Автор Тема: FREMO- стандарти и опериране  (Прочетена 29470 пъти)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12333
  • Рейтинг: 1322
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #15 -: 25 Октомври 2013, 15:37:25 »
Цитат на: emilchaushev link=topic=4411.msg92140#msg92140 date=1382627064
Паце, сам каза, че хората правещи модули са 10-12. При такъв интерес към модулирането и наличие на национален стандарт максималния брой модули, които ще се реализират едва ли ще надхвърли 40. Представяме си, че някой ще иска да участва в международна среща.... Ще е необходимо да адаптира неговите си модули в част електро от D25 към бананщекер, да инвестира в локонет, евентуално да пооправи краката, защото транспортирането на голям брой сдвоени, спрегнати крака си е изисква доста място за транспорт. Освен това дори за национални събирания, ще трябва да си подготви преходници, заради конекторите, в случай че имаме среща на мъжки с мъжки и женски с женски... И според мен това са си разходи, необходими за да се докараме до големите.
...

Всичко от тук нататък го давам с примери за ТТ-модулите и чеТТата, по обясними причини.
И така  :hi:
До тук нищо съществено, защото при наличието на 10-12 човека, само в ТТ са вече 22 модула (BGTT) + 14 модула (КЖМБ)
което всъщност прави 36 модула от начало. Не знам вашата политика по въпроса (в КЖМБ), но в BGTT сме се разбрали, че който
желае да стане член на клуба ни трябва да изпълни едно от условията - да изрази желание и направи поне един модул в ТТ по стандарта BGTT-S3.
Имаме запитвания (на ранен етап са, за това без подробности)
 от трети  клуб за N-брой такива, както и планове за наши още бройки с доста "екзотичен" вид.
Тоест от тук нататък модулите смятам, че ще отминат числото 40 сравнително скоро.

Колкото до международна среща, не е необходимо никакво адаптиране от DB-25 към "бананщекери".
Вече ме заболя устата да говоря (и ръцете да пиша), че системата DB-25 (както ти я "прекръстваш") е всъщност стандарт
BGTT-S3, която е универсална система, като част от нея е и за управление било по аналогов или цифров път.
Все пак има полска система която на принципа "банащекери" управлява свойте модули дори аналогово.
За това при нашият BGTT-S3, преминаването на система "бананщекер" е включено и има две условия - да е изпълнен точно и изцяло стандарта,
и да се направят съответните лесни превключвания с наличните ключета на платка BGTT-M1. Това всичкото се вижда от документацията
на стандарт BGTT-S3. Аз не мога да разбера, защо чужбинските сайтове се четат (дори с гугъл транслатора) "от кора до кора",
а нашето родното само се "вижда и прочита", но всъщност съдейки по коментарите - не е ясно въобще за какво точно се говори.
Може би все пак трябва да се прочете BGTT-S3, и да се асимилира точно какви са възможностите му, преди да се говори за него,
че "това не може, онова било скъпо..." и т.н. Останалото е проява на една много "хубава" българска черта - национален нихилизъм.
Всъщност в тази връзка се сещам за италианския станрадт в ТТ - те също са предвидили подобна универсална платка, със сходни функции.
 Значи не само ние се опитваме на базата на чуждия опит, да надградим нашите технически виждания!
Впрочем самият стандарт BGTT е опит (за сега доста успешен) да се надгради и допълни това което не успяхме да направим,
с модулите в Н0. Тогава бяхме още по "зелени" и доста хора не пожелаха да направят някои начални стъпки за точно е единно изпълнение.
Причините сега няма да ги говорим - това е минало, което само ни поучи, какво да не правим...или какво да правим! :hi:

Ако всъщност въпроса е да отричаме до тук постигнатото в България, защо ли всъщност "клатим" тази дискусия?
Никой не е задължен да изпълнява какъвто и да е национален стандарт (особено ако не го е прочел и проумял),
и всеки сам решава (в това число и всеки клуб) как и защо точно да "прави тези или онези" модули по съответно немски,
полски, унгарски, чехски, италиански или български стандарт!
Това до тук е казано все пак в частност за ТТ-модули, като за Н0 и N системите, могат да се произнесат и другите - тоест по запознатите.

Цитат на: emilchaushev link=topic=4411.msg92140#msg92140 date=1382627064
...
А до кога ще правим опити? Не мисля, че някой от споменатите 10-12 човека разполага с финансовия ресурс да твори за да установи след 2 години че е сгреши и да започне с поредния опит.
Освен това Адри беше много прав.... Тези ни опити по- скоро отблъскват хората да правят модули, за това само можем да си мечтаем да имаме фремо срещи като на запад.

Споделям горчив опит... При пускане на трасето в унгария единия коловоз не даваше контакт.... И се започна врене под модула да се търси повредата.... Е ако само бяхме на банан щекери без изискване да може да се кара и аналогово, нямаше да има конектори от пулта за управление за връзка с модула, на който е управлението... Повредата се оказа, че се е получила от вибрациите по пътя, просто краче в единия конектор се е бил разместил...
...

Тук според мен се бъркат две различни неща - едното е грешки и поправки от "растежа".
 Защо се смята че останалите модулисти в Европа не са правили подобни "глупости" и съответните корекции след правилните изводи?
Сигурен съм че всички които имат свой стандарти - немци, поляци, чехи и т.н. също са минали по този път.
Най-малкото защото никак не са искали  чуждите стандарти, по ред причини. И не става само за национално самочувствие,
ами и за ред чисто икономически и технически причини. А може би не са и харесвали всичко в даден "готов" стандарт от другите,
което ги е накарало да го "пречупят" през своето виждане и желание за собствено развитие, например.
Причините бих казал, че са комплексни, като самия живот или малкия свят - модулите, които са отражение на големия свят в железницата!

Колкото до горчивия опит в Унгария,  или предишен такъв във Велико Търново,
"То ако има нещо което да се счупи, то непременно ще се счупи!" - Козма Прудков
(или май един закон на Мърфи беше...)! Тоест дори да се дадат 100% гаранция за качествено (подчертано)
 изпълнение както на механичната конструкция, така и на електровръзките, ще се намесят законите за ентропията и
 ...някои ще трябва да се завираме под модулите за ...текущ ремонт.
Той за това се казва така и е предвиден навсякъде в живота!
За липсата на повреди по система "бананщекери" си е чист популизъм - винаги има нещо да се прави, поправя или доправя.
Всичко друго е "заглеждане в една посока". Нали не смятате, че немците са се отказали да правят разклонителни модули,
само защото са си забравили един такъв за срещата в Унгария и са сглобили временен набързо? :spiteful:

Цитат на: emilchaushev link=topic=4411.msg92140#msg92140 date=1382627064
...
Фремо е направено за да няма проблеми, да се сглобява бързо, да се кара, а не да се губи време в откриване на проблеми.... Уви за мен националните ни стандарти внасят проблеми. Именно това искам да се избегне. Всяка забежка от основния стандарт може да се счита за нов потенциален проблем. И защо трябва да сме различни, след като международните стандарти са изпитани и развивани има няма 30- 40 години?

Фремо наистина е направено така. Сглобява се лесно, бързо и се кара без проблеми.
За теб националните стандарти може да внасят усложнения, ама като цяло.
В частта например на BGTT-S3, точно така нашия клуб направи на трета национална среща (първата в Пловдив).
Сглоби механично, свърза електрически и започна каране (пробното) на влакове за има/няма едн час.
Без никакви проблеми, освен кой точно модул, къде да бъде съединен в системата. Впрочем това показва, че ако
има налице добре изработени модули, както механично, така и електрически, проблеми няма!
А всъщност проблеми има при първоначално пускане на нови модули - винаги има нещо сгрешено.

Това, че с национален стандарт се стига до усложнения, не мога да се съглася.
Да не слагаме "национален стандарт" на равно "с лошо изработен модул (примерно).
Че то каква е гаранцията, да се направят Фремо модули по системата с "леките" чела и с "бананщекери" ,
 а те няма пак да се "изложат с влизане под тях"?????  Сам казваш, че на срещата в Унгария,
си видял дърводелски стяги защото може някой модул меанично да не пасне.
Сигурен съм, че си видял и поялници и други инструменти там, носени за всеки случай на нужда.
Защото Фремо или не, национални стандарти или не, клубни модули или индивидуални,
никой не може да "избяга" от ентропията или да даде 101% гаранция че всичко е наред...пък било то и само след транспротиране
в рамките на града-домакин, а да не говорим за 500-1000 км изминати от гостите му!!!!
По същата логика става "национален стандарт = проблеми",
............................ следва "Фремо-стандрат=проблеми",
само защото .................  "лоша изработка=проблеми"!!!!!!!!!!!
 ;D  ;D ;D

А ако говорим нататък за BGTT-S3, който всъщност е само Български ТТ стандарт за модули,
хубаво е да се попрочете и вникне в действителните му параметри, за да може да се говори
стойностно и качествено по неговото усъвършенстване!!!

Да, да, никой не е казал, че той е безгрешен или че няма какво повече да се развива в него.

Ама да се говори че той бил "скъп и трудоемък", звучи толкова вярно колкото и за "Фремо-модулите" или инвестицийте в LokoNet.
Всъщност не знам някой в България у дома да кара с мишкапо системат на LokoNet! Всички май по стечение на обстоятелствата,
вече сме инвестирали в роковската система ХpressNet, без дори за знаят че има две системи.
 Така практически се налага нова инвестиция, за да имаме и LokoNet-система за каране.
Но всъщност аз вече го казах - бустерите са същите, databus са същите
само протоколите на двете системи се различават. Да не говорим че има мишки, които с превключване работят
по двата протокола - LokoNet или ХpressNet. А инвестицията в една нова мишка, не е чак толкова голяма все пак,
 че да ни решава радикално въпроса - "Да или не, на национален стандарт. Да не измисляме топлата вода - тя е измислена
 както казваш Емчо, от хората с опит и се нарича - преходни модули! Каква по-широко скроена система?
Позволява всяка домашна или клубна система от модули, да се "разграничава" със свойте предимства или недостатъци,
само в една "гранична зона" - преходния модул. Така практически всякакви "ама това...ама онова..." си остават "зад границата",
дори и да има каквито и да е било проблеми в зоната!!! ;)

Съдейки по изказванията на Гервасий и Грег, подобно положение май се очертава и в Н0.
Само за N-модулите, може би именно сега е момента за точен начален избор на стандрат, тъй като още не  е положено началото!

 ;D :hi:

ПП. Разбира се ако някой клуб в България, реши и подаде документи за официално членство във Фремо-организацията,
то струва ми се тогава на всеки е ясно, че пътят е само един и еднозначен.
Впрочем една малка поправка - Фремо организацията не е на 30-40 години, а по-точно на 31 години - първият FREMOdul e направен през 1982година. А пък външния му вид не като сегашния стандарт!!!  :haha:

Снимка: Bruno Oebels

Нито пък моделите им на масата са като сегашните!!!!! ;D ;D ;D

Ние пишем за 1982 г.: Първото годишно общо събрание на ФРЕМО.Снимка: Bruno Oebels

 ;D ;D ;D :hi:

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #16 -: 25 Октомври 2013, 16:03:55 »
Няма да развалям тона на разговора и ще приема, че не съм се изразил ясно. Никой не се "оглежда" в модулния макет в Н0 на КЖМБ той е прекрасен и дано се развива и радва членовете още дълги години.


Коментарът ми за Н0 беше във връзка с това.

Цитат на: emilchaushev link=topic=4411.msg92052#msg92052 date=1382299557
(...)
Ако трябва да коментирам H0 стандарта, то бих казал, че това е моето много голямо разочарование. Разработеното двупътно трасе е в разрез с всякакви фремо стандарти. Двойното трасе трябва да е симетрично спрямо надлъжната ос на модула съгласно стандарта H0-Europe, като ширината на модула се увеличава до 546 мм, с между осно отстояние на релсите от 46 мм.
http://www.fremo-net.eu/index.php?eID=tx_nawsecuredl&u=0&file=uploads/media/FREMO_H0_EU_3_04.pdf&t=1382388343&hash=921339c5ada0197d991f5ed6cfe0c4ce5fc0f913

 Приетия национален стандарт може единствено да експлоатира двупътните модули, като еднопътни, като за целта ще пробваме да ги включим в трасе на международна фремо среща в отделен клон и ако не станат да не проваляме срещата. Явно творчеството предните няколко години е било в творчески запек, след като се е стигнало до това положение. КЖМ спира да прави повече двупътни модули поради тази причина, като сътворените остават за клубно трасе, с лимитиране на участие на фремо срещи. Връзката на съществуващите двупътни модули към отделен еднопътен клон ще се осъществява с нов игрек модул. Ще се разработват единствено еднопътни модули.
(...)

Оставам с впечатлението, че бъдещото развитие ще е различно от настоящето трасе на КЖМБ.

Оттам и въпроса ще го помислим ли заедно този въпрос за Н0, така че евентуално да разширим популярността или "КЖМБ като единствен клуб който се опитва да създадде конфорт на клубните си членове", ще го реши самостоятелно за себе си изолирайки от процеса останалите моделисти/клубове в България.

Понеже преди две години се опитах да закача модул към клубното трасе без да съм член на клуба и си спомням много ясно колко трудно беше това, нищо че модула беше екс КЖМБ (голямо благодаря на Васко и Иво), се питам не може ли към днешна дата да погледнем малко в бъдещото и направим нещата ясни и прости, така че всеки пожелал да може да участва сравнително лесно, или отново претенциите за ексклузивност и желание да си натриваме взаимно носовете ще ни попречат.



emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #17 -: 01 Ноември 2013, 12:55:32 »
Здравейте

направих си труда да преведа N-RE стандарта на български, защото дава много ясна представа от всички области на регулиране във ФРЕМО. може да се напише още много, но в такъв синтезиран вариант трудно може да се намери.

Не претендирам за най- правилния превод и не това е целта на този пост. Просто искам повече хора да се запознаят, за да са ясни правилата.

Очаквам одобрението на авторите за публикуването. Ако не го получа, ще сваля цялото съдържание от страницата.

www.n-re.hit.bg

За чист форум! Без баластрата в постовете!

ivo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2006
  • Рейтинг: 558
  • HO - II-III, София
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #18 -: 01 Ноември 2013, 17:57:01 »
Супер ... айде сега същото в TT и HO  ;D ... и >> 1<<

G_GROZ

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #19 -: 02 Ноември 2013, 08:49:57 »
Сдружение "ЖП Моделисти", отдавна има идея за изграждане на Фремо в 1. Релсовият материал с който разполагаме, може да покрие трасе от ВТУ ''Тодор Каблешков до гара Пионер :prankster: На Националната среща на живо видях постиженията в ТТ. Силно съм вдъхновен и мотивиран да работим в 1:32. Благодарности за готовността на "печените'' да ни съдействат. :hi: Вече получихме и стандартите за челата, така, че действаме!

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #20 -: 09 Юни 2014, 15:16:51 »
Здравейте,
Тъй като срещата наближава решихме да поместим малко повече информация за FREDi - Или мишката, с която се кара влака.

На срещата ще има 10 бр FREDi версия 1.8, които изглеждат по следния начин:



С голямата черна врътка се определя скоростта на локомотива. Превключвателя под него (с зелената шапка) обръща посоката на движение.
Бутона стоп за разлика от RocoMultimaus действа единствено за аварийно спиране на локомотива асоцииран с тази мишка. При натискане всички останали влакове по трасето ще продължат да се движат!!!

Функционален бутон F0 служи за спиране/ пускане на фаровете.

На долната картинка се виждат три светодиода около врътката:


При поставяне на кабела на мишката в LNBox започва синхронизация, при което горния червен светодиод мига. През това време мишката не е активна и не може да се управлява все още. След около секунда-две тя се синхронизира и започва да свети някой от зелените светодиоди. Тогава вече контролът е във ваши ръце.

Останалите функционални бутони, както и двата бутона със стрелки служат за управление на функциите на звукови декодери и действието им зависи от програмираните функции в декодера. За срещата няма да се налага да ги използвате. Най- често това са свирки на локомотива.

Бутоните със стрелките добавят функции към всеки от фунционалните бутони.

За срещата ще бъдат донесени FRED/FREDi и от Германия, като техния вид може да бъде различен, като например:

FREDi версия 1.7:


Описание на FREDi: http://fremodcc.sourceforge.net/diy/fred2/fredi_d.html

FRED версия 1.3:


Работа с FRED: http://fremodcc.sourceforge.net/diy/fred/manual.en.html
Описание на FRED: http://fremodcc.sourceforge.net/diy/fred/fred_e.html


emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #21 -: 19 Юни 2014, 10:17:49 »
Тъй като срещата мина искам да опиша един сценарий за каране на товарен влак и маневрена дейност, който беше заложен в разписанието. Особено ще е полезен за гаровия персонал и за тези, които им се е паднало да карат товарни влакове с номера FT300x (x=1-8)

Първо да покажа картите на вагоните, които трябваше да се носят заедно с тези влакове.

Лице на карта на товарен вагон:


Гръб на карта на товарен вагон:


Карго карта (Карта на товар):



Сценарият е следния:


От Мината тръгват натоварени с товарите си два влака с по 6 вагона, които се прекомпозират във влак FT3001 на гара Свобода.
Измежду тези вагони има по два вагона за всяка гара по пътя на FT3001. За да улесня оперирането направих всички карти еднакви, за да не се търси кой вагон къде е в композицията.
Разглеждам случая, когато FT 3001 пристига на гара Гавраилово. Две от картите на товари са обърнати с горната си половина на лицевата част на картата на вагона и се вижда, че тези два вагона пълни с въглища са за гара Гавраилово. В случая последните два вагона се откачат при пристигане на влака и се маневрират до глухия коловоз.
Влаковия персонал оставя картите на тези два вагона на гаровия персонал и отпътува с FT 3001. Гаровият персонал след маневрата трябва да свали въглищат аот дват авагона и да ги върне на мината за следващото зареждане на влак FT3003. Гаровият персонал изважда картата на товара и я обръща в джобчетона картата на вагона така, че да се вижда долната половина, която казва, че гара Гавраилово изпраща празен вагон на Мината.
Така картите и вагоните са подготвени и чакат влак FT 3002, който пък събира всички празни вагони по пътя си, а гаровия персонал при закачане на вагоните на FT3002 предава картите на вагоните на машиниста. На гара Свобода влака се разформирова на два товарни влака FT70003 и FT 70004, Които карат по 6 празни вагона на Мината.
При пристигане на вагони на Мината, гаровия персонал слага въглищата по вагоните, като товари и обръща картата на товара в джобчето да се вижда горната и половина, която показва, че се превозват въглища от Мината за съответната гара.

И така сценарият започва от начало.
При този сценарий, трябва машиниста добре да е огледал картите на всички вагони в състава на влака, преди заминаването от началнагара,  за да знае на коя гара кой вагон трябва да остави.

По принцип оперирането на товарни влакове е доста по- сложно и това беше най- лекия възможен сценарий.

Едно от правилата за опериране е, че на трасето се определят хъбове или товарни центрове, между които се движат транзитни товарни влакове. На картинката това са гари A и Б. По правило това са гаражни модули за да не се запушват гарите по трасето.
Всеки хъб има назначени локалнин товарни влакове до близките му гари (оградени в синьо), които обслужва.



Нека да разгледаме сценарий, в който гара C иска да изпрати стока за гара D.
1. Гара С подготвя карта на товара, в който вписва крайната гара, D за която е доставката и вида й. Слага картата на товара в джобчето на картата на вагона и изчаква следващия локален товарен влак за гара А. Закача вагона и го изпраща на гара А.
2. В гара А се взимат всички вагони предназначени за гарите обслужвани от хъб В и се композират в транзитен влак от А до В.
3. В гара В се разкомпозира транзитния влак и  се композира локален влак , който доставя стоката ни до гара D.

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1814
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #22 -: 19 Юни 2014, 10:23:35 »
Въпрос относно искането на гара С да изпрати товар към гара D
Кога възниква това желание за изпращане на вагон - когато се подготвя разписанието Х дни преди срещата или в вече в самата среща?
Ако е второто то този вагон как се определя в кой влак да замине?

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #23 -: 19 Юни 2014, 10:27:14 »
В разписанието се предвиждат локални регулярни товарни влакове между всеки хъб и гарите, които той обслужва. Това е задължително. Ако гарите нямат какво да изпращат, тогава влака се състои от изолирана машина :)

Другата възможност е, ако самата гара С разполага с маневрен локомотив, да изпрати влак извън разписанието и да си прибере изолираната машина после, за да не запушва нечий коловоз на гара А.

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #24 -: 19 Юни 2014, 10:47:10 »
Ето отново един анимиран сценарий. Двете крайни гари (гаражи) са хъбовете

http://www.youtube.com/watch?v=eJiCMqPYXPQ

"Acsa-Erdökürt" поръчва стоманенни тръби от "Dunaföldvar"
1) Поръчка на Товарен вагон (Acsa...)
-попълване на карта на товара,
- Занася товара до стартовата точка (Dunaföldvar)
2) Изпращащата гара поръчва празен вагон (от Fiddleyard Györ)
3) Празния вагон идва с локален влак от Györ
4) натоварване на товара и транспортиране до "Dunaföldvar"
5) Тръбите пристигат със следващия локален влак до Györ
6) Товарен влак от  Györ до Fiddleyard Szombathely
7) Маневра/ локален влак пристига от Szombathely до Acsa с тръбите
8) Празния вагон може да се изпрати обратно до гаража или да се използва за собствени цели

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1814
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #25 -: 19 Юни 2014, 10:52:33 »
Емо,

от твойте обяснения и това клипче, горе долу поне аз добивам представа, но нека го направим на някоя закрита за външни хора среща и на практика.

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #26 -: 24 Юли 2014, 16:39:57 »
Ето едно хитро решение, което ще освободи ръцете Ви, които са само две, а трябва да носят Карти на локомотиви и вагони, разпписания на влака и на локомотива, мишка
... или пък когато имате голям престой, а няма стойки за мишки по гарите
... или трябва да помогнете на гаровия персонал с разкачане на вагони за извършване на маневра...

Все ситуации, които изискват поне още една свободна ръка:


emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #27 -: 28 Юли 2014, 14:16:56 »
Малко дефицитна радост и спестени около 70 евро...

Уикенда си поиграх и направих 6 единични и 2 тройни стойки за FREDi. Единичните са за от страната на каращите и съм ги направил да се захващат посредством скобата на LocoNet кутията, а тройните са за гарите и персонала им, където да се държат FRED на локомотивите на съответния коловоз, за влак, който ще се поеме от някой каращ.

Единичните:








Тройните:






emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #28 -: 01 Август 2014, 13:17:05 »
Ето малко лесни и необходими подсказки... А вие имате ли ги и знаете ли ги?


Освен модула сам по себе си са необходими още няколко неща за да се превърне първата среща в истинско удоволствие.

За всеки участник:
-Устройство за разкачане на вагони.

За всеки модул
-Достатъчен брой болтове, перчати гайки и шайби с голям диаметър за механичното свързване със съседните модули,
подходящи кабели ≥ 0.75 mm² с 4 мм бананщекерни конектори за връзка със съседните модули,
-поне един loconet кабел с дължина 3м и един loconet box (ако няма интегриран в модула).
-За всеки един собственик на модул: почистващ инструмент за релси (да се използва само за собствените модули), например парче плат с почистващ препарат, гума и т.н.

За гари и гаражи допълнително
-Поставка за документи,
-поставка за мишки (FREDs),
-стойка за карти (вагони, локомотиви),
-стойка за разписания,
-мобилен телефон, батерии, зарядни,
-Знак на гарата със стойка за часовник,
-кабел за часовник 10 m бял, ≥ 0.75 mm², двоен, 4-mm-бананщекери мъжки/женски,
-поне две допълнителни LN Box-а и подходящи кабели,
-контейнер за товарни карти,
-контейнер за товари

ivo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2006
  • Рейтинг: 558
  • HO - II-III, София
Re: FREMO- стандарти и опериране
« Отговор #29 -: 06 Септември 2015, 00:06:02 »
fremo, fremo, fremo ...;)