Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Аналогово управление | Analog Control

семафор за стрелки комбиниран

(1/4) > >>

svetljjjo:
Първо да обясня за какво иде реч
Мойте познания по жп сигнализаций са почти равни на 0  ;D
Имам трасе като лабиринт на малка площ са поставени около 9 стрелки
и пускам няколко локомотивчета да циркулират като се забавлявам да ги контролирам.
Всички стрелки са електрически но с ръчно управление от бутони.

Знаете обаче че когато локомотива влиза в стрелката ако не е обърната към неговите релси спира.
имам предвид когато влиза откъм раздвоената и страна .Кокато влиза от единичните релси той ще си завие на където е обърната.

В моя случай обаче ми е тредно да следя коя стрелка на къде е обърната и за това исках да си направя сигнализация която да поставя между струлката и да ми показва на къде сочи. наляво или надясно. За да мога да коригирам бързо ако тя сочи наляво а локомотивчето и идва от дясната страна.
Логично първо се порових обстойно в нета и както винаги се намериха схеми прекалено сложни за такъв прост проблем.

Ето мойто решение моля хора които имат идей да добавят или допълнят нещо към проекта ще се радвам защото той сега е малко несъвършен.

Ето как действа
Използвани са 2 броя двойни сетодиоди червен и зелен в един корпус.
Когато стрелката е обърната на ляво ще свети левия светодиод в цвят зелен ако полиаритета е обърната така че локомотива да се движи срещу стрелката тоест когато всичко е наред и в цвят червен ако полиаритета е обърнат по посока на стрелката и локомотива ще завие наляво понеже и стрелката е обърната наляво. Това е безсмислено по принцип когато се движи по посока на стрелката той така или иначе ще си завие на където тя е обърната но поне ще се вижда на къде е4 обърната и когато няма локомотивче.

Пролема е че другата страна тоест другия светодиот няма да свети нищо а е логично ако стрелката е наляво да свети левия зелено а десния червено .
Освен това не искам външно захранване всичко се захранва от релсите .
ето снимка на схемата



Ще се радвам ако някой може да допълни да добави или да разшири проекта но моля да се съобрази с условието да е просто и лесно за изпълнение без печатни платки без допълнителни захранвания без добавяне на елементи като транзистори и интеграли изискващи усилия за настройка.

Забравих да кажа за релето то е 12 волтово и без проблем включва при 6 волта стабилно а това е горе долу и напрежението при което тръгва локомотива аз имам едно което се движи добре и на 5 волта но това е дребен проблем с който човек може да се съобрази ако ползва схемата.
И още нещо пропуснах единия край на бобината е закачена в средната подвижна част на стрелката която контактува ту с едната ту с другата релса при превключването в което се състои и цялата логика на схемата

mitko0888:
Я обасни пак че не те разбрах какво искаш да получиш:

Ако стрелката гледа на ляво и захранването е за движение срещу стрелката - от линията към лявото отклонение, левият диод свети зелено.
Ако стрелката гледа на ляво и захранването е за движение от двете линии към стрелката, левият диод свети зелено, а десният свети червено.
Ако стрелката гледа на дясно и захранването е за движение срещу стрелката - от линията към дясното отклонение, десният диод свети зелено.
Ако стрелката гледа на дясно и захранването е за движение от двете линии към стрелката, левият диод свети червено, а десният свети зелено.

Това ли е коет оискаш да получиш?

pavel75:
На коя фирма са стрелките?
Подвижната част на стрелката се нарича "език" - имаш движение срещу езика и движение по езика.
Там където става пресичането на двете направления се нарича "сърце на стрелката"
На някой фабрични стрелки сърцето даже не е захранено, а се захранва допълнително.
От схемата, която си дал не ми става съвсем ясно на стрелката къде точно следиш поляритетета. Ако е от сърцето и то не е захранено може нищо да не стане.

svetljjjo:
Стрелките са на пико явно от стария модел защото са по обемисти сори че не мога да дам по точна информация аз не съм колекционер за мене е просто играчка вярно малко скъпичка но все пак играчка  ;D

Езика на стрелката както явно се нарича не е захранен той получава полиаритета на лявата или дясната релса в зависимост до коя е допрян това го проверих
въпреки че има някакъв контакт от другия край не там където е бобината но не знам за какво служи освен че ако се захрани с напрежението за стрелки тоест променливото може и с него да се включва стрелката .
Аз в момента е превключвам като съм захранил с единия полюс на променливото 2 контакта постояно вътрешните към бобината и подавам на външния или този до него за да превключва наляво и на дясно

А основната  ми цел е да се вижда на къде е обърната стрелката както прави в момента
Това че свети зелено или чеврено в зависимост от полиаритета на релсите е допълнителен ефект който и не е много логичен защото така или иначе локомотива ще се движи в посоката и няма как да върви наобратно с неподходяш полиаритет че да е нужно да свети червено да показва че не може да се минел
Въпреки че в реалните железници наистина свети червено когато коловоза е зает в нашия случай няма как да подкараш два локомотива един срещу дрег по една релса .

На мен ми се искаше ако стрелката е наляво левия да свети зелено десния червено и обратното но не можах да го измисля да стане така заради условието да получи захранване от релсите иначе с допълнително захранване е лесно
Ако имате идей ще се радвам да споделите

mitko0888:

--- Цитат на: svetljjjo link=topic=4567.msg95564#msg95564 date=1403798025 ---Стрелките са на пико явно от стария модел

има някакъв контакт от другия край


На мен ми се искаше ако стрелката е наляво левия да свети зелено десния червено и обратното но не можах да го измисля да стане така заради условието да получи захранване от релсите иначе с допълнително захранване е лесно
Ако имате идей ще се радвам да споделите

--- Край на цитат ---

Взимаш един грец за да получиш + - независимо от посоката на влакчето.

Минусът го слагаш на четирите общи катода.
Плюсът - на онзи свободния контакт.
От превключващия контакт - ляво - с по един резистор към зелен 1 и с отделен резистор към червен 2.
от превкл. контакт - дясно - с още два резистора към анодите на зелен 2 и червен 1

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия