняването на проблемите също са част от удоволстията при аналоговата железница. Относно тезата, че "колкото повече компоненти-толкова повече възможности за проблеми" и тук не е баш така. Всяка ел. връзка има 3 основни компоненти: източник на напрежение, проводници и консуматор. При евентуален проблем много бързо може да се локализира от къде е, достатъчни са само един мултицет или поне подръчни батерийка, кабелче, крушка. "Железният аргумет" за жичката, която не дава добър контакт не бива да се преписва на аналоговата система, а на уменията на хобиста да си служи с поялника, което е нещо съвсем разнично. Една добра връзка си личи, че е такава още когато се прави, при това ако е направена както трябва си е практически вечна.

Няколко думи и за сравнитената таблица, която е съставена прекалено едностранчито в полза на цифровизацията. Къде е графата разглеждаща: себестойността на цифровите и аналоговите компоненти ? В пъти по-скъпата цифровизация не е ли основен нейн негатив ? Защо не е писано, че избирайки цифровизация ти се лишаваш от възможността да караш едновременно огромното разнообразие от аналогови локомотиви и др. самоходен състав, който е произвеждан през аналоговия период и чиято себестойност е отново в пъти по-ниска. Не всеки аналогов състав може да се цифровизира, а и да може това означава още финансови разходи, търсене и губене на време в поставяне на декодери. Нали до тук напълно отричахме жичкаджийството и въртенето на поялника щото отнемало от времето" да се наслаждаваме на движението на любимия си локомотив " :sarcastic: Да не би поставянето на декодери на всяко нещо да ни спасява от "оплитането в  схеми и инструменти" ? Точно тук пък си трябват още по-прецизни спойки и връзки. И тук важи правилото за едната лоша връзка дето може да развали всичко. Поставянето без достатъчно опит на декодер, често може и да се прецака състава и в крайна сметка пак да не можеш да се насладиш на карането на "любимия си локомотив".

В заключение. С горенаписаното не се опитвам да наложа обратната теза за отричането на една система в полза на другата, както ни внушава статията, а просто да обърна внимание, че НЕ Е ОБЕКТИВНА поради това, че не са разгледани достойнствата на аналога. В стойностните трудове винаги се прави паралел между обективни аргументи, а тук такъв напълно липсва.
Аз лично съм за двете системи приложени на един макет. Кеф ти каране по старата система, кеф и по новата. Изградената аналогова инфраструктура по никакъв начин не пречи на цифровата технология, просто я изключваш и караш с компютърчето ако ти писне. Обратното обаче не е приложимо ако вече си изготвил трасе за каране на цифрово.

Gervasii:
Според мен блога е добре направен и е ориентиран към незнаещите! Коментарите са излишни както и постването на инфо за този блог. Вече го знаем и който мераклия да си го чете! Не виждам смисъл да се поства всеки път като собственика на блога качи нещо. Явно ще се развива и дано собственикът му и той се развива като хобито! :dirol: :dirol: :dirol:

Tomislav.Popov:
Абе, цифровото си е цифрово!
В момента се опитваш да убедиш народа, колко е як телефона с шайба, при условие че има GSM-и.
Цифровото управление също позволява няколко души да си играят заедно и да контролират различни елементи от макета!
Мен лично жичкаджийството ме кефи и досега съм сложил декодери на поне 4 локомотива на PIKO от моето детство (това са си много стари локомотиви), а и сам си правя осветленията на вагоните.
За начинаещите особено, цифровото управление е много по-лесно за пускане.
Веднага можеш да задвижиш 2 локомотива един срещу друг и с кеф да ги разминаваш в някоя гара.
Напоследък цифровите стартови комплекти са на доста разумни цени. По-скъпи са от аналоговите, но пък си имат доста предимства.

В заключение - всеки има право на избор, как да се забавлява!

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия