Когато още нямаше компютри - четяхме списания и ходехме до библиотеката.Преди много години в една далечна галактика....
Тоест в моето детство, се случи една вечер да разглеждам за 100-тен път, поредния закупен брой на
"Der Modelleisenbahner" (дер моделайзенбаанер), което на български ще рече "железопътен моделист", но по известно у нас като "железопътните модели".
Та там попаднах на една кратка статия на тема "Изпитателният железопътен център на Пражкия железопътен институт".
Къде с речниците у дома - бях си купил три различни от руската книжарница, защото даже компютри нямахме още,
къде със съставения от мен самия такъв, кратък речник с интересуващите ме около моделизма думи - като скромен опит
при предишни преводи на други статии от въпросното списание, да минавам по преките пътеки, успях да разбера,
че там някъде в Чехословакия имат изпитателен полигон за железопътен подвижен състав.
Спомням си, че имаше много подробна скица начертана в тогавашния стил за изчертаване на железопътни
трасета по макетите ни. Важното на тази скица бяха, не само разположението на разклоненията, но и означенията на
всички радиуси в крива. Вчера потърсих въпросното списание в каталога си с описанията, но за съжаление въпреки,
че бързо си спомних в коя годишнина е статията (1975), не намерих самият брой в папката. Има вероятност да е в
папката на някои започнат от мен проект за нещо, но не ми се търсеше повече.
Все пак каталога на статиите по броевете в библиотеката ми, свърши работа и намерих следващата статия,
писана точно 10 години по-късно в същото списание. В брой 4 от 1985г. скицата е малка и на фон, така че тук,
ще ви публикувам оригинала на чешкия първоизточник от тогава:

А сега да се върнем в днешно време и пространството на нашата галактика

Вчера във връзка с други проекти, потърсих в мрежата дали този тестови център все още съществува, особено след промените
настъпили в Източна Европа, след 1989г. Та той се оказа, че не само съществува, но и развива огромна по обем работа в помощ
за изследването на прилагането на най-съвременните техники и технологии, развиващи железопътния транспорт в Европа.
Практическите изследвания на полигона,
са си на същото място мeжду гара Velim, Cerhenice и Vbrova Lhota,
като вътре в самия център на периметъра си е и Sokolec. Впрочем по-долу ще се уверите, че той не е само едно обикновенно
железопътно трасе, но и е съоръжен с множество мостове, сигнални станции и други допълнителни съоръжения, които да не
безпокоят местното население и да осигуряват максимално спокойствие и безопастност при провежданията изпитания там.
Полигона, макар и самостоятелен, се явява и част от Института по железопътен транспорт на Чешката република,
като част от Европейския съюз. Дори нещо повече - през годините е защитил специален европейски сертификат
(№1099 от 1995г.) и сега може да се похвали, че е единственият тестови център на който всъщност се правят всякакви
изпитания по железопътния транспорт от цяла Европа. А от 2004г. самият той е оторизиран (№3138) да издава сертификати,
необходими за железопътният транспрот. През 2006г. получава разрешение за оценяване на съответствието на оперативната
съвместимост на части и подсистеми на европейската железопътна система - като оторизиран орган No. 258 и нотифициран
орган No. 1 714
Днешното име на целият институт е
"Výzkumný ústav železniční", което съкратено е означено като
VUZ.
Института се занимава с много широка дейност още от основаването си през 1950г., но аз тук ще се спра в малко подробности
само на самият полигон построен всъщност по-късно - през 1963г.
Технически параметри. Параметри | Малък тестов кръг | Голям тестов кръг | |
Дължина на трасето | 3 591 м | 13 276 м | |
Участъци от трасето | В завои при R=0,8 кm – 591 м | Прави 2 х 1979 м | |
| В завои при R=0,6 кm – 499 м | В завои при R=1.4km – 2 x 4136 м | |
| В завои при R=0,45 кm – 859 м | Хоризонтално – 9144 м | |
| В завои при R=0,3 кm – 507 м | Наклон в кривите – 150 мм | |
| Обратна посока – 645 м | Преходни криви – 261 м | |
Допустими натоварвания на ос | 25 т | 25 т | |
Максимална скорост | 80 до 120км/ч според кривите | 210 км/ч | |

Системата за захранване към контактната мрежа на тестовия център предлага всички основни европейски системи за теглителна сила.
Система 3,0 кВ/DC
Система 1,5 кВ/DC
Система 0,75 кВ/DC
Система 25 кВ/АC ~ 50Hz
Система 15 кВ/АС ~16 2/3 Hz
Какво още се предлага там на място?
Всъщност центъра за изпитания предлага много богати възможности от комбиниране на системите за теглителна сила,
включително и между двата трасови ринга. Освен това от тази година (2015) вече е монтирана и пълноценна ETCS,
или известната на професионалистите като Европейска Влакова Система за Контрол (Еurope Train Control System).
На място се разполага с множество добре оборудвани халета за предварително техническо обслужване на подвижен състав,
както и голям брой самостоятелни контролни зали, оборудвани с адио и видое системи за наблюдение и контрол в халетата и по трасетата.






_tn_maxw250_bcgffffff_1317116127.jpg)



За по-подробни данни какви услуги предлага и какви условия осигурява полигона,
който иска може да се запознае тук.
Ето една система която явно е за неговото управление, но нека специалистите се произнесат какваq
как работи (евентуално) и чие производство е (може би)?
Знам само, че не е такава като отчасти познатите ми РУКЗ(или нещо такова) и т.н.

(може би)

В завършек - ето ви линк към списъка с рефернции на фирмите изпитвали свойте нови (и стари)
модели подвижен състав -
http://www.cdvuz.cz/en/references/Има интересни локомотиви и мотрисни влакове и т.н. и т.н.
Още една схема на railway test track Velim in Europe

В слеващите два поста ще кача само най-интересните снимки от мястото на събитието.
