Автор Тема: FREMO разписания  (Прочетена 10783 пъти)

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
FREMO разписания
« -: 14 Март 2014, 16:43:08 »
Седя и си мисля, дали повече седя или повече мисля...
Ако някой счита, че му се навира нещо, пробутва или подобни своевеолия нека да прескочи темата.

С натоящото бих искал да хвърля малко светлина върху една част от принципите на опериране на FREMO трасе, а именно разписанията. При подготовката на всяка FREMO среща се изготвя разписание, базирано на предварително изготвения план на трасето с всички участващи модули, за да се знае дължината на всеки участък. Трасето в общия случай е разделено на клонове.


Граф на разписанието
Разработването на разписанията започва от темата на трасето, според която се назначават всички влакове, които ще се движат. Главния инструмент за това е графа на движението за всяко едно направление/клон от трасето. Графа изглежда по следния начин:



По хоризонталата се изобразява времето, а по вертикала гарите и междугарията за това направление/клон от трасето. Всяка гара  се представя с една или няколко хоризонтални линии, като броя на линиите отговарят на броя коловози на гарата.
Наклонените цветни линии показват движението на влака в междугарие, а престоя на влаковете се означава с хоризонтална линия върху коловоза, на който се извършва престоя. Всеки тип влак се означава с еднакъв цвят ( пътническите в един, експресите в друг и т.н.) До всяко движение се отбелязва и номера на влака. Хоризонтално разположените цифри означават крайната минута на пристигане/потегляне на влака.

Вертикалните оранжеви линии показват времето, за по- лесно ориентиране. дебелите са кръглите часове, пунктира е половинчасовите, а тънките десетминутките.

Не се допуска да има кръстосване на наклонени линии в междугарие, което съответства на два влака един срещу друг по единичен участък.

Локомотивни разписания
След съставянето списъка на влаковете и тяхното движение, следва назначаването на локомотиви на всеки влак. Така всеки локомотив се знае кой влак ще тегли, като в разписанието на локомотивите за всеки от тях се описват всички влакове, часовете на тръгване, начална и крайна гара. Това разписание на  локомотива придружава локомотивната карта, за да се знае локомотива къде трябва да бъде във всеки един момент. Обиккновено собственика на локомотива/ мотрисат атрябва да отпечата това локомотивно разписание и да ги прикрепи към Лококартата




Разписания на начални/крайни точки
За по- добрата организация се изготвя разписание на началните/ крайните точки. В него се описват всички лкомотиви и мотриси, къде трябва да бъдат (на коя гара и в колко часа) при започването и приключването на използването им и за/от кой влак са.



Благодарение на това разписание един час преди влака собственика знае на коя гара и на кой коловоз трябва да занесе/получи локомотива си за композирането/разкомпозирането

Влакови разписания
За всеки влак, който е планиран за движение по трасето се  изготвя разписание,, което включва всички гари, през които се минава, часовете на пристигане/ тръгване, престой ако има такъв, максимална скорост на движение на влака.



Влаковите разписания се разпечатват от организатора и се подреждат по реда на заминаване на влаковете. Всеки желаещ да кара влак, получава поредното разписание и отива на гарата от която тръгва влака. Обслужващияt гарата дава локо картата, картата на вагоните, мишката за управление (FRED). Управляващия влака съблюдава моделното време и предвижва влака според инструкциите на гаровите началници.
В зависимост от софтуера за планиране могат да бъдат или не коментари/легенда, свързани с планирани маневри по гарите. Това служи само и единствено за улеснение на управляващия влака, но не е задължителен елемент! Каращия влака трябва да се запознае с картите на вагоните, за да види дали в състава на влака, няма вагон или товар, който трябва да бъде разкомпозиран на някоя гара!!!

Гарови разписания
За Всяка гара включена в трасето се разработва разписание, включващо всички влакове преминаващи през нея, независимо дали спират или са транзит. Гаровото разписание показва номера на поредния влак, подредени по време на пристигане/ тръгване, от коя гара идва, към коя гара заминава и коя е крайната гара в маршрута, коловоза, на който трябва да се приеме и евентуален коментар, който не е задължителен Коментарите могат да включват описание на специфични маневри, ако планиращият разписанието е предвидил такива и ги е описал.


Гари с един коловоз, обикновено това са спирките, които не се обслужват от гаров персонал поради липса на стрелки не се нуждаят от разписание. Ако обаче има желаещи да контролират движението и да разрешават отпътуването на пътническите влакове например те могат да си го разпечатат. Обикновено гаровите разписания се разпечатват от собственика на гарата или персонала, който ще я обслужва. Понякога голямо улеснение за гаровия персонал е, ако до гаровото разписание имаме и графа на влаковете от клона, в който участва гарата.

Надявам се съм бил полезен.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: FREMO разписания
« Отговор #1 -: 14 Март 2014, 17:08:52 »
Интересно четиво. Благодаря.

Би ли добавил локо картата и картата на вагоните, които споменаваш.

Също и да питам: какво правите ако някой лок се счупи - т.е. предвиждате ли резерви за отвозване на влаците и т.н.? Или ако някой машинист липсва (тежки нощи и др.)?

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1702
  • Рейтинг: 157
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: FREMO разписания
« Отговор #2 -: 14 Март 2014, 17:26:21 »
Така изглеждат картите:

1. За локомотивите са червени:


2. За пътническите вагони са зелени:


3. За товарните са в различни цветове:


В моя случай, вагоните са ми само "Cargo". :hi:

Това в синьо - платформа за леки коли:


« Последна редакция: 14 Март 2014, 17:34:29 от TheJackal »

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO разписания
« Отговор #3 -: 14 Март 2014, 23:28:53 »
Малко допълнения към Стефчо

Всяка карта има за цел след като се даде вагон или локомотив, същия след срещата да намери собственика си.
Това, което Стефчо е показал е изходния продукт от един от инструментите. той обаче съдържа няколко части в себе си.

Ще обясня всяка от картите

Локомотивни карти

Лицето на Локо картата изглежда така:


Гръб на картата:


Малката част, която е отдолу на Стефчовите снимки се използва като купон, който след предаването на локомотива/вагона на гаровия персонал се задържа от собственика и е доказателство за притежание на возилото:



Целта на Лококартата е каращия влака да вижда функционалните бутони как са конфигурирани в декодера на локомотива, за да бъде управлението адекватно, DCC адреса (в момента на тази карта не се вижда, защото не е въведен в софтуера, генерирал картата),  както и да посочи основните характеристики на модела.
На лицето или гърба на картата може да има прозрачен джоб, в който да се постави локомотивното разписание.


Карта Пътнически вагони

Те винаги са зелени. Също както локо картата показва основните характеристики на модела и притежателя му.

Лице:



Гръб:


Купон за притежателя:



Карти за товарни вагони

Тези карти се издават за всеки товарен вагон. Според UIC типа на вагона, оцветяването на картата е различно, като основните типове и цветове могат да се видят тук: http://www.fktt-module.de/de/UIC

Лице на картата:


Гръб:


Купон за притежателя:


Всяка карта за товарен вагон е добре да има прозрачно джобче, в което се слага картата на товара. В тази пък карта се попълва каква стока се изпраща, кой, я изпраща, от коя гара, на кого и на коя гара на лицевата страна. След доставяне на на стоката на гърба на картата на товара е написано, на коя гара трябва да се изпрати вагона празен или със съответна стока от тази гара.
Товарите също се планират при правенето на разписанието, като се базират на описанието на всяка гара, която е регистрирана във fktt. В  описанието на гарата е казано какви стоки може да изпраща и получава всяка гара и в какви количества, като за тях се предвиждат конкретни вагони, в конкретни композиции.

На тази снимка в дясно е карта на товара , а в ляво карта на вагона


Самите товари превозвани във вагоните могат да бъдат моделни (например въглищата в един открит вагон или контейнери) или въображаеми - например тоалетна хартия за закрит G вагон.

Ето защо и преди съм казвал, че FREMO не е просто каране на едни влаци, както сме го правили до сега, а е развита идеята за някакъв сценарий, който да се следва.
Например на юнската среща Идеята е да се дислоцира българската армия посредством военните композиции, както и да се захранят всички населени места по жп линията с въглища, за предстоящата зима, добити от мината в клоновия ни участък.

DCC карта

Това е бялата част до Локо картата, тъй като обикновено се генерират в комплект. DCC картата има гръб и лице. Например на долната картинка тя се сгъва на две по вертикалната линия, като е много трудно да определя кое е гърба и кое лицето, защото:



На гърба на FRED устройството (Мишката за управление на локомотива) има джобче, в което се пъха тази карта, като лявата му част стърчи над устройството и се вижда номера на лкомотива и DCC адреса. Така еднозначно се знае тази мишка за кой локомотив е програмирана (съдържа същия DCC адрес като локомотива). Дясната част остава видима, когато мишката се обърне от към гърба и служи за да се виждат програмираните в декодера функции, за да се улесни управлението  на модела.

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: FREMO разписания
« Отговор #4 -: 17 Март 2014, 09:53:15 »
Въпрос.
Когато даден влак трябва да пътува от гара А към гара Б, гара А как иска свободен път или щом го има в разписанието гара Б трябва да очаква съотвентия влак и се смята, че има свободен път?
Когато трябва да стане разминаване на два влака, а единият е закъснял гаровият персонал как трябва да процедира със съседните гари?

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO разписания
« Отговор #5 -: 17 Март 2014, 10:51:33 »
По принцип, ако влака е включен в разписанието свободен път може да не се изисква, тъй като няма предвиден влак, който да заема междугарието.
Когато се допуска каране на влакове извън разписанието е задължително гарата, която пуска влака да се свърже по телефона с гарата, която трябва да го приеме. Ако получи разрешение от гара Б, чийто гаров персонал преценява дали има къде да приеме състава, влака извън разписанието се пуска.

Добра практика е при пускане на влак Гара А да уведоми гара Б, независимо дали влака е редовен или извън разписанието.

Всяка гара е оборудвана с телефон и на трасето се инсталира учрежденска телефонна централа, посредством която има връзка между всеки две гари. Телефонния указател с номерата на гарите се раздава при инсталацията на трасето от организатора.

При закъснял влак, гаровия персонал изчаква закъснелия влак и продължава по разписание със закъснение, като машинистите се стараят да "догонят" времето. Ако започнат да се допускат твърде големи закъснения организаторът има право да спре моделното време до достигане на "нормалното" състояние на разписанието.

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO разписания
« Отговор #6 -: 19 Март 2014, 09:11:27 »
Малко повече детайли за картите на товарите

Картата е двустранна. Допуска се попълване на ръка, ако предварително не се знае всяка гара какви и колко стоки може да приема и изпраща. В този случай трябва да се внимава много, защото е необходимо да се извършват маневри, които  моат да не са предвидени в разписанието, както и да няма включени забележки във влаковите разписания.



На примера е дадено как от Мината на срещата през юни ще се транспортират въглища до Гавраилово, като после празния вагон трябва да се върне на мината. На примера картата се сгъва хоризонтално на две и се поставя в джобчето на Картат ана товарния вагон

Такава карта се попълва за всеки вагон. Например в разписанието за юни са предвидени няколко товарни влака, които ще бъдат зареждани на Мината и след това ще оставят по един, два вагона на всяка гара по пътя от Бов до Гаража. След това всяка гара трябва да предаде товарите на Мината за следващото зареждане и да обърне картата и да върне вагона при следващия товарен влак предвиден по разписание, който ще събира празните вагони на път за Мината.

Не всички полета в карата са задължителни.

Ето и една анимация с малко по- различен сценарий (за съжаление на унгарски) в който се поръчват стоманени тръби.
https://www.youtube.com/watch?v=eJiCMqPYXPQ

Ето и превод на стъпките:
"Acsa-Erdökürt" поръчва стоманени тръби от "Dunaföldvar"
1) Поръчване на товари за нас (Acsa...)
- Попълва се картата на товара,
- Занася се товара до стартовата точка (Dunaföldvar)
2) Изпращащата гара поръчва празен вагон (от Fiddleyard Györ)
3) Празния вагон пристига с локален маневрен влак от  Györ
4) Натоварване на товара и слагане на товарна карта на "Dunaföldvar"
5) Тръбите пристигат със следващия маневрен влак обратно в Györ
6) Товарен влак от Györ до Fiddleyard Szombathely
7) Маневрен влак пристига от Szombathely до Acsa С тръбите
8) Празния вагон може да се изпрати обратно до Гаражния модул или да се използва за други цели.

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO разписания
« Отговор #7 -: 25 Април 2014, 23:07:50 »
Маневрената дейност във ФРЕМО е нещо много интересно, което прави карането  почти изкуство, но изисква доста опит, както от правещия разписанието, така и от гаровия персонал, който да дава инструкции пък на каращия.

Ето един клип как го правят. Обърнете внимание на инструкциите които се дават от гаровия персонал, който има водеща роля, както и на "инструмента", който се ползва за оркачане на вагоните. Този инструмент може да бъде и само с магнит накрая и да се поставя над куплунга, което предизвиква откачане на вагоните. Във фремо се налага да се използва, защото не се позволява разкачване на вагони с вдигането им от релсите.... Така че ако ходите на ресторант поръчвайте шишчета и ще имате готов инструмент за откачане на вагони. Може да забележите в клипа и за какво служат картите на вагоните. Инструкциите дори нее задължително да са с думи и могат да са само със знаци, което пък може да е и атрактивно, тъй като при големи срещи често се събират различни нации и има проблеми с комуникацията понякога.

Приятно гледане : http://youtu.be/OLydEXTwESE

liro4605

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: FREMO разписания
« Отговор #8 -: 26 Април 2014, 02:51:39 »
Малко извадки от Правилника за движение на влаковете на НК ЖИ,който може да са ви интересни в случая  :)

Дял шести
МАНЕВРЕНА РАБОТА

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

   Чл. 418.  Маневра е всяко организирано придвижване на подвижен жп състав по железния път, извършвано по маневрени сигнали.
   Чл. 419. (1) Маневра по гаровите коловози се извършва с разрешение само на дежурния ръководител движение, а в гари на централно диспечерско управление – от влаковия диспечер, по предварително дадено и одобрено искане от превозвача;
   (2) Разпределението на задълженията между гаровите служители се определя в технологията за работа на експлоатационния пункт .
   (3) Маневрата се ръководи само от едно лице - ръководител на маневрата (маневрист, началник-влак, старши кондуктор, ръководител движение, началник гара, деломайстор), който е отговорен за правилното й извършване.
   Чл. 420.  Маневрената работа в гарите се извършва по установен технологически процес и по план, който осигурява:
   1.  своевременното композиране и изпращане на влаковете;
   2.  редовното приемане и разкомпозиране на влаковете;
   3.  своевременното подаване на вагоните за извършване на товарни, разтоварни, ремонтни и други операции и своевременното им изваждане след завършване на тези операции;
   4.  безопасност на движението и личната безопасност на работниците, свързани с маневрата и опазване на подвижния състав и превозваните товари;
   5.  най-малка загуба на време за преработването на вагоните в гарите;
   6. най-рационалното използване на всички маневрени средства и технически устройства за маневра.



Глава трета
РЪКОВОДСТВО И ПЛАНИРАНЕ НА МАНЕВРЕНАТА РАБОТА

Раздел I
Общи положения

   Чл. 448.  Разпоредителят на маневрата съгласува работата на работниците от различните служби с оглед спазване на сигурността при извършване на маневрената работа;
   Чл. 449.  (1) В гари със самостоятелни маневри и самостоятелни маневрени райони началникът на службата по превозите изготвя сменен план, в който вписва задачи по:
   1.  приемане и разкомпозиране на влаковете;
   2.  композиране и изпращане на влаковете;
   3.  преработване на преминаващи директни и локални влакове;
   4.  местната работа;
   5.  изпълнение на особени задачи.


 Съжалявам ,че нямам под ръка в момента образец ІІ-39 или "План за маневрата" в който в табличен вид се показва кой вагон точно къде да отиде,както го разиграват на клипа.След маневрата,както е писал по-горе Емо документа на вагона остава в гарата или продължава с влака.

  Ето и малко от Наредба№58 (сигналите подавани от жабока  :) )


Глава двадесет и пета.
СИГНАЛИ ПРИ ИЗВЪРШВАНЕ НА МАНЕВРА
Чл. 418. (1) Сигналите при маневра се подават с ръчни и звукови сигнални принадлежности.
(2) С маневрени радиотелефони се дават указания, допълващи ръчните и звуковите сигнали.
 
Чл. 419. Подаващият ръчни сигнали стои с лице към локомотива на място, от което сигналите се възприемат правилно от локомотивната бригада.
 
 
Чл. 420. При маневра се подават следните ръчни и звукови сигнали:
1. "Спри": денем - кръгообразно движение на развят жълт флаг (приложение № 43, фиг. 181), а нощем - същото движение с жълта светлина на сигналното фенерче (приложение № 43, фиг. 182), винаги придружени от три къси изсвирвания с джобната свирка (•••), като:
а) при липса на жълта светлина се допуска употреба на обикновена светлина;
б) при наличие на червен флаг или червена светлина сигналът "Спри!" се подава с тях, като не е необходимо да се въртят, но се придружават от три къси изсвирвания с джобната свирка (приложение № 43, фиг. 183 и 184);
2. "Напред" (съставът трябва да бъде теглен): денем - дъгообразно движение над главата с развят жълт флаг (приложение № 43, фиг. 185), нощем - същото движение с обикновена светлина (приложение № 43, фиг. 186), винаги придружени от едно продължително изсвирване с джобната свирка ( - );
3. "Намали скоростта": денем - бавно дъгообразно движение встрани от тялото с развят жълт флаг отгоре надолу и обратно (приложение № 43, фиг. 187), нощем - същото движение с жълта светлина (приложение № 43, фиг. 188), винаги придружени от едно продължително затихващо към края изсвирване с джобната свирка ( - ); при липса на жълта светлина сигналът допуска употреба на обикновена светлина;
4. "Назад" (съставът трябва да бъде бутан заедно): денем - умерено бързо дъгообразно движение пред краката с развят жълт флаг (приложение № 43, фиг. 189), нощем - същото движение с обикновена светлина (приложение № 43, фиг. 190), винаги придружени от две продължителни изсвирвания с джобната свирка ( - - );
5. "Натисни малко назад!" (за откачване или прикачване): денем - бавно дъгообразно движение пред краката с развят жълт флаг (приложение № 43, фиг. 191), нощем - същото движение с жълта светлина (приложение № 43, фиг. 192), винаги придружени от две къси изсвирвания с джобната свирка (••);
6. "Отблъсни вагоните!": денем - бързо дъгообразно движение пред краката с развят жълт флаг (приложение № 43, фиг. 189), нощем - същото движение с обикновена светлина (приложение № 43, фиг. 190), придружени винаги от едно късо и едно продължително изсвирване с джобната свирка (• - ).

Съжалявам че фигурите не излизат но те са описани  :)

 

emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO разписания
« Отговор #9 -: 05 Юни 2016, 15:48:47 »
Честито на всички!

Grafikon си има и български превод!
Сега очакваме следващата му версия, в която българския ще бъде достъпен.



emilchaushev

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1464
  • Рейтинг: 542
  • N scale 1:160- реален моделизъм
Re: FREMO разписания
« Отговор #10 -: 13 Юни 2016, 12:27:50 »
Ето я и нея... доста по- бързо от колкото очаквах.

https://bitbucket.org/jub77/grafikon/downloads/grafikon-1.2.0-beta-1+a30ee400d06f.zip

Ако имате време разцъкайте и ако забележите "тъпи", неадекватни или каквито е и да са грешки или корекции, които могат да се внесат ще се радвам да споделите.