Автор Тема: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника  (Прочетена 74713 пъти)

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6636
  • Рейтинг: 1024
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък

Tatcho

  • Trade Count: (17)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 308
  • Рейтинг: 28
  • БДЖ, DB, Privat Bahn
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #16 -: 17 Август 2015, 16:27:41 »
Сега също имаше ешелон от Столник до Добрич-север за техниката с габарити позволяваща ЖП транспорт!
Дано някой да е снимал.

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #17 -: 17 Август 2015, 18:12:41 »
Цитат на: Adrian link=topic=4558.msg100546#msg100546 date=1439795048
едно време с влак са ходили

Това са най-малките ни мобилни ЗРК Стрела 10, след тях са вече премосими ЗРК. Стрелите са сравнително ниски и могат да се возят на вагони без проблем от габаритите, те обаче са от друг чешит изделия - ПВО на войските.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12060
  • Рейтинг: 1251
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #18 -: 18 Август 2015, 08:27:08 »

Че е "Стрела-10" съмнение няма, но по-интересно е къде са касетите за ракетите от пусковата установка,
защото като гледам, май под платнището е само тя с радарната антена. Доколкото знам, пусковата установка
се "сгъва" и прибира по-близо до корпуса, заедно с касетите за ракетите.
При нас може би тези касети са или в по-заден вагон, или на склад в полигон Шабла. Интересно... :scratch_ones_head:

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #19 -: 18 Август 2015, 09:13:58 »
Под брезента изглежда така....





А "касетките" с ракетите са на модулен принцип и се съхраняват и транспортират отделно.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12060
  • Рейтинг: 1251
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #20 -: 18 Август 2015, 10:39:34 »
Мдаааааа, оказва се че на база това шаси, руснаците са направили още ...22 различни бойни машини!

Best Ripper

  • Trade Count: (17)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 3377
  • Рейтинг: 551
  • Освободил се от форуми...
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #21 -: 18 Август 2015, 20:34:25 »
Само дето им трябваха 25 г. на руснаците и американска помощ, за да успеят най-накрая да прекопират немската хипоидна предавка за водещото колело отпред...  :yahoo:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12060
  • Рейтинг: 1251
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #22 -: 19 Август 2015, 09:10:36 »
Хипоидната предавка е реализирана за пръв път във фабриките на автомобили "Пакард" през далечната 1926г.
Руснаците караха от тези лимузини още преди войната, без да знаят дори, че това е "немско изобретение"... :hi:

Стан, да ли сме имали от другите изтребители на танкове  на базово шаси от БРДМ-1 (ПТУР-Малютка)?


Казваш, че най-малкият ЗРК у нас е Стрела-10. Ние имали ли сме (или имаме още)
от още по-малкия - Стрела-1, монтирана на шаси от БРДМ-2.


Стан, понеже темата е за ешалониране на военна техника, имам  един въпрос, не че ти си точно зенитчик де...
Къде може да се намерят сведения за състава и "автомобилния" парк на най-малката бойна единица (предполагам че е взвод)
 за сухопътно ПВО съответно въоръжено със "Стрела-10", и подобни подразделения, но със ЗРК "Луна"?

След взвод какво следва (в състав?) и така до дивизион (ако това е средното ниво).
Интересуваме брой и вид превозни средства, били те  бронирани или не, но зачислени с техните функции към такъв взвод.
Подобно питане е и за взвод и нагоре, въоръжени с ПТ-76, БТР-60(или 70 бяха нашите).

Можеш ли да ми отговориш или да ме насочиш как да ги намеря тези данни.
Става въпрос за соц. лагера (може конкретно БГ) до 1990 г
Нещо с тези машини, в духа на втория ти пост тук!
Благодаря предварително!
 :hi:
« Последна редакция: 19 Август 2015, 09:13:35 от pach »

Adrian

  • Trade Count: (238)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 6636
  • Рейтинг: 1024
  • Купи и ще ти олекне! DR/DB/BDZ 4-5 ep. H0 София
    • Ер Малък

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #24 -: 19 Август 2015, 13:01:45 »
Цитат на: pach link=topic=4558.msg100559#msg100559 date=1439964636
..Стан, да ли сме имали от другите изтребители на танкове  на базово шаси от БРДМ-1 (ПТУР-Малютка)?

На БРДМ-1 сме имали само дозорни машини, а Малютките бяха качени на БМП-1

Цитат на: pach link=topic=4558.msg100559#msg100559 date=1439964636
Ние имали ли сме (или имаме още)
от още по-малкия - Стрела-1....

Не сме получавали такива изделия !

Цитат на: pach link=topic=4558.msg100559#msg100559 date=1439964636
....Къде може да се намерят сведения за състава и "автомобилния" парк на най-малката бойна единица (предполагам че е взвод)
 за сухопътно ПВО съответно въоръжено със "Стрела-10", и подобни подразделения, но със ЗРК "Луна"?
....
След взвод какво следва (в състав?) и така до дивизион (ако това е средното ниво).
Интересуваме брой и вид превозни средства, били те  бронирани или не, но зачислени с техните функции към такъв взвод.
Подобно питане е и за взвод и нагоре, въоръжени с ПТ-76, БТР-60(или 70 бяха нашите).
...

В артилетията 3 огневи взвода правят 1 батарея, а 3 батареи правят 1 дивизион. Всичко това обаче е условно и всяка година се е меняло според изготвения щат. По същтото разпределение се е менял и състава на парка, затова не може да се каже постулатно какво и що е. По соца също е било голяма лудница и разхвърляне на понятията. Конкретно за сегашното дередже със стрелите можеш да научиш от някой, който служи в Карлово. Това, което се вижда от снимката (4 ПУ) би трябвало да се развнява на 2 взвода.
Относно ПТ-76, нямали сме такива. Масовите ни БТР-и в кашимерията са от вида "60 ПБ". Числеността им в парка пак е зависила от състава на частта, в едни кашишки полкове бройката е била 1, а в други различна, в ГВ и ВВ пък трета и т.н. Много ти е общ въпроса и за това отговора  е такъв.....
Ако пък въпроса ти е как правилно да си редиш ешелончето с тези модели, които имаш, то не му се закрепяй много. Слагай всичко, което имаш и си го наречи, че ешелон на братските армии по време на ЩИТ  ;D
« Последна редакция: 19 Август 2015, 13:10:38 от gzo »

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #25 -: 19 Август 2015, 14:04:28 »
Някои разяснения и идеи относно изготвянето на ешелони.

1- Добре е още в самото начало да се заложи периодика и тематика за да не се получи "орел-рак-щука".
В смисъл:
- ако сте си давали парите за по 1 машинка от вид, то няма как да съставите реален ешелон, освен ако не си представяте, че предислоцирате военния музей  :haha: Във войските, без значение от рода им, има основни и спомагателни машини. Броят на основните винаги трябва да е в пъти по-голям от останалите. Просто няма такова поделение в което да има от машина по 1 бройка.
Аз например в момента работя върху изготвяне на ешелон от мотострелкови полк на БА през 90'. Купувам повечко бройки от МТ-ЛБ и гарнирам с БМП-1, което може да се цани за конадирска машина например. Задължително добавям и по някой фургон спомагателна техника (работилница, щабна, радиостанция). За шикария може би ще си позволя да добавя и фургон с червен кръст или пожарна с каквато задължително се ходи на стрелби през лятото. Към този състав добавям и пътнишки вагони за личния състав и това е максимума доближаващ се до реалността.

2- ако пък се случи така, че да изпадне партида или друга далавера с еднакви машини, то с тях ще може да се създаде ешелон, представящ изнасяне на военна техника за чужбина или преминаващ транзитно за чужда армия. В последните години се нагледах на подобни влакове транспортиращи БТР-и или БРДМ-и за Мали или Виетнам, МТ-ЛБ-та за Грузия, гаубици за Афганистан или Т-55 и др. верижни машини от бази за съхранение на излишна техника до ремонтените ни завод, а от там пък след ремонт до пристанището за износ. 

3- от личен опит знам, че ако имаме в наличност 2,3,4 или 5 машинки то бройката е прекалено малка за да я цаним за изготвен ешелон, а колкото и бавно и тържествено да тътрузим влака, то пак няма да се изкефим. В случая впечатлението и удоволстивието се ражда от голямата бройка, а най-надъхващи си остават безкрайните ешелони.

4- Специално за българския скромен моделист има алтернатива, всеки който има малка бройка техника или не иска да си дава парите за още военни модели и платформи, то винаги може да си спретне една товарно-разтоварна дейност с няколкото си моделчета на рампата на селската си гаричка. Товариш това което имаш, а за останалото казваш, че чакаш маневрата да докара още платформи.  :haha:

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12060
  • Рейтинг: 1251
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #26 -: 19 Август 2015, 15:50:58 »
Цитат на: gzo link=topic=4558.msg100565#msg100565 date=1439978505
...
Ако пък въпроса ти е как правилно да си редиш ешелончето с тези модели, които имаш,
 то не му се закрепяй много. Слагай всичко, което имаш и си го наречи, че ешелон на
братските армии по време на ЩИТ  ;D

Направо ми разкри идеята...която ти вече уточни вместо мен "...ешелон на братските армии по време на ЩИТ`82" (щом сме нямали ПТ-76).
Впрочем излезна, че на базата с това шаси, обаче сме имали от първите ЗРК "Луна"... същото шаси (от ПТ-76), но чешко производство.
Както и да е, външно са си еднакви.

В момента търся още по-подробни чертежи и за обслужващия кран от комплекс "ЛУНА"
който е отново на шаси от ПТ-76, и разбира се прицепа на ЗИЛ-157 (че имам такива)
с който (са) се транспортирали по-големите ни ракети от модел С-75 (Двина и Волхов).
Името на прицепа е ПР-11А(Б) ////PR-11A , АМ or B///

Покрай тази тема и спомените ми за моделите на пластикарт, ми се прииска да си направя отново
 една военна композиция, но този път в 1/120. (Микси знам какво ще ми кажеш...) :good:
Имам ли прицепа (полски ще е ), ще направя една смесена композиция за братския "ЩИТ`82" в която ще има
и от ПТ-76 (DDR), и БРДМ-1 (DDR), чешки БРДМ-2 (малютките), както и няколко БТР-50, БТР-60 и т.н.
Тоест най-масовите преди 1982г.

А дотогава...ще си събера постепенно и нещо "домашно" - нашенско от БГ.

Това как да си наредя ешелон е много полезно...даже се посмях на "дислоцирането на военния музей",
та именно за това те попитах за броя и вида на машините - идеята е да транспортирам поне една батарея ПВО.
Доколкото схванах смисъла (май е подобно на танковите поделения) ...
1 батарея =  на 3 взвода

3 взвода = на 3 бойни машини
+ до
3 обслужващи машини към всеки взвод.

3-те обслужващи машини ще са почти различни (според наличното на пазара) за всеки взвод за да се съберат повече модели. ;)

Например при ракетните взводове добавям поне един радар (според вида на ЗРК-то), един фургон (щабен или работилница)
и по една командирска машина (или джипка)...може би + още три бордови камиона с общо предназначение
 (за хора и снабдяване) плюс 3 задължителни крана според намереното за състава на взвод с "ЛУНА".
(крановете също са на ПТ-76).

Та така списъка с машините става следния: :scratch_ones_head:
- 9 броя (3 взвода) пускови ракетни установки от типа "ЛУНА".
- 3 броя (по 1 на взвод) кран на шаси от ПТ-76.
- 2 джипки от модел "ГАЗ-69".
- 3 камион фургони ЗИЛ-157 (работилница, склад, щаб)
- 3 снабдителни камиони ЗИЛ-157 (бордови за превоз на хора и товари)
- 3 транспортьори за запасните ракети модел РК-9. (изяснявам модела)
- 1 радар (още изяснявам модела и дали е един ...май и той е на ПТ-76)
- 2 още две машини може би фургони - генераторна станция и медицински пункт (знам ли...)

В общи линии - нещо такова ,защото дори така се получават около 25 различни машини,
които да съставят една батарея ПВО на Сухопътни войски.

Отчетено във двуосни и/или четириосни+ шестосни платформи:
- 13/16 броя шестосни платформи (за всичко което е на ПТ-76 шасита)
и по избор и наличност или
- 5 броя четириосни платформи , или
- 10 двуосни платформи.

Благодаря ти за отговорите - много ме улесняват и помагат в изчистването на идеята.
...а джипките ще са 2 броя, щото вече имам толкова !!! ;) :haha: :haha: :haha:

zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2048
  • Рейтинг: 262
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #27 -: 19 Август 2015, 16:04:49 »
Цитат на: pach link=topic=4558.msg100567#msg100567 date=1439988658

...а джипките ще са 2 броя, щото вече имам толкова !!! ;) :haha: :haha: :haha:

Щото Херпа ги пуснаха в сет от 2 в ТТ?  :lol:

gzo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #28 -: 19 Август 2015, 18:13:20 »
Цитат на: pach link=topic=4558.msg100567#msg100567 date=1439988658
....
В общи линии - нещо такова ,защото дори така се получават около 25 различни машини,
които да съставят една батарея ПВО на Сухопътни войски.

....

В общи линии трябва да се знае, че комплексите ЛУНА са с тактически ракети от състава сухопътни войски и нямат нищо общо с ПВО, която има зенитно-ракетни комплекси ! От там не ти и трябва към луните да включваш радари, защото те нанасят удари по координати на земята.
« Последна редакция: 19 Август 2015, 18:15:54 от gzo »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12060
  • Рейтинг: 1251
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: ЖП Ешелони / Ешалониране на техника
« Отговор #29 -: 20 Август 2015, 14:07:07 »
Благодаря Стан!!! Абсолютно прав си! :(

 :blush2: :blush2: :blush2: :blush2: :blush2:
:haha: :haha: :haha: :haha: :haha:
Ама то при мен стана като в оня виц дето щели сме да пращаме
" компютри за Япония, пък то се оказало, че не са компютри - а компоти,
и не да ги изпращаме, ами да ги връщаме, защото са с изтекъл срок на годност!" 

Запалих се много по въпросната композиция с една батарея от "Луна" (FROG-3/4/5) и разбрах грешката си.

Тя произхожда от доста заблуди
- на първо място коментирането им заедно със "Стрела-10",
- на второ място, че бях прочел за комплектация (то било опитно-изпитателна установка на снимка)
            имаща т.н. изо......незнам каква си станция (нещо си, за земни измервания и метеорология),
 която аз грешно съм разталкувал, че е радарна станция (особено след стрела-10).
- прочитайки периметъра на разсейване (700-1000м), реших че е печатна грешка (за ПВО) и са добавени по една нула (70-100м)
- и не на последно място, до сега бърках (или не знаех) старите и нови ПУ "ЛУНА" въпреки че и двете са тактически  и сухопътни.

Съответно по общовойсковите означения (ГРАУ) са 2К6 (или 2П6 на кирилица) за "ЛУНА"-та и 9К52 (или 2П21/112/113 на кирилица) за "ЛУНА-М".
"Луна"-та е  тази с основна машина във взвода, пускова установка 2П16 (шаси от ПТ-76) и ракети ЗР-8 и  ЗР-9.(общо казано съкратено на (общ.к) надолу)

Ние в нашите ракетни поделения сме имали в началото (1962-1968г) от "ЛУНА"-та на верижното плаващо шаси (ПТ-76).
София, на парад за 9 септември през 60-те години на 20в.

Кранът за зареждане в тази комплектация, също се оказа, не на шаси ПТ-76, ами обикновен автокран от 5т (моделите са три).
и доста обслужващи машини на основното шаси от тези години - ЗИЛ-157 и модификации. Прицепа си  е ПР-11(Прицеп Ракетный-11)

След това сме се оборудвали с модернизираните РК(ракетни комплекси)  вече "ЛУНА-М".
София, парад на площад 9-ти септември по случай празника.


"Луна-М" всъщност са три различни модела (общ.к).
 
- 2П21 е тази с основна пускова установка на базата на плаващо колесно шаси ЗиЛ-134 (8-колесно) и ракета ЗР-9.(общ.к)
    Останалата комплектация на взвода е с най-различни  модификациии машини,
     но не са на плаващи шасита. Но вече има и "зарядна" за ядрени бойни глави - специален фургон на Зил-157 (виж към края на този пост).

 - 2П112 е тази с основна машина на взвода на базата на колесно шаси ЗиЛ-135 (8-колесно) и ракета ЗР-9.(общ.к)
   Комплектацията вече е със самостоятелен кран на самата пускова установка, а транспортния ЗиЛ-157 с прицепа доставя 2 ракети заедно.
   има и други променени компоненти, както и още 4 различни бойни глави вкл.и "агитационна" каквото и да значи това...

 - 2П113 е тази с основна машина на взвода на базата на колесно шаси ЗиЛ-135 (8-колесно) и ракета ЗР-10(надкалибрена).(общ.к)
   комплектацията е допълнена от тази за 2П112 с нов снабдителен транспортьор на шаси Зил-135 който пренася 3 ракети ЗР-10.
Транспортьор 9Т29

   Има и работилница, дозиметричен контрол, дори минимодел (ще се върна по-долу към това) на ПУ (мащаб 1/10 може би) за обучение на ЛС,
   генераторна станция и т.н. с което един взвод достига до 11 машини в боен вариант (3 са ПУ-ки)


Последните от тези модели сме нарязали по настояване на НАТО в рамките от 1998 (снети от въоръжение) до влизането ни в НАТО.
Макар практически да не е имало нужда от тяхното нарязване - те през всичките тези години са били буквално "кухи кюнци" (цитат на  Д.Луджев)!!!!!

Скандално, това става ясно,  по време на правителството на Филип Димитров, когато се разбира,
 че ние отчаяно се молим на руснаците, да ни изпратят поне 100 бойни глави за двата основни вида ракети!!!!
Едва по времето на Елцин, успяваме да се договорим за тяхната покупка (около 2,5 млн.долара),
 но тогава се оказва, че като бъдещи съюзници на Турция (НАТО), от Анкара настояват не само да бъдат нарязани машините,
 но и ликвидирани всички налични поделения и техните ракетни дивизиони. Тоест ние практически до към 2007г
си оставаме с кюнците. Та малко по-горе споменах за учебен работещ модел в 1 към 10 (?).


 Ми то ние май това не сме го имали, поради  това че винаги сме си стреляли с учебните ракети по установките.


Всъщност в това отношение се оказа (за наша гордост може би), че руснаците и до ден днешен ни признават - били сме
най-добрите с тактически ракети в целия варшавски договор.



И още една историческа справка - "скандалните ракети" (веч така ще ги пиша - в кавички),
 които Хрушчов тайно разполага на остров Куба, по време на Карибската криза, се оказва,
че голяма част от тях (12 ПУ демек 1 батарея) , са били от въпросните модели на "ЛУНА".

И като се има предвид далекобойността им и разстоянието от Куба до Флорида - става ясно,
че те практически не са можели да долетят дори до пясъка от плажната ивица  :lol:,
и че отново, бъдещото световно правителство (налагащо в днешно време новия световен ред)
 отново е манипулирало съзнанието на  цялата планета и всички държавни мъже по това време.
Тук изкача може би и още една версия за убийството на Кенеди... ;)

В тази връзка стана ясно, че през всичите тези години, практически нашите ракетни дивизиони
 (Ямбол, Пазарджик, Самоков и други - имам списъка) не са имали никога на разположение истински бойни глави
 за въпросните ракетни комплекси (а се мълвеше че са ни ядрени фугаси като по гръцката граница).
ЗиЛ-157 фургон с ремарке (склад) за комплектация на ядрени бойни глави (в изпитание).


 Тогавашната военна доктрина на варшавския договор и в ракетни войски е била като "братската"
помощ от великия съветски съюз (СССР). Считало се е че ако ни потрябват при
бойни действия от Турция или Гърция, братушките ще ни изпратят бойни глави по въздуха за окомплектация на поделенията ни.
Тоест за пореден път, те са ни били "братя", но не са ни вярвали по никакъв начин, че сме им верни съюзници...

Но аз пък за сметка на това от сега обещавам - мойте две батареи състоящи се от "ЛУНА" (ІV-еп.)
 и "ЛУНА-М" (ІV/V-еп.), ще са наистина мирни гълъби върху влаковете!!!

Ще се включа на по-късен етап отново в темата с продължение - все пак трябва да направя действителен списък,
на нужните машини за двата  BG-дивизиона и да ги намеря (или изработя) в моя мащаб - 1 към 120!!!
 :hi:

ПП. Всички модификации на този род ракетни комплекси и съответните дивизиони е невъзможно да се изброят.
За това горе съм въвел общо казано (обк.к). материалите са сравнително достоверни, но заради някогашната секретност,
 все още се доизясняват различните факти и данни, свързани с историята на тези РК и тяхната употреба в BG.
Тоест ползването им като неоспорими данни, са си за сметка на ползващия ги. Аз продължавам да ги изяснявам до колкото може.
Въпросните модификации ще бъдат изяснени когато са готови моделите на композициите...
или поне тяхната основна комплектация за батареи, като налични модели по платформите.
 :thank_you:
« Последна редакция: 20 Август 2015, 14:12:49 от pach »