Може да се разместило нещо, да опира в нещо (проводник) или да е тръгнало да се разбива леглото я на остта, я на зъбно колело...
Намери причината непременно, щом не е шумял така в началото.
Понеже една "компетенция" пак не е в час, та да напиша и аз нещо.
Стърженето /най-често еднопосочно/ в съвсем нов локомотив почти винаги се дължи не на некачествени и повредени части или разбити лагери, а просто на
остаряла смазка. Нерядко, особено в ибей, се продават локомотиви, които са залежали по 1-2 и повече години. При тях заводската смазка, колкото и да е качествена, или поизтича из кутията и/или започва да изсъхва! Просто загубва качествата си. При многогодишно престояване в кутии и кашони дори е възможно смазката напълно да изсъхне и да стане като лак! Съответно задвижването е невъзможно и повредите са гарантирани. Затова пък моята препоръка е следната:
1. Всеки новозакупен локомотив, за който не сте 100% убедени, че е съвсем наскоро произведен, трябва да се разглоби, да се почисти и да се смаже наново! Въпреки че може да е чисто нов, неизползван, неразпечатан и прочие.
2. Запазете и
четете упътванията/книжките на локомотивите! Ако нямате такива /примерно втора ръка купен/, търсете в нета и си сваляйте от сайта на производителя въпросните упътвания. В тях е описано как се разглобява локомотива / за да няма после "да ти таковам таковата, тия тъпаци как да го направили, че го счупих.../, къде и с какво се смазва, какво се препоръчва, на колко време трябва да се смазва/почиства. Незнанието на чужд език изобщо не е оправдание - всичко е отлично илюстрирано, не рядко без никакъв текст, така че всеки който може да различи гайка от винтче може да разбере какво се прави. В по-новите книжки има и пълен списък с всички резервни части, които може да си поръчате при нужда.
3. Маслото на различните производители на практика е едно и също - определя се от визкозитета му и съответните нормативи, на които трябва да отговаря. Естествено обаче всеки производител си препоръчва своето /за още неразбралите - Роко и Флайшман са едно цяло/. От точка на удобство и за по-прецизно дозиране и капване търсете опаковки с дълги и тънки накрайници за маслото /игла/, за да не оливате половината локомотив...
4. По зъбните колела спокойно може да се слага и високооборотна грес за автомобилни лагери - достатъчно е гъста за случая - хем да смазва, хем да не се разтича. Ако производителят държи само на масло - слагайте и масло на зъбните колела, но съвсем малко, защото се изхвърля по трасето /особено при бързи локомотиви с високи обороти в трансмисията - без червяк след мотора/.
5. Маслото в заводската опаковка също не е вечно! Не си мислете, че като сте си купили масло преди 5-10 г. и то е още течно в тубичката, та е върхът и може да го ползвате още 20-30 г.! /Класически пример е използването на масло за шевни машини, купено още преди 1989 г., забутано някъде и наскоро открито по щастлива случайност.../
6. Във всички случаи внимавайте с количеството смазочни материали, които поставяте. В моделите няма резервоари и маслени системи, всички излишно просто се изхвърля от модела и попада по линиите. Със съответните вредни последици - омазняване, лош контакт, полепване на прах и мръсотия и прочие.