Автор Тема: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?  (Прочетена 17378 пъти)

bazitov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 295
  • Рейтинг: 93
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #15 -: 07 Октомври 2014, 01:17:28 »
Здравейте,

Тъй като броят локомотиви се увеличава, с последната поръчка реших да взема и масло, спрях се на Roco 10906, най-вече, донякъде, подведен от препоръката на магазина - като свързани продукти незнайно защо показват масло и грес на Roco -> Re460.

Обаче... Re460 пристигна и в упътването ясно си пише, че трябва да се смазва само с Fleischmann 6599 и да се ползва и на зъбните колела, т.е. да не се ползва грес. Което ми се строри странно, защото в упътването за Re482 (но той е от Trix, отново в N) искат зъбните колела да се смазват с грес.

Чудя се дали мога смело да смазвам с Roco 10906 по всички части, означени за смазване с масло, на Fleischmann-ския и другите 3 от Trix всичките в мащаб N?

Понякога имам чувството, че дълбая в пълни глупости, но тези по 200 марки на една и съща компания съвсем ме объркват.

tritehiksa83

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #16 -: 07 Октомври 2014, 18:55:54 »
Защо не пробваш с графитна смазка много финна е и се ползва и в часовникарството.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #17 -: 07 Октомври 2014, 19:18:10 »
Капваш по малко, само там където пише и когато пише. Слагай от най-финното масълце което имаш, май това на Роко ще стане. Или от масло за шевни машини - няколко души са го писали тук няколко пъти. И гледай покрай четките на моторчето да няма нищо мазно.

Графитната смазка ти предлагам да я забравиш.

Ако го изпуснеш в пясъка на плажа, или в котешката тоалетна - тогава ще говорим за промиване и за нова смазка. На нов локомотив грес не ти трябва. Даже може и да има повече, отколкото му трябва.

bazitov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 295
  • Рейтинг: 93
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #18 -: 07 Октомври 2014, 22:31:47 »
Вече имам това -> Roco 10906. Ще го пробвам като му дойде времето на Fleischmann-ския, че са писали "добре е да го смазвате, като му дойде времето" без някъде да пише часове или нещо друго.

Иначе рових из форума, но за поддържане и смазване нещата са по-скоро разпръснати из различни теми.  :hi:

Другата причина поради която се чудя дали да не смажа например този на Trix, е че в едната посока взе да шуми повече, макар да не е каран и 10 часа сумарно.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #19 -: 08 Октомври 2014, 11:05:57 »
Ако е нов непременно си го отвори и намери причината за повече шум в едната посока!
...да няма после "това зъбно колело (или друга резервна част) от къде може да се намери?".
Може да се разместило нещо, да опира в нещо (проводник) или да е тръгнало да се разбива леглото я на остта, я на зъбно колело...
Намери причината непременно, щом  не е шумял така в началото.
 Ако ползваш масло - слагай по по-малко щото е течно и замърсява освен лока от
вътре така и релсите. Това е една от причините те  --- > релсите и колоосите да се почистват редовно с меко парцалче и спирт.
Пази боята от спирта, че на някои модели побелява безвъзвратно при съприкосновение със чистия спирт (9 лв/ литъра в аптеките).
Желателно е да се ползва все пак грес (собствен опит) тъй като по-малко се разтича и по-лесно се контролира количеството
и мястото на което си я сложил. Аз си взимам по една 5 кубикова (има и 10 куб.см) спринцовка със бяла силиконова смазка,
която се ползва(ше) във видеокасетофоните, принтерите и всякаква ІТ-техника с подвижни части, от конрад за 2 лв.
Не е реклама на конрад (за ужаШ на един хейтър), а споделяне на опит в намирането на евтина и качествена алтернатива на
фирмените "мазнотии".
 ;D ;D ;D
« Последна редакция: 08 Октомври 2014, 11:07:56 от pach »

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #20 -: 08 Октомври 2014, 12:36:37 »
Цитат на: pach link=topic=4612.msg96826#msg96826 date=1412755557
Може да се разместило нещо, да опира в нещо (проводник) или да е тръгнало да се разбива леглото я на остта, я на зъбно колело...
Намери причината непременно, щом  не е шумял така в началото.
Понеже една "компетенция" пак не е в час, та да напиша и аз нещо.
Стърженето /най-често еднопосочно/ в съвсем нов локомотив почти винаги се дължи не на некачествени и повредени части или разбити лагери, а просто на остаряла смазка. Нерядко, особено в ибей, се продават локомотиви, които са залежали по 1-2 и повече години. При тях заводската смазка, колкото и да е качествена, или поизтича из кутията и/или започва да изсъхва! Просто загубва качествата си. При многогодишно престояване в кутии и кашони дори е възможно смазката напълно да изсъхне и да стане като лак! Съответно задвижването е невъзможно и повредите са гарантирани. Затова пък моята препоръка е следната:
1. Всеки новозакупен локомотив, за който не сте 100% убедени, че е съвсем наскоро произведен, трябва да се разглоби, да се почисти и да се смаже наново! Въпреки че може да е чисто нов, неизползван, неразпечатан и прочие.
2. Запазете и четете упътванията/книжките на локомотивите! Ако нямате такива /примерно втора ръка купен/, търсете в нета и си сваляйте от сайта на производителя въпросните упътвания. В тях е описано как се разглобява локомотива / за да няма после "да ти таковам таковата, тия тъпаци как да го направили, че го счупих.../, къде и с какво се смазва, какво се препоръчва, на колко време трябва да се смазва/почиства. Незнанието на чужд език изобщо не е оправдание - всичко е отлично илюстрирано, не рядко без никакъв текст, така че всеки който може да различи гайка от винтче може да разбере какво се прави. В по-новите книжки има и пълен списък с всички резервни части, които може да си поръчате при нужда.
3. Маслото на различните производители на практика е едно и също - определя се от визкозитета му и съответните нормативи, на които трябва да отговаря. Естествено обаче всеки производител си препоръчва своето /за още неразбралите - Роко и Флайшман са едно цяло/. От точка на удобство и за по-прецизно дозиране и капване търсете опаковки с дълги и тънки накрайници за маслото /игла/, за да не оливате половината локомотив...
4. По зъбните колела спокойно може да се слага и високооборотна грес за автомобилни лагери - достатъчно е гъста за случая - хем да смазва, хем да не се разтича. Ако производителят държи само на масло - слагайте и масло на зъбните колела, но съвсем малко, защото се изхвърля по трасето /особено при бързи локомотиви с високи обороти в трансмисията - без червяк след мотора/.
5. Маслото в заводската опаковка също не е вечно! Не си мислете, че като сте си купили масло преди 5-10 г. и то е още течно в тубичката, та е върхът и може да го ползвате още 20-30 г.! /Класически пример е използването на масло за шевни машини, купено още преди 1989 г., забутано някъде и наскоро открито по щастлива случайност.../
6. Във всички случаи внимавайте с количеството смазочни материали, които поставяте.  В моделите няма резервоари и маслени системи, всички излишно просто се изхвърля от модела и попада по линиите. Със съответните вредни последици - омазняване, лош контакт, полепване на прах и мръсотия и прочие.

bazitov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 295
  • Рейтинг: 93
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #21 -: 08 Октомври 2014, 16:26:39 »
Привет и благодаря за съветите (то си е направо упътване). Да си призная - точно от това имах нужда  :hi:
Подозирам въпросният Trix в "залежавне", малко не се чувствам комфортно да ги отварям тези дреболии в мащаб 1:160, но явно ще се наложи.

Дали не е добра идея, темата да се закачи в начлото на списъка, определено смазването (и поддържката) е едно от първите неща, с което всички с нови придобивки е добре да са запознати?



bazitov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 295
  • Рейтинг: 93
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #22 -: 13 Октомври 2014, 15:56:40 »
Шах с талигата...

Успях да отворя въпросния локомотив:

(Страничен въпрос - не успях да му извадя двигателя, макар на картинката да изглежда лесно :D може би трябва да "напъна" повече? )

Оказа се смазан, доста добре:


Обаче, като тръгнах да го затварям, в проблемната посока - започна да тръгва и спира - кошмарът на първото отваряне на локомотив ми се сбъдна :)
След няколко проби проблемът се локализира в маркираните области:

Това е талигата на проблемната посока, оказа се, че когато токоснемащите пластини идващи от талигата се притискат прекалено добре от пластините на платката (също оградени), локомотивът откровено започва да тръгва и спира в проблемната посока.

Решението до което стигнах:

Леко разхлабена платка в безпроблемната посока и доста разхлабен край на платката откъм проблемната посока.

Някой да е срещал подобен проблем?  :sorry:

« Последна редакция: 13 Октомври 2014, 16:20:14 от bazitov »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #23 -: 13 Октомври 2014, 18:38:39 »
Като опитваш да махнеш мотора - разви ли винтчетата?

На въпроса: Пробвай как върви без платката - с две жички директно на моторчето, подпри ги с тиксо или някаква хартийка. И пускай 6 - 8 волта, а не на мах. Гледай го дали тръгва и върти бавно и равномерно и в двете посоки. Като видиш че върти добре, увеличи до 10 - 12 волта. Всичко това на място, с краката нагоре (колелата настрани). Ако усетиш че колекторът искри или замирисва, макар и леко - трябва друго лекарство. Чак накрая слагаш платката. Не и трябва да натиска силно към талигите, но пластинките трябва да са чисти и лъскави, а не мазни с грес от редуктора.

Ако случайно извадиш мотора, запомни коя страна му е отгоре.

bazitov

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 295
  • Рейтинг: 93
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #24 -: 13 Октомври 2014, 19:38:28 »
Хъх, мислих си го, но нямам правотоково захранване подръка в момента, само цифровото управление на Trix/Marklin Mobile Station 2 + booster-а на Marklin, с което определено работата няма да стане.
Най-много да си поръчам някакъв Motor Shield за Aрдуиното и от там да подавам напрежение, и без това май ще ми трябва за едни Kato-вски стрелки (които се оказаха правотокови...)
 :hi:
« Последна редакция: 13 Октомври 2014, 20:05:08 от bazitov »

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #25 -: 24 Февруари 2019, 08:51:31 »
Вероятно питаш за това  https://www.fohrmann.com/de/sr-24-modellbahnoel-versch.-gebinde.html   Течност за почистване в ултразвукова вана.  :yes:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #26 -: 24 Февруари 2019, 09:06:27 »
Това не е за ултразвукова вана, а моделно масло!
Интересно ми е, защото не би трябвало да е и спирт,
защото той разваля боите и надписите.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #27 -: 24 Февруари 2019, 09:35:47 »
pach, Краси ти го е показал, в малка опаковка. Тази от клипа е 1 литър. И се вижда много добре на 4:25 и нататак.

Освен това обърни внимание на дърводелския метър. А звукът от "измитите" локомотиви е направо покъртителен. Чак на мен ми стана жал за локомотивчетата, нищо че не са ми в мащаба.

Krasi Tankista

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 910
  • Рейтинг: 593
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #28 -: 24 Февруари 2019, 10:30:33 »
Цитат на: pach link=topic=268.msg114785#msg114785 date=1550991987
Това не е за ултразвукова вана, а моделно масло!
Интересно ми е, защото не би трябвало да е и спирт,
защото той разваля боите и надписите.

Течността е за почистване в ултразвукова вана на всички видове жп - модели. Почиства до фабрична чистота без да наранява повърхностите. Премахва всички видове замърсители включително масло, грес и течност за образуване на дим. Не нарушава лаковия слой и не премахва надписите. Не зная дали би свалила ваденки, това е въпрос на експеримент.   :hi:
« Последна редакция: 24 Февруари 2019, 10:33:46 от Krasi Tankista »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Смазочни материали! Кога, къде и защо!?
« Отговор #29 -: 24 Февруари 2019, 10:43:00 »
 Този от клипа, литровия е почистващ, но другия ме заблуди с надписа на етикета завършващ на "Ойл" (масло) и помислих, че
Краси е объркал линка:

 Някой ползвал ли е тази "хуйня" на истина?


 
Но такова нещо някакси не ми се връзва...масло (или бяла грес)
да почистващ с масло (?) и то такова което е и за парогенератори
а те знаем, че много цапат с изпаренията си....Та точно за това
попитах, дали е ясно точно каква съдържанието на  този почистващ препарат
 (райнигер на немски)

Цитат
Информация за продукта "Модел железопътно масло SR 24 (различни контейнери)"
SR 24 Модел на железопътно масло, универсално приложимо като димно масло в парогенераторите - като масло за почистване на двигателя и трансмисията - като масло за почистване на релсите. Незапалим, не атакува пластмасите. Доказани в продължение на много години.

Предлага се в следните контейнери:

250 ml (1 l = 27,60 €)
1000 ml (1 l = 14,90 €)   

А локомотивчетата са от времето на ВТТВ,
БерлинерТТБаанен, тоест най малко 30 годишни,
и звука си им е такъв (за жалост). Те са с червяка
 чак пред колоосите, което е допълнителен фактор,
не само за скоростта , но и за децибелите.

ПП. попаднах на клип със също такава вана за чистене на мерклин в Z, който казва че те напивали от греста имю и го чистеха също така.
« Последна редакция: 24 Февруари 2019, 10:49:50 от pach »