Автор Тема: семафор за стрелки комбиниран  (Прочетена 13020 пъти)

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Първо да обясня за какво иде реч
Мойте познания по жп сигнализаций са почти равни на 0  ;D
Имам трасе като лабиринт на малка площ са поставени около 9 стрелки
и пускам няколко локомотивчета да циркулират като се забавлявам да ги контролирам.
Всички стрелки са електрически но с ръчно управление от бутони.

Знаете обаче че когато локомотива влиза в стрелката ако не е обърната към неговите релси спира.
имам предвид когато влиза откъм раздвоената и страна .Кокато влиза от единичните релси той ще си завие на където е обърната.

В моя случай обаче ми е тредно да следя коя стрелка на къде е обърната и за това исках да си направя сигнализация която да поставя между струлката и да ми показва на къде сочи. наляво или надясно. За да мога да коригирам бързо ако тя сочи наляво а локомотивчето и идва от дясната страна.
Логично първо се порових обстойно в нета и както винаги се намериха схеми прекалено сложни за такъв прост проблем.

Ето мойто решение моля хора които имат идей да добавят или допълнят нещо към проекта ще се радвам защото той сега е малко несъвършен.

Ето как действа
Използвани са 2 броя двойни сетодиоди червен и зелен в един корпус.
Когато стрелката е обърната на ляво ще свети левия светодиод в цвят зелен ако полиаритета е обърната така че локомотива да се движи срещу стрелката тоест когато всичко е наред и в цвят червен ако полиаритета е обърнат по посока на стрелката и локомотива ще завие наляво понеже и стрелката е обърната наляво. Това е безсмислено по принцип когато се движи по посока на стрелката той така или иначе ще си завие на където тя е обърната но поне ще се вижда на къде е4 обърната и когато няма локомотивче.

Пролема е че другата страна тоест другия светодиот няма да свети нищо а е логично ако стрелката е наляво да свети левия зелено а десния червено .
Освен това не искам външно захранване всичко се захранва от релсите .
ето снимка на схемата



Ще се радвам ако някой може да допълни да добави или да разшири проекта но моля да се съобрази с условието да е просто и лесно за изпълнение без печатни платки без допълнителни захранвания без добавяне на елементи като транзистори и интеграли изискващи усилия за настройка.

Забравих да кажа за релето то е 12 волтово и без проблем включва при 6 волта стабилно а това е горе долу и напрежението при което тръгва локомотива аз имам едно което се движи добре и на 5 волта но това е дребен проблем с който човек може да се съобрази ако ползва схемата.
И още нещо пропуснах единия край на бобината е закачена в средната подвижна част на стрелката която контактува ту с едната ту с другата релса при превключването в което се състои и цялата логика на схемата

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #1 -: 26 Юни 2014, 17:45:41 »
Я обасни пак че не те разбрах какво искаш да получиш:

Ако стрелката гледа на ляво и захранването е за движение срещу стрелката - от линията към лявото отклонение, левият диод свети зелено.
Ако стрелката гледа на ляво и захранването е за движение от двете линии към стрелката, левият диод свети зелено, а десният свети червено.
Ако стрелката гледа на дясно и захранването е за движение срещу стрелката - от линията към дясното отклонение, десният диод свети зелено.
Ако стрелката гледа на дясно и захранването е за движение от двете линии към стрелката, левият диод свети червено, а десният свети зелено.

Това ли е коет оискаш да получиш?

pavel75

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (18)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1812
  • Рейтинг: 264
  • HO; IV и V; BDZ, BG; София
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #2 -: 26 Юни 2014, 17:45:55 »
На коя фирма са стрелките?
Подвижната част на стрелката се нарича "език" - имаш движение срещу езика и движение по езика.
Там където става пресичането на двете направления се нарича "сърце на стрелката"
На някой фабрични стрелки сърцето даже не е захранено, а се захранва допълнително.
От схемата, която си дал не ми става съвсем ясно на стрелката къде точно следиш поляритетета. Ако е от сърцето и то не е захранено може нищо да не стане.

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #3 -: 26 Юни 2014, 18:53:45 »
Стрелките са на пико явно от стария модел защото са по обемисти сори че не мога да дам по точна информация аз не съм колекционер за мене е просто играчка вярно малко скъпичка но все пак играчка  ;D

Езика на стрелката както явно се нарича не е захранен той получава полиаритета на лявата или дясната релса в зависимост до коя е допрян това го проверих
въпреки че има някакъв контакт от другия край не там където е бобината но не знам за какво служи освен че ако се захрани с напрежението за стрелки тоест променливото може и с него да се включва стрелката .
Аз в момента е превключвам като съм захранил с единия полюс на променливото 2 контакта постояно вътрешните към бобината и подавам на външния или този до него за да превключва наляво и на дясно

А основната  ми цел е да се вижда на къде е обърната стрелката както прави в момента
Това че свети зелено или чеврено в зависимост от полиаритета на релсите е допълнителен ефект който и не е много логичен защото така или иначе локомотива ще се движи в посоката и няма как да върви наобратно с неподходяш полиаритет че да е нужно да свети червено да показва че не може да се минел
Въпреки че в реалните железници наистина свети червено когато коловоза е зает в нашия случай няма как да подкараш два локомотива един срещу дрег по една релса .

На мен ми се искаше ако стрелката е наляво левия да свети зелено десния червено и обратното но не можах да го измисля да стане така заради условието да получи захранване от релсите иначе с допълнително захранване е лесно
Ако имате идей ще се радвам да споделите


mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #4 -: 26 Юни 2014, 19:49:12 »
Цитат на: svetljjjo link=topic=4567.msg95564#msg95564 date=1403798025
Стрелките са на пико явно от стария модел

има някакъв контакт от другия край


На мен ми се искаше ако стрелката е наляво левия да свети зелено десния червено и обратното но не можах да го измисля да стане така заради условието да получи захранване от релсите иначе с допълнително захранване е лесно
Ако имате идей ще се радвам да споделите

Взимаш един грец за да получиш + - независимо от посоката на влакчето.

Минусът го слагаш на четирите общи катода.
Плюсът - на онзи свободния контакт.
От превключващия контакт - ляво - с по един резистор към зелен 1 и с отделен резистор към червен 2.
от превкл. контакт - дясно - с още два резистора към анодите на зелен 2 и червен 1


svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #5 -: 26 Юни 2014, 21:00:58 »
Как не се сетих просто ме е срам от себе си  :haha:
след подсказката на mitko0888 ето вече нещо което може да се представи пред публика



Равномерна светлина независимо от напрежението
оцветяване в червено или зелено указващо в зелено пътя по който може да се мине и в червено този по който не може
Като недостатък може да се посочи нуждата от поне 6 волта на релсите заради релето
Ако някой се сеща за схема на удвоител на напрежение за релето може да допълни

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #6 -: 26 Юни 2014, 21:28:52 »
Честито.

Хайде сега да махнеш реленцето. В стрелката на Пико има превключващ контакт, който не е свързан никъде другаде.

А и резисторите трябва да са 4 в анодите. Само с един няма да стане. Обикновено червените и зелените диоди светят при  различно напрежение. Но все пак пробвай и така.

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #7 -: 26 Юни 2014, 21:47:45 »
действително има някакъв контакт като се махне капачето се вижда но при мойте той е свързан заедно с по единия край на бобините . отделно 2-те бобини си имат още 4 контакта по 2 за всяка .Не знам защо е така явно са много стар модел .
А този език както му казвате пък е изолиран от този контакт и няма връзка с нито един контакт.
Нали целия механизъм се състои от 2 бобини върху обща тръбичка  вътре в нея е поставено метален цилиндър закачен за една ос която в другия край движи едно колелце това колелце посредством друга ос движи езика.
Та тази ос която излиза от бобините и закача колелцето действително е огъната в 2 пъпки преди колелцето и контактува с съмостоятелната клема но се вижда че и към двата контакта са запоени кабелчета и отиват към другия край .
При замерване се оказва че има някаква връзка с бобините което позволява да превключва като към самостоятелния контакт се подаде единия край на променливото и съответно другия към 2-та външни от групата с 4 контакта .
За това е и релето просто моя език е изолиран от всякъде

TheJackal

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1702
  • Рейтинг: 157
  • ТТ 1:120 III und IV Epoch DB & DR
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #8 -: 27 Юни 2014, 04:28:00 »
Погледни това:

http://picbg.net/img.php?file=b13d547998ab1454.jpg

Виж и тази схема:





Прочети и тази тема: http://www.railwaypassion.com/forums/index.php/topic,3723.0.html 

Успех!  :hi:
« Последна редакция: 27 Юни 2014, 04:30:01 от TheJackal »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #9 -: 27 Юни 2014, 09:52:01 »
Стефане, човека иска да си направи табло за идентификация накъде са му обърнати разклоненията,
а не светофорна сигнализация или секторна блокировка, където го пращаш ти!

optron

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Публикации: 347
  • Рейтинг: 5
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #10 -: 27 Юни 2014, 22:22:58 »
Според мен, много светодиоди използваш. Ще ти се претрупа таблото.
Ако държиш на цветовете, помисли за двуцветни светодиоди - имат по три крачета, едно общо и по едно за всеки цвят. Но се получават много проводници...
Семплият вариант е да сложиш по два светодиода - единият свети, другият не - така обозначават накъде ти гледа в момента стрелката. По този начин бързо ще проследяваш маршрута, който си наредил.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #11 -: 28 Юни 2014, 07:21:49 »
Цитат на: optron link=topic=4567.msg95581#msg95581 date=1403896978
Според мен, много светодиоди използваш. Ще ти се претрупа таблото.
Ако държиш на цветовете, помисли за двуцветни светодиоди - имат по три крачета, едно общо и по едно за всеки цвят. Но се получават много проводници...
Семплият вариант е да сложиш по два светодиода - единият свети, другият не - така обозначават накъде ти гледа в момента стрелката. По този начин бързо ще проследяваш маршрута, който си наредил.

Защо не четете бе хора ...

Диодите му са двуцветни на човека, и си му сотят при стрелките, а не на някакъв пулт, затова човекът иска без захранване да му е шаренко, което си е добра идея :)

svetljjo, я помисли дали да не си сложиш общи светодиоди за няколко последователни стрелки. Напр. ако от едно място разклоняваш пътя в четири коловоза с три стрелки, да имаш лампи на четирите коловоза, а не на всяка страна на всяка от стрелките. Например нещо такова:
        _______  :angry:
      /_______   :angry:
     /
----------------   :bad:
        \______   :angry:

svetljjjo

  • Гост
  • Trade Count: (0)
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #12 -: 28 Юни 2014, 19:30:27 »
След цял слетобяд най - накрая направих нещо .
Първо малко изменения в схемата защото за мое огромно съжаление mitko0888 се оказа прав че с 1 съпротивление няма да се получат нещата но пък и 4 чак не ми се слагаха не че няма милиони  ;D
Освен това добавих и още един светодиот бял който ще играе ролята на прожектор и ще осветява стрелката

Та ето новата схема по която работих


Първоначално мислех да е просто светлина сигнализация но като ще се мъча да правя нещо реших да е малко по ефектно
Нарекох го Стрелочна кула със сигнализация.

Ето събраните първоначално боклучета


Това е почти събраната схема така наречения обемен монтаж  ;D


А ето и какво се получи накрая






Дано не ви изглежда прекалено нелепо  ;D
Все още нямам къщички и гари чакам си ги от ибей и не мога да направя сравнение и с мащаба но отнесено към вагоните и локомотивите изглежда наред

Сега малко обяснения по схемата ако някой реши да си прави нещо такова
Стабилизатора се оказа че изкарва 3,5в вместо 5в а пък си пише че е 7805
Белия светодиот е от запалка работещ на 4,5в нали в нея има 3 батерийки за часовник
Съпротивленията трябва да се подбират опитно ето стойностите на мойте
Rx 180   R1 R2 R3 =100

Настройката която трябва да се направи е да се уцелят 2 извода които са към релсите ако светодиодите не показват правилно положението на стрелката разменете изводите.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #13 -: 29 Юни 2014, 00:06:52 »
Цитат на: svetljjjo link=topic=4567.msg95586#msg95586 date=1403973027

...
Стабилизатора се оказа че изкарва 3,5в вместо 5в а пък си пише че е 7805
...

Ами сложи някое кондензаторче де ... 100 мкф и нагоре. Докато стане 5 волта.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12256
  • Рейтинг: 1308
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re: семафор за стрелки комбиниран
« Отговор #14 -: 30 Юни 2014, 08:37:45 »
Напрежението от релсите ти е изправено допълнително за гарантирани "+" и "-".
А регулируемо ли е? Защото предполагам, че там ти е т.н "тягово напрежение"
с което караш влакчето. Дори и да не е регулируемо, при движение на влакчето имаш консумация
която ако не е достатъчно мощно захранването, ти снижава общото напрежение по релсите. Особено
ако караш стар модел локомотив и/или вагончета с осветление.
Само че всеки нормален стабилизатор както и в твоя случай
се нуждае от минимално входно напражение за да ти сработи схемата за стабилизиране
на изходното напрежение. За конкретния стабилизатор всяко входно напрежение
под 7,5V  ще довежда до нестабилна работа на стабилизатора и както ти си открил
да нямаш стабилно изходно напражение. Тоест с регулирането на тяговото напрежение
при ниски скорости практически вкарваш този стабилизатори в нестабилен режим.
От тази схема - толкова. "спасението" на твоята схема е в изхода след диод
от изхода на стабилизатора да свържеш един от т.н. "goldcap" елементи.
Това са "вечните" кондензатори които вече се ползват и като малки акумулатори.
Така когато стабилизатора ти работи с входни напрежения над 7,5 в не само ще подава стаблилизирано
напрежение от 5V към светодиодите но и ще зарежда "златния кондензатор".
Когато напрежението на стабилизатора стане нестабилно, захранването на схемата ще става
от заредения вече кондензатор. Вечните кондензатори за 5V работно напрежение са сравнително евтини 3-5 лв парчето.