Благодарности за отзива!
Бих казал (в твоя дух) че е тенденциозен и може би показва личното отношение към автора, но знаем че не е така.
По реда:
Много слаба статия, разглеждаша цифровизацията твърде тенденциозно !
Такава статия може да е единствено в услуга на продавач на цифрови компоненти, но не и за начинаещите моделисти, към който кръг явно е насочена. Преднамерено е писано само за положителните качества на цифровото управление, а за аналоговата система освен, че са посочени само негативите, но и някои от позитивите са представени също като негатив....
Да, усетено е насочеността на статията - все пак тя е в главата за цифрово управление.
Може би като се появи статия и за аналоговото такова, ще може да се вижда по-добре цялостната картина.
Не случайно двете глави са една след друга:
6. Електротехниката в железопътния моделизъм.
6.1 Електротехника.
...
6.2 аналогово управление в моделизма.
...
7. Електрониката в хобито.
...
7.5 Цифрово управление в железопътния моделизъм.
Тук обаче момента е ...спорен, тоест оспорван ...но без да е скандален, моля:
...
При аналога ти си едновремено и машинист и стрелочник и кантонер и ръководител движение и т.н. по веригата на истинската система. При това тези роли могат да се разделят и между различни участници, като всеки да отговаря за отделна дейност, както е и на практика в ЖП транспорта.
...
Защото в един средно голям макет (например 4,0 х 2,0 метра) междугарията и участъците, са доста къси на практика.
Карането на такива къси участъци, като едновременно оператора е и машинист, стрелочник, ръководител движение (ако караш едновременно два и повече влака) и т.н. си е истинско приключение, което впрочем е валидно при средна и ниска скорост на моделите. При нормална скорост и къси участици става доста ...натоварено, с възможност за допускане на грешки.
Ако в този случай не ти помага автоматика от типа на осигурителните управляващите табла, които ползваме в моделизма (например такова като на проф.ТANO) то наистина става или невозможно карането или има опастност от постоянни "инциденти".
На професора макета не е разделен на участъци - тоест кара се обикновенно един аналогов влак, но въпреки сравнителното
дългото междугарово пространство (една гара има) понякога едва изпратил влака, "ръководителя" се шашка, точно какво иска да направи при посрещането му. Вярно Тано е значително по-бърз (щото "тренира" при всяка възможност
) но ако не е автоматиката му в управлението на гарата, просто не си е работа...Примери много, най-вече от практиката....така че изказаното
мнение също е един вид едностранно.
...
Няколко думи и за сравнитената таблица, която е съставена прекалено едностранчито в полза на цифровизацията. Къде е графата разглеждаща: себестойността на цифровите и аналоговите компоненти ? В пъти по-скъпата цифровизация не е ли основен нейн негатив ? Защо не е писано, че избирайки цифровизация ти се лишаваш от възможността да караш едновременно огромното разнообразие от аналогови локомотиви и др. самоходен състав, който е произвеждан през аналоговия период и чиято себестойност е отново в пъти по-ниска. Не всеки аналогов състав може да се цифровизира, а и да може това означава още финансови разходи, търсене и губене на време в поставяне на декодери. Нали до тук напълно отричахме жичкаджийството и въртенето на поялника щото отнемало от времето" да се наслаждаваме на движението на любимия си локомотив " Да не би поставянето на декодери на всяко нещо да ни спасява от "оплитането в схеми и инструменти" ? Точно тук пък си трябват още по-прецизни спойки и връзки. И тук важи правилото за едната лоша връзка дето може да развали всичко. Поставянето без достатъчно опит на декодер, често може и да се прецака състава и в крайна сметка пак да не можеш да се насладиш на карането на "любимия си локомотив".
...
Това като го прочетох и се почудих как произвеждаме автоматично оръжие
(например), които са доста по-скъпи от старата тояга на пещерния човек??!?!!!!
Разбира се, че цифровото ще е доста по-скъпо, от аналоговото? Все пак всичко се развива и постепенно поевтинява.
То ако сравняваме по горния цитиран начин, и аналоговото е било в пъти по-скъпо от "влакчето с пружина",
но са го купували и се е развило...бих казал почти до своя предел. Сглобяването на звукови електроники, май беше последната стъпка, преди въвеждането на цифровизацията. Още си пазя някъде последните звукови платки, които се монтираха във първия вагон след локомотива, вземайки захранване от релсите и съответно пресъздавайки доста механично звука - деляха се на "парни" и "дизелови"!
Все пак в "подкрепа" на скъпата цифровизация, може би трябваше да се отбележи лакомията на фирмите-производителки,
но това не е предмет, на статията, а и е предмет на стар лаф за кожодерите, дето ни доставят модели в хобито....спора е стар като света - хем искаме да ни произвеждат модели, хем ако може и без пари да ни ги дават...
ПРи всички случай, аз също съм на страната на плащащите, но съм приел това зло, заради невъзможността ми "да събирам салфетки"!
Колкото до монтажа на декодерите - ако се погледне в тукашния раздел, не е задължително да е така описано и трудно (от цитата). До тук от толкова много локомотиви снабдени от Емил с декодери, май никакъв проблем не е имало. ПРи това някои са си подготвени за цифровизация и трябва наистина човек да е с две леви ръце (Стефане, ти продължавай да не си пипаш локомотивите - само ги карай, моля те
) за да си скапеш времето и влака.
В заключение искам да кажа - аз съм и за двата вида управление...и то именно защото ако основата е аналогова,
много лесно се "отива на цифрово", но все пак се запазва възможността за каране и на аналоговите локомотиви.
Подчертавам - сравнението не е пълно, защото статията е за цифровото (като увод към първите стъпки в него),
а не за спорния въпрос - "аналогово или цифрово". Не са включени много повече аргументи в таблицата...
защото не подлежи на сравнение например и межде тези две:
- аналогово осветена композиция, която в най-добрия случай има стабилизатор на тока и голям кондензатор за да не спира осветлението при спиране на тяговото напрежение и престоите в гарите.
- цифрова композиция, която освен осветлението, си има звукови съобщение (..."пазете се вратите се затварят" ... "влака тръгва и т.н.) но дори си отваря и затваря вратите на вагоните всеки път в различен ред, при това със звук от "затръшването" им.
(няма да казвам кат.№ и фирмата производител, за да не стане ...с търговска насоченост...)
В такъв момент кой ти гледа цената и ...аналоговата композиция!!!!!!???????????
(приятелска шега, щото и кой може да си го позволи де...).