Автор Тема: Войната шесто поколение  (Прочетена 181544 пъти)

Filip Andonov

  • Trade Count: (3)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 142
  • Рейтинг: 65
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #285 -: 27 Март 2022, 21:08:21 »
Някой да знае какво се случи с анти ковид протеста в Канада? Ей така съвсем случайно се присетих. Нашенските новинарски сайтове, както и търсене в Гугъл, показват новини от 20-22 Февруари, от тогава нищо ново.... Наистина, питам от любопитство. Изобщо не се съмнявам че има информационно затъмнение.

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1818
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #286 -: 28 Март 2022, 09:46:31 »
Цитат на: Filip Andonov link=topic=4549.msg123399#msg123399 date=1648404501
Някой да знае какво се случи с анти ковид протеста в Канада? Ей така съвсем случайно се присетих. Нашенските новинарски сайтове, както и търсене в Гугъл, показват новини от 20-22 Февруари, от тогава нищо ново.... Наистина, питам от любопитство. Изобщо не се съмнявам че има информационно затъмнение.

Последно чух че са го разтурили. Даже отмениха извънредното положение или там каквото въведоха. За това май няма нищо ново.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12393
  • Рейтинг: 1342
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #287 -: 28 Март 2022, 12:57:57 »
Разтуриха го в центъра на града.
Първо предложиха "административна амнистия" на шофьорите  и камионите им.
Приеха я около 20% от протестиращите, а останалите се сплотиха още повече.
После прибраха децата чрез социалните, че били подложени на забранени от закона условия.
После започнаха арестите и завеждане на администативни и наказателни дела.
Административните стигат космически суми или конфискация на камионите.
Наказателните се бавят, вероятно осъзнали че ще бъдат загубени съгласно законите, конституцията и
международната харта за човешките права и биомедицината (чл.2), която впрочем е приета и ратифицирана
и от български парламент през 2003 (или 2005 беше) с пълно мнозинство и е в сила и до ден днешен!
После хората взеха да носят гориво за камионите и храна въпреки полицейските блокади.
Накрая полицията и общинските служби атакуваха всички, разпръснаха ги, конфискуваха камионите и
"изчистиха" улиците от протестиращи. Тъй като се очертаваше пълен блокаж на границите със САЩ,
павителството влезна в някакви преговори с комитета ...и тук започна пълното затъмнение при това
във вече променената епидемологична обстановка на пландемията.
Впрочем заведените огромно количество дела срещу правителството, полицията и общинските власти,
както и отделни министерства позоваващи се на законните членове от законодателната практика,
 в защита на гражданите и "медицинският фашизъм" който ги потъпка. Много от заповеедите са на ниво
общински властти, като по този начин правителствените органи остават  в страни (по документи) от делата.
И тъй като се оказа ченад 75% от протестиращите с камиони, шофьори са били вече ваксинирани,
вече се завеждат колективни искове под най-общо казано "въпрепятстване на бизнеса, чрез дискриминация"!
Та така...

А в великобритания се гласят за четвърта доза ваксинация...забогатяването на определени кръгове от бизнеса продължава,
като същевременно прозореца на Овертон (в това си крило) е почти напълно отворен и всеки момент се очаква изпразнените глави
от течението на този прозорец, сами да искат да бъдат дискриминирани, но да има "здрава ръка на власттите"!
Та така...
Да видим кога ще се "включат допълнителните екстри" от световната мунщрация на народите.
Ето как в момента е затворен град Шенжен в Китай (голям технически и производствен център!,
 в последната седмица. Къде сме ние...къде са китайците ...вече и в този аспект на планетния живот!!!(?)
Пуснете си автопревод чрез субтрите - момичето говори перфектен английски и всичко се превежда идеално:
https://www.youtube.com/watch?v=ROUyqHh-rkQ
(за жалост въпреки че клипа е обявен за 360 градусов, може да се разходите с нея оглеждайки се наоколо 360  градуса,
 само ако го пуснете на смартфоните си - впрочем интересно представяне на китайското битие става така  ;D)
За цицоманите - не  се вълнувайте много - във връзка с живота си съгласно кривото възпитание на родителите си,
тя до 16 годишна е живяла и е била представяна за момче дори в квартала си. Благодарение на помощта на
приятелките от някакво монашеско, девическо училище разбира какво е да си жена.  Прави си на два пъти
операция на гърдите, като така е постигнала максималния им възможен за нея обем и се облича по този начин
защото така се чувства физически и психически изключително комфортно и истинска жена (вече) по нейните собствени думи.
За съжаление на мъжете - от едната крайност, е отишла в другата - има си съпруга (от нейният пол) и не чувства
полово влечение към мъжете, но не ги възприема с лошото причинено и, на нея.
Впрочем изключително компетентна технически, става един от най-гледаните канали не само в Китай, но и по света,
когато представя различни (най-вече електронни) джаджи от китайското производство. Известна е и с честността си,
спрямо фирмите които я наемат за представяне в канала и - не спестява нищо от недостатъците на изделията и има
репутацията на човек искрено показващ предимствата и недостатъците на съответния продукт. Доста телевизии
направиха репортажи заради канала и (най-бързо набралият 1 млн. абонати в историята на  тубата...или нещо такова беше).
И ако съм ви заинтригувал извън темата тук - вижте старите и клипове - представя всякаква високотехнологична техника от инженерните областти.
 ;D
-----
А по темата тук и публикуването на 27 Gb банкова информация от "анонимните" хакнали руските банки,
се очаква отговор...или опит за анализ - "Е ли е Путлер, американска спяща клетка или е просто ...........?"
Ще бъде интересно евентуално!
 :yes: ;D :lol:

Каквото и да се разбере, трябва час по-скоро да се сложи край на братоубийствената война и България за
пръв път да заеме абсолютно неутрална позиция, ако иска да я има и за в бъдеше!
Мое лично мнение, което се оказа споделяно от доста други българи с ум в главата си!
(ти да видиш - имало надежда значи)

Dispatcher

  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 80
  • Рейтинг: 23
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #288 -: 29 Март 2022, 15:43:04 »
Цитат на: jopeto link=topic=4549.msg123363#msg123363 date=1647693466
Ето ти, малко фейк и чалга!   
Както казваш, просто работа!
https://www.youtube.com/watch?v=Mb3_R__r7Go
https://www.youtube.com/watch?v=I86_EotJGuw
Радваш ли се на смъртта на старци, жени и деца? Приветсваш ли освободителите!?


Ще помоля да не се споделят видеа с насилие над хора!!! В противен случай всеки един такъв коментар, пост, цитат ще бъде изтрит! Благодаря!

Dispatcher

  • Administrator
  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 80
  • Рейтинг: 23
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #289 -: 29 Март 2022, 15:47:09 »
Цитат на: jopeto link=topic=4549.msg123368#msg123368 date=1647701725
Както съм казал по-рано, дойде видов ден! Видя се кой, кой е!  Сега, може да ми пуснеш и клипчета с героите Гиви и Моторола и да ми възхваляваш цветущите  републики ЛДНР! Украйна сама се нападна, нали!? И такава държава, според теб никога не е съществувала!  Ходи да развяваш знамето със сърп и чук на Копринка и се кланяй на сатаниста Пути! Вие, които подкрепяте действията на тая сатанистка държава, за която човешките същаства, никога не са означавали нищо, дори и собственото и население сте готови да продадете за жълти купейки, майките си, родът си и държавата в която живеете! Радвайте се на човешкото страдание! Обвинявайте винаги другите държави,  вечно някой ви е ограбил и всички винаги са против вас! На роденият да пълзи, вечмо някой му е подрязъл крилата! Срам ме от хора като вас! Аз не съм като вас и никога няма да падна толкова! Дошло е време разделно!     


Ще помоля да не се обиждат или нападат други хора заради тяхното мислене или разсъждение над дадена ситуация/действие. Ако искате да водите такъв разговор, моля, разменете си лични данни и си  говорете на дълго и на широко. Моля тази тема да спре дотук за да не се налагът по-тежки санкции! Благодаря!

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1355
  • Рейтинг: 211
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #290 -: 30 Март 2022, 23:38:27 »
Истинското лице на войната е грозно и е това! Последствията, трябва да бъдат видяни от всеки "романтик", който се прехласва по оръжия и разни хиперболизирани истории за войната. Пламен ви го е написал! Истинското лице на войната, го виждат само мъртвите! Да наричаш убийствата на хора - "просто работа" и неугодните кадри за окупаторската пропаганда - "фейк" си е чиста перверзия. Виждам че, липсата на емпатия и очевидната радост към страданието на обикновенни хора се пробутва за норма и се тълкува, като част от правилникът  в този форум. Иска ми се да обясниш, очи в очи за правилцата си на хората загубили близките си и домовете си докато си седиш на топличко зад клавиатурата и се  изживяваш, като дигитално диктаторче.  Чувстваш ли се над другите, чрез онлайн репресийките си. Нали знаеш, че не ми пука от санкциите ти!
Както, казах - време разделно! Всеки си е избрал какъв да бъде, маските са паднали!

dred77

  • Trade Count: (2)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 392
  • Рейтинг: 337
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #291 -: 30 Март 2022, 23:57:43 »
Цитат на: gregary link=topic=4549.msg123394#msg123394 date=1648239276

Украйна (в случая стоящата зад нея сянка на САЩ), трябваше да даде точни гаранции, че ставайки член на НАТО и докарвайки западните войски до границата с Русия, няма да разположи ракети със среден и дълъг обсег. Но, как се дават такива юридически изпипани гаранции, след като е вече пълноценен член на НАТО...

 
 Само че има една уловка..., тези "задкулисните", наняколко пъти поканиха Москва, да прецени дали защитните системи на Литва, Латвия, Естония, са само защитни. Москва отказа да прати такава комисия, с  доводи..... всеки път различни. Пътят на "междуконентиалните" ракети от Харков до Москва, и от Литва до Москва е еднакъв, с какво Украйна е различна в това отношение?
 Нямам нищо срещу Русия, доскоро гледах предимно Руски филми /"Меч"-най великият сериал поне според мен, "Игра"-велик, "Марина рошча"-също е много завладяващ, "Платина", "Бандитский Петербург"/, не приемам обаче нахлуването на Русия със смешни доводи, въртележки, нагласени меко казано простотии.
 Историята помни победите на слабите, тези с "могъщия" ботуш нямат място там: https://youtu.be/z7JHWJbj5gQ. Най ми харесва около 6мин. където "депутата заседналв танка".......
 Едни от любимите ми групи са "Кипелов" и "Ария", но в момента, по-ме "изпълва" това :https://youtu.be/5BcvUeT93mI
 Ако една армия е толкова ВЕЛИКА, защо Путин твърдеше, че е "учение"? Защо прати наборниците? Защо без да напада, не показа сила? От "време оно" никой явно в тая държава не зачита живота, Човека-като Човек.
 Заплашително след атаката Путин говореше за "изкуствен интелект"....първо ме "хвана" лек замисъл. После като видях с какви машини влезе в Украйна, да освобождава...... "мастер оф Дизастер".
 То този "изкуствения интелект" /като такъв по-принцип може да взема решения сам/,  като се събуди до машини от 70s години на миналия век, се "самоизключи безкрайно".


ПП.Без Никакви Лоши помисли към нито един съфорумец, НАЗДРАВЕ!
« Последна редакция: 31 Март 2022, 00:19:59 от dred77 »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12393
  • Рейтинг: 1342
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #292 -: 03 Април 2022, 23:44:50 »
Тук гарантирано няма никакво насилие!!! Но пък темата е все по-актуална....."Войната шесто поколение!"..
при това отворена доста по-отдавна от 24 февруари 2022 - позорната дата в последната ( щото не е нова) руска история.
Но пък е идеален пример, как определена пропаганда, така е промила нечии
мозъци, че пленен руски наборник, да се срамува от майка си, когато и позвънява
от украински телефон, да и съобщи, че е жив, в плен...и че за него войната е свършила:
https://www.youtube.com/watch?v=zVn5-4yEWu8
По любопитно ми е  такива като въпросната скабеева (& съпруга и - ко водещ),
или като "мин.оборони росия" - цивилното ла*но, издигнало се от лейтенант от запаса, до
генерал-лейтенант за една нощ и назначен за министър ( притежател на 57 млн. след това),
 без един ден истинска служба в армията, или оная огледалната на скабеееви ...
някаква арменка & съпруга и - ко водещ (тия двойки путлер ги прави по калъп явно в москва)
или пък говорителя песков (и децата му и жените му - известни бохеми на Париж) спят спокойно и с чиста съвест нощем????????
На всичките са им спряни не само милионните сметките в Европа, но и децата им живеещи охолно из цялия западен свят,
са поканени дипломатично да напуснат страните си домакини!!! Май  обаче дори в Сирия не ги искат, макар те за там
да не са си и помисляли.  То сега ще трябва и да мислят вече, че харченето на милионите приключи.
Наближава специалната дата 22 април - последен шанс за тази война да бъде прекратена, независимо от резултатите и...
само жалко за хилядите убити (за 1 месец!!!!!!) и от двете страни, и от двата народа!!!!!
Та и тая руская стерва, тук сега, как ще минава през новия площад на София, с колата си???(утре ще е гласуването в ОС)
Пфу...че се ядосах на безочието и липсата на всякакъв морал и човечност в командващите на орките и техните лизачи на заплата!!!
Още на 24 сутринта в личен разговор, заявих че това е началото на края на путлер!!!
Само дано не се окаже и края на света - лудниците явно не са си свършили работата докрай!!!
А лукашенко да му мисли - последните ракетни удари по Киев, дойдоха от "негова" територия!
И там проглеждат и последните слепци - два батальона, отидоха с оръжието си, на страната на защитниците в Украйна!
какво ли ще стане, като се върнат в Белорусия (рано/късно - ще се приберат обаче)????
Обещаното по-горе в пост, почти е готово - още малко търпение! Но ще е без краен резултат - изводите ще са си ваши...
(дали путлер не е спяща клетка на хамериканците)

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12393
  • Рейтинг: 1342
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #293 -: 27 Май 2022, 16:42:39 »
От осем въздушни мисии, организирани през април,
над/за града герой - Мариопул, три са неуспешни...
В една от неуспешните мисии (5 април '22) е свален един от големите
хеликоптери (вероятно МИ-8/17) с осем човека на борда.
Оцелява единствено само един - бесарабски българин,
който е украински гражданин, защото е искал да бъде военен
пилот!!! Сестрите му са български гражданки поне от много години.
Брат им попада в руски плен, с два счупени крака. Успява
са се обади по телефона (Илън Мъск) и да опровергае
началната информация, че е загинал. На 8 април се е обадил на сестрите си, а на Благовещение е върнат на Украйна, в замяна на руски войници - пленени на Украинска територия!
Той има с помощта на Бог, възможността да продължи своя
свободен житейски път, за разлика от много бесарабски българи,
от различни възрастти, някои от тях и български граждани,
които се намират в окупираните градове - Бердянск и Мелитопол.
За тях в момента няма никаква информация.
Да даде Бог, да дочакат живи и здрави, освобождението на градовете си!!!
« Последна редакция: 27 Май 2022, 16:48:39 от pach »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12393
  • Рейтинг: 1342
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #294 -: 04 Май 2025, 12:02:41 »
Без връзка с горните теми и постове, но в темата за
"Войната шесто поколение,":
https://youtu.be/DLX4k5abmQI?si=YrRQEU_da8_LJ1qQ
И като добавим все по развиващият се ИИ, към които отдавна
отпаднаха човешките и цивилизационни норми, кога ли
филмовата поредица "Терминатор" ще се окаже сурова действителност!? От нас зависи да прекратим всичко лошо по между си, като човеци и да се огледаме и изтрезнеем в настъпващата реалност...
 bg&flag :yes:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12393
  • Рейтинг: 1342
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #295 -: 04 Май 2025, 13:04:54 »
И още малко, като едно възможно противодействие, стига да е навреме:

Етичният хакер Крис Кубека пред bTV: Третата световна война в киберпространството е факт
Тя започва да програмира на 5 г., на 10 хаква правосъдното министерство на САЩ, а през 2012-а контрира най-мащабната кибератака в историята

Цветана Балабанова 03.05.2025 г.

За намесата в президентските избори в Румъния от първо лице. Нейните открития в онлайн пространството са част от материалите, благодарение на които румънските служби започват разследване.

Крис Кубека е специалист по кибервойни и киберзащита. Тя е американка, живееща в Европа, и по собствените ѝ думи - любител на българската шкембе чорба.

Кубека започва да програмира още на 5, а на 10-годишна възраст хаква американското Министерство на правосъдието.

По-късно работи за американската армия като военен пилот и като ръководител на системите за командване и управление на Космическите сили.

Създава собствена компания за киберсигурност и освен че съветва правителства и бизнеси, се занимава и с т.нар. „етично хакерство“.

Последният вот бе анулиран заради руска кампания през социалните мрежи в полза на Калин Джорджеску
Вие бяхте в Румъния по време на първия тур на впоследствие анулираните президентски избори и направихте експеримент. Разкажете ни
.

– Занимавала съм се много с изкуствен интелект и в частност с обработка на езици. Така че взех четири основни параметъра и ги съпоставих с познати руски опорни точки – от човека, формирал настоящата външна политика на Москва и от вече известни руски кибероперации за влияние.

И преодолявайки езиковата бариера между английски, румънски и руски, разработих механизъм за точкуване, който даде категорични доказателства с много висок резултат. След това една от румънските телевизии завъртя темата по националните новини и така сигнализирахме какво се случва. И дори успяхме да проследим едни и същи послания и откъде точно идват.

И тук, в България, имаме подобни проблеми, както навсякъде на Балканите. Как да се подготвим, да се противопоставим на пропагандните кампании и на намесата в изборите? Изобщо имаме ли шанс?

– Имате шанс, ако започнете веднага! Точно затова отправих призив за съвместни действия – чрез различни форми на сътрудничество. Трябва да използваме същите оръжия, които се използват срещу нас, да идентифицираме къде сме уязвими и да противодействаме, за да си гарантираме честни избори. Аз, например, предоставих на други правителства системата, която разработих в Румъния. Технологията беше взета от Румъния, Япония и други държави.

В началото на руската инвазия организирахте забележителна операция по извеждане на чуждестранни студенти от Украйна. Ще ни разкажете ли повече?

– Някои от тези студенти бяха използвани геополитически като пешки – случва се, и искахме да гарантираме, че ще успеят да се измъкнат. Така че сглобихме импровизирана група от хакери и други хора, за да съберем колкото се може повече информация – от отворени и секретни източници, да изготвим карти с маршрути, за да сме сигурни кои мостове са налични и кои са разрушени, кои територии са минирани...

Подготвят се законови промени, но не се знае кога те ще бъдат приети
Създадохме и специфичен за Украйна наръчник за оцеляване – какво да правите по време на обстрел, как да си пречистите вода – всякакви неща. В крайна сметка успяхме да изведем около 7000 души от окупирана Украйна.

Доколкото разбирам, това е включвало и кибердипломация?

– Част от операцията се състоеше от преговори с дипломати за създаване на хуманитарни коридори, друга – със справяне с мащабни кибератаки от страна на Русия срещу доброволци и неправителствени организации. Те влагаха всичко – усилия и пари, в спасяването на хора и съответно не се бяха замисляли за аспекта киберсигурност. А това също беше много важно, защото например, трябваше да сме сигурни, че когато шофьор доброволец тръгне да вземе някое семейство, това семейство няма да е отвлечено, преди той да е стигнал до тях.

Вие предотвратихте глобална икономическа криза през -а, спасявайки саудитска петролна компания от най-разрушителната кибератака в историята. Как се развиха нещата оттогава и изправени ли сме пред трета световна война, но в киберпространството?

– За съжаление, ситуацията се влоши. Беше атакувана например една от най-големите логистични компании – това засегна не само нея самата, но и глобалните доставки, което също можеше да срине световни икономики. Не трябва да забравяме и че до 2030-а година 32 милиарда устройства – телефони, таблети, ще бъдат свързани с интернет. Въпреки това, изглежда нямаме план как да зададем строги стандарти за сигурност, за да предотвратим използването на тези апарати като оръжия.

Какво се случва с т.нар. „Интернет на вещите“? Тези устройства обикновено са незащитени, не е ясно кои са доставчиците им и в крайна сметка могат да бъдат „пипнати“ от зложелатели и използвани срещу нас и критичната ни инфраструктура, когато геополитическата ситуация излезе извън контрол. Така че дали вече сме в кибертрета световна война? Ами май да.

В днешно време всички говорят за изкуствения интелект. С оглед носените от него рискове обаче, не трябва ли според Вас да се въведат някакви глобални правила?

– Да, съгласна съм с нуждата от законодателство и регулация на всички видове технологии. Интересно е да се отбележи, че ООН няма специфичен отдел за кибервоенно дело, то попада под шапката на ядрените изследвания и възпиране. Следователно, трябва непременно да проучим опасността и да създадем нови закони и регулации, за да се предпазим – точно както от ядрените оръжия.

По материали на бТВ.

jopeto

  • Trade Count: (16)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1355
  • Рейтинг: 211
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #296 -: 04 Май 2025, 22:13:56 »
Кой счупи самолета ??? Прелетя 6000 км без проблем, а като глътна български въздух в хангара, мистериозно зацапа свещите. Румбата, сега  не смее да направи пробното кръгче. Горе, ако светне "ЛамБата на Аладин", какво ще прави? Тоя "Block-70", обаче е нов модел, демек дебелата лайсна и най-вероятно е автоматик. Като набере по-голяма скорост на долу, сега не може да му вкара една "втора" да запали. Тия долни илюминати пак ни прекараха!  &bgflag

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12393
  • Рейтинг: 1342
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: Войната шесто поколение
« Отговор #297 -: 03 Юни 2025, 22:27:39 »
Италиански институт: Москва и Пекин блокират Коридор № 8, Белград и Атина форсират Коридор № 10

Коридор № 8 е основна ос за развитие на европейския континент. Коридор № 8 трябва да свърже пристанище Бургас на Черно море с албанското крайбрежие на Адриатическо море през Северна Македония. Войната в Украйна допълнително засили стратегическото му значение, но забавянията се трупат вече две десетилетия.  Това се казва в анализ на италианския институт за Балканите и Кавказ, който Агенция БГНЕС публикува без съкращения.
„По мое мнение е малко вероятно Коридор 8 някога да бъде завършен. Не мисля, че руснаците ще го позволят. Това е игра на политическо влияние. Може би ще разрешат да се транспортират няколко стоки, достатъчно, за да се спомене коридорът тук-там. Но в действителност всичко това ще си остане една мечта“.
Така говори не експерт по логистика или международна политика, а обикновен работник на пристанището в Бургас, в една от първите сцени на „Коридор 8“, документален филм от 2008 г., който проследява маршрута на паневропейския коридор, една година след присъединяването на България към Европейския съюз.
Чрез отделни истории документалният филм проследява маршрута на „Коридор 8“ - пътна и железопътна инфраструктура, проектирана през първата половина на 90-те години на ХХ век, за да осигури сухопътна връзка между бреговете на Черно море и Адриатическо море през България, Северна Македония и Албания и по-нататък до италианските пристанища Бари и Бриндизи.
Много от разказите във филма, често изпълнени с остроумна балканска ирония, са актуални и днес.
Каквато и да е истинската роля на Русия, Коридор 8 остава пъзел, чиито парчета чакат да бъдат сглобени.
Въпреки че е постигнат известен напредък, като например неотдавнашното откриване на железопътната линия Куманово-Беляковце в Северна Македония, цялостната визия на проекта остава до голяма степен незавършена, особено в трансграничните участъци на участващите държави.
В резултат на това превозът на хора и стоки от Адриатическото крайбрежие до Черно море, независимо дали е автомобилен или железопътен, продължава да бъде невъзможен или много сложен, като времето за пътуване и ограниченията в инфраструктурата правят Коридор 8 непрактична и малко използвана възможност.
Официално завършването на коридора остава приоритет за правителствата на София, Скопие и Тирана, тъй като той е инструмент за модернизация и сътрудничество, който може да донесе осезаеми ползи на регион, останал в периферията на европейското икономическо развитие. Въпреки това бавните темпове, с които се реализира, рискуват да изчерпят потенциала на проекта.
В България - един все още незавършен проект
България, която е член на Европейския съюз от 2007 г., трябваше да поеме водеща роля в реализацията на Коридор № 8. Всъщност голяма част от трасето на коридора, преминаващо през българска територия, е завършена както по отношение на пътната, така и на железопътната инфраструктура.
По отношение на цялостната функционалност обаче мечтата все още е далеч от превръщането си в реалност. По цялото трасе 52 % от пътната инфраструктура и 55 % от железопътната инфраструктура се намират на българска територия. В годините след присъединяването на страната към ЕС основният път от изток на запад - автомагистрала „Тракия“, свързваща София с Бургас, беше завършен благодарение на значително европейско финансиране.
„Що се отнася до железопътната мрежа, в момента се работи по завършването на модернизацията на линията София-Бургас“, каза Людмил Иванов, експерт по управление на железопътния транспорт. „Линията трябваше да бъде завършена през 2023 г., но работата се забави поради редица фактори, включително трудностите при завършването на най-дългия тунел по трасето, който беше построен от консорциум от турски компании. Въпреки това е реалистично да се очаква, че този участък ще бъде завършен до 2029-2030 г., което ще позволи на влаковете да се движат със 160 км/ч, като същевременно се гарантират съвременните стандарти за безопасност“, добави той.
След като линията бъде завършена, пътуването между столицата София и Бургас трябва да отнема по-малко от 4 часа, в сравнение със сегашните 6 часа и половина.
Ситуацията обаче не е толкова розова в участъка, който свързва София с границата със Северна Македония.
Тук техническите трудности, свързани с пресечения, планински терен, са неразривно свързани със сложните политически отношения между София и Скопие.
Що се отнася до пътните връзки, през 2022 г. Агенция „Пътна инфраструктура“ стартира процедура за проектиране на нова магистрала, която от българо-македонската граница трябва да достигне до град Дупница, където ще се свърже със съществуващата магистрала „Струма“, която свързва София с гръцката граница.
Все още обаче не е обявена начална дата за проекта.
Понастоящем пътят, свързващ София с македонската граница, минаващ през градовете Перник и Кюстендил, е класифициран като „ниво 1“, т.е. като скоростен транзитен път на дълги разстояния. Що се отнася до железопътните връзки, ситуацията е още по-сложна.
Участъкът, свързващ София с град Радомир, вече е електрифициран, но се нуждае от сериозна модернизация, за да бъде приведен в съответствие със съвременните стандарти за превоз на хора и стоки.
Според проекта от 2011 г. 72-километровият участък между Радомир и македонската граница трябва да бъде покрит с ново трасе, което включва прокопаване на тунели и изграждане на виадукти.
По това време, поради технически трудности, стойността на работата се оценяваше на 450 млн. евро - сума, която вероятно ще нарасне значително.
„Предвид настоящата несигурност относно наличието на финансови ресурси е трудно да се предвиди кога ще бъде завършена работата по доизграждането и модернизирането на българската линия, свързваща София с македонската граница“, призна Людмил Иванов. Във време, когато Черно море се превърна в зона на конфликт, поради войната в Украйна, логистичната алтернатива, свързваща Адриатическо и Черно море през страните от НАТО, е от решаващо значение.
Повече от планините обаче, трудните политически отношения между България и Северна Македония изглеждат основните пречки за преодоляване.
През 2017 г., с подписването на договора за добросъседство между тогавашните министър-председатели Бойко Борисов и Зоран Заев, настроението беше оптимистично. В самото споразумение 2027 г. беше определена като целева дата за завършване на железопътната линия между София и Скопие. Две години по-късно именно настоящият български министър-председател и министър на транспорта по това време  обяви, че до 2025 г. пътуването с влак до двете столици ще отнема само един час.
В същото време Росен Желязков потвърди решението на България да се съсредоточи върху пътната връзка между Дупница и границата, но подчерта, че Северна Македония не е толкова заинтересована от тази глава. „За нас приоритет остава железопътната връзка между България и Северна Македония“, заключи Желязков тогава.
Скоро обаче стана ясно, че обещанията няма да бъдат изпълнени навреме.
През 2021 г. България, Северна Македония и Албания подписаха нов тристранен протокол за Коридор № 8: „В този протокол бяха точно определени маршрутите и инфраструктурата, които трябва да бъдат изградени, а крайният срок за окончателното изпълнение беше определен на 2030 г. За съжаление, тази цел изглежда трудно постижима, поради политически решения“, обясни Христо Алексиев, тогавашен министър на транспорта и подписал документа от името на София.
„Имам предвид най-вече съмненията, изразени от правителството в Скопие, което през последните месеци сякаш постави под въпрос приоритета на Коридор № 8“, продължи той.
През януари 2025 г. София предложи на Скопие да подпише споразумение за проектиране, изграждане и експлоатация на железопътен тунел, свързващ двете мрежи при граничния пункт Гюешево-Деве баир.
През март обаче българското правителство обяви промени в програмата „Транспортна връзка 2020-2027 г.“, като се отказа от плановете за модернизация на отсечките София-Перник и Перник-Радомир, които бяха пожертвани поради финансови ограничения, в полза на завършването на отсечката, водеща до Бургас и Черно море, за която първоначално бяха отпуснати 500 млн. евро. „Смятам, че това решение е преди всичко техническо, може би с оглед оптимизиране на изпълнението на транспортните проекти и инфраструктурата, включени в европейските програми. От геостратегическа гледна точка обаче смятам, че това е погрешно решение“, посочи Христо Алексиев.
Северна Македония и Албания, далеч от това да бъдат свързани
Последният конкретен напредък по трасето на коридора е постигнат в Северна Македония, с откриването на модернизираната 30-километрова железопътна връзка Куманово-Беляновце до границата с България, официално обявено от македонския министър-председател Християн Мицкоски на 28 януари 2025 г.
Този участък е само първият от бъдещата 90-километрова линия, свързваща Куманово с границата с България. Следващите участъци включват Беляковце-Крива Паланка (34 км) и Крива Паланка-Деве баир (24 км).
„Вторият участък ще бъде завършен по график. Освен това ще обявим търг за третия участък, който ще ни позволи да бъдем напълно свързани с нашите източни съседи“, обяви Християн Мицкоски по време на речта си при откриването на участъка Куманово-Беляновце.
Въпреки тази голяма стъпка напред обаче експертите предупреждават да не се правят прекалено оптимистични прогнози.
„Железопътната връзка Куманово-Беляновце вече беше изградена и трябваше да се модернизира, както и да се построят някои мостове, но това отне повече от десетилетие“, обясни професор Зоран Кракутовски от катедра „Железници“ към Строителния факултет на Университета „Свети Свети Кирил и Методий“ в Скопие. Според него бавният напредък на работата се дължи на бюрократични забавяния, нередовни тръжни процедури и неадекватен избор на изпълнители.
„Ако можех да вземам решения, щях да избера надеждни фирми, без да импровизирам. Проектът така или иначе е скъп. Ако обаче искаме да бъде завършен успешно, задължително трябва да поверим изграждането му на сериозни фирми. По-специално третата отсечка, дълга 66 км, от Крива Паланка до границата, и свързания тунел, планиран да пресече границата с България“, допълни Кракутовски.
Засега е изключително трудно да се прогнозира дали въпросният участък ще бъде завършен. Не трябва да се забравя, разбира се, работата, която е необходима, за да се придвижим в обратната посока, към Албания, с модернизацията на железопътната линия Скопие-Кичево и работата по свързването ѝ с албанската мрежа.
Понастоящем Албания е страната, в която работата по Коридор № 8 изостава най-много от графика: изпълнението на проекта като цяло, според албанския журналист Гьон Ракипи, „е фестивал на пропуснатите възможности и системните нарушения“.
Сред завършените работи са коридорът SH2, свързващ Дуръс с Тирана, и магистралата A3, свързваща Тирана с Елбасан, завършена през 2013 г.
От друга страна, трасето, свързващо Елбасан с границата със Северна Македония, „продължава да е затрупано от закъснения и незавършена работа“, докато ключов елемент от инфраструктурата - външният околовръстен път на Тирана - все още далеч не е завършен.
Албанската железопътна мрежа, коментира Гьон Ракипи, „е в още по-лошо състояние, остаряла реликва от ХХ век, с минимално търговско използване и без функционални трансгранични връзки“.
Освен липсата на ресурси, в основата на проблема е управлението: в Албания много инфраструктурни проекти са белязани от лошо управление и обвинения в корупция.
„Магистралата Тирана-Елбасан например надхвърли бюджета с 80%, което доведе до глоба от 44 млн. евро след международен арбитраж. Споровете за отчуждаване на земи и небрежните екологични оценки добавят още едно ниво на дисфункция“, заяви Гьон Ракипи.
Геополитическа конкуренция
Коридор 8 е замислен преди всичко като инструмент за икономическо развитие и регионално сътрудничество: с руската инвазия в Украйна и превръщането на Черно море в зона на конфликт геополитическите и стратегическите съображения могат все повече да натежат върху бъдещото му развитие.
Според Ардиан Хакай, директор на отдел „Изследвания“ в Института за сътрудничество и развитие в Албания, „Коридор 8 в момента се радва на значително внимание от страна на [албанското] правителство и ЕС, особено заради потенциала му по отношение на сигурността в Югоизточна Европа, на който се обръща повишено внимание в резултат на войната в Украйна и преориентирането на ЕС към отбраната и сигурността“.
„Във време, когато Черно море се превърна в зона на конфликт през последните години, поради войната в Украйна, считам, че логистичната алтернатива, свързваща Адриатическо и Черно море през страните от НАТО, е от решаващо значение“, добави Христо Алексиев.
В допълнение към текущите опасения съществуват дългосрочни стратегически съображения и състезания. Един от най-старите проблеми на Балканите е свързан с разминаването на интересите между оста Изток-Запад, традиционно подкрепяна от България, и оста Север-Юг, разглеждана като израз на интересите на Гърция и Сърбия, като Северна Македония е жизненоважен полюс и за двете системи.
Ето защо не е случайно, че настоящият коридор 8 (Изток-Запад) се разглежда от много анализатори като конкурентен проект на друг коридор - коридор 10, който пресича Балканския полуостров от север на юг.
Според Христо Алексиев сега в битката влиза нов международен играч: Пекин. През последните години Пекин видимо засили позициите си в региона, като пое контрола върху пристанището на Пирея и финансира редица транспортни инфраструктури, за да го свърже с богатите пазари на Централна Европа.
„Сърбия настоява Коридор 10 да бъде приоритет. Съществува обаче риск китайските интереси и инвестиции да проникнат и в тази ос. В момента Пекин изгражда и финансира голяма част от пътната и железопътната инфраструктура на Сърбия чрез заеми, които създават подчинени отношения между Белград и Китай. Така че не бих се учудил, ако самият Пекин подкрепи желанието да се даде приоритет на Коридор 10. Като се има предвид нарастващото напрежение по отношение на митата и логистиката - посочи бившият министър на транспорта, - ми се струва очевидно, че трябва много внимателно да помислим кое от тях ще надделее в развитието на региона“.
Въпреки това Людмил Иванов, експерт, свикнал с дългите срокове за планиране на железопътния транспорт, посочва, че макар възможностите, които предлага завършването на мащабна инфраструктура, да са очевидни, по-лесно е да се предвиди кои участници ще могат да се възползват конкретно от тях в бъдеще.
„Трудно е да се предвиди завършването на железопътната линия на Коридор 8 преди 2035-2040 г. Става дума за 10 до 15 години, което е цяла вечност в геополитически план. Само няколко седмици бяха необходими на новата американска администрация на Доналд Тръмп, за да постави под въпрос много позиции и съюзи, които до вчера бяха приемани за даденост“, заключи Иванов. | По материали на БГНЕС:
https://www.bgnes.bg/italianski-institut-moskva-i-pekin-blokirat-koridor-8-belgrad-i-atina-forsirat-koridor-10