Автор Тема: Ето плана на РАСН в ТТ  (Прочетена 155056 пъти)

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #150 -: 11 Май 2012, 20:49:39 »
Цитирам наредбата, защото идея си нямам какви са реалните светофори, използавни у нас, и колко се различават от предписаните - какви изключения от правилото има и т.н. ясно е че у нас всичко е изключение, ама ...
Иначе - ако се прави макет на точно определена гара, мисля че трябва да се отразят особеностите на оригиналната гара - с всичките и изключения и особености. Ако ще се прави макет и е избрана епоха и напр. скоростна сигнализация - мое виждане е че трябва да се направи според написаното в книгите - след 50 години някой моделистки форум като дава за пример вашите макети, да каже че са направени в съответствие с действащите в съответния период правила. Може разбира се да се сложи и каквото на автора му харесва - ясно е че изключения има много, и вкусове има много. Лично на мен ми харесва обикновената сигнализация, първо защото само нея съм виждал на младини (сега на влак не се качвам), освен това ми се вижда малко по немска, не толкова руска. Пък може и да греша в тези си пиянски размисли.

По темата:
1. Този завършек с трансбордьор трябва ли да се счита за гара с глухи коловози? Или просто стрелките от едната гърловина са заменени с друг тип стрелка (трансбордьор) и започва друг парк от гарата? Ча то и с обикновени стрелки най-много един маршрут ще е отворен, и тук само от един коловоз ще може да се излезе в даден момент. Въобще си нямам идея у нас дали въобще се споменава такова чудо - трансбордьор - и съответно сигнализацията е описана само при наличие на обикновени стрелки. С други думи - тези маневрени светофори / сигнали за глух коловоз според мен може и да са си нормални изходни! От "глухия" коловоз може да се влезе в депото, а не само с маневра назад да се изкарват вагоните ...

2. Все си мисля че номерата 8 и 10 трябва да са разменени, също така 12 и 14. Повдигнах въпроса преди някое време и доста постничко ми се отговори че са правилно означени английските стрелки (или немски, ако има такива в ТТ). Доста твърдо съм убеден че не е без значение и че в номерацията числата трябва да се сменят.

3. Тук не ми е толкова твърд, ама 16 не трябва ли да е нарисувана по друг начин - основното и положение да не е това.

4. pach, какво управление мислиш за всичките тези светлини, стрелки, досат на брой участъци и т.н. Нещо от теми над 10 страници и от 4 години (ЧРД за темата) все изпускам дали не си го написал някъде ...

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #151 -: 11 Май 2012, 21:05:16 »
1. Не съм виждал гара, на която коловозите да завършват с трансбордьор. Това си е чисто деповско-заводско съоръжение, затова и не е предвидена сигнализация за него.
Предвид решението на pach да се постави трансбордьор по така необичаен начин, трябва да приспособим някак сигнализацията към него.
Изходни светофори се поставят там, където ще заминават влакове към междугарието. Очевидно това няма как да стане към депото.

2. В правилниците не е описано как се номерират английските стрелки. Възможни са и двете тълкувания и е трудно да се каже кой начин е по-правилен. Срещат се дори номера от типа "2А/2Б" вместо "2/4".

3. Трябва. Основното положение на стрелки като 16 е това за по-близкия до главния коловоз.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #152 -: 11 Май 2012, 21:53:12 »
Цитат на: bdz43r link=topic=466.msg77968#msg77968 date=1336759516
1. Не съм виждал гара, на която коловозите да завършват с трансбордьор. Това си е чисто деповско-заводско съоръжение, затова и не е предвидена сигнализация за него.
Предвид решението на pach да се постави трансбордьор по така необичаен начин, трябва да приспособим някак сигнализацията към него.
Изходни светофори се поставят там, където ще заминават влакове към междугарието. Очевидно това няма как да стане към депото.


Дали пък да не се брои за последователно разположен район в голяма гара? И тези М светофори да трябва да са входни?


Цитат на: bdz43r link=topic=466.msg77968#msg77968 date=1336759516

2. В правилниците не е описано как се номерират английските стрелки. Възможни са и двете тълкувания и е трудно да се каже кой начин е по-правилен. Срещат се дори номера от типа "2А/2Б" вместо "2/4".


Да, ама е описано как се номерират машинките им! Машинките трябва да са номерирани във възходящ ред. Т.е. машинката на 8 трябва да е преди 10 (по посока вризане в гарата), а не обратно.
Стрелката е в основно положение - влизаш в коловоз 2. За да влезеш в коловоз 3 - трябва да щракнеш ЛЯВАТА машинка, следователно тя трябва да е с номер 8 и е отгоре. За да минеш от втори в изтеглителния - трябва да щракнеш ДЯСНАТА машинка, следователно тя трябва да е с номер 10, и на схемата е отдолу.

Мисля че трябва да е същото ако е 8А/8Б.
Ако е с една машинка - номер 8.
Ако са четири машинки - отляво ще са 8 и 10, 8 - горе, 10 - долу. От дясно - 12 и 14. Поради "наклона" на стрелката лесно се вижда коя машинка е първа, коя е след нея.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #153 -: 11 Май 2012, 21:54:33 »
Номерират се стрелките, не стрелковите обръщателни апарати ("машинки").
М-четата не могат да са входни! Трансбордьорът не е гаров коловоз и не е парк.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #154 -: 11 Май 2012, 22:30:43 »
Виж някоя гара, напр. Пловдив, София и т.н. където има по-сложно развитие и паралелно разположени стрелки, обърнати в различни посоки. Номерата нарастват според НАЧАЛОТО на стрелката. Пък то горе-долу съответства на мястото на СОА-та.

За М съм напълно съгласен. Само "разсъждавам" безмислено ... То тогава и на десния край на трансбордьора трябва да има М, както и отляво има М11. За излизане от коловозите на депото пак трябва да има М. Въобще стана една - да му мисли Пламен.
« Последна редакция: 11 Май 2012, 22:32:39 от mitko0888 »

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #155 -: 11 Май 2012, 22:54:30 »
Стрелките се номерират от първата входна стрелка към средата на гарата (приемното здание), като в едната гърловина са с четни номера, а в другата с нечетни. Ориентацията на стрелката е без значение, а донякъде и проектанта може да прояви творчество къде точно е началото на стрелката, когато тя е обърната с кръстовината към междугарието.
СОА се надписват с номера на стрелката, която задвижват.

При английските стрелки има три случая, които съм виждал:
1. Цялата стрелка се означава с един номер, като двете групи езици, съответно СОА са "А" и "Б";
2. С приближаване от първата входна стрелка към приемното здание, по-малък номер носи тази половина на стрелката, която физически срещаме първа. В този случай 8/10 и 12/14 трябва да са обратно на схемата или както аз съм означил стрелка 6/8 в моя проект: http://bgrail.info/maket/ednonishkov_plan.GIF ;
3. Английската стрелка се номерира логически като две обикновени последователни стрелки с езиците една към друга, както са означени 8/10 и 12/14 в момента.
« Последна редакция: 11 Май 2012, 22:57:31 от bdz43r »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #156 -: 11 Май 2012, 23:35:57 »
Четните - откъм по-малкия километраж.

Сега се загледах в номерацията на стрелките на Пловдив - изток, под бетонения мост. Там пък е такава боза ... Нищо общо с поредност и с наредбата. Английски стрелки: 15/19, 25/29, едната май е 21/35 или пък 31/35.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #157 -: 11 Май 2012, 23:49:48 »
Обърни внимание дали между 15 и 19 няма 17 на съседен коловоз. Щом ще разглеждаме двете половини на английската стрелка като отделни стрелки, значи не е проблем да не са с поредни номера.

mntop

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 31
  • Рейтинг: 5
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #158 -: 11 Май 2012, 23:59:02 »
Стрелките в източната гърловина на гара Пловдив са правилно номерирани. Започват от 1/3,5,7/9,13/15,19/21,23,25/27,29,31/33 и т.н. Объркване създава бретела от английските стрелки под бетоновия надлез. Някои номера на стрелките са прескочени,като 11,17,39 и т.н.,но това се е получило след реконструкцията на гърловината някъде през 1985 год.

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #159 -: 12 Май 2012, 08:54:04 »
Стрелките в източната гърловина са в следния ред:
1, 3, 13, 7, 5, 23, 19 и 25, 15 и 29, 9, 31, 35, 37, 21, 27, 43, 41, 33, 55, 57, 45, 51, 61, 63, 59, 67. 69 не я броя.

pach, извинявам се за отклонението о темата.

mntop

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 31
  • Рейтинг: 5
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #160 -: 12 Май 2012, 09:43:05 »
Имай в предвид ,че много от тези стрелки са есови. Не върви да ги номерираш 13/7,19/25,15/29,9/31 и т.н. PACH, личното ми мнение е че стрелките на плана Ти са правилно номерирани. Желая Ти успех в изработката на светофорите!
« Последна редакция: 12 Май 2012, 09:46:11 от mntop »

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2385
  • Рейтинг: 970
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #161 -: 12 Май 2012, 10:31:33 »
Цитат на: mntop link=topic=466.msg77991#msg77991 date=1336804985
Имай в предвид ,че много от тези стрелки са есови. Не върви да ги номерираш 13/7,19/25,15/29,9/31 и т.н. PACH, личното ми мнение е че стрелките на плана Ти са правилно номерирани. Желая Ти успех в изработката на светофорите!

Вярно е, че има есови съединения, на въпросната гара със стрелки: 1-3, 7-9, 13-15, 19-21, 27-29, 31-33. Само че аз не знам къде пише, че двете стрелки на есовите съединения трябва да са със съседни (последователни за гърловината) номера, които да нарушават последователността на номерацията? Член 66 ал. 1 и 3 от известната наредба достатъчно точно казва как ТРЯБВА да се номерират СТРЕЛКИТЕ (а не как са номерирани), а не СЪЕДИНЕНИЯТА. По стара българска традиция не е конкретизирано по коя ЧАСТ от стрелките да се прави номерацията, въпреки че в приложение към инструкцията много точно е казано какво е НАЧАЛО на стрелката, както и другите и точки. Но като е казано да е подред, като срещнеш начало на стрелка - слагаш номер. И т.н. докато стигнеш до гарата. И от тук идва и поредността, която съм написал в предишния си пост. (По-точно съм преписал преди доста години от едно друго място).
« Последна редакция: 12 Май 2012, 10:33:48 от mitko0888 »

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #162 -: 12 Май 2012, 21:22:09 »
Никъде не пише, че меродавно за номера на стрелката е нейното "начало" или СОА. Наредбата разглежда стрелката като едно цяло съоръжение с всичките и части и по посока на номерацията е нормално да се гледа първата срещната част от стрелката без значение дали е СОА или кръстовина.
Освен това е предвидена вратичка за друга последователност, когато това е целесъобразно за конкретната гара. Това го няма в Наредбата.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12271
  • Рейтинг: 1314
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #163 -: 14 Май 2012, 09:29:39 »
Цитат на: bdz43r link=topic=466.msg77964#msg77964 date=1336747991
Принципно белият фар на поканителния сигнал на входния светофор по правило е отделен от другите.
 Срещат се и изключения, където всичките 5 фара са наредени на една обща табела,
но това са единични случаи.

Н2 не може да е с две жълти, мислех, че е просто недоглеждане на схемата.
В този му вид е безсмислен и трябва да е като другите.
...

За Н2 и аз си мислех, че нещо не е наред, ама поне в три плана,
никой от вас не ми каза и реших, че в крайна сметка трябва да е такъв.
Може би щеше да го "хванем" тази седмица като почнем да прогонваме изходните маршрути...
...а после и входните. Та така....Надевам се отново да се включите.
 Колкото до бялата светлина - значи това ми беше въпроса, дали има изключения.
И ще останат така поне докато не измисля начин да миниатюризирам
допълнителните  светлини (с бял фар) монтиращи се под основните табла на светофорите.

Цитат на: mitko0888 link=topic=466.msg77967#msg77967 date=1336758579
...
Иначе - ако се прави макет на точно определена гара, мисля че трябва да се отразят особеностите на оригиналната гара - с всичките и изключения и особености. Ако ще се прави макет и е избрана епоха и напр. скоростна сигнализация - мое виждане е че трябва да се направи според написаното в книгите - след 50 години някой моделистки форум като дава за пример вашите макети, да каже че са направени в съответствие с действащите в съответния период правила.
...
Подкрепям напълно - ако се прави макет на реална гара, то би било добре, според възможностите
на съответния моделист, тя да се пресъздаде максимално близо до моментното състояние за съответната епоха.
Всичко друго би било една проста играчка. А нашия моделизъм не се занимава с играчки, а с пресъздаване на реалността.
Поне според мен, в противовес на някои "течения" в страната ни.
Би било чудесно ако някои си спомнят какво е железница въобще след 50 години,
щото макетите ни едва ли ще съществуват толкова... :sarcastic:

Цитат на: mitko0888 link=topic=466.msg77967#msg77967 date=1336758579
...
По темата:
1. Този завършек с трансбордьор трябва ли да се счита за гара с глухи коловози? Или просто стрелките от едната гърловина са заменени с друг тип стрелка (трансбордьор) и започва друг парк от гарата? Ча то и с обикновени стрелки най-много един маршрут ще е отворен, и тук само от един коловоз ще може да се излезе в даден момент. Въобще си нямам идея у нас дали въобще се споменава такова чудо - трансбордьор - и съответно сигнализацията е описана само при наличие на обикновени стрелки. С други думи - тези маневрени светофори / сигнали за глух коловоз според мен може и да са си нормални изходни! От "глухия" коловоз може да се влезе в депото, а не само с маневра назад да се изкарват вагоните ...
....

4. pach, какво управление мислиш за всичките тези светлини, стрелки, досат на брой участъци и т.н. Нещо от теми над 10 страници и от 4 години (ЧРД за темата) все изпускам дали не си го написал някъде ...

1. Да това е идеята - вместо разклонения, да използвам тгрансбордьор, с цел пестене на пари и най-вече - на място.
Тук си е направо малка фантазия, като не се предвиждат маневрени светофори на изхода от депото,
тъй като считам че само поканителния сигнал на самия трансбордьор е достатъчен за вход към него.
От другата страна съм сложил такива маневрени, защото са "спиращи" влизащите влакове,
и същевременно са и "управляващи" евентуалните маневри при разкомпозиране.
Практически през трансбордьора ще преминават само локомотиви, а вагоните от разкомпозираните влакове,
ще се изтеглят (маневри) през стрелковата гърловина която е и входна за гарата.
Има едно изключение, когато и вагон ще се качва на трансбордьора. Това е когато автоплатформата
се прехвърля (през трансбордьора) пред челния авторампен коловоз, за "разтоварване" на автомобилите.

4. Не съм го написал до сега, тъй като е в процес на проектиране (то за четири години, четири пъти се смени концепцията).
(пред) Последния план е управление през пулт с маршрутизиране на входни и изходни направления, както и маневрени маршрути.
С последваща връзка с РС (като "порасна") и всичко това с контрол на заетост за коловозите. За това са "нарязани" толкова
участъци - най-малкото за да мога да ползвам тъй наречената "шина" S88 или по-модерната.
 При всички положения за сега всичко се базира на DCC и XpressNet протоколите на Роко,
MERG и разбира се в основата е почти всичко от испанските приятели от Paco's. Практически, мака да са почнали "през MERG",
 те получиха най-голямо разпространение при немци, поляци, чехи и руснаци. Всичките изброени имат вече сайтове прозвидни на
оригиналните и разработват подобрения и съвместни проекти с двата "първопроходеца" за свободни DCC технологии.
Не напразно Ленц, Роко и някои други фирми ползват тези протоколи. Всъщност XpresNet е на Ленц, но вече при тях не може
да бъде открит "свободен" стандарта на този протокол за обмен на данни. Но това е друга бира...на по-късен етап.

Цитат на: bdz43r link=topic=466.msg77977#msg77977 date=1336766070
Стрелките се номерират от първата входна стрелка към средата на гарата (приемното здание), като в едната гърловина са с четни номера, а в другата с нечетни. Ориентацията на стрелката е без значение, а донякъде и проектанта може да прояви творчество къде точно е началото на стрелката, когато тя е обърната с кръстовината към междугарието.
....
3. Английската стрелка се номерира логически като две обикновени последователни стрелки с езиците една към друга, както са означени 8/10 и 12/14 в момента.

Точно такова "творчество" проявих като се учех от твоя проект и с помоща на теб и mntop.
За това и така съм номерирал англиските стрелки, според реда от входа на гарата. Още повече че от малък
винаги съм си "представял" англиската стрелка като две обикновенни обърнати с езиците една към друга.
То така и по-лесно се проектира и сглобява, стига да имаш място. Впрочем като нямам или искам да спестя такова,
винаги слагам английско разклонение. Не знам защо упорито тук някъде се пише за такова разклонение управлявано
от четири апарата. Възможните маршрути през него, позволяват всички да се превключват само два апарата,
и аз смятам така да ги монтирам. Може би тези дни ще 4изтупам" от прахта една стара тема тук, та ще кача
точно защо на всяко английско разклонение му трябват само два апарата за превключване.

Цитат на: bdz43r link=topic=466.msg78003#msg78003 date=1336846929
Никъде не пише, че меродавно за номера на стрелката е нейното "начало" или СОА. Наредбата разглежда стрелката като едно цяло съоръжение с всичките и части и по посока на номерацията е нормално да се гледа първата срещната част от стрелката без значение дали е СОА или кръстовина.
Освен това е предвидена вратичка за друга последователност, когато това е целесъобразно за конкретната гара. Това го няма в Наредбата.

Така и не съм знаел, но съм ги номерирал според обикновенната логика - коя след коя следва.
Така и дори прост оператор като мен :blush2:, не би се объркал кое разклонение къде е на модула и съответно на таблото за управление.
Така поне ми се е и видяло редно, и така съм "гледал" на единствения български макет с "официално" изпълнено табло за управление
като в действителността - това на макета направен от проф. Таno!!! :hi:

Благодаря на Тодор, Митко, mntop и проф.Тано (коствено) за консултациите до тук.
Ако още нещо откриете - пишете...не се свенете, в тази тема - нали за това съм я отворил - да питам!!!
 :hi: :hi: :hi: :hi: :hi:

Очаквайте продължение, щом постъпят първите фотоецове за сглобяване на светофорите,
както и печатните платки в основата им.

bdz43r

  • Trade Count: (5)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1012
  • Рейтинг: 257
    • bgrail.info
Re:Ето плана на РАСН в ТТ
« Отговор #164 -: 14 Май 2012, 11:31:28 »
С 4 обръщателни апарата са реалните стрелки с радиус 300 метра (дългите английски стрелки), защото при тях е много сложно един апарат да контролира положението на всичките езици. Обръщането отново е заедно.
За моделни цели това не е необходимо и два са достатъчни.