Паце, сам каза, че хората правещи модули са 10-12. При такъв интерес към модулирането и наличие на национален стандарт максималния брой модули, които ще се реализират едва ли ще надхвърли 40. Представяме си, че някой ще иска да участва в международна среща.... Ще е необходимо да адаптира неговите си модули в част електро от D25 към бананщекер, да инвестира в локонет, евентуално да пооправи краката, защото транспортирането на голям брой сдвоени, спрегнати крака си е изисква доста място за транспорт. Освен това дори за национални събирания, ще трябва да си подготви преходници, заради конекторите, в случай че имаме среща на мъжки с мъжки и женски с женски... И според мен това са си разходи, необходими за да се докараме до големите.
...
Всичко от тук нататък го давам с примери за ТТ-модулите и чеТТата, по обясними причини.
И така
До тук нищо съществено, защото при наличието на 10-12 човека, само в ТТ са вече 22 модула (BGTT) + 14 модула (КЖМБ)
което всъщност прави 36 модула от начало. Не знам вашата политика по въпроса (в КЖМБ), но в BGTT сме се разбрали, че който
желае да стане член на клуба ни трябва да изпълни едно от условията - да изрази желание и направи поне един модул в ТТ по стандарта BGTT-S3.
Имаме запитвания (на ранен етап са, за това без подробности)
от трети клуб за N-брой такива, както и планове за наши още бройки с доста "екзотичен" вид.
Тоест от тук нататък модулите смятам, че ще отминат числото 40 сравнително скоро.
Колкото до международна среща, не е необходимо никакво адаптиране от DB-25 към "бананщекери".
Вече ме заболя устата да говоря (и ръцете да пиша), че системата DB-25 (както ти я "прекръстваш") е всъщност стандарт
BGTT-S3, която е универсална система, като част от нея е и за управление било по аналогов или цифров път.
Все пак има полска система която на принципа "банащекери" управлява свойте модули дори аналогово.
За това при нашият BGTT-S3, преминаването на система "бананщекер" е включено и има две условия - да е изпълнен точно и изцяло стандарта,
и да се направят съответните лесни превключвания с наличните ключета на платка BGTT-M1. Това всичкото се вижда от документацията
на стандарт BGTT-S3. Аз не мога да разбера, защо чужбинските сайтове се четат (дори с гугъл транслатора) "от кора до кора",
а нашето родното само се "вижда и прочита", но всъщност съдейки по коментарите - не е ясно въобще за какво точно се говори.
Може би все пак трябва да се прочете BGTT-S3, и да се асимилира точно какви са възможностите му, преди да се говори за него,
че "това не може, онова било скъпо..." и т.н. Останалото е проява на една много "хубава" българска черта - национален нихилизъм.
Всъщност в тази връзка се сещам за италианския станрадт в ТТ - те също са предвидили подобна универсална платка, със сходни функции.
Значи не само ние се опитваме на базата на чуждия опит, да надградим нашите технически виждания!
Впрочем самият стандарт BGTT е опит (за сега доста успешен) да се надгради и допълни това което не успяхме да направим,
с модулите в Н0. Тогава бяхме още по "зелени" и доста хора не пожелаха да направят някои начални стъпки за точно е единно изпълнение.
Причините сега няма да ги говорим - това е минало, което само ни поучи, какво да не правим...или какво да правим!
Ако всъщност въпроса е да отричаме до тук постигнатото в България, защо ли всъщност "клатим" тази дискусия?
Никой не е задължен да изпълнява какъвто и да е национален стандарт (особено ако не го е прочел и проумял),
и всеки сам решава (в това число и всеки клуб) как и защо точно да "прави тези или онези" модули по съответно немски,
полски, унгарски, чехски, италиански или български стандарт!
Това до тук е казано все пак в частност за ТТ-модули, като за Н0 и N системите, могат да се произнесат и другите - тоест по запознатите.
...
А до кога ще правим опити? Не мисля, че някой от споменатите 10-12 човека разполага с финансовия ресурс да твори за да установи след 2 години че е сгреши и да започне с поредния опит.
Освен това Адри беше много прав.... Тези ни опити по- скоро отблъскват хората да правят модули, за това само можем да си мечтаем да имаме фремо срещи като на запад.
Споделям горчив опит... При пускане на трасето в унгария единия коловоз не даваше контакт.... И се започна врене под модула да се търси повредата.... Е ако само бяхме на банан щекери без изискване да може да се кара и аналогово, нямаше да има конектори от пулта за управление за връзка с модула, на който е управлението... Повредата се оказа, че се е получила от вибрациите по пътя, просто краче в единия конектор се е бил разместил...
...
Тук според мен се бъркат две различни неща - едното е грешки и поправки от "растежа".
Защо се смята че останалите модулисти в Европа не са правили подобни "глупости" и съответните корекции след правилните изводи?
Сигурен съм че всички които имат свой стандарти - немци, поляци, чехи и т.н. също са минали по този път.
Най-малкото защото никак не са искали чуждите стандарти, по ред причини. И не става само за национално самочувствие,
ами и за ред чисто икономически и технически причини. А може би не са и харесвали всичко в даден "готов" стандарт от другите,
което ги е накарало да го "пречупят" през своето виждане и желание за собствено развитие, например.
Причините бих казал, че са комплексни, като самия живот или малкия свят - модулите, които са отражение на големия свят в железницата!
Колкото до горчивия опит в Унгария, или предишен такъв във Велико Търново,
"То ако има нещо което да се счупи, то непременно ще се счупи!" - Козма Прудков
(или май един закон на Мърфи беше...)! Тоест дори да се дадат 100% гаранция за
качествено (подчертано)
изпълнение както на механичната конструкция, така и на електровръзките, ще се намесят законите за ентропията и
...някои ще трябва да се завираме под модулите за ...текущ ремонт.
Той за това се казва така и е предвиден навсякъде в живота!
За липсата на повреди по система "бананщекери" си е чист популизъм - винаги има нещо да се прави, поправя или доправя.
Всичко друго е "заглеждане в една посока". Нали не смятате, че немците са се отказали да правят разклонителни модули,
само защото са си забравили един такъв за срещата в Унгария и са сглобили временен набързо?
...
Фремо е направено за да няма проблеми, да се сглобява бързо, да се кара, а не да се губи време в откриване на проблеми.... Уви за мен националните ни стандарти внасят проблеми. Именно това искам да се избегне. Всяка забежка от основния стандарт може да се счита за нов потенциален проблем. И защо трябва да сме различни, след като международните стандарти са изпитани и развивани има няма 30- 40 години?
Фремо наистина е направено така. Сглобява се лесно, бързо и се кара без проблеми.
За теб националните стандарти може да внасят усложнения, ама като цяло.
В частта например на BGTT-S3, точно така нашия клуб направи на трета национална среща (първата в Пловдив).
Сглоби механично, свърза електрически и започна каране (пробното) на влакове за има/няма едн час.
Без никакви проблеми, освен кой точно модул, къде да бъде съединен в системата. Впрочем това показва, че ако
има налице добре изработени модули, както механично, така и електрически, проблеми няма!
А всъщност проблеми има при първоначално пускане на нови модули - винаги има нещо сгрешено.
Това, че с национален стандарт се стига до усложнения, не мога да се съглася.
Да не слагаме "национален стандарт" на равно "с лошо изработен модул (примерно).
Че то каква е гаранцията, да се направят Фремо модули по системата с "леките" чела и с "бананщекери" ,
а те няма пак да се "изложат с влизане под тях"????? Сам казваш, че на срещата в Унгария,
си видял дърводелски стяги защото може някой модул меанично да не пасне.
Сигурен съм, че си видял и поялници и други инструменти там, носени за всеки случай на нужда.
Защото Фремо или не, национални стандарти или не, клубни модули или индивидуални,
никой не може да "избяга" от ентропията или да даде 101% гаранция че всичко е наред...пък било то и само след транспротиране
в рамките на града-домакин, а да не говорим за 500-1000 км изминати от гостите му!!!!
По същата логика става "национален стандарт = проблеми",
............................ следва "Фремо-стандрат=проблеми",
само защото ................. "лоша изработка=проблеми"!!!!!!!!!!!
А ако говорим нататък за BGTT-S3, който всъщност е само Български ТТ стандарт за модули,
хубаво е да се попрочете и вникне в действителните му параметри, за да може да се говори
стойностно и качествено по неговото усъвършенстване!!!
Да, да, никой не е казал, че той е безгрешен или че няма какво повече да се развива в него.
Ама да се говори че той бил "скъп и трудоемък", звучи толкова вярно колкото и за "Фремо-модулите" или инвестицийте в LokoNet.
Всъщност не знам някой в България у дома да кара с мишкапо системат на LokoNet! Всички май по стечение на обстоятелствата,
вече сме инвестирали в роковската система ХpressNet, без дори за знаят че има две системи.
Така практически се налага нова инвестиция, за да имаме и LokoNet-система за каране.
Но всъщност аз вече го казах - бустерите са същите, databus са същите
само протоколите на двете системи се различават. Да не говорим че има мишки, които с превключване работят
по двата протокола - LokoNet или ХpressNet. А инвестицията в една нова мишка, не е чак толкова голяма все пак,
че да ни решава радикално въпроса - "Да или не, на национален стандарт. Да не измисляме топлата вода - тя е измислена
както казваш Емчо, от хората с опит и се нарича - преходни модули! Каква по-широко скроена система?
Позволява всяка домашна или клубна система от модули, да се "разграничава" със свойте предимства или недостатъци,
само в една "гранична зона" - преходния модул. Така практически всякакви "ама това...ама онова..." си остават "зад границата",
дори и да има каквито и да е било проблеми в зоната!!!
Съдейки по изказванията на Гервасий и Грег, подобно положение май се очертава и в Н0.
Само за N-модулите, може би именно сега е момента за
точен начален избор на стандрат, тъй като още не е положено началото!
ПП. Разбира се ако някой клуб в България, реши и подаде документи за официално членство във Фремо-организацията,
то струва ми се тогава на всеки е ясно, че пътят е само един и еднозначен.
Впрочем една малка поправка - Фремо организацията не е на 30-40 години, а по-точно на 31 години - първият FREMOdul e направен през 1982година. А пък външния му вид не като сегашния стандарт!!!
Снимка: Bruno Oebels
Нито пък моделите им на масата са като сегашните!!!!!
Ние пишем за 1982 г.:
Първото годишно общо събрание на ФРЕМО.Снимка: Bruno Oebels