Общ форум | Chit-chat > Общи приказки, свързани с хобито | Chit-chat about the hobby

Историята и железницата

(1/2) > >>

Vlado:
Архивите казват, че и ние имаме участие в това:

Теснолинейка Градско - Плетвар - Прилеп - Битоля

anubis:
Проблемите на БДЖ не са от вчера:

--- Цитат ---- пляката от мина Перник вече не се превозва, защото превозната такса надвишава покупателната й стойност. Също и хумата от гарите Телиш и Хумата не се изнася оттам, защото превозната цена плюс 20 % за покрит вагон надхвърля търговската й стойност.
- комбинираният пътнически превоз София – Орхание (Ботевград) през Мездра е изместен от директен автобус, и той не е на БДЖ. Първокласните пътници от/за Пловдив започват да предпочитат автомобила.
- превозът на пясък от река Искър е отнет от каруцарската конкуренция, защото вози франко място по-евтино. Изгубени са и превозите на коне за петъчния пазар в София, та вече пловдивските цигани с дни се влачат по пътя със стоката си...
--- Край на цитат ---

Цялата статия тук:
http://geopolitica.eu/drugi-statii/1191-spisanie-na-za-bylgarskite-jeleznici

Vlado:
Нов интересен материал от Стефан Стоичков относно използваните през годините (до 1955 г.) при строителството на различни национални или частни обекти парни локомотиви. Статията е своеобразно продължение на предишните му авторски материали по аналогична тематика като "Непознатите локомотиви в българските железници".

Приятно четене:

Неизвестните строители... в България 1865-1955 г.

pach:
Много интересна статия!!!
Истинските факти тепърва има още да бъдат разкривани!!!
Благодарност на Ст.Стоичков за положените усилия,
ровенето в архивите и най-вече, споделените с нас тук
резултати!!! Крайно време беше да се обобщят и опишат
по този начин събраните факти и документи за промишлените
клонове, строителството на жп.мрежата и подвижния състав
извън БДЖ. Нещо което автора прави целенасочено и от години!
Благодаря г-н Стоичков!!!!
 &bgflag :hi: :hi: &bgflag

mitko0888:

--- Цитат на: Vlado link=topic=4680.msg116145#msg116145 date=1560778957 ---Нов интересен материал от Стефан Стоичков относно използваните през годините (до 1955 г.) при строителството на различни национални или частни обекти парни локомотиви. Статията е своеобразно продължение на предишните му авторски материали по аналогична тематика като "Непознатите локомотиви в българските железници".

Приятно четене:

Неизвестните строители... в България 1865-1955 г.

--- Край на цитат ---

По повод на едни ТРИ малки локомотивчета, които са били по някое време в експлоатация и на БДЖ, и които отново се споменават в посочената статия, мога да направя едно допълнение.

Преди години нашият съфорумец Борис Чакъров в блога си (http://rocklokomotive.blogspot.com) любезно ни предостави сканирани документи от преди 120 години, свързани с нашите железници.

Един от тези документи е "Подвижен състав на БДЖ" към 01.01.1910 година, издателство - Държавна печатница - София, 1909 г. Там са вписани въпросните пет броя малки локомотива  с номера 1918, 1919, 1920, 1921 и 1922. И петте са в графата T2/2z, т.е. ДВУ-осни тендерни локомотиви. За номера 1920 и 1921 са написани само старите им номера - съответно 314 и 6601. Но за 1922 освен стария номер 6605 са представени и поне 20 размера на основните им компоненти, колела, пещ, тръби и т.н., т.е. била е налична подробна документация за този локомотив.

И трите локомотива - 1920 до 1922 - са записани като "Купени на вехто от Бр. Симеонови".

Друг един такъв документ е "Подвижен състав на БДЖ" към 01.01.1915 година, издателство - Печатницата на главната дирекция на железниците и пристанищата - София, 1915 г. Тук данните са по оскъдни, но отново като група IV, серия / вид T2/2z са посочени ПЕТ двуосни локомотивчета с номера 1918 до 1922.

Трети документ - БДЖ и техните нужди, от 1921 г., отново споменава 1918 и 1919 в една група, както и 1920 - 1922 в друг запис, като от тези последните три един е "загуба". В отделна таблица са дадени съответните 4 броя (без дасе брои загубения) ДВУ осни локомотива, макар и да са означени като T2/2c вместо T2/2z.

Известно ми е много добре, че тези три локомотива - с номера 1920 - 1922 - са отразени като ТРИ-осни в книгите на инж. Деянов, а както се вижда и от статията на Стефан Стоичков. Според мен данните, давани от тях,се отнасят за триосен локомотив, пак според мен за липсващия номер 1001 (стар 101), или за някой от многото други триосни локомотиви, които не са били прехвърляни в БДЖ.

Но тези три броя (1920 - 1922, стари номера 314, 6601, 6605) са си били B, а не C, т.е. двуосни а не триосни. Поне според трите документа, които виждам сканирани в оригинал.

Още веднъж благодарности и на Борис Чакъров, за предоставените ни ОРИГИНАЛНИ документи, от които всеки може да си направи съответните уточнения и допълнения, както и огромни благодарности на Стефан Стоичков и инж. Д. Деянов за това което ни представят.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

Премини на пълна версия