Главен форум | Main forum > Фремо | Fremo

FREMO разписания

(1/3) > >>

emilchaushev:
Седя и си мисля, дали повече седя или повече мисля...
Ако някой счита, че му се навира нещо, пробутва или подобни своевеолия нека да прескочи темата.

С натоящото бих искал да хвърля малко светлина върху една част от принципите на опериране на FREMO трасе, а именно разписанията. При подготовката на всяка FREMO среща се изготвя разписание, базирано на предварително изготвения план на трасето с всички участващи модули, за да се знае дължината на всеки участък. Трасето в общия случай е разделено на клонове.


Граф на разписанието
Разработването на разписанията започва от темата на трасето, според която се назначават всички влакове, които ще се движат. Главния инструмент за това е графа на движението за всяко едно направление/клон от трасето. Графа изглежда по следния начин:



По хоризонталата се изобразява времето, а по вертикала гарите и междугарията за това направление/клон от трасето. Всяка гара  се представя с една или няколко хоризонтални линии, като броя на линиите отговарят на броя коловози на гарата.
Наклонените цветни линии показват движението на влака в междугарие, а престоя на влаковете се означава с хоризонтална линия върху коловоза, на който се извършва престоя. Всеки тип влак се означава с еднакъв цвят ( пътническите в един, експресите в друг и т.н.) До всяко движение се отбелязва и номера на влака. Хоризонтално разположените цифри означават крайната минута на пристигане/потегляне на влака.

Вертикалните оранжеви линии показват времето, за по- лесно ориентиране. дебелите са кръглите часове, пунктира е половинчасовите, а тънките десетминутките.

Не се допуска да има кръстосване на наклонени линии в междугарие, което съответства на два влака един срещу друг по единичен участък.

Локомотивни разписания
След съставянето списъка на влаковете и тяхното движение, следва назначаването на локомотиви на всеки влак. Така всеки локомотив се знае кой влак ще тегли, като в разписанието на локомотивите за всеки от тях се описват всички влакове, часовете на тръгване, начална и крайна гара. Това разписание на  локомотива придружава локомотивната карта, за да се знае локомотива къде трябва да бъде във всеки един момент. Обиккновено собственика на локомотива/ мотрисат атрябва да отпечата това локомотивно разписание и да ги прикрепи към Лококартата




Разписания на начални/крайни точки
За по- добрата организация се изготвя разписание на началните/ крайните точки. В него се описват всички лкомотиви и мотриси, къде трябва да бъдат (на коя гара и в колко часа) при започването и приключването на използването им и за/от кой влак са.



Благодарение на това разписание един час преди влака собственика знае на коя гара и на кой коловоз трябва да занесе/получи локомотива си за композирането/разкомпозирането

Влакови разписания
За всеки влак, който е планиран за движение по трасето се  изготвя разписание,, което включва всички гари, през които се минава, часовете на пристигане/ тръгване, престой ако има такъв, максимална скорост на движение на влака.



Влаковите разписания се разпечатват от организатора и се подреждат по реда на заминаване на влаковете. Всеки желаещ да кара влак, получава поредното разписание и отива на гарата от която тръгва влака. Обслужващияt гарата дава локо картата, картата на вагоните, мишката за управление (FRED). Управляващия влака съблюдава моделното време и предвижва влака според инструкциите на гаровите началници.
В зависимост от софтуера за планиране могат да бъдат или не коментари/легенда, свързани с планирани маневри по гарите. Това служи само и единствено за улеснение на управляващия влака, но не е задължителен елемент! Каращия влака трябва да се запознае с картите на вагоните, за да види дали в състава на влака, няма вагон или товар, който трябва да бъде разкомпозиран на някоя гара!!!

Гарови разписания
За Всяка гара включена в трасето се разработва разписание, включващо всички влакове преминаващи през нея, независимо дали спират или са транзит. Гаровото разписание показва номера на поредния влак, подредени по време на пристигане/ тръгване, от коя гара идва, към коя гара заминава и коя е крайната гара в маршрута, коловоза, на който трябва да се приеме и евентуален коментар, който не е задължителен Коментарите могат да включват описание на специфични маневри, ако планиращият разписанието е предвидил такива и ги е описал.


Гари с един коловоз, обикновено това са спирките, които не се обслужват от гаров персонал поради липса на стрелки не се нуждаят от разписание. Ако обаче има желаещи да контролират движението и да разрешават отпътуването на пътническите влакове например те могат да си го разпечатат. Обикновено гаровите разписания се разпечатват от собственика на гарата или персонала, който ще я обслужва. Понякога голямо улеснение за гаровия персонал е, ако до гаровото разписание имаме и графа на влаковете от клона, в който участва гарата.

Надявам се съм бил полезен.

mitko0888:
Интересно четиво. Благодаря.

Би ли добавил локо картата и картата на вагоните, които споменаваш.

Също и да питам: какво правите ако някой лок се счупи - т.е. предвиждате ли резерви за отвозване на влаците и т.н.? Или ако някой машинист липсва (тежки нощи и др.)?

TheJackal:
Така изглеждат картите:

1. За локомотивите са червени:


2. За пътническите вагони са зелени:


3. За товарните са в различни цветове:


В моя случай, вагоните са ми само "Cargo". :hi:

Това в синьо - платформа за леки коли:


emilchaushev:
Малко допълнения към Стефчо

Всяка карта има за цел след като се даде вагон или локомотив, същия след срещата да намери собственика си.
Това, което Стефчо е показал е изходния продукт от един от инструментите. той обаче съдържа няколко части в себе си.

Ще обясня всяка от картите

Локомотивни карти

Лицето на Локо картата изглежда така:


Гръб на картата:


Малката част, която е отдолу на Стефчовите снимки се използва като купон, който след предаването на локомотива/вагона на гаровия персонал се задържа от собственика и е доказателство за притежание на возилото:



Целта на Лококартата е каращия влака да вижда функционалните бутони как са конфигурирани в декодера на локомотива, за да бъде управлението адекватно, DCC адреса (в момента на тази карта не се вижда, защото не е въведен в софтуера, генерирал картата),  както и да посочи основните характеристики на модела.
На лицето или гърба на картата може да има прозрачен джоб, в който да се постави локомотивното разписание.


Карта Пътнически вагони

Те винаги са зелени. Също както локо картата показва основните характеристики на модела и притежателя му.

Лице:



Гръб:


Купон за притежателя:



Карти за товарни вагони

Тези карти се издават за всеки товарен вагон. Според UIC типа на вагона, оцветяването на картата е различно, като основните типове и цветове могат да се видят тук: http://www.fktt-module.de/de/UIC

Лице на картата:


Гръб:


Купон за притежателя:


Всяка карта за товарен вагон е добре да има прозрачно джобче, в което се слага картата на товара. В тази пък карта се попълва каква стока се изпраща, кой, я изпраща, от коя гара, на кого и на коя гара на лицевата страна. След доставяне на на стоката на гърба на картата на товара е написано, на коя гара трябва да се изпрати вагона празен или със съответна стока от тази гара.
Товарите също се планират при правенето на разписанието, като се базират на описанието на всяка гара, която е регистрирана във fktt. В  описанието на гарата е казано какви стоки може да изпраща и получава всяка гара и в какви количества, като за тях се предвиждат конкретни вагони, в конкретни композиции.

На тази снимка в дясно е карта на товара , а в ляво карта на вагона


Самите товари превозвани във вагоните могат да бъдат моделни (например въглищата в един открит вагон или контейнери) или въображаеми - например тоалетна хартия за закрит G вагон.

Ето защо и преди съм казвал, че FREMO не е просто каране на едни влаци, както сме го правили до сега, а е развита идеята за някакъв сценарий, който да се следва.
Например на юнската среща Идеята е да се дислоцира българската армия посредством военните композиции, както и да се захранят всички населени места по жп линията с въглища, за предстоящата зима, добити от мината в клоновия ни участък.

DCC карта

Това е бялата част до Локо картата, тъй като обикновено се генерират в комплект. DCC картата има гръб и лице. Например на долната картинка тя се сгъва на две по вертикалната линия, като е много трудно да определя кое е гърба и кое лицето, защото:



На гърба на FRED устройството (Мишката за управление на локомотива) има джобче, в което се пъха тази карта, като лявата му част стърчи над устройството и се вижда номера на лкомотива и DCC адреса. Така еднозначно се знае тази мишка за кой локомотив е програмирана (съдържа същия DCC адрес като локомотива). Дясната част остава видима, когато мишката се обърне от към гърба и служи за да се виждат програмираните в декодера функции, за да се улесни управлението  на модела.

pavel75:
Въпрос.
Когато даден влак трябва да пътува от гара А към гара Б, гара А как иска свободен път или щом го има в разписанието гара Б трябва да очаква съотвентия влак и се смята, че има свободен път?
Когато трябва да стане разминаване на два влака, а единият е закъснял гаровият персонал как трябва да процедира със съседните гари?

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия