Главен форум | Main forum > Останалият подвижен и неподвижен състав | Rest of the mobile and immobile composition

ЖП Ешелони / Ешалониране на техника

(1/36) > >>

gzo:
Ешелелонирането е част от ЖП моделизма, която щем или не щем ще има своето развитие тук на родна почва. Помнете ми думата, дори предвиждам ако не нещо по-голямо то поне да са обект на специален интерес при срещи, ревюта, че дори и като категории в изложби. Рано или късно "джиткането" на пътнишки и конвенционални товарни композиции става тривиално и тогава погледите се насочват съвсем естествено към ешелоните. Те са онази достъпна екзотика, която внася една идея повече колорит и доза живец върху макети и диорами. Какво точно визирам под колорит и живец !
Колорит, като на специфичен и екозотичен товар, възбуждащ интерес дори и в статично състояние;
Живец, като случване на нещо конкретно върху част от макета. Самите процеси около товаренето и разтоварването на техниката създават атмосфера на движение (сваляне на машини от трейлери и претоварване върху ЖП платформи, качване, слизане и нареждане по рампи, привързване и обезопасяване на товарите, персонажи суетящи се около разхвърляните товари и в крайна сметка раждането на порядъка със строените машини върху вагоните).

Идеята на тази тема е да улесни моделистите в желанието им да пресъздадът реален ЖП ешелон, а не просто редене на хаос на разни "танкове" върху празните ЖП платформи. И тук има специфични изисквания как да се случват и как да изглеждат в крайна сметка нещата. Поставянето на машините върху празните ЖП платформи не значи, че вече имаме ешелони, нужно е нещо повече от това.

Още една от причините да създам тази тема е да бъде в помощ на хората, като Благо (BDZ), който се опитва да събира колекцията си, ограничавайки я в границите на релевантното с България: http://bulgariancollection.com/
Самият той се е допитвал до мен кое е българско и кое не, какво сме имали на въоръжение и кое не за да може да пресъздаде част от българската армия. Да не заравяме, че обект на ешалониране са не само воени техника и товари, а също така и селскостопански и строителни машини.

Преди всичко обаче трябва да се даде направление какъв точно ешелон ще се пресъздава и да се уточни за кой период ще се отнася, защото иначе се получават смешки. Например, крайно несеризно е с подвижен състав от 5-та епоха да се опъва ешелон с техника от ВСВ (та било то и към музея  :haha: ). Още по-върло е ако се реди ешелон от ВСВ и се добавят машини от поколения несъществуващи към момента.  :lol:
Това бяха по-фрапиращите примери, но има доста по-тънки примери на несъотвествия, които са осезаеми само за една шепа разбирачи. С какво да дам пример за да бъда разбран ? Не може да пресъздаваш ешалониране на бронетанкова техника, а в редицата да сложиш и цистерна за зареждане с авиационно гориво, те просто са машини от различни родове войски, нямащи място в едно. Много хора не се осъзнават, но често допускат грешката да поставят (защото им е било по-лесно да намерят и закупят) повече обслужваща, отколкото основна бойна техника. Има си определени норми, според които за N- броя "танкове" се полагат еденични бройки цистерни, автоработилници, командирски машини и др. спомагателна техника. "танкове" умишлено го пиша в кавички, защото е превърнато в нарицателно за всичко що е с вериги, та било то и порост артилерийски влекач  :haha:

Като за начало, давам линк към слециализирания форум armeefahrzeuge http://ddr-modellbau.aktiv-forum.com/f1-armeefahrzeuge
Аз лично ползвам темите в него не толкова за обрацез в моделизма или крадене на идеи, колкото за надъхвация по темата. Когато и да цъкна там, някой бистри по нещо ново, което може да се натовари на ешелони. За незапознатите до момента ще опомена, че най-често срещаното там съкращение NVA значи - армия на ГДР, т.е. аналога на нашенската БНА. Именно за това ще срещнете много познати соц. таралясници. За да не се загубите из многото теми за каква ли не военна техника, може да разгледате тази в която има и ешелони и различен автопарк, който може да се товари след допълннителна подготовка на влакове http://ddr-modellbau.aktiv-forum.com/t2561-nva-fahrzeuge-nva-feuerwehren













gzo:
Примерен състав на танков ешешон.

Епоха: късен соц - докъм края на 90-те. ЖП подвижен състав на на БДЖ от 4 и 5 епохи
Обект на ешелониране таково поделение от състава на БНА/БА

Да се има в предвид, че най-малкото танково подразделение е танковия взвод. Той има 3 до 6 танка. 3 танкови взвода могат да формират 1 танкова рота (9 до 18 танка). 3 танкови роти могат да формират 1 танков батальон (26 до 54 танка). С няколко танкови батальона може да се формира танков полк или танкова бригада. Всички тези цифри са условни, но дават насока за граници в които могат да се правят и съответните ешелони. Към бройката на танковете се добавят и съответния брой командирски танкове, командно-щабна машина КЩМ, авто-ремонтни работилници ВАРЕМ, горивозярядни станции и др. спомагателна техника според случая за ешалониране. Ако случая е учебни стрелби, то към ешелона се добавят и пожарен автомобил и линейка. Към тях прибавяме и съответен брой на пътнишки вагони, возещи личния състав на поделението.

Примерно:
(Локомотив)-(пътнишки вагони в зависимост от броя на личния състав)-(платформи за една танкова рота 9-18 танка + командирския )-(платформи за спомагателната техника: КЩМ, цистерна, ВАРЕМ, линейка, може и някоя друга радиостанция)
Ако приемем, че на една платформа могат да се поставят по 2 машини то това значи общо минимум 8-13 платформи + 2-3 пътнишки. Ако няма личен състав причислен към съответните машини то поне трябва да има взвод за охрана на ешелона, който се разполага в един пътнишки вагон,закачен накрая на композицията.

Модификации на бойната техника:
За периода са танкове Т-55А, Т-55АМ2, Т-72 като еденични от тях могат да имат прикачени фадрома или минен трал, КЩМ на базата на БТР-50, БТР-60 или Газ-66, ВАРЕМ на базата на ЗиЛ-157 или ЗиЛ-131, цистерна на ЗиЛ-131, линейка на УаЗ-452, радиостанция на ЗиЛ-131.

П.С. за да предотвратя евентуален спам, пак ще повторя, че тук става дума за минимално количество основна бойна техника върху бройката на която вече могат да се добавят още допънителни обслужващи техники като: мостопоставачи, земекопна техника, тилови щуротии като: водоноски, полеви кухни и бани, електроагрегати, кранове, бордови автомобили возещи полеви инвентари и т.н. Водещото е бройката на танковете да е по-голяма от тази на обслужващите машини.     

gzo:
Честно да призная, писна ми да пълня очи и събирам мат'рял от изобилието на западните моделисти (като този маниак от първия пост  :wacko:).
Качвам няколко снимки на нашенски ешелон, не само за вдигане нивото на нац. гордост  :bb2:, но и за да обърна внимание на един много важен детайл при съставянето им...(туй последно ще бъде)



В първият си пост говорех за "живец в макета " ето сега с тези сминки го и онагледявам...



Това, на което искам да обърна внимание е, че масово се пренебрегва обвързването на машините към платформите с което напълно се разваля впечатлението за достоверност на моделния ешелон. Няма армия, която да не си връзва машинариите върху платформите, а в същото време почти няма видео на което да се вижда как тъпите западняци връзват моделитте от ешелоните си !? Причините за това са 3:
1. повечето не се сещат да го правят;
2. тези, които пък се сещат, не им се иска да си връзват за постоянно моделите върху платформите. Питал съм специално, някои тарикати залепват гумите или веригите на моделите с капка силикон към платформата. Тъй хем ги предохраняват срещу изпадане, хем могат след време да ги махат без щети за моделите. Да ама няма ли ги въжетата (веригите) отпред и отзад и трупчетата за "спъване" ешелона е осакатен и обречен на нерИализъм.
3. и да се сещат и да не се е факт, че повечето модели на бойните машини нямат куки към които да се вържат въжетата (веригите).
Всички онези модели на ХЕРПА, МЕРПА и т.н. са пълни боклуци и изискват доработки. Моят съвет е да търсите само кит модели и сами да си добавяте необходимите куки и тегличи. Освен това обикновенно кит моделите са с по-добра детайлност, дават поле за имповизации и може да се боядисат по нашенски стандарти. Онея купешките хем не са така детайли, хем са боядисани по тяхно му, хем те е жал да ги съсипеш с доработка, хем са в еднакъв ценови диапазон с китовете. Ешелоните съставени от фирмени модели се точат по линиите на ЖП макетите като конвейр от близнаци (еднакви на цвят, детайли и номерация). Китовете са уникални всеки за себе си. Кеф ти отворени люкове, кеф ти различна бордова номерация, кеф ти разлики в боята....тъй както е и в природата.


Това, което още ще доработя е да патинирам сега лъщящите стоманени въжета и да ги направя по-малко биещи на очи.

Mixy:
Чета следната новина:

Тежки военни колони ще задръстят "Хемус" в петък

"Колони с военна техника, ескортирани от екипи на "Военна полиция", ще се придвижват по автомагистрала "Хемус" в петък и събота. Това става ясно от официално съобщение на военното министерство. Оттам информират, че изнасянето на военна техника в посока Варна ще започне от 18.00 ч. на 14 август до 6.00 ч. на 15 август и поради това са възможни задръствания в стеснените участъци на магистралата.
Войсковите колони с техника ще участват в международното военно учение "Шабла 2015". От 24 до 27 август, от 08.30 ч. до 19.00 ч. на Зенитния полигон на Военновъздушните сили в Шабла, ще бъдат проведени планираните военни учения. Те включват полети на военни въздухоплавателни средства и стрелби с различни зенитно ракетни системи и артилерийско въоръжение."

И се питам - толкова ли няма вече локомотиви и платформи в БДЖ за превозване на тежката военна техника? Защо трябва да се търкаля на собствен ход до морето и обратно и да задръства и без това недовършената магистрала и то посред летния сезон? По-евтино ли е или какво?

pach:
Милене, дай няк`ва снимка на "гара Шабла", да видим има ли авторампа (като на гара Г.Баня), за да ги разтоварят там.... :haha: :haha: :haha:
 :pleasantry: :drinks:

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия