Автор Тема: Осветяване на вагони с интериорен декодер на ESU  (Прочетена 2517 пъти)

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Здравейте на всички. Не съм поствал доста отдавна направо няколко години  :lol: :haha: Не съм ви забравил, само съм позабавил пускането на темички. Насъбрал съм материал, който може да кача евентуално.... в обозримо бъдеще или пък не  :haha: :lol:

На кратко ще представя един може би нов продукт на ESU, но поне за мен със сигурност е нов. Това е интериорен декодер за осветление на вагони. Произвежда се в два мащаба и в два варианта с топло бели и жълти диоди. До сега знаете сам съм си правил осветлението, но този път стъпихме на готово решение. Все пак влака не е мой така че се съобразяваме с клиента  :good:

И така това са декодерите и комплекта, който ще търпи цифровизация на вагоните. Комплекта съдържа два локомотива. Задвижения вече е цифровизиран с звук. Вагоните са 6 на брой, като багажния няма да го осветяваме на този етап, тъй като има само два прозореца и никакъв интериор.



Декодерите са Н0 с каталожен номер 50709 и са с топли жълти диоди. Комплекта е на Ривароси а влака е американски ориент експрес, който има хубави интериори във всеки вагон и малко или много си оправдава тази екстра.




Самият декодер е доста интересен. Има изводи за присъединяване на ESU PowerPack на изводите от долната страна РР или за супер кондезатор на изводите от горната страна CAP. В двата края на платката двата средни извода се използват за червени стоп светлини на крайния вагон, които аз махнах тъй като не са нужни за този проект. От долната страна се намират и допълнителни изводи за крушка 1.5 волта както и един аукс изход. Диодите на брой са общо 11 и са разделени в 5 групи както следва:

Група А - диоди 1-2-3
Група Б - диоди 4-5
Група В - диоди 6-7
Група Г - диоди 8-9
Група Д - диоди 10-11

По подразбиране активирането става с F2 което включва всички 5 групи едновременно. Всяка група може да се включва самостоятелно с бутони F3 до F7 съответно от А до Д групи. Доста добра симулация за осветеност в дадени части на вагона.

При смяна на адреса от 3 към локомотивния адрес 12 установих че е малко греда по отношение на програмирането. Смяната на адреса едвам я направих с Динамис Про централата. Декодера дава грешки във всички познати режими за програмиране CV, PM, RM и техните комбинации. Не дава никаква обратна връзка и съответно дава грешка. Успях да сменя адреса само и единствено в CV mode въпреки че и там дава грешка, но възприема промяната успешно.

В упътването се препоръчва използването на програматор на ESU. И така адреса го смених с централата, а промяната на функционалните бутони оставих за по-късно тъй като е "трън в задника" с индексните cv-та, но е наложително да се изместят на по-горни F бутони, за да не съвпадат с функциите на самия локомотив. За щастие имам програматор така че това ще стане бързо (надявам се).

Особеност на този комплект е че вагоните са оборудвани с полу-оси и няма как да токоснемам с обща пластина от осите. За целта използвах токо-снемащи пластини на ESU, който са подходящи за такива полу-оси.



Пробвах да ги залепя на подходящо място, но талигите не ми дадоха такъв шанс и реших да пробия пластините в средата така че да ги захвана на възможно най доброто място в средата чрез царския болт.



Окабеляването от коша към талигите не беше никакъв проблем, тъй като има отвори за щипките който държат рамата и покрива. Кабелчетата са много тънки и ги прекарах именно от там. Без излишно пробиване. Декодера го монтирах на тавана с 4 броя монтажни лепенки. Седи здраво и е на 1мм отстояние така че да не вибрира излишно при движението на вагона.



Както се вижда от последната снимка платката позволява да бъде скъсявана при необходимост от края група Д към началото Група А ( където е скупчена електрониката) губите групата, но пък може да използвате платката за осветяване в багажен вагон или кабина на локомотив с някой от свободните AUX изводи. Също всички групи може да бъдат срязани и наставени с кабелчета паралелно на съответните изводите. Това е предвидено с цел ако вагона е по-дълъг, или интериора на вагона има доста различно разположение което не пасва на платката. В моя случай както се вижда няма нужда от такова преправяне.

Крайния ефект може да видите на долните две клипчета за два различни вагона, единия е този купеен вагон, а другия е бюфет вагона.

https://www.youtube.com/watch?v=shF5PCXVLLY

https://www.youtube.com/watch?v=TEhWp27zdf8

Единственото ми притеснение е че токоснемането в момента може да се окаже не достатъчно само от една ос. Но като се има предвид че за първи път работя с тези продукти не съм закупил достатъчно токоснематели. Вероятно комплекта ще се върне пак при мен за евентуален ъпрегрейд и монтаж на токоснемател и на другата талига. Но поживьом увидем дет се казва. Собственика да каже дали много насича, може пък да улегне в процеса на каране след "разпилване" на пластините и колелата :)
« Последна редакция: 16 Януари 2023, 16:46:00 от BaHkaTa »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6709
  • Рейтинг: 1086
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък
Re: Осветяване на вагони с интериорен декодер на ESU
« Отговор #1 -: 16 Януари 2023, 16:43:29 »

Video unavailable
This video is private

BaHkaTa

  • БАНКАТА
  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • *****
  • Публикации: 464
  • Рейтинг: 56
  • BDZ/UP/BN - София
    • Хоби Работилница
Re: Осветяване на вагони с интериорен декодер на ESU
« Отговор #2 -: 16 Януари 2023, 16:46:25 »

Моя грешка. По дефаулт не винаги нещата работят  :lol: оправих правата на клиповете.

lubetc

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Публикации: 1
  • Рейтинг: 0
Re: Осветяване на вагони с интериорен декодер на ESU
« Отговор #3 -: 16 Януари 2023, 19:15:51 »
Станало е супер. От време на време, прекъсва, но това ще се оправи след почистване на релсовия път... и колоосите на локомотива и вагоните. Аз и Алек благодарим на Ванката за супер осветяването на "American Orient express".