Преди да продължа с хронологията на срещата бих искал да разкажа малко за тези така плашещи правила по Фремо, които клубът ни вече неизменно спазва и ще спазва при организацията и изпълнението на тази и бъдещи срещи, както и спазваше при миналите ни участия на Темофест в Унгария. И тъй като аз съм засега само техен ползвател без да съм съвсем наясно с техническото им обезпечаване, ще обясня за тях точно като такъв, като човек, който ги ползва, за да... кара влакове.
И така тези правила целят да се кара организирано по макета, като за целта се правят разписания.
Всеки решил да кара и "дръзнал" да вземе разписание трябва да знае няколко основни неща. Първото е да се научи да разчита написаното в него, а вътре най-общо е посочен видът на влака с номер, час на тръгване, междинни спирания, престои и на кои гари, и час на пристигане, моделна скорост и др., както и задължителното правило, че на първо място се съобразява с разпорежданията на гаровия персонал и после на написаното в разписанието.
Ето какво представлява едно
разписание.
Наред с разписанието каращият влак следва да се сдобие и със своеобразния паспорт на композицията, съдържащ картонче с описание на тяговия подвижен състав, т.е. снимка на локомотива, наименование и други данни, както и подобни картончета, но на вагоните, включени към състава. Тези неща след изминаване на посоченото в разписанието трасе за определеното време се предават на гаровия персонал на крайната за композицията гара.
Разбира се, не трябва да се пропуска и необходимата за управлението на състава мишка, която също неизменно следва локомотива, защото е програмирана само и единствено за него и не може да се ползва за управление на други модели.
За да има разписание трябва да тече време, с което всеки следва да се съобразява. Сами се сещате, че ако се спазва астрономическото време, това би довело до проблеми, затова е предвидено моделно време, което е забързано спрямо астрономическото в пъти по преценка на организаторите. При невъзможност моделното време да се спазва, например много закъснели влакове и задръстени в резултат на това гари, се допуска спирането му, за да могат всички композиции да бъдат откарано до крайните им гари, съответно с нови разписания и след пускане отново на часовниците, тези композиции да бъдат насочени към следващия краен пункт/гара.
Как се кара?
1. Първо се взима разписание от купчинката с разписания, разположена някъде из помещението.
2. Вижда се първата гара/гарата на тръгване на композицията, която ще се кара.
3. Отива се на въпросната гара и се показва разписанието на гаровия персонал.
4. Той дава мишката на локомотива на състава, както и придружаващите състава паспорти на подвижния състав.
5. Изчаква се началния час на тръгване.
6. След разрешение на гаровия персонал се стартира композицията.
7. Ако в разписанието е посочено спиране на междинна гара, задължително се спира там, дори и влакът да е закъснял (за пътническите) и с разрешение на гаровия персонал транзит за товарните. Важно! Винаги първо се следват разпорежданията на гаровия персонал!
8. Ако има маневри се извършват такива
9. Пристигане на крайната гара и връчване на гаровия персонал на мишката и паспортите на подвижния състав.
10. Връщане на разписанието на купчинката за ползвани разписания, разположена на подходящо място в помещението.
Описанието на каране по Фремо няма да е пълно, ако не се посочи и как се кара с мишка.
Мишката е устройство, което позволява по елементарен начин да се управлява модел на локомотив. Тъй като тя е програмирана към конкретен локомотив, няма как друг модел да се управлява чрез нея. При това по никакъв начин, освен ако не се препрограмира за него. Ето една примерна мишка:

Управлява се елементарно! Чрез въртящото се копче на потенциометъра най-горе се усилва/намаля скоростта. Заленото ключе служи за промяна на посоката. Важно! Потенциометърът винаги се върти в една посока, а посоката на влака се сменя с ключето за смяна на посоката за движение.
Функционалните бутони, посочени на снимката като "светлини на фарове и габарити" се използват точно за това, като ако влакът има и звук, част от тези бутони служат и за пускане на свирки, тромби и др. звуци налични в декодера на локомотива.
Накрая и след спазване на описаното по-горе с наслада се кара композиция по изграденото трасе по правилата на Фремо, като усещането е несравнимо - хем караш модели, хем е като при истинските влакове, а желанието да караш нови и нови композиции расте право пропорционално с вече караните такива.
Следва продължение...