Джопе, ние нямаме национална доктрина във всяка област от нашия живот (не само военна) а ти искеш за моделизма.....

....
И по-точно:
1.Профанизирането на хобито, само купуване без влагане на личен елемент.
2.Фаворизирането на НО, за сметка на други типоразмери...
3.Излишната , според него, пълна цифровизация. Тук става въпрос , че винаги се търсят многото екстри, често неизползвани до край и непременно със звук, което прави моделите скъпи и недостижими за средният купувач.
3.1.Постоянното излизане на нови декодери, несъвместими с по-старите устройства за управление...
4.Произвеждането на бутикови модели, за сметка на търсене на нови пазари.
5.Натискът от специализираните издания и "разбирачи", коите искат хем да имат съвсем прецизни и детайлирани модели , хем да могат да издържат на здраво каране по изложби и в детски ръце... Това си е практически невъзможно. 
Виж тук и Венци, Best Ripperчето, също го е казал човекът в този форум... 
6.Търсенето на бързи печалби, без визия за бъдещето...
7.Загърбване на ученическото моделиране...
8.Загърбване на състезанията по жп моделизъм...
9.Концентрирането на производството в няколко едри производители.
10.Собствениците на жпмоделните фабрики, в повечето случай, не са жп моделисти, а само предприемачи търсещи печалби и от тук липса на усет към нужното в жп моделизма...
......
Даа, беше много тъжно...
Предполагам, че някъде из записките ми , ще има още не малко за тази среща.
Изложеното по-горе си е само спомен на прима виста...
П.П. Говорихме и за зареждането на Млад Техник по Татово време, но това си е друга бира. Дооста голяма и доооста пенлива... :drink'
Както казах преди малко - това е твърде едностранчив поглед на нещата...има и друг свят, който обаче е
доста по-капсулован, като част от причините за капсуловането са изброените от хер Гютзолд.
И така по точките от цитата :
1.Това не е всеки път така.
Знам мнозина моделисти, включително и в ТТ, които преди и след като си купят даден модел
(понякога на цял влак) си правят папка със история, снимки, документация за модели и прототипите им.
Логично тези папки се показват в по-тесен кръг приятели, заедно с гордото дефилиране (на масата или макета)
на съответния влак и дълго и широко обсъждане на всички събрани факти и данни без потвърждение.
Разбира се, че тези папки (тетрадки понякога) съществуват само в единичен екземпляр и нямат (или поне не е представен такъв)
цифров формат под формата на скан или файл за да не попаднат в нежелани ръце или "професионалисти" издатели.
Да не забравяме, че никой не смята труда му за правилно оценен (освен от най-близки приятели по хоби) и същевременно
съществуването на торенти, тракери, издатели и т.н. печалбали на чужд гръб (общо казано).
Сам два примера - единия преди малко го дадох в една друга тема с тайландски магазин и форум,
а другия е - почти всички сканирани списания "от класа" практически не публикуват чертежите на моделите.
Справка скановете на "eisenbahn magazin","eisenbahn jornal" и дори старите броеве на "Der Modelleisenbahner" от соц.време.
Да не говорим че ...бих казал 50% от моделите в масово производство както на подвижен състав, така и на архитектурни обекти и структури,
са направени именно по такива (от списания) чертежи на моделисти. Мога да го покажа с поне 10 примера но не това е обект
на тази тема.
2. Фаворизиране на Н0, но не е за сметка на други мащаби. Да Н0 беше,... и за сега си остава най-масовия мащаб
в моделизма ни, но какво ще кажеш за такива "течения" в него като "Faller Car System"-ите или че много от
"екзотичните" моделисти спрямо нашите разбирания, правят доста модели в по-едрите мащаб, като "0" и "І" например.
ПРактически това, че те са именно по-затворени общества (капсуловани понякога) не ги прави по-малко моделисти
или фаворити. ПРосто те не са в полезрението на чисто търговските фирми (масовите). По това ще допълня в т.10 по-долу.
3. Никога не е излишно нещо което доразвива и прави един модел по-добър от предния.
Това че има хора които си правят т.н. "патерици" за превключване на разклоненията по макетите си (даже на модули съм го виждал)
не прави цифровизацията излишна. Има пък хора (моделисти) които се кефят максимално на "екстрите" по цифровизацията.
ПРимер - горе споменатия Борис Чакъров, с невероятен плам в очите и обич към модела, ни демонстрира електронната
"екстра" на едно "Kof"- че (в малко по-едър мащаб) благодарение на която той си разкачи локомотивчето от вагона и
го "лашна" по коловоза досущ като истинско, включая динамиката от тежестта на моделите. Екстрата ни накара да се почувстваме
като истински железничари (имаше и такива сред нас в Ст. Загора) но на масата в залата!!! ПРимери има достатъчно и сами да ги откриете.
ПРосто има хора които се "кефят" на патериците" а други на "електронните екстри" които дават по-пълноценно възприятие
на хобито. Всъщност горните два примера за патериците и електрониката имат една обща цел - да доставят това удоволствие
на съответния хобист. Електронните джаджи обаче, просто имат "по-агресивна" политика на представяне (пак заради парите
в дъното на нещата) и за това се създава впечатление , че са прекалено фаворизирани...
Елементарен пример встрани от електроницзацията, но показателен и за такива области дори сред нас - въпреки
производството на супер качествени Т-профилни релси, има моделисти (proto`87) включая и mitko0888, които предпочитат
сами да си правят (по свое усмотрения като в истинските железници) не само релсови звена, но и разклонения и т.н.!!!
но те са "фаворизирани" от нас, а не от търговците все пак и за това някак си не се сещаме като влезнем в магазина.
3.1 Може би подобно на фалер-системите и това ще стане голям и самостоятелен клон в моделизма ни. Дори аз имам
известно залитане по една стара идея за елкетроника обсъждане някога с Гроздан на маса. На път е да я реализирам и
тогава ще коментираме "за" или "против" електронизацията в моделизма ни. Според мен това го прави много по-близо до реалността.
ПРимер. Много "западни" моделисти карат моделните си влакове с монтирани микрокамери в кабините на локовете си,
предаващи в реално време движението им по всички правила на железниците, но пренесени на макети в дома им.
Нищо н емоге да се сравни с реалната машина (професионалите сред нас го знаят), нито пък някои се задоволяват с
"простите" макети, но и не искат да ползват и компютърните симулатори. Всеки си харесва хобито по своему но това не
е комерсиално и за това по-малко му обръщаме внимание понякога.
4. Бутикови модели винаги е имало...просто заради глобализацията и компютризацията (света е вече като голямо село)
ние по-често научаваме за тях. И тъй като те са бутикови, най-често само ги гледаме и смятаме че те са превзели хобито.
А всъщност те се борят по-агресивно с масовите производители. За всеки има място под Слънцето все пак, но едните разчитат
на масовостта си и лесните печалби, докато другите разчитат н абутика в моделите си и техният "таргет" е на друго ниво.
Но всички харесваме именно "бутиците" а не "масовката". З атова е хер Гютзолд не е видял (или чистосърдечно е завидял)
истинското положение на "бутици и масовици".
5. Натиска от "разбирачи" за едновременна прецизност и същевременна "детска здравина", не идва от "вън",
а всъщности си идва от самите фирми производителки, защото хем искат масовост и здравина, хем ако може да минат
по-евтино за сметка на прецизността. Но това не е само в нашито хоби ами навсякъде във взаимоотношенията,
прозводител-клиент. З а справка и примери бол...GSM-техника, автомобилостроене, битова електроника.....китайско производство дори в която и да е сфера.
ПРоблема е, че фирмите искат да обединят две коренно различни производсвени практики - детайлност и здравина,
за да обхванат по-големи групи от хора. За здравината все пак не съм убеден, защото те имат повече сметка да се купи ново,
от колкото дълго да се ползва ....здравото. Та така - натиска си е вътрешен в самите фирми, и точно
за това се е произнесъл така и Гютзолд- един от производителите на моделите ни.
6. Търсенето на бързи печалби идва именно от вътрешния натиск във фирмите за масово производство.
Докато при бутиковите производители натиска не е от тях самите или техните (досто по-малка група) клиенти,
ами от целта да оцелеят и радват "прецизните" моделисти по-дълго със своите модели. Точно за това и масовите
производители се държат в крайна сметка от банките (справка Роко/Флайшман или Мерклин) а бутиковите са винаги
от група хобисти които знаят съвсем точно какво иска един моделист от даден модел. Технологиите понякога правят моделите
им по-скъпи от масовите, но пък като се сравняват с масовките, вторите "губят по всички точки" освен една - ниската себестойност.
7. "Загърбване на ученическото моделиране"...ми няма я "партията" с масовките в клубовете, матеиралната база (прах в очите
на и без това слепите ученици някога) при нас в пост социалзма, но и на запад сега им се рекламира например компютъра като
"средство за достъп до социалните мрежи, гледане на любими филми, игра в онлайн игри, сваляне на любима музика" и т.н.
Тази и подобни реклами дори не си и помислят да правят връзката - компютър/работа (това е все едно да дадеш като подарък лопата на циганин - с нея се работи) или дори компютър/проектиране!!!! Те също искат много пари и по възможност ...веднага.
А територията България не би могла да се произнесе по този въпрос - та ние сме макс. 50/100 хобисти тук. Но пък чехитенапример
имат клубове с по 3000 члена!!! Сигурен съм, че не раздават на децата в тях наркотици и все пак са пълни с подрастващи и мислещи
млади надежди за хобизма, моделизма и воъбще ...за...чешката нация!
Нека все пак да имаме малко повече вяра в следващите поколения. И за нас така говореха някога!
8. У нас липсата на такива състезания се обуславят от начина им на провеждане (който не желая да коментирам сега)
и различното ниво на развитие в моделизма ни. Пъки макар да сме 50-100 човека и сред нас има "снобисти" които
не биха желали да се провеждат такива състезания, макар точно това да правят цял живот - да се сравняват с другите.
За другите страни и държави, не е вярно, че не се правят - но пак не са познати чак толкова, заради агресивността
на средата в която живеем дори. Всички тук могат да кажат кой филм е взел оскар през 2010 г. но мнозина могат да кажат,
кой модел и чие ръкотворие го е създало, тоест човека се е класирал на първо място в едно от нашите родни състезания.
ПРимера е сам по себе си достатъччно показателен нагледно.
9. Това идва от собствеността на банките - по-лесно управляват така. Но само в европа е пълно и с малки производители,
които обаче по доста причини (някой от тях изброени по-горе дори) ние не знаем за тях. Това е всеобща заблуда на която дори Гютзолд май се е поддал.
Мога да дам доста примери в тук "неизвестния" мащаб ТТ, но не това е предмет на темата.
"Неизвестен" защото всчки които не работят в него, остават приятно изненадани както от производителите,
така и от предлагания от тях асортимент дори. Но това че ние не знаем за малкоте производители,
не значи, че са останали само големите концетрирани от банките фирми!!!
10. Само четири примера че стана дълго:
- Акме. (Н0)
- Кюн. (ТТ)
- mbt (ТТ)
- Backman (Н0 и ТТ).(които са "забърсани" от търговците в TILLIG струва ми се вече)
Та така.
А въпроса за моделзми, хобизма и снобизма в тях се постява на всеки пет години от...поне 120 години история
в жпмодилзма (че и повече даже). Аз лично съм спокоен - младите които "влизат" при нас в моделизма
са малко, но пък за сметка на това будни и мислещи същества, които не ги задоволява фейсбук само.
Аз пък и не искам такава масовост в моделизма ни - да не съм производител за пари от модели? (риторичен въпроса)
За това съм спокоен за бъдещето на моделизма у нас и по света!!!

ПП. Съвсем скоро ще демонстрирам тук (снимки) от "някогашни" жпмодели които и сега изглеждат
доста футуристично. Когато с аги произвели в ГДР (Цойке) и ГФР (Shuko), са предизвикали подобна дискусия
за "края на хобито - ж.п- моделизъм!". ...и тогава такива като нас хобисти са заявили така:
ДОКАТО ИМА ЖЕЛЕЗНИЦИ ПО СВЕТА, ЩЕ ГО ИМА И НАШЕТО ХОБИ!!!Напълно споделям това мнение!
