Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models
Roco E44.5 (43410) нов мотор и други дреболии
(1/1)
mitko0888:
Моделът е произвеждан от 1989 до около 1995, т.е. в момента е на 20 - 25 години. Определено мога да кажа че изглежда страхотно. Ето и една (не моя) страхотна снимка от osterthun.com:
Имам го от около година и все не ми харесваше как тръгва, особено с няколко вагона. Като че ли му липсваше мощност, при изкачване с ниска скорост спира да върти колелата, а не боксува. Тръгва вяло и трудно, като изисква по-високо напрежение, при коет обързо тръгва на висока скорост. И разни други такива ефекти, които особено ме дразнеха. Предположих че поради годинките си моторът е размагнитен или нещо подобно, поради което си поръчах нов:
Резултатът беше абсолютно същият и остана единствената възможност - моторчето е слабо за тази предавка и за този диаметър на колоосите. Така че си останах с две хубави моторчета от Роко и с идеята тук да сложа нещо по-подходящо.
Това е кандидатът:
Моторчето е вече изпитано на преработената от мен Е11 ( http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3847.0.html) и макар и триполюсно се държи много добре. Диамеътрът му е около 24.5 мм и рамата трябваше да се изреже. В домашни условия без използване на специални машини се получи това:
Не е като на фреза, но по размери е идеално. Пък и не се вижда ... За съжаление по време на обработката рамата беше строшена на три части. Оказа се че течната стомана на Бизон прави чудеса (Машинката е готова от няколко месеца и нямам никакви забележки):
Новото разположение на моторчето (оста му е около 2 мм по-високо) доведе до сериозен шум от карданите. Преработването им включва оформяне на сферично чело вместо оригиналното плоско такова:
С това движението стана абсолютно безшумно (както си беше и оригинално ...). Мащабната скорост вече се постига при около 11 волта (новият мотор е нискооборотен) вместо оригинално при 7 волта. Движението е сериозно по-добро на ниските скорости, както и при натоварване с вагони или при изкачване, поради по-големия мотор. При високите скорости нещата си останаха без забележки. Общото тегло е с 30 грама по-малко (поради изрязването на част от шасито), но поради двата бандажа това не се отрази на тягата и няма да добавям тежести (в покрива има място за поне 100 грама). Консумацията е два пъти по малка (до около 120 мА при нормално движение с нормален влак). Платката е премахната и заменена с две половинки и конструкция, притискаща моторчето на мястото му. Общ вид на вътрешността:
В допълнение някои други подобрения. Светлините на всички Роко локомотиви като правило не светят при аналогово каране с мащабна скорост. Използвам стандартните топло бели диоди на добре оформено парче от оригиналния световод. В годините на сивата машина горната светлина май не трябва да я използвам. Червените не са ми нужни, което още опростява нещата. Схемата е стандартна, каквато използвам навсякъде - стабилизатор с ниски загуби на напрежение. Йонистор не съм слагал, има достатъчно място, може би някой ден ще добавя 0.1F.
Оригинално от вътрешната страна на кабината има едни грозни пластмаси, точно както на старо Пико. С премахването им се получава значително по-добра визия - прозорците вече са "прозрачни". Преди време си правех интериор - пулт, машинист и т.н., но така или иначе те се виждат само със светкавицата или с нарочно осветление, така че тук си спестих тези неща, въпреки че таблото е изработено (скрива светлините).
(Тук от светкавицата виждам една жица ... не бях я забелязал. Ще бъде скрита някой ден).
Имам още няколко локомотива с този тип мотори. Но при тях предавателното число е по-голямо и диаметърът на колелата е по-малък, или пък моторчето е от по-високо оборотните (те са с по-голяма мощност) и с тях няма проблеми. Но тук смяната на мотора определено даде сериозен резултат. Както и другите дреболии.
martochkata:
Браво много як тунинг сега ще се движи както трябва.Успех в начинанието. :good: &bgflag
mitko0888:
Преди не много време локомотивчето се сдоби с колела - без бандажи. Оригинално има по една гума на две от колоосите. Тъй като е доста старо производство, в резервните части на Роко имаше налични само колоси с едно метално колело и едно "гумено". Не беше трудно да извадя гумираните колела и да си сглобя две нови колооси без бандажи.
За да подобря тягата трябваше да се увеличи теглото на машинката. Оригинално беше около 300 грама, след моето рязане за новия мотор стана на 270. Първо запълних едно празно място в покрива. Оказа се че се събраха само 40 грама олово.
В двата края на шасито има доста място. Там се събраха още 95 гр. Малко е несиметрично заради покрива.
Крайният резултат - 405 грама за около 16 см. дължина на машинката - съвсем друго усещане като се държи в ръка.
Тягата се намали само с около 10%. Пълният овал с 44 вагона (малко над 5 метра влак) се теглят успешно по кривото ми трасе. Движението стана много по истинско. Няма цапане на релсите, поставя се лесно, може спокойно да се намести където трябва. Толкова ми хареса, че по същата рецепта си доставих резервни колооси за всичките ми останали дизелови и електрически локомотиви, като им замених колелата с банажите с нормални. Остана да мисля как да махна бандажите на два парни и една мотриса, но това ще е друг път.
IvanC:
Темата е сравнително стара и не я бях виждал досега. Митко с трите осмици я беше споменал в темата за 06-та серия на Алберт Модел и така от любопиство стигнах до нея. За съжаление снимките вече са изчезнали и не можах да видя преработката на Митко.
Имам няколко от тези локомотивчета. Много големи симпатяги са и поради това са ми слабост. Всичките ги купих от eBay и бяха доста употребявани, когато пристигнаха при мен. След като им сложих декодери (дешифратори), ми направи впечатление, че първоначално вървят много добре, но като навъртят около 10-ина минути непрекъснато движение, не искат да потеглят, докато врътката на тротъла (мишката) не надхвърли 50%, след което ускоряват бързо до средно-висока скорост, т.е. губят си бавния ход. Ако оставя локомотива в покой за около 45 минути - 1 час, локомотивът отово тръгва при малка позиция на тротъла (мишката) и има много добър плавен ход.
Оказа се, че моторчето загрява и след като е загряло си губи мощността на ниски обороти. Това е признак за слаби или отслабнали магнити. Имам и парни локомотиви на Роко със същите моторчета и при тях този проблем го няма. Затова предположих, че може да се получава при прегряване на моторчетата и ниско качество на използваните магнити
Преди известно време няколко китайски продавача на eBay предлагаха моторчета на "Роко", които много приличаха на тези в E 44.5. Със сигурност не бяха на Роко, макар че имаха марката на задната капачка. Купих няколко от тези моторчета (първо едно за проба, която се оказа успешна) и подмених магнитите на оригиналните моторчета на локомотивите с тези от "китайчетата". Моторчетата заработиха отлично след тази подмяна на магнитите - спряха да загряват и работят без промяна и след 15-20-минутна работа. За съжаление тези моторчета изчезнаха от eBay. Предполагам се дължи на това, че ги представяха за оригинални Роко моторчета.
Иван
mitko0888:
--- Цитат на: IvanC link=topic=4524.msg125057#msg125057 date=1708134576 ---... За съжаление снимките вече са изчезнали и не можах да видя преработката на Митко...
--- Край на цитат ---
Качил съм някои от снимките във фликъра. Там се очаква да не се губят :) Тук, във форума, под името ми има едно кълбенце, това е линка към профила ми. Или пък https://www.flickr.com/photos/196656345@N08/albums
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия