Автор Тема: Модели на парни локомотиви "Тунджа" и "Пловдив" от Стефан Деянов  (Прочетена 7237 пъти)

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5545
  • Рейтинг: 636
  • Красотата е в детайла!
Малко информация за оригиналите:
Парните локомотиви NN 101 - 106 са доставени от австрийската локомотивна фабрика Staatseisenbahn Gesellschaft (StEG) - Wien през 1890 г. и са предназначени за пътническа служба. Пристигат с първоначални номера от 6 до 11 и имена, както следва: N 6 - "Дунав", N 7 - "Тунджа", N 8 - ""Пловдив", N 9 - "Арда", N 10 - "София" и N 11 - "Бургас", като след това са преномерирани многократно.
Парните локомотиви NN 101 - 106 са първите локомотиви в БДЖ със сравнително висока скорост (70 км/ч), първите, които имат водеща колоос (талига) и на които за първи път двигателните колооси са с относително по-голям диаметър (1600мм). По тези характерни конструктивни особености представяните тук машини са единствените у нас между 1866 и 1897 г.)
(От "Локомотивите на Българските държавни железници, авт. инж Д. Деянов, инж. Ст. Деянов, изд. 2008 г.)



Моделите:
Изработката на моделите на парни локомотиви "Тунджа" и "Пловдив" започва от страна на Стефан Деянов след направен избор и поръчка от двама български моделисти. В този смисъл може да се каже, че това са и първите засега прецизно създадени модели от Деянов (от общо около 90 изработени от него модели) насочени към родни моделисти. Изключение прави модел на парен локомотив серия 03.01 в мащаб НО, но той е поръчан от чужденец, който понастоящем живее в България.
Избраният мащаб за "Тунджа" и "Пловдив" е НО. Работата по моделите започва в края на 2013 г. като след съответното проектиране започва и същинското изработване на отделни възли и детайли:





Около април 2014 г. вече моделите започват да се оформят:













Кратък видео клип от пробите:

https://youtu.be/K6WOSj7NT2w

Следва продължение...

« Последна редакция: 21 Май 2015, 13:47:24 от Vlado »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5545
  • Рейтинг: 636
  • Красотата е в детайла!
Технически характеристики на моделите:

1. Дължина на модела - 185 мм.;
2. Тегло - 342 гр.;
3. Двигател - Glockenankermotor 1331L012S40/13Øx31mm/12 V;
4. Осветление на фенери - микролампи Ø 1,2 мм/1,5 V/15 mA;
5. Осветление на пещ - микролампи Ø 1,8 мм/18 V/26 mA;
6. Управление на модела - с декодер закупен от клиента;
7. Окачване на модела - локомотивът - триточково с винтови пружини;
                                   - тендерът - шестточково с листови пружини.
Допустими местни неравности по железния път до 0,5 мм;
8. Радиус на вписване - минимален 380 мм;
9. Врата на димната камера - двукрила отваряема;
10. Капак на комина - отваряем;
11. Теглично-отбивачни съоръжения - буфери с пружини, отпред стандартна купла с пружина и шахта за куплунг (NEM 362) с изнасящ механизъм.

Моделите окончателно са изработени и предадени на моделистите юни 2014 г. и тъй като аз имах късметът и щастието да заснема "Тунджа", с удоволствие ще споделя снимките:

Кутия:


Упътване с технически характеристики (горните са взети от него):


Общ изглед на модела:


Вече на релси:






Всички снимки (около 60 бр.) може да намерите ТУК
p.p. След влизане в посочения линк има опция снимките да бъдат увеличени значително. Тук ги поствам такива, за да не товаря излишно страницата.

Край!
« Последна редакция: 21 Май 2015, 11:29:51 от Vlado »

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12281
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
благодарим за албума с висока резолюция Влади!

Бях супер приятно изнанадан (все пак това е Деянов), че е реализирано вътре в рамата
останалата часто то парната машина с всичките ...части там и то явно работещи.


Нещо повече  - като неспециалист съм изумен от реалицзацията на колата и движението в модела,
с невероятната за максимална близост (може би на 100%) до истинската машина, изразено в ресорното окачване,
водещата колоос свързана с първа сцепна която навярно осигурява страничния разбег в крива (така ми се струва),
 втулките за лагеруването м/у колоосите и носещата рама,


леглото на паропроводната тръба (ако така се казва) към цилиндрите от страни на котела (димната камера)....


и въобще всичко останало което тепърва ще асимилирам. За високата външна детайлност, няма да
кометирам - да не дърпам реалистичното изпълнение за опашката...перфектно като в моделният рай!!!!!




Модела заслужава върховна оценка, която обаче аз не се наемам да дам като неспециалист...
особено след раздадените от някои в този форум "отличник", "майстор", "учител" и дори "гуру на моделизма".
Какво следва!?!

Пък и не това е най-важното за истинските моделисти които със сигурност биха се опитали да следват пътя на г-н Стефан Деянов.
Както се казва - "пътят е показан и светлината запалена мноооого на високо"...останалото е мълчаливо преклонение.

Не само Ясен...аз също съм дълбоко впечатлен и възхитен от модела!!!
 :hi: :hi: :hi: :hi: :hi: :hi:
« Последна редакция: 21 Май 2015, 11:48:27 от pach »

Mixy

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 1538
  • Рейтинг: 384
    • SCARM - българският софтуер за дизайн на релсови планове и жп макети
Моделът е страхотен!

Браво на майстора и честито на щастливия собственик  :hi:

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5545
  • Рейтинг: 636
  • Красотата е в детайла!
А ето и едно допълнение към материала за моделите, изпратен ми преди малко лично от Стефан Деянов. Копирам го без изменения:

"Здравей пак,

Изпращам ти една компилирана снимка, която направих при пробите на локомотивите. Тя показва как се държи окачването на локомотивите 101 и 102 сравнено с един локомотив на Микрометакит при преодоляване на гранични неравности на пътя до 0,5 мм.



Отделно трябва да се отбележи, че връзката м/у локомотива и тендера е с кинематика, която позволява в права разстоянието да бъде минимално. Геометрията на връзката м/у тендера и локомотива е така конструирана, че при теглене на товар теглителното усилие от тендера създава пропорционална вертикална сила върху колоосите на локомотива (особено върху трета, която се явява задвижваща на останалите). Това увеличава пропорционално на товара сцеплението и позволява на локомотива, независимо от неголямото си тегло, да тегли доста големи влакове. При пробите на клубния макет локомотив "Тунджа" тегли сборен товарен влак от 51 вагона. Има клипче за този влак, но е много голямо като файл и не мога да ти го пратя. Същото е и със задната кука. Тя също е с кинематика и с глава ("шахта") за сменяем куплунг.

Поздрави,

Стефан Деянов"

И само да допълня нещо от себе си - моделите нямат гумени бандажи, т.е. написаното по-горе се отнася за теглителни възможности на локомотив с метални колела и без гумени бандажи!
« Последна редакция: 21 Май 2015, 17:19:17 от Vlado »

CaLLlo

  • Trade Count: (13)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2604
  • Рейтинг: 202
  • Dampf Ep.1&2 bis ÜK

Чудесна антиреклама на именитата месингова фирма, поздравления, само така!

Форумите са именно за това, а за хвалебствия специално у нас си има други медии - радио, телевизии, преса.

Повечето месингови фирми правят като М-М, имат за приоритет №1 - детайлност, а задвижването отива на второ място, та дори и на трето. Много скъпо щяло да стане и непродаваемо. Мен ако питаш, нещата опират главно до некадърност, но както и да е.

Поздравления за Майстора!!

mitko0888

  • Trade Count: (35)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 2390
  • Рейтинг: 982
  • H0, еп. I, II, III, IV, София
    • Снимките ми ...
Цитат на: CaLLlo link=topic=4725.msg99787#msg99787 date=1432231982
Чудесна антиреклама на именитата месингова фирма, поздравления, само така!

Форумите са именно за това, а за хвалебствия специално у нас си има други медии - радио, телевизии, преса.

Повечето месингови фирми правят като М-М, имат за приоритет №1 - детайлност, а задвижването отива на второ място, та дори и на трето. Много скъпо щяло да стане и непродаваемо. Мен ако питаш, нещата опират главно до некадърност, но както и да е.

Поздравления за Майстора!!

Не знам дали фирмата е виновна, или тези които продължават да купуват от такива фирми, въпреки цените и недостатъците на моделите им. Нещо се сещам за яденето на една баница ...

IKAR

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 947
  • Рейтинг: 265
  • HO DB,SBB III,IV, HOm Rhatische Bahn V София
.......демек, не е за психиатричната болница тоя, дето я яде баницата, ами тоя, който му я дава......................Сега като се почнат едни приказки от все едни и същи източници как въпросните модели били "идеални", "ненадминато детайлни", "неповторими", това било най-възвишената форма на хобито, другите били "ширпотреб", гроздето било кисело и т.н. А в крайна сметка цяла Европа, а може би и цял свят разбра, че такива модели при реални условия не могат една обиколка да направят както трябва, че са с калпаво задвижване, сбирщина от иначе също изключително скъпи чарколяци, че практически са само за витрината и не на последно място, че се купуват не заради качествата им, а именно заради цената, респективно за снобизъм, фукня, за "възвишеността" и "престижа" на собственика пишман ж.п. моделист............Не е в сферата на хобито, но в момента бедна ви е фантазията какви неописуеми ядове бера с един телефон на прехвалената фирма Епъл, дето върви по 1500 лева и въпреки това всеки втори мамин пикльо/пикла неден има такъв, а брат ми "бракува" лаптопа си от същата марка, понеже нещо му изгоря "случайно" съвсем мъничко, след като му изтече гаранцията, а ремонтът, понеже само една фирма може и има право да го прави, другите нямали части, излизаше 1700 лева.... Сигурно случаят не е изолиран и въпреки това има цели влакове хора, които не искат да чуят за нищо друго, освен за "гнилата ябълка", отново въпрос на "престиж" и парвенющина.....

Аз лично се размечтах за серия 04 от същия производител, за да си курдисам един влак Истанбул-Мюнхен, вагоните до един се намират, произвеждат се от няколко различни фирми, но освен всичко друго нека първо да разнищим и работата относно звука......
« Последна редакция: 22 Май 2015, 14:22:35 от IKAR »

Vlado

  • КЖМ - България
  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 5545
  • Рейтинг: 636
  • Красотата е в детайла!
Всеки сам решава какво, от къде и за колко ще си купи, тъй че съвсем не приемам горното мнение. Като не искаш, не си взимай скъп модел, но да определяш купилия го за сноб е несъстоятелно. Харесва го, купил си го е. Негова си работа. И аз ако мога да си го позволя някой ден, също бих си купил такова бижу, пък смятам нито съм снобар, нито фукльо, а надявам се, не съм и пишман моделист...
А понеже съм имал и възможност да погледам возията на такива модели, ще кажа, че съвсем не са толкова лоши, колкото ги изкарвате и не разчитат само на "опаковката". Високата цена не е само за парлама, а си е до голяма степен заслужена.

pach

  • Trade Count: (42)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 12281
  • Рейтинг: 1315
  • ТТ & Н0; DR & BDZ;ep.I-III(~VI)&selfmade
    • За моделизма
Единият (до)оплюва микрометакит.
Другия хвали (беспорно прав) модела предмет на тази тема.
И двамата не разбраха, че са на едно мнение, заети да спорят...за глупости.

Всъщност съм убеден, че ако имаме възможност (финансова дори) да избираме
между микрометакит и Стефан Деянов, то микрометакит изпада от всякаква класация.

Всеки би искал да има такъв модел като на Стефан Деянов, а микрометакит просто сами са се свалали от пиедестала
благодарение на конструктивните недостатъци засилени от некадърното сглобяване на персонала им (не са китайци).

Смятам, че за пореден път когато българин се захване с нещо, слага в джоба си останалия свят.
И хич не ми пука дали света знае за това - важното е че ние го знаем!!!
 :hi: :hi: :hi:
А света колкото по-късно научи това, толкова по-зле за него си!!!

Дали Сашо (CALLIO) би се наел да снима и изпрати снимките на тези модели от Стефан Деянов (или поне единия)
в "онзи" сайт (Сашо знае точно кой) разбира се с разрешението както на Деянов, така и на собственика(ците).
Така света може и да научи малко повече за тях и човека който ги е направил - сайта е култов и се следи дори от производителите.

 :hi:
« Последна редакция: 22 Май 2015, 16:18:50 от pach »

Boris 2-12-4

  • Trade Count: (7)
  • Hero Member
  • *****
  • Публикации: 532
  • Рейтинг: 164
  • Еп. І,ІІ,III; вагонни фабрики; кранове; военни
    • rocklokomotive.blogspot.com
      Не мога да му се нагледам... :good:


      Толкова се радвам, че има нещо прекрасно Българско от Българин!

      Хвала  Ти  Майсторе! :hi:

      Благодаря и на тези,които ни правят съпричастни на този уникати -       

      горди Собственици и Представящи!
                     bg&flag bg&flag bg&flag