Автор Тема: Eжегодна изложба за стендови модели на територията на ВТУ "Тодор Каблешков”  (Прочетена 8883 пъти)

ivo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (8)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2006
  • Рейтинг: 558
  • HO - II-III, София
Сдружение "ЖП МОДЕЛИСТИ"

Има удоволствието да Ви покани на провеждането на ежегодна изложба за стендови модели на територията на ВТУ,,Тодор Каблешков”, организирана от Сдружение ЖП Моделисти, Клуб Стендов моделизъм България и други сродни организации. Изложбата ще се проведе на 11 и 12 октомври, 2014 г. от 9:00 до 18:00 часа, в зала "Юбилейна" на ВТУ "Т.Каблешков". Очакват се над 300 модела и участници, както от страната, така и от клубове от Турция, Гърция, Македония и Сърбия. Поканени са и другите сродни организации за демонстрации на своите хобита.
Ще бъдем радостни на Вашето присъствие, чувствайте се свободни да поканите на изложбата Ваши приятели и любители на моделизма.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Гледам че сме зарязали тази тема от години, а пък поредната ежегодна изложба тъкмо отмина. Две снимчици от мен, и две от сайта на организаторите (ще ги познаете по логото горе в ляво). Там всеки модел го има отделно, който се интересува.

Мотрисите и един от големите модели:


Коруби:


Локомотиви: (в дъното има една ТТ коруба)


И едно вагонче:



zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
Ще използвам темата да споделя мнение, за показаните напоследък доста модели. Моля то да бъде прието като добронамерена критика.

Първо поздравления за всички, които от нищото се опитват да създават български модели. Давам си сметка, че това хич не е лесно. Самият аз не съм се хващал с подобен проект, макар че имам доста преработени фабрични модели, но приемам, че това е друго.

За положените усилия, вложените материали, похарченото време наистина браво. За съжаление към крайните резултати не мога да бъда толково положителен. Бях на изложбата в ПЖИ и разгледах подробно всичко показано.

Първата ми и най-сериозна критика е към боядисването на моделите. Ползвана е боя гланц, като слоя който е нанесен е изключително дебел. Това е валидно и за моделите на Ненчев и за тези на Маточката. За Ж.П. модели е пропоръчително да се ползва боя сатен и по възможност да се боядисва с аерограф, за да може да се нанесе наистина фин слой, който да не замазва детайлите на модела. Давам си сметка откъде идва изкушението за по-дебелия слой боя, покриват се несъвършенствата на кошовете. Крайният резултат обаче има ефекта на количка мачбокс.
Несъвършенствата на кошовете могат да се борят с други методи, грундове, кит и т.н.

Друго което не ми допада е лековатото отношение към задвижването. Това което отличва нашия моделизъм от стендовия е именно движението. Много трудно може да се бият фабричните задвижвания от сампром изпълнения. Не е невъзможно, но това си има своята цена. Аз бих направил преоценка на това да се ползват готови фабрични задвижвания, за донори.

Сега и за някои по деликатни въпроси:

За изложбата:
Таз годишната беше една от най-слабите, на които съм бил. Като цяло,  не само по отношение на Ж.П. За комисията, меренето, наградите и медалите. Хайде да не се заблуждаваме, ако има хора които са наясно с ж.п. моделите то те са в този форум, не в стендовия моделизъм. Наградите са хубаво нещо за самочувствието, но когато водят до нереалистична самооеценка става смешно.

За размерите на моделите:
Те далеч не са най-важните. Чертеж в 1:1 или размери свалени от оригинала със сигурност са голяма ценност, но това са само изходни данни. Които си мисли, че ще ги намали със съответния коефициент за дадения мащаб и е готов е далеч от инстината. Най-важното е моделът да има правилния силует, който безпогрешно да идентифицираш с оригинала. След това идва степента на детайлизация. Н0 в това отношение е много коварен мащаб. За разлика от ТТ и надолу, където е ясно, че са необходими значителни компромиси, моделите в Н0 изглеждат достатъчно големи и изкушават за висока степен на детайли, но много често това води до разваляне на силуета.

Ще дам пример със серия 13 на БДЖ, немска BR 58. За мен истинския локомотив е доста груб и недодялан, в което е и красотата му. Имах модел на Роко сега имам такъв на Ривароси. На Ривароси модела е много по-нов и много по детайлен. Точно защото има много повече детайли изглежда, някак накичен и претрупан. Като силует този на Роко ми изглеждаше много по-достоверен. Както и да е, тук може да се каже че въпросът е субективен.

За търговията:
Нещата са съвсем различни, когато човек прави даден модел само и единствено за лична употреба вкъщи. Съвсем различно е, когато ще се предлага за продажба. Ясно е, че когато става дума за ръчно изработени модели винаги има някакъв компромис и въпреки това:
1. Хубави снимки. Снимки по 640 пиксела, на които никой от дефектите не се виждат добре не вършат работа. Дори и да не са такива намеренията отстрани изглежда като хитрост за маскиране на недостатъците
2. Ясни условия какво се предлага и на каква цена, обявени публично.



zazo

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2049
  • Рейтинг: 263
И понеже забравих, да допълня към горното, за помощ с боядисването съм насреща, било то със съвети или работа, макар че не съм пускал аерографа от 4-5 години.
С второто обаче не мога да се ангажирам със срокове.