Автор Тема: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника  (Прочетена 110291 пъти)

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Ешелелонирането е част от ЖП моделизма, която щем или не щем ще има своето развитие тук на родна почва. Помнете ми думата, дори предвиждам ако не нещо по-голямо то поне да са обект на специален интерес при срещи, ревюта, че дори и като категории в изложби. Рано или късно "джиткането" на пътнишки и конвенционални товарни композиции става тривиално и тогава погледите се насочват съвсем естествено към ешелоните. Те са онази достъпна екзотика, която внася една идея повече колорит и доза живец върху макети и диорами. Какво точно визирам под колорит и живец !
Колорит, като на специфичен и екозотичен товар, възбуждащ интерес дори и в статично състояние;
Живец, като случване на нещо конкретно върху част от макета. Самите процеси около товаренето и разтоварването на техниката създават атмосфера на движение (сваляне на машини от трейлери и претоварване върху ЖП платформи, качване, слизане и нареждане по рампи, привързване и обезопасяване на товарите, персонажи суетящи се около разхвърляните товари и в крайна сметка раждането на порядъка със строените машини върху вагоните).

Идеята на тази тема е да улесни моделистите в желанието им да пресъздадът реален ЖП ешелон, а не просто редене на хаос на разни "танкове" върху празните ЖП платформи. И тук има специфични изисквания как да се случват и как да изглеждат в крайна сметка нещата. Поставянето на машините върху празните ЖП платформи не значи, че вече имаме ешелони, нужно е нещо повече от това.

Още една от причините да създам тази тема е да бъде в помощ на хората, като Благо (BDZ), който се опитва да събира колекцията си, ограничавайки я в границите на релевантното с България: http://bulgariancollection.com/
Самият той се е допитвал до мен кое е българско и кое не, какво сме имали на въоръжение и кое не за да може да пресъздаде част от българската армия. Да не заравяме, че обект на ешалониране са не само воени техника и товари, а също така и селскостопански и строителни машини.

Преди всичко обаче трябва да се даде направление какъв точно ешелон ще се пресъздава и да се уточни за кой период ще се отнася, защото иначе се получават смешки. Например, крайно несеризно е с подвижен състав от 5-та епоха да се опъва ешелон с техника от ВСВ (та било то и към музея  :haha: ). Още по-върло е ако се реди ешелон от ВСВ и се добавят машини от поколения несъществуващи към момента.  :lol:
Това бяха по-фрапиращите примери, но има доста по-тънки примери на несъотвествия, които са осезаеми само за една шепа разбирачи. С какво да дам пример за да бъда разбран ? Не може да пресъздаваш ешалониране на бронетанкова техника, а в редицата да сложиш и цистерна за зареждане с авиационно гориво, те просто са машини от различни родове войски, нямащи място в едно. Много хора не се осъзнават, но често допускат грешката да поставят (защото им е било по-лесно да намерят и закупят) повече обслужваща, отколкото основна бойна техника. Има си определени норми, според които за N- броя "танкове" се полагат еденични бройки цистерни, автоработилници, командирски машини и др. спомагателна техника. "танкове" умишлено го пиша в кавички, защото е превърнато в нарицателно за всичко що е с вериги, та било то и порост артилерийски влекач  :haha:

Като за начало, давам линк към слециализирания форум armeefahrzeuge http://ddr-modellbau.aktiv-forum.com/f1-armeefahrzeuge
Аз лично ползвам темите в него не толкова за обрацез в моделизма или крадене на идеи, колкото за надъхвация по темата. Когато и да цъкна там, някой бистри по нещо ново, което може да се натовари на ешелони. За незапознатите до момента ще опомена, че най-често срещаното там съкращение NVA значи - армия на ГДР, т.е. аналога на нашенската БНА. Именно за това ще срещнете много познати соц. таралясници. За да не се загубите из многото теми за каква ли не военна техника, може да разгледате тази в която има и ешелони и различен автопарк, който може да се товари след допълннителна подготовка на влакове http://ddr-modellbau.aktiv-forum.com/t2561-nva-fahrzeuge-nva-feuerwehren













« Последна редакция: 14 Юни 2014, 14:11:08 от gzo »

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #1 -: 14 Юни 2014, 15:26:49 »
Примерен състав на танков ешешон.


Епоха: късен соц - докъм края на 90-те. ЖП подвижен състав на на БДЖ от 4 и 5 епохи
Обект на ешелониране таково поделение от състава на БНА/БА

Да се има в предвид, че най-малкото танково подразделение е танковия взвод. Той има 3 до 6 танка. 3 танкови взвода могат да формират 1 танкова рота (9 до 18 танка). 3 танкови роти могат да формират 1 танков батальон (26 до 54 танка). С няколко танкови батальона може да се формира танков полк или танкова бригада. Всички тези цифри са условни, но дават насока за граници в които могат да се правят и съответните ешелони. Към бройката на танковете се добавят и съответния брой командирски танкове, командно-щабна машина КЩМ, авто-ремонтни работилници ВАРЕМ, горивозярядни станции и др. спомагателна техника според случая за ешалониране. Ако случая е учебни стрелби, то към ешелона се добавят и пожарен автомобил и линейка. Към тях прибавяме и съответен брой на пътнишки вагони, возещи личния състав на поделението.

Примерно:
(Локомотив)-(пътнишки вагони в зависимост от броя на личния състав)-(платформи за една танкова рота 9-18 танка + командирския )-(платформи за спомагателната техника: КЩМ, цистерна, ВАРЕМ, линейка, може и някоя друга радиостанция)
Ако приемем, че на една платформа могат да се поставят по 2 машини то това значи общо минимум 8-13 платформи + 2-3 пътнишки. Ако няма личен състав причислен към съответните машини то поне трябва да има взвод за охрана на ешелона, който се разполага в един пътнишки вагон,закачен накрая на композицията.

Модификации на бойната техника:
За периода са танкове Т-55А, Т-55АМ2, Т-72 като еденични от тях могат да имат прикачени фадрома или минен трал, КЩМ на базата на БТР-50, БТР-60 или Газ-66, ВАРЕМ на базата на ЗиЛ-157 или ЗиЛ-131, цистерна на ЗиЛ-131, линейка на УаЗ-452, радиостанция на ЗиЛ-131.

П.С. за да предотвратя евентуален спам, пак ще повторя, че тук става дума за минимално количество основна бойна техника върху бройката на която вече могат да се добавят още допънителни обслужващи техники като: мостопоставачи, земекопна техника, тилови щуротии като: водоноски, полеви кухни и бани, електроагрегати, кранове, бордови автомобили возещи полеви инвентари и т.н. Водещото е бройката на танковете да е по-голяма от тази на обслужващите машини.     
« Последна редакция: 14 Юни 2014, 15:41:36 от gzo »

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #2 -: 22 Август 2014, 22:47:32 »
Честно да призная, писна ми да пълня очи и събирам мат'рял от изобилието на западните моделисти (като този маниак от първия пост  :wacko:).
Качвам няколко снимки на нашенски ешелон, не само за вдигане нивото на нац. гордост  :bb2:, но и за да обърна внимание на един много важен детайл при съставянето им...(туй последно ще бъде)



В първият си пост говорех за "живец в макета " ето сега с тези сминки го и онагледявам...



Това, на което искам да обърна внимание е, че масово се пренебрегва обвързването на машините към платформите с което напълно се разваля впечатлението за достоверност на моделния ешелон. Няма армия, която да не си връзва машинариите върху платформите, а в същото време почти няма видео на което да се вижда как тъпите западняци връзват моделитте от ешелоните си !? Причините за това са 3:
1. повечето не се сещат да го правят;
2. тези, които пък се сещат, не им се иска да си връзват за постоянно моделите върху платформите. Питал съм специално, някои тарикати залепват гумите или веригите на моделите с капка силикон към платформата. Тъй хем ги предохраняват срещу изпадане, хем могат след време да ги махат без щети за моделите. Да ама няма ли ги въжетата (веригите) отпред и отзад и трупчетата за "спъване" ешелона е осакатен и обречен на нерИализъм.
3. и да се сещат и да не се е факт, че повечето модели на бойните машини нямат куки към които да се вържат въжетата (веригите).
Всички онези модели на ХЕРПА, МЕРПА и т.н. са пълни боклуци и изискват доработки. Моят съвет е да търсите само кит модели и сами да си добавяте необходимите куки и тегличи. Освен това обикновенно кит моделите са с по-добра детайлност, дават поле за имповизации и може да се боядисат по нашенски стандарти. Онея купешките хем не са така детайли, хем са боядисани по тяхно му, хем те е жал да ги съсипеш с доработка, хем са в еднакъв ценови диапазон с китовете. Ешелоните съставени от фирмени модели се точат по линиите на ЖП макетите като конвейр от близнаци (еднакви на цвят, детайли и номерация). Китовете са уникални всеки за себе си. Кеф ти отворени люкове, кеф ти различна бордова номерация, кеф ти разлики в боята....тъй както е и в природата.


Това, което още ще доработя е да патинирам сега лъщящите стоманени въжета и да ги направя по-малко биещи на очи.
« Последна редакция: 22 Август 2014, 22:52:07 от gzo »

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #3 -: 12 Август 2015, 23:20:46 »
Чета следната новина:

Тежки военни колони ще задръстят "Хемус" в петък

"Колони с военна техника, ескортирани от екипи на "Военна полиция", ще се придвижват по автомагистрала "Хемус" в петък и събота. Това става ясно от официално съобщение на военното министерство. Оттам информират, че изнасянето на военна техника в посока Варна ще започне от 18.00 ч. на 14 август до 6.00 ч. на 15 август и поради това са възможни задръствания в стеснените участъци на магистралата.
Войсковите колони с техника ще участват в международното военно учение "Шабла 2015". От 24 до 27 август, от 08.30 ч. до 19.00 ч. на Зенитния полигон на Военновъздушните сили в Шабла, ще бъдат проведени планираните военни учения. Те включват полети на военни въздухоплавателни средства и стрелби с различни зенитно ракетни системи и артилерийско въоръжение.
"

И се питам - толкова ли няма вече локомотиви и платформи в БДЖ за превозване на тежката военна техника? Защо трябва да се търкаля на собствен ход до морето и обратно и да задръства и без това недовършената магистрала и то посред летния сезон? По-евтино ли е или какво?

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #4 -: 13 Август 2015, 08:19:05 »
Милене, дай няк`ва снимка на "гара Шабла", да видим има ли авторампа (като на гара Г.Баня), за да ги разтоварят там.... :haha: :haha: :haha:
 :pleasantry: :drinks:

vesko76

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Публикации: 110
  • Рейтинг: 48
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #5 -: 13 Август 2015, 08:22:02 »
Ешелоните се разтоварват на бившата гара Генерал Колев.

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #6 -: 13 Август 2015, 10:11:41 »
Цитат на: Mixy link=topic=4558.msg100505#msg100505 date=1439410846
...Защо трябва да се търкаля на собствен ход до морето и обратно и да задръства и без това недовършената магистрала и то посред летния сезон? По-евтино ли е или какво?

Защото става дума за годишните стрелби на ЗРВ, които пък имат различна техника, пръсната из 3-4 поделения в страната. Ешелона не е един и не тръгва от едно място, че да се товари всичко на една композиция, а става дума за техники дислоцирани в Банкя, Карлово, Плевен, Бургас и пр.

KRAKOMOBILA

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2727
  • Рейтинг: 236
  • 46-та серия долу от графика - Шкода рулз!
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #7 -: 13 Август 2015, 11:38:03 »
Освен ако не са по 3-4 от Банкя, Карлово, Плевен и прочие не виждам проблем да се возят с влакове.

TANO

  • Trade Count: (10)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 796
  • Рейтинг: 601
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #8 -: 13 Август 2015, 15:00:51 »
Проблема е в държавата, Кракомобиле, или по точно в липсата на такава! Е, може пък и да не съм прав, знам ли.

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1702
  • Рейтинг: 157
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #9 -: 13 Август 2015, 18:08:37 »
Като войник във Велико Търново - военното училище (РОВ), ни се наложи да правим ескорт на танкове Т 72 и Т 54 след учение, проблем в двигателите и механиката на куполите - въртенето, накладни цеви и прочие. танковете бяха 6 броя Т72 и 4 броя Т 54. С платформи бяха транспортирани до товарна гара Велико Търново и от там натоварени всеки танк на отделна четири осна платформа. В двата края имаше по един конски двуосен вагон за 8 човека и един старшина, с пръснати дюшеци по пода и в мешките суха храна за из път. Теглени бяхме от локомотив 06 серия - дизел. Идеята бе да се мине Велико Търново - Дъбово - Тулово  - Казанлък - Калофер и  Карлово. Пътувахме само през нощта и дремането по гарите бе с часове. Описвам всичко това поради цирка на който станах свидетел. Никой не се бе сетил, че куполите на танковете Т 72 са много високи, габаритите им по - големи и това би създало проблем при преминаването на тунелите. Та, преминавайки ешелона първо локомотива, после вагона с нас , четирите платформи с Т52 и момента с Т 72 в първия тунел задраха по стените, изкъртени бяха тухли, контактна мрежа и прочие и се наложи влака да спре, имаше и засядане в тунел. Чакахме да ни издърпат на обратната. После ни върнаха в Търново и от там през Шумен - Карнобат  - Сливен - Карлово. Оказа се, че тунелите по линията Карнобат - Шумен са много по широки и по - високи. Това се случи есента на 1992 година. Спомени ................. :hi:   
« Последна редакция: 13 Август 2015, 18:11:21 от TheJackal »

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #10 -: 13 Август 2015, 18:50:05 »
Цитат на: KRAKOMOBILA link=topic=4558.msg100513#msg100513 date=1439455083
....не виждам проблем да се возят с влакове....

Да не е проблем да се возят, но само обслужващата техника, като например ТЗМ-ите, МТО-тата, работилниците, станциите и някои от по-малките установки (Зу-23 примерно). Самите пускови установки са доста високи и няма да могат да се качат на вагон. Габарита примено на С-300 е около 4 м. височина. Ето как изглеждат в походен вариант по-големите....



« Последна редакция: 13 Август 2015, 19:02:56 от gzo »

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #11 -: 13 Август 2015, 22:21:27 »
Цитат на: gzo link=topic=4558.msg100520#msg100520 date=1439481005
Самите пускови установки са доста високи и няма да могат да се качат на вагон. Габарита примено на С-300 е около 4 м. височина.

Учудвам се, че съвременна военна техника и то руско производство, не е съобразена за транспортиране с ЖП превоз. В Русия разстоянията са доста големи и ако предислоцирането трябва да става на собствен ход, направо не ми се мисли каква логистика се прави. А може и да е предвидена за ЖП, но да ползва някакви по-специални вагони. В тоя ред на мисли, няма ли в БДЖ платформи с нисък под или както там е съответия термин за превозване на по-големи товари? Най-малкото, когато тези зенитни комплекси са били доставяни като нови, едва ли са дошли на собствен ход...

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #12 -: 13 Август 2015, 22:35:30 »
В Русия:
1. Няма тунели на голяма част от трасетата.
2. Няма контактна мрежа на въпросните трасета.
3. Не малко неща могат да се разглобяват при транспортиране.
4. Габаритите на мостове са съобразени с преминаването на високи товари, включително и влакове с ядрени ракети... /естествено последните не в изправено/бойно състояние.../

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12257
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #13 -: 14 Август 2015, 10:13:59 »
Цитат на: Mixy link=topic=4558.msg100522#msg100522 date=1439493687
Учудвам се, че съвременна военна техника и то руско производство, не е съобразена за транспортиране с ЖП превоз. В Русия разстоянията са доста големи и ако предислоцирането трябва да става на собствен ход, направо не ми се мисли каква логистика се прави. А може и да е предвидена за ЖП, но да ползва някакви по-специални вагони. В тоя ред на мисли, няма ли в БДЖ платформи с нисък под или както там е съответия термин за превозване на по-големи товари? Най-малкото, когато тези зенитни комплекси са били доставяни като нови, едва ли са дошли на собствен ход...

Микси, каква логистика, какви "пет лева и куцо куче?", когато обикновенните бордоваци с военно предназначение изразходват
горивото с темпове 1л/1км.  :preved: Така поне бяха "джоганите" и ЗиЛ-овете преди. За КРАЗ-овете сигурно е бил и по-голям. Те за това
построиха най-големият завод за камиони в света тогава - КАМАЗ, който освен че е съвременно нов за онова време е и доста по-икономичен.
Самите заводи бяха построени с голяма помощ и истинска логистика от "запада" както казвахме тогава.

"Логистиката" им пред 80-те години, поради липса на добри въздушни филтри, скапваше същите тези ЗиЛ-ове
 в пустинните области около Астрахан, където се правеха годишните учения на целия соц.лагера  със 
зенитно-ракетните комплекси С-75 (стари но работят още) само за около 5000 км.  по "шосетата" в района на
 огромния полигон винаги имало известно количество изоставени камиони по тези причини. :fool:

Нашите старшини така и не виждаха полигона - за 20 дена учения, те успяваха да разглобят около 10 такива
камиона изоставени край пътя заради скапани двигатели - взимаха всички годни резервни части, :download:
 които навръщане успешно прикриваха хладилниците и цветните телевизори в един вагон от типа на GAPS-овете.
Този вагон пристигаше в Астрахан пълен с ракия, коняк, дънки и "болгарки" - така руснаците викат и до
сега на флексовете да които научиха от българите в КОМИ АССР, скрити в средата на кашоните с консерви,
които стоки са закупени с пари събрани от всички желаещи да направят търговия там. :whistle:
Така на практика имаше и втора група български "войни", които не виждаха полигона на живо...
щото офицерите си в голямата част, или не  изтрезняваха от "българо-съветската дружба", :drinks: :friends:
или обикаляха околните магазин и градове с "уазките" за да продадът българската стока и да купят съветската
 директно от склад (кашон коняк им отваряше всички врати  :telephone:), за която се чакаше с години  в България.

Фактически се получаваше нещо като с един куршум - три заека. С едно учение (правеше се през година)
 офицерите се снабдявах с хладилници без ред, мито и на половин цена (впрочем също марка ЗИЛ или ...МИНСК в  краен случай),
старшините напълваха складовете с резервни части за автопарковете си, а сержантите и
останалия състав изнасяха цялата тежест на учебно-бойните стрелби и получаваха награди - отпуска като се върнеха в България..

Това беше единственият случай, в който се стреляше не по буксируеми цели, а истински самолети - най-често в края на моторесурса
им или вече бракувани, но пхригодени за "последен танц" МИГ-17 и МИГ-19, които чрез електронна автоматика
 и дистанционно управление :pilot: служеха за мишени в реални размери,  скорости и възможности.

Впрочем през 1981г (струвами се) за пръв път нашите дивизиони са били разположени на огневи позиции след руснаците.
Принципа на подредба е бил в зависимост от показаните резултати през предишните стрелби.
Така излиза, че нашите български ракетчици през 1979г , не са били пуснали нито една мишена към последните
 позиции - на руснаците!!! За това през 1981г те са били в края на стрелбите - ако все пак чехи, немци, поляци, унгарци,
румънци или руснаци пропусната мишена, считало се е че  най-добрите няма начин да не я свалят! :bb2:
А мишената заради "последния танц" и грубото управление не е имала възможност да се върне за втори кръг с остатъчното гориво. :focus:

Тогава са май и за последно товарени  БДЖ-вагони с военна техника (коплектите за С-75).
Впрочем горе долу по това време, аз бях все още в Н0 и имах три платформи с транспортьорите на ракети,
защото само те ми "влизах" в габларита и изглеждаха много атрактивно на влак.
Вагони бяха на Пико, а ЗИЛ-овете   с  ракетите върху прицепите -  на тогавашната фирма от ГДР "PLASTICART MODELLE",
правеща военни модели в 1/87.ПРез годините те от метални на 95% станаха пластмасови на 95% и съответно
фирмата влизаше в комбинации със сродни като "PLASTICARD ESPEWE MODELLE", "ESPEWE HRUSKA MODELLE",
"ESPEWE HERRIS modelle" за да остане в наши дни като само "ESPEWE MODELLE".

Ето и малко снимки на някой милитари модели от тогава - на тази ясно севиждат габаритите на транспортьора за ЗРК С-75,
спрямо останалите. Тогава не разбирах от военна техника и габаритите само на него ми пасваха на платформенити вагони.
(за по-голями снимки кликни на тях)




Докато бяха от бял метал (цап) имаха доста добра детайлност.




А освен детайлност имат и добра тежест - сещам се за един настоящ военен ешалон направен някога в милитари цветове
от старият моделист Жоро Дончев, който впрочем влак е притежание понастоящем на Жоро.
Държал съм го и редил по релсите - тежи си на мястото!  ;D :hi:
« Последна редакция: 14 Август 2015, 10:31:21 от pach »

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #14 -: 14 Август 2015, 13:32:47 »
Цитат на: Mixy link=topic=4558.msg100522#msg100522 date=1439493687
Учудвам се, че съвременна военна техника и то руско производство, не е съобразена за транспортиране с ЖП превоз. В Русия разстоянията са доста големи и ако предислоцирането трябва да става на собствен ход, направо не ми се мисли каква логистика се прави. .....

Специално ЗРС (зенитно-ракетните системи) няма как да се спънт в своето конструктивно развитие, заради ограничение от някакви си габарити за возене на влак.
Инак по презумпция ЗРК (зенитно-ракетните комплекси) от по-старото поколение имат за постоянни дислокации специално определени и оборудвани позиции, включитено и запасни такива, но те не са на големи отстояния от основните си бази и затова не им и трябва да се ешелонират по ЖП. При същите тези по-стари ЗРС всяка част от системата е на отделно шаси или установка от което страда мобилността на цялата ЗРС. Една позиция с няколко пускови установки + ТЗМ-ите в комплекта + радарите + агрегатите + останалите фургони за поддръжка и командване са лесна цел за откриване и унищожаване. При новото поколение ЗРК концепцията е всичко да е на едно (максимум 2) шаси, което да е независиимо от друга техника. Всичко това обаче увеличава габарита на изделието и няма как конструкторите да се съобразяват с някакви си габарити за вписване в ЖП инфраструктурата.
Разбира се в Русия стандартите за всичко са по-големи, включително и на ЖП инфраструктурата и гледам, че успешно си ешелонират дори и едни от най-големите ЗРК. Разбира се преди това ги разкомплектоват, като по-дългите шасита стъпват на 2 платформи, а за трасета ползват линии без КМ.















« Последна редакция: 14 Август 2015, 13:39:15 от gzo »