Електроника и Електротехника | Electronics and Electrical Engineering > Цифрово / дигитално управление | Digital Command Control
Как да направим резистивни колооси за детектиране на подвижен състав в N
mitko0888:
--- Цитат на: TANO link=topic=4729.msg99952#msg99952 date=1434623695 ---Това вече е сериозна тема по отношение на железопътния моделизъм. Даже бих казал, че мястото и не е в този раздел(цифрово управление), а в раздела "сериозен ж.п. моделизъм"(знам, че няма такъв раздел). Павка, ще ми е интересно да докопаш и схема на детектора за тия колооси. НО.... Не знам колко от вас усещат каква беля ще си докарат на главата, ако тръгнат да оборудват макета си с релсови вериги. Като казвам "беля" го имам предвид в положителния смисъл, но... Целия труд и инвестиции за изграждането на релсовите вериги ще си заслужава ли, ако го правите само за да виждате на екрана кой участък ви е зает от возило. Неминуемо ще се появи желание и да вкарате информацията от заетостите в някакви схеми на взаимозависимости в осигурителната инсталация, която сте изградили(независимо на канпутер или пулт-табло) и работата става дебела. Моята скромна (вече почти 20 годишна) практика с макетна инсталация без релсови вериги показва, че спокойно може да минете и без тях. Въпреки, че ако ги има ще бъде в пъти по хубаво - признавам без бой. Та - оставям ви да мислите. И пак да помоля Павката - тоя чичо дал ли е схема как ги лови тия колооси?
--- Край на цитат ---
Г-н ТАНО зачеса една тема с няколко гледни точки:
Първо - какви датчици да има. Ако захранването е DCC, датчиците отдавна са известни. При DC захранване обаче май няма еднозначен отговор. Отдавна съм замислил нещо по въпроса, ако не ми премине ще взема да го тествам до края на седмицата.
Второ - как да си направим колоосите на вагоните. Добре е всички вагони и всички колооси да се разпознават, а не само един краен вагон - така ще може да се композират различни влакове. А пък това значи че трябва бързо и лесно да могат да се изработят тези колооси. Изключвам варианта закупуване на готови оси. Това със СМД резисторите съм го отхвърлил отдавна - вижда ми се грозничко - в Н0 колоосите се виждат доста добре. Освен това по друг повод бях забелязал че колоосите трябва да са добре балансирани. В N може би няма значение, но в Н0 съм купувал и сменял колооси. За сега съм си нарочил като най-добър вариант мацването със електро съпротивителен лак - като този за ремонт на нагревателя на задното стъкло. Само че до сега не съм си намерил подходящ (т.е. евтин и в попътен магазин).
Третият основен въпрос - какв още правим, ако случайно се сдобием със няколко десетки сигнала за свободно / заето ... За себе си си мисля че само светването на лампички ще ми е достатъчно. Предвидил съм си и затваряне на сигналите на моя т.н. макет - което ще стане като му дойде времето. За блокировка на маршрути и пълна автоматизация - трябва си компютър.
TANO:
Така де, покрай тия колооси би могла да се развие една хубавичка тема за начините на визуализиране на подвижен състав върху макет. Обаче понеже щото от темата се интересуваме сериозно двама – трима нека не се бърза с отделянето и в друга тема. Зависи от интереса и от това колко човека ще пишат в нея. Щото ми се струва, че няма да са много. Май Ванката беше правил опити в тая насока, но не се сещам в коя тема беше. Може би просто трябва да продължим там.
pach:
Полкрепям те почти на 100%...но не виждам смисъл да се открива топлата вода всеки път отново, когато някой пореден от тук стигне ... до бойлера!!! ;D
Нямам нищо против всичко в живота да е електроника, но така и не разбирам странния стремеж да се усложняват излишно нещата. Ако се пипне съвсем малко и грамотно, още от началните модули в обикновенната електроника (дори аналогови) , могат да се направят елементарни датчици които ще работят при всякакви условия и независимо дали влаковете имат АС, DC или DCC управление. Това много добре е показано в канадския сайт още преди десетина години в началото му э(например 5-та точка) - http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/CircuitIndex.html
Даже си спомня, че тук някой колега беше направил първоначални тестове с такива датчици, но не знам до къде точно стигна с тях. А те никога не са били проблем както за монтиране на макети, така и по модули. Връзката им с управляващите програми, било то в компютри или модерни цифрови централи, също се реализира по лесен начин, като това не влияе по никакъв отрицателен начин на техниката ползваща информацията им за заетост на коловозите. Пълна универсалност с прости средства.
Те просто работят абсолютно независимо от вида и състоянието на подвижния състав, като на 101% гарантирано подават точната информация за неговото наличие на коловоз, без никакви допълнителни и финни настройки за всяка конкретна линия и всеки конкретен влаков състав.
Както казах - реализацията им е проста и може да се реализира дори от сравнително начинаещи електрончици, а това, че не се нарушава ориганалната кострукция на подвижния състав е едно огромно предимство!
На края ще спомена само положителната им страна, пред всякакви резистивни и тем подобни намеси в конструкцията на подвижният състав, защото не всички моделисти искат и правят конструктивни промени най-малкото защото допълнителната настройка винаги е с двузначен резултат. Тази положителна страна е липсата на каквато и да е намеса в подвижният състав (било тя грозна или не) и тази положителност бие "по точки" слагането на резистори (подминавам "електронната" специфика на въпроса) което е абсолютно еднакво с лепенето на станиолови ленти отдолу по подвижният състав или монтирането на малки магнитчета по шаситата му. И трите метода са намеса в конструкцията на возилата, която мнозина желаят да правят и която се избягва с тези прости лекетронни датчици за заетост. ;D
TANO:
Не, явно ще се отваря нова тема, но това няма да е днес. Защото трябва да нарисувам една проста картинка, да я сканирам и да я пусна тук като снимка. Но днес съм на бачкане и това няма как да стане. Тук не става въпрос за откриване на топла вода, просто идеята ми е да има конкретна тема за релсови вериги и начините за моделирането им в макет. Защото сега има писано тук там нещо разпръснато по различни теми, както и линкове като този който си дал и ти, и Павката вчера. Само, че за нас простите дето не разбираме много ингилизки тия линкове не вършат никаква работа. Щото като ги отворим виждаме само една схема, но за какво служи и как работи изобщо не ни става ясно. Ако нямаш нищо против подготви един опростен груб превод на основното предназначение и начин на работа на схемата и по нататък ако темата се разрасне и има интерес може да го качиш. Засега май ще е най добре да спрем да спамим тук.
mitko0888:
--- Цитат на: pach link=topic=4729.msg99968#msg99968 date=1434696529 ---... могат да се направят елементарни датчици които ще работят при всякакви условия...
Те просто работят абсолютно независимо от вида и състоянието на подвижния състав, като на 101% гарантирано подават точната информация за неговото наличие на коловоз, без никакви допълнителни и финни настройки за всяка конкретна линия и всеки конкретен влаков състав.
Както казах - реализацията им е проста и може да се реализира дори от сравнително начинаещи електрончици ...
--- Край на цитат ---
pach, може и така да пише по някои книги, ама до сега в моята нива не съм видял такова животно. Да не говорим колко макети без DCC имат такава работеща функционалност (според мен 0). Мисля че в детайли съм запознат с много схеми, и на Ванката, и на Тодор, както и редица други, но всяка такава система си има + и -. Зависи на кого какво му се прави. Има в реалния жп има релсови вериги, има и броячи на оси. Има и други начини за отчитане на свободен / зает участък.
Навигация
[0] Списък на темите
Премини на пълна версия