Ревюта и поддръжка на модели | Reviews and maintenance of models > Създаване, ремонти и усъвършенстване на модели | Creation, repairs and tuning up models
БДЖ 07-хх от Revell BR 131/231
mitko0888:
Започвам тази тема с ясно съзнание и бистър поглед. Ще се получи (надявам се) поредната БДЖ 07, с коруба от ето този двоен сет:
Идеята за БДЖ 07 е от преди две години. По това време ревелският сет вече беше изчерпан, но издирих един останал в някакъв полски магазин. За нула време ми го пратиха, натъпкан по диагонал в едно недостатъчно голямо кашонче, уплътнено с вестници и боклуци. След разопаковането гледката беше отчайваща:
Въпреки това вътре нямаше абсолютно никакви поражения. Съдържанието на кутията е добре описано от ТANO в неговата тема, затова няма да го повтарям.
В допълнение едно лично усещане: пластмасата на Ревел ми се вижда доста мека за направа на влакчета. За стендов модел - става, но за локомотив, който мисля да подхвърлям и търкалям - малко съм скептичен, но въпреки това - продължавам.
Първоначалната идея беше да се направя сам цялото задвижване. Като това, или като някое друго, което съм правил. Имах останали четири "хубави" колооси (от ново Пико), купих още 2. Въпреки че диаметърът им е с 1 мм по-малък, сметнах си редуктора за това хубаво моторче:
И тук нещата замряха за около година. През това време се мъчих с някакъв макет и други подобни неща. Но след като се сдобих с едно прилично Роко, проектът е рестартиран отново.
Въпреки че вече бях дялкал две шасита на Роко, тук не ми се занимаваше с такава дейност. Дълго се взирах в снимки на истинските седмаци и в ето тази:
Видя ми се че шасито на Роко тамъъън си влиза в корубата на Ревел (със съвсем мелко пилене), и визуално този един милиметър удължение от всяка страна беше окончателно преглътнат. Т.е. шасито няма да се реже. Вижда ми се че стои достатъчно добре за моите разбирания.
Следват детайлите. Използвам (копирам, плагиатствам, употребявам) 100% написаното от TANO в по-горе показаната тема. Друго си е някой да ти свърши цялата предварителна работа вместо теб. Още веднъж Благодарности за свършеното от г-н Професора!!! Имам и сериозното предимство че не съм такъв перфекционист, и спокойно ще преглътна някои други допуски и детайли.
След като видях че корубата стои доста добре върху шасито, считам че този проект е започнат и ще бъде завършен в някакъв вид, поради което реших да го опиша тук.
Нивелирането и закрепването е класическо: ограничители отгоре и "зъбчета" от долу. От горе подпирам корубата в мястото, където свършват наклонените части от шасито. Така корубата се надява много лесно и се центрира сама на точното място по дължина.
Допълнително в средата на покрива добавих още едни пластмасови изрезки, така че покривът се сглобява доста добре без да е окончателно залепен. Даже се замислям да се остане разглобен поне до боята, ако не и след това ...
Оформлението на детайлите започнах отгоре надолу. За сега е подготвен само покривът.
Накичих му разни телчета. Преди това изтрих един капак на върха. Оставих само една решетка, и най-накрая разбрах че това е комина / куминя / изхода на ауспуХа на седмака ... (едно време го пишехме с Ф).
Оказа се че това място на покрива е изпълнено по различен начин в първите 30 бройки и в следващите. По този въпрос ще резна малко чужди снимки с детайли, ама друг път.
Вентилаторите са си оригиналните от Ревел. Самите перки са изрязани и ще бъдат монтирани допълнително, на покрива са само решетките. По въпроса с вентилаторите също ще сложа още някакви картинки.
За сега проектът е до тук. Следват някои допълнения по коша. Ще се пробват различни дръжки - от Ревел или от Роко, едва ли ще си правя свои след като имам готови. След това - муцунките, за които трябва да измисля плугове, кабините, и на края - талигите. В момента те са грубо одялкани за да видя как стоят на тази коруба. Като добавя и три бели лампи от пред и съм готов.
mitko0888:
И снимки на двата вида коминчета:
Първи тип: на първите 30 машини (според мен), отворите са откъм страната на вентилаторите (в задната част на покрива)
Втори тип (като моя!), ауспухът завършва от предната част на прокрива:
На горната снимка се виждат и два вида от "тумбестите" вентилатори. "Плоските" също са поне два вида:
mitko0888:
Форумът ми казва 120 дни ... Според мен са 9 години, в които тази тема е заспала. Само че тази година ми дойде музата да завърша този 07! Не е за вярване.
През тези години машинката работеше наравно с останалите си събпатя и сестри, макар и в недовършен вид, а понякога и въобще без дрехи, т.е. без коруба.
Да се върна назад във времето, или в историята...
Едно време нямаше производители на 130 / 131 за да се направи БДЖ 07. Имаше 232, предимно на Брава, Владо се беше борил с нея. Имаше 232 на Роко, и чак в наше време и Пико с истинските 131.
Но по онова време имаше стендов модел на Ревел. ТАНО напарви два еталона. Сигурно има и други, не съм ги виждал ...
Разбира се, чак когато този модел изчезна от магазините, се сетих че и аз мога да направя нещо. Това беше в далечната 2013-та. Тогава започнах тази тема, сега подновявам снимките.
Намерих си двойния сет някъде в Полша:
2015-та си намерих шаси, т.е. донор, цяла и истинска роковска машина. От най-доброто време на роко.
След това се заиграх с разни телчета и медни ламаринки, и през 2019 се стигна до тук:
След това машината неуморно обикаляше макета ми в този вид. До тази пролет, когато реших да я довърша. Не знам кога е точната дата за 75-тата годишнина, но очаквам през лятото да приключа с моята!
Първо реших да пробвам куплунг за жиците между шасито и корубата, място има много, това го бях правил на един шинобус и вагончето му, стана и тук от втория път:
Трите основни бели светлини отпред, другите - по-късно:
Предният плуг (няма грешка, машината ще върви с втора кабина напред)
Задния плуг, върху крива с R2. Все пак не всичките ми релси са прави.
На днешно време не е трудно да се направят работещи / пружиниращи буфери:
https://youtu.be/kPy9kjnjfI0
И така днес се стигна до боята.
Иска ми се крайният резултат да е нещо такова:
само че без бялото около фаровете. Във вид от началото на 80-те. Защото така ги помня, а и имам такива вагони. А и имам / ще имам други БДЖ машини от по-ново време. И стигнах до избора на цвят. В момента съзерцавам тези мостри:
До тях една ГДР-ска машина от същата епоха. Май ще се спра на последния цвят, най-дясно. Приготвил съм се за една седмица размисъл кой цвят ми харесва най-много.
Това е за сега. Една седмица ще мисля, може и някой да даде някаква идея, следва кит, боя, маски, пак боя, табелки, светлини, кабини.
mitko0888:
Хубаво време, на дневна светлина, без директно слънце. Това ще бъде:
Алберт 06 съвпадна с това:
Тъкмо ще ми стане по-шаренко.
IvanC:
Митко,
Който цвят и да избереш, все ще е "грешен" (или "верен"?). Цветът се променя преминавайки от филм и/или датчик на фотоапарата/скенера и екрана на "ТВ"-то. Зависи на каква светлина се правят снимките и т.н. Освен това боята си променя цвета с времето. Мен например много ме дразнят черни рами и талиги на моделите, защото на живо и особено на дневна светлина, те никога не изглеждат черни, а някакъв тъмен нюанс на сивото. Особено, когато черната боя започне да избледнява.
От друга страна ние почти никога не гледаме моделите (в дребните мащаби, които включват HО) изцяло да дневна светлина. Дори и при липса на изкуствено осветление, има огромна разлика между осветлението навън и в помещение. То има разлика и в цветовото възприятие на човека между сянка (тънка, дебела и помежду) и на директно слънце, при различна облачност, в различните часове на деня и пр. и пр.
Така че избирай една боя, която ти пасва на вратовръзката и действай. И не се впечалявай, ако някой изкоментира, че боята (цветът де :) ) не приличала на някоя си Ралица или на друга девойка.
Иван
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия